Motosiklet kazalarında insan faktörü
İleri ve güvenli sürüş teknikleri eğitmeni Uğur Ertekin, motosikletin tehlikeli bir taşıt olmadığını belirterek, ''Kazalar, kurallara uymamaktan, basit hatalardan ve eğitimsizlikten dolayı gerçekleşiyor'' dedi.
ART Motoakademi Eğitim ve Danışmanlık Şirketi Baş Eğitmeni Uğur Ertekin, Antakya Motosiklet Sevenler Derneği'nin etkinliğine katılmak için bulunduğu Hatay'da, motosiklet kullanmanın bir zevk, tutku ve yaşam tarzı olduğunu kaydetti.
Kurallara uygun kullanıldığında, motosikletin diğer taşıtlar kadar güvenli olabileceğini ifade eden Ertekin, şunları söyledi: ''Ancak, ülkemizde kurallara ve eğitime gerekli önem verilmiyor. Daha geçtiğimiz günlerde Alanya'da 3 genç hayatını kaybetti. Kazalar, kurallara uymamaktan, basit hatalardan ve eğitimsizlikten dolayı gerçekleşiyor. Otomobil ve diğer araçlar için kurs alan sürücüler, daha gerekli olan motosiklet için eğitim almayı düşünmüyor. 2 yıl İngiltere'de 'Trafik Motorize Ekipleri'ni eğitiminde görev aldım. Türkiye'de ise trafik polislerine dahi yeterli eğitimi almadan motosiklet teslim ediliyor.''
Motosiklet kullanmanın ''sanat'' olarak değerlendiren Ertekin, ''Motosiklet kullananların heybelerinin birinde şans, diğerinde ise tecrübe vardır. Öğrenilen doğrularla tecrübe heybesi dolar. Bu da kaza riskini asgari düzeye indirir. Buna rağmen, kazaların yüzde 80'i sürücü hatalarından kaynaklanıyor. Kalan yüzde 20 ise bozuk ve mucurlu yollar, hava koşulları, aniden yola köpek veya başka hayvanın çıkması, yollara makine yağı, mazot veya kaydırıcı maddelerin dökülmesi diğer araç sürücüleri gibi etkenlerdir'' diye konuştu.
Motosikleti bulunan herkesin ileri ve güvenli sürüş eğitimi alması gerektiğini ifade eden Ertekin, şöyle devam etti: ''Motosiklet kullanımı keyifli, zevkli ancak dışsal faktörler nedeniyle biraz karmaşıktır. Motosikletin gücünü, kendi gücünüz, deneyiminiz ve bilginizle birleştirerek, kendinizi diğer araç kullananlarla ayrıcalıklı görebilirsiniz. Bazen 20-30 yıl motosiklet kullananlar hiç kaza yapmayacaklarını sanırlar. Kilometre katetmek çok önemli değil, önemli olan ileri ve güvenli sürüş eğitimi almak ve kurallı davranmaktır.''
Güvenli sürüş ve sağlık için önlemler
Motosiklet sürücülerin arkalarında birinin olması ve grup halinde gezinti yapılmasının kazaları azalttığına dikkati çeken Ertekin, bayan sürücü sayısının artmasının da sevindirici olduğunu ifade etti. Ölümlü kazaların büyük çoğunluğu sürücünün giysi ve diğer malzeme eksikliğinden kaynaklandığını vurgulayan Ertekin, konuşmasını şöyle sürdürdü: ''120-140 kilometre hızla giden bir motosikletli düz yolda düştüğünde en az 30 ile 60 metre arasında sürüklenir. Şayet rüzgara, ateşe, yağmura dayanıklı tulumu varsa, bu olası doku kayıplarını önler. Ayrıca kask, eldiven, bot veya çizme giymek şarttır. Bu giysiler sadece sürücüler için değil, arkasında oturanlar için de geçerlidir. Bir de motosikletin bakımı, lastikleri, fren sistemi her yola çıkmadan kontrol edilmeli. Riski minimize etmek ve potansiyel tehlikeyi sezmek için 5 duyumuzu kullanmalıyız.''
Motosiklet kullananların mutlaka ''kulak tıkacı'' kullanmaları gerektiğini belirten Ertekin, ''85 desibelden sonra kulak aşırı motor gürültüsü ve rüzgardan dolayı olumsuz etkilenir. Bu da ileri zamanlarda duyma kayıplarına neden olur. Bu nedenle mutlaka uzun yol kateden sürücüler kulak tıkacı kullanmalı ve 6 ayda bir KBB uzmanına görünmelidir'' diye konuştu.
En Çok Okunan Haberler
- Son anket: AKP eridi, fark kapanıyor
- Adliyede silahlı saldırı: Ölü ve yaralılar var!
- Serdar Ortaç: 'Ölmek istiyorum'
- Köfteci Yusuf'tan gıda skandalı sonrası yeni hamle
- NATO Genel Sekreteri'nden tedirgin eden açıklama
- İBB'den 'Pınar Aydınlar' açıklaması: Tasvip etmiyoruz
- İmamoğlu'ndan 'Suriyeliler' açıklaması
- Petlas Yönetim Kurulu Üyesi Özcan, uçakta olay çıkardı
- '100 yılda bir görülebilecek akımın başlangıcındayız'
- Edirne'de korkunç kaza