Soğan hem gözü hem cebi yakıyor

Mart ayında marketlerde fiyatı en çok artan ürün soğan, fiyatı en çok düşen ürün ise yeşil fasulye oldu.

Soğan hem gözü hem cebi yakıyor
Abone Ol google-news
Yayınlanma: 01.04.2010 - 07:45

Türkiye Ziraat Odaları Birliği(TZOB), market fiyatlarını Mart ayında da takip etmeye devam etti. Konuyla ilgili açıklama yapan TZOB Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, halkı yakından ilgilendiren konulardan birinin gıda fiyatları olduğunu vurguladı. Gıda fiyatlarının oluşumunda üretici başlangıç, tüketici ise nihai noktayı oluşturduğunu vurgulayan Bayraktar, Konuyla ilgili açıklamalarda bulunan Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, Mart ayı itibarıyla üretici ve market arasındaki fiyat farkının, yaş sebze ve meyvede yüzde 297.3'lere, baklagillerde yüzde 248.3'lere, pirinçte yüzde 170.2'ye, kurutulmuş ürünlerde yüzde 213.3'lere, hayvansal ürünlerde yüzde 159.8'lere çıktığını belirterek, şunları söyledi: "Fiyat farkının yüksek olduğu ürünlere baktığımızda, yüzde 297.3 ile ıspanak, yüzde 291.2 ile elma, yüzde 279.8 ile armut, yüzde 277.5 ile domates ilk sıralarda yer almaktadır" dedi.


17 ürünün fiyatı arttı

Market fiyatlarına bakıldığında 6 üründe fiyat değişimi olmazken, 5 üründe azalma, 17 üründe ise fiyat artışı olduğuna değinen Bayraktar, nohut, pirinç, kuru kayısı, toz şeker, havuç ve yumurta fiyatlarında değişim görülmezken, yeşil mercimekte yüzde 1.4, kırmızı mercimekte yüzde 2.3, patateste yüzde 10.7, limonda yüzde 13.1, yeşil fasulyede yüzde 38.5 fiyat düşüşleri yaşandığını dile getirdi. Bayraktar, fiyatları artan ürünleri ve oranlarını ise şöyle sıraladı:
Soğanda yüzde 33.1, salatalıkta yüzde 20.1, domateste yüzde 16.4, sivri biberde yüzde 15.7, pırasada yüzde 14.8, patlıcanda yüzde 8, fındıkta yüzde 4.8, sütte yüzde 3.1, kuru fasulyede yüzde 3, tavuk etinde yüzde 2.8, kuru üzümde yüzde 2.5, kuzu etinde yüzde 2.2, kuru incirde yüzde 2, ıspanakta yüzde 1.9, armutta yüzde 1.4, elmada yüzde 0.9, dana etinde yüzde 0.7.
 

Üretici fiyatlarında 12 üründe fiyat değişimi olmadı

Bayraktar, Mart ayında üretici fiyatlarında ise 12 üründe fiyat değişimi olmazken, 4 üründe azalma, 10 üründe ise fiyat artışı olduğuna vurguladı. Havuç, ıspanak, patates, elma, kuru fasulye, nohut, kırmızı mercimek, yeşil mercimek, pirinç, kuru üzüm, kuru incir ve sütte fiyat değişimi görülmezken, patlıcanda yüzde 31.8, sivri biberde yüzde 28.6, soğanda yüzde 25, domateste yüzde 23, fındıkta yüzde 15, armutta yüzde 11, salatalıkta yüzde 8.3, pırasada yüzde 8.1, kuru kayısıda yüzde 6.7, dana etinde yüzde 4.9 fiyat artışı olduğunu kaydetti. Bayraktar, buna karşılık üretici fiyatlarında kuzu etinde yüzde 0.9, yeşil fasulyede yüzde 4.7, yumurtada yüzde 5.9 ve limonda yüzde 7.7 fiyat düşüşleri görüldüğünü bildirdi.


Don, fındık ve kayısı fiyatlarını vurdu

Üretici fiyatlarında artış görülen ürünlerden patlıcan, sivri biber, domates ve salatalıkta bu mevsimdeki arzın örtü altı üretimden sağlandığına değinerek, bu ürünlerde görülen fiyat artışında, Mart ayındaki düşük hava sıcaklıkları nedeniyle arzda meydana gelen daralmanın yanı sıra, devam eden ihracatın etkili olduğunu kaydetti. Kayısı ve fındıkta meydana gelen fiyat artışında da yaşanan don olayının etkili olduğunu bildiren Bayraktar açıklamalarını şöyle sürdürdü:
"Nitekim yaşanan don olayı nedeniyle gelecek sezon rekoltenin düşük olacağı beklentisi kayısı ve fındık fiyatının yükselmesine yol açmıştır. Soğanda görülen fiyat artışında üretimin geçen yıla göre gerilemesinin yanı sıra, pazarlama sezonunun sonuna yaklaşılması nedeniyle soğan stoklarının azalması etkili olmuştur. Sütte üretici fiyatı değişmezken market fiyatı artmıştır. Dana etinde ise yine geçen aylardaki seyir devam etmekte olup, arzdaki daralmaya bağlı olarak üretici ve tüketici fiyatları artış göstermiştir. Üreticilerin 2010 yılına afetlerle başlamıştır. Üreticilerimizin yaşadığı afetler karşısında sıkıntıları büyümektedir. Yaşanan ekonomik sıkıntılar karşısında üretime devam etmeye çalışan üreticilerimiz yeterli gelir elde edemezken, tüketicilerimiz bu ürünleri pahalıya tüketmek durumunda kalmaktadır. Bunun yanı sıra, alım gücü azalan tüketiciler ise bu ürünlerden bir kısmına erişemediği için dengeli beslenememektedir. Üretici ve tüketici arasındaki fiyat farkının kapatılabilmesi, üreticilerimizin pazarlamada sıkıntı yaşamadan emeğinin karşılığını almaları, tüketicilerimizin de bu ürünleri uygun fiyatla tüketmesi sağlanmalıdır."


Cumhuriyet Tatil Otel Rezervasyon