Türk ebeveynlerinin yaklaşık üçte ikisi banyo zamanının beyin gelişimindeki önemini hafife alıyor

JOHNSON’S® yeni kampanyası ile çocuk gelişiminde banyo zamanının ardında yatan bilimin önemine dikkat çekiyor

15 Nisan 2015 Çarşamba, 11:38
Abone Ol google-news

JOHNSON’S® bebek cilt bakımındaki 125 yıllık bilgi birikimini ile araştırmalarını bir adım öteye taşıyarak, sağlıklı bebek gelişiminin arkasındaki bilimi keşfediyor.  Duyuların bebek gelişimindeki önemine dikkat çeken JOHNSON’S®, araştırmalarda elde edilen bulgularla, dokunma ve kokunun çocukların sosyal, kognitif, duygusal ve fizyolojik gelişimi üzerindeki faydalarını vurguluyor; banyo ve masajın aslında göründüğünden çok daha fazlası olduğunu belirtiyor.
Banyonun ve masajın önemli rolünün ebeveynler tarafından anlaşılmasına yardımcı olmak için, JOHNSON’S® tüm dünyada “ÇOK DAHA FAZLASI” kampanyasını başlatıyor. Kampanya banyo ve masajın, ebeveynlere bebeklerinin duyularının tüm gücünü açığa çıkartabilme ile beraber bebeklerinin öğrenme, düşünme, sevme ve büyüme becerilerini geliştirmek için benzersiz bir fırsat sunduğunun altını çiziyor.


Dünya Sağlık Örgütü (WHO), bebeklerin sağlıklı büyümesi ve beyinlerinin gelişimi için bebeklerin tüm duyularının uyarılmasının gerektiğini belirtmektedir.  JOHNSON’S®’ın da desteklediği ve banyonun temizlenmekten çok daha fazlası olduğunu öne çıkartan uluslararası araştırmaların çıktıları ise oldukça etkileyici.
Bu araştırmalar, banyo sırasında baloncuklar ile oynamanın bebeğin el-göz koordinasyonunu geliştirmesine [1] ve nesneleri keşfetmesine yardımcı [1],2 olduğunu gösteriyor. Banyo sohbetleri, bebeklerin dil ve konuşma gelişimi üzerinde de etkili. Araştırmalar ebeveynlerin sohbet ettikleri bebeklerin  akranlarına nazaran, 2 yaşına geldiklerinde daha geniş bir kelime dağarcığı 3 ile konuştuğunu ortaya koyuyor. Banyo ve masaj aracılığı karşılıklı cilt temasının kurulmasının hem bebeklerde hem de ebeveynlerde stres düzeyini (kortizol) azalttığını 4,5  da aynı şekilde bu araştırmalar ile belirlenmiş. Rutin olarak dokunulan ve masaj yapılan bebeklerin (bu deneyimleri yaşamayan bebeklere kıyasla), %50 daha fazla göz teması kurduğu 6, aynı zamanda genel anlamda üç kat daha fazla olumlu ifade sergileme (gülümseme, göz teması) olasılığı olduğunu 7 çarpıcı bir sonuç olarak karşımıza çıkıyor. Yine bu çalışmalar bebeklerin hoş kokulu bir banyo ürünü ile yıkandıklarında, kokulu banyo ürünü ile yıkanmayan bebeklere kıyasla, ebeveynlerine %30 daha fazla bağlılık sergilediklerini 8 ve bu bebeklerin uyku öncesinde ağlamalarının yaklaşık %25 daha az olduğunu gösteriyor 9.
Banyo ve masajın bebeğin gelişimi için faydası araştırmalar ile kanıtlanmış iken, JOHNSON’S®’ın dünyada Türkiye dahil 8 ülkede  gerçekleştirdiği internet üzerinden yapılan anketin sonuçlarına göre, ebeveynlerin banyo ve masajın bilimsel faydalarını bilmediği görülüyor.  Dünya genelindeki ebeveynlerin sadece %42’si banyo zamanını bebeklerinin beyin gelişimi için son derece önemli bulduğunu söylerken, bu oran Türkiye’de %36 ile dünyanın da gerisinde. Bebek gelişimi için oldukça önemli olan banyo Türkiye’de toplam 18 dakika sürerken,  dünya ortalaması 20 dakika. Ayrıca, Türkiye’de ebeveynlerin bebek yıkama sıklığı da dünyadan oldukça düşük, Türk aileler çocuklarına haftada iki kere banyo yaptırırken bu rakam dünya genelinde 6, hatta Brezilya’da yıkama sıklığı haftada 9’a kadar çıkıyor. Dünya genelindeki ebeveynlerin %23’ü ile kıyaslandığında, Türk ebeveynlerinin %32’si bebeklerinin beyin gelişimi için masaj yapmanın son derece önemli olduğunu söylediğine dikkat çeken ankete göre, Türk ebeveynler dünya geneline göre dokunmanın gücünü daha önemli görseler dahi bu oran hala oldukça düşük.
JOHNSON’S®, ÇOK DAHA FAZLASI kampanyası kapsamında, 10 Mayıs 2015, tarihinde Anneler gününden itibaren yola çıkacak olan mobil “JOHNSON’S® Bebek Bakım Merkezi” ile ülke çapındaki hamilelere ve annelere bu bilimsel faydaları anlatmayı hedefliyor. 30’dan fazla ili ziyaret edecek olan “JOHNSON’S® Bebek Bakım Merkezi” dört farklı bölümden oluşuyor : “Seminer Köşesi”nde, annelere uzmanlar tarafından sağlıklı bebek gelişimi eğitimi verilirken; “Bebeğime Mektup Köşe”sinde, anneler doğacak bebeklerine duygularını ifade etme şansını bulacaklar.  Anneler eğitim alırken çocukları “Oyun Köşesi”nde hoşça vakit geçirebilecek ve “Sohbet Köşesi”nde ise anneler birbirleriyle deneyimlerini paylaşabilecekler.
JOHNSON’S® markasının 14 Nisan 2015 tarihinde İstanbul’da gerçekleştirdiği ünlü televizyon programcısı Esra Erol’un yönetimindeki toplantıda,  Yeni Doğan ve Çocuk Hastalıkları Uzmanı Dr. Gülnihal Şarman, Johnson & Johnson Profesyonel Program Müdürü Ecz.Buket Halvaşi ve dünyanın bir numaralı parfüm üreticisi Givaudan’dan Anne Churchill, dokunmanın, banyo-masaj ritüelinin ve kokunun bebek gelişimi üzerindeki etkileri ile ilgili bilimsel verileri paylaştılar.

 

Dünyada ve Türkiye’de 3.900’den fazla ebeveynin katıldığı, JOHNSON'S® Global Banyo Raporu göre;

·         Türk ebeveynlerin %70’i banyo zamanının çocukları ile geçirdikleri en kaliteli zaman olduğunu ifade ediyor.
·         Türk ebeveynlerinin çoğu yine banyoyu çocukları ile geçirdikleri özel bir aktivite olarak tanımlıyorlar (71%).
·         Dünya genelinde ebeveynlerin yarısından azı (%42), banyo zamanını bebeklerinin beyin gelişimi için son derece önemli olduğunu söylerken, bu oran Türkiye’de %36.
·         Türk ebeveynlerine göre, beyin gelişimi için önem sırasında banyo, sağlıklı yemek, oyuncaklarla oynamak ve bebek ile iletişimden sonra geliyor.
·         Dünya genelindeki ebeveynlerin yaklaşık dörtte biri (%23) ile kıyaslandığında, Türk ebeveynlerin %32 si bebeklerinin beyin gelişimi için bebeklerine masaj yapmanın son derece önemli olduğunun bilincinde. 
·         Türkiye’de ebeveynler çocuklarına haftada 2 kere banyo yaptırırken bu rakam dünya genelinde 6.
·         Türk bebeklerin banyo süresi* 18 dakika, dünya ortalaması ise 20 dakika.
·         Ebeveynlerin büyük çoğunluğu (%85) banyo ile ilgili olumlu duygular hissediyor.  Banyoyu bitirdikten sonra en yoğun hissettikleri duygu ise mutluluk. 
·         Banyo, Türk ebeveynlerinin bebeklerini sakinleştirmek için başvurduğu yöntemler arasında ilk sıralarda geliyor.
·         Türkiye’deki 'Akıllı Telefon Kuşağı' ebeveynlerinin çoğu, çocukları ile ilgilenirken cep telefonlarının sıklıkla dikkatlerini dağıttığını kabul ediyor. Ebeveynlerin %61’i oyun sırasında, %55’i sarılma, kucaklaşma anlarında, %53’ü yemek zamanında cep telefonları ile ilgileniyor. Banyo zamanı ise, teknolojinin giremediği kurtarılmış bir bölge ve ebeveynler banyo zamanı sırasında cep telefonlarını nadiren kullandıklarını veya hiç kullanmadıklarını belirtiyorlar.  
·         Ebeveynler güzel kokan banyo ürünlerinin bebek banyosunun önemli bir parçası olduğunu belirtiyorlar.
·         Türk ebeveynlerin coğunluğu için banyo zamanı uyku rutininin bir parçası.
·         Türk anne ve babaları, birden fazla çocukları var ise beraber yıkadıklarını söylüyorlar.
·         Türkiye’de ve dünyada banyo zamanından genelde anneler sorumlu.
·         Ebeveynler çocuklarına yaptırdıkları ilk banyoyu “çok önemli bir an” olarak tanımlıyorlar.
·         Ebeveynler banyo sonrası çocuklarının kokusunun “dünyadaki en güzel koku” olarak tanımlıyorlar.

JOHNSON’S® Global Banyo Raporu, Nielsen tarafından Türkiye’de ve Harris Poll tarafından yedi ülkede (İngiltere, Brezilya, Kanada, Çin, Hindistan, Filipinler, A.B.D)  internet üzerinden gerçekleştirilen ve küçük yaşta çocuğu olan 3900’den fazla ebeveynin katıldığı anket çalışması ile oluşturulmuştur.
* Banyo süresine, banyoya hazırlık aşaması ve banyo sonrası çocuğu kurulama, saçını kurutma vs dahildir.

ÇOKLU DUYU UYARIMI VE BANYO-MASAJIN FAYDALARI
Çoklu Duyu Uyarımı; doğumdan sonra ilk üç yıl içerisinde bebeğin iletişimini, zekasını, sosyal ve  duygusal gelişimini destekleyen beyindeki birçok sinirin hızlı gelişimini etkilemektedir1.
Sağlıklı ve premature bebeklerin daha az stres hissetmesine2, daha iyi kalitede ve sürede uyumasına3, prematüre bebeklerin daha kısa sürede hastaneden çıkmasına ve hızlı kilo almasına4 fayda sağlamaktadır. 
İşitme, dokunma, görme, motor koordinasyon ve denge  duyuları olmak üzere tüm duyular, bebekle sıcak ve sakin bir sesle konuşarak, masaj aracılığıyla dokunarak, göz kontağı kurarak ve yatay şekilde sallayarak uyarılabilir.
 
BANYO VE MASAJ
Banyo ve masaj ritüelleri tüm duyuların uyarılarak bebekler için deneyimlerin yaratılması için ideal bir fırsattır. Araştırmalar;
·         Baloncuklar ile oynamanın bebeğin el-göz koordinasyonunu geliştirmesine5 ve nesneleri keşfetmesine yardımcı olduğunu göstermiştir5,6.
 
·         Banyo sohbeti yapılan bebeklerin akranlarına nazaran, 2 yaşına geldiklerinde daha  geniş  bir kelime dağarcığı ile konuştuklarını göstermiştir7. Aynı şekilde çocukların 3 yaşına kadar duydukları sözcükler, gelecek akademik başarıları ile ilişkilendirilmektedir.
 
·         Bebeklerin hoş kokulu bir banyo ürünü ile yıkandıklarında, kokulu banyo ürünü ile yıkanmayan bebeklere kıyasla, ebeveynlerine %30 daha fazla bağlılık sergilediklerini8 ve bu bebeklerin uyku öncesinde ağlamalarının yaklaşık %25 daha az olduğunu ortaya koymuştur9.
 
·         58 anne-bebek çifti ile yapılan bir çalışma, kokulu banyo ürünü ile ılık bir banyo sonrasında uyku vakti rutini uygulanan bebeklerde uykuya dalma süresinin %37 daha kısa olduğunu ve sabah uyandıklarında çok daha iyi bir ruh halinde olduklarını göstermiştir10 .
 
·         Bebeğin büyümesi ve gelişmesi, iletişim kurması ve öğrenmesi için ebeveynin sevgi dolu  rutin dokunuşlarının ve masajın çok önemli olduğunu gösteriyor . Rutin olarak dokunulma ve masaj deneyimi yaşayan bebeklerin (bu deneyimleri yaşamayan bebeklere kıyasla), %50 daha fazla göz teması kurduğu11, aynı zamanda genel anlamda üç kat daha fazla olumlu ifade sergileme (gülümseme, göz teması) olasılığı olduğunu göstermektedir12.
 
·         Banyo ve masaj aracılığı karşılıklı cilt temasının kurulmasının hem bebeklerde hem de ebeveynlerde stres düzeyini (kortizol) azalttığını göstermektedir13,14.