"Türkiye ihracatçısına sahip çıkmalı"

TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi, ihracatın Aralıkta geçen yılın aynı ayına göre yüzde 32.3 artışla 9 milyar 513 milyon dolara ulaşmasının ve yıllık bazda 100 milyar dolarlık psikolojik sınırın üzerine çıkmasının, 2010 yılı için belirledikleri 111 milyar dolar ihracat hedefi açısından kuvvetli bir ümit ışığı oluşturduğunu söyledi.

04 Ocak 2010 Pazartesi, 11:09
Abone Ol google-news

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Aralık 2009 ihracat verilerini Ankara'da açıkladı. Aralık ayı ihracatındaki artışın yüzde 32.3 olduğunu söyleyen TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi , Habur'da, Kasım ayının rakamlarını açıklarken, Aralık ayında yüzde 20-30 arasında bir artış beklentisini dile getirdiğini anımsattı. Bunu gerçekleştirmekten son derece mutlu olduklarını söyleyen Büyükekşi,

"2007 ve 2008'lerde olduğu gibi, yüzde 30'luk artışları çok özlemiştik, kavuştuk, önümüzdeki aylarda da aynı artışı bekliyoruz. Yön artık yukarıyı gösteriyor. Habur'da şu gerçeğe de vurgu yapmıştım: 'İhracat, tüm ekonominin barometresidir. İhracat, ekonomik aktivitenin atan nabzıdır. Nitekim ihracat artışıyla birlikte sanayide üretimin ve kapasite kullanımının da arttığını gördük, tüketici güveninde de artış gördük. Bu ayki yüksek büyüme rakamları gösteriyor ki; son çeyrekte pozitif büyüme de olacaktır. Çünkü, psikolojik sınırın üstündeyiz!"

dedi. Türkiye'nin ihracat odaklı bir büyüme dönemi yaşadığının altını çizen Büyükekşi, ihracatçıların Türkiye'ye sahip çıktığı kadar, Türkiye'nin de ihracatçılarına sahip çıkması gerektiğini vurguladı.

 

100'ler klubünde kaldık

Bütün olumsuz gelişmelere rağmen 2009'da ihracatı psikolojik sınır olan 100 milyar doların üzerinde tutmayı başardıklarını ifade eden Büyükekşi, 100 milyar doların üzerinde ihracat yapan 100'ler kulübünün içerisinde kaldıklarını belirtti. 2008 yılı rakamlarına göre 33 ülkenin 100 milyar doların üzerinde ihracat gerçekleştirdiğine değinen Büyükekşi, 2009 yılında bu sayının 30'a indiğini, Türkiye'nin de bu 30 ülke arasında yer aldığını ifade etti. 100 milyar doların üzerinde kalmak için çok çaba sarf ettiklerini vurgulayan Büyükekşi, İhracatçılar olarak, Cumhurbaşkanı, Başbakan ve dış ticaretten sorumlu Devlet Bakanı Zafer Çağlayan liderliğinde 4 kıtada onlarca ülkeye seferler düzenlendiğini anımsattı.

Büyükekşi, 2009 yılı bittiğinde değer olarak yüzde 24 gerilemeye karşın miktarda yüzde 9'luk artışın da önemle not edildiğini kaydetti.

 

"Ekim itibariyle ihracat yeniden yükselişe geçti"

Ekim ayıyla birlikte ihracatın yeniden yükseliş eğilimine girdiğini söyleyen Büyükekşi, Ekim ayında Türkiye'nin ihracatının yüzde 4.6 yükseliş kaydettiğini belirterek, "Oysa Brezilya'nın ihracatı yüzde 24, Japonya'nın ihracatı yüzde 23, Çin'in ihracatı yüzde 14, Macaristan'ın ihracatı yüzde 12, Güney Kore'nin ihracatı yüzde 9 ve Hindistan'ın ihracatı yüzde 7 azaldı. Bu rakamlar; Türkiye'nin krizden çıkış sürecinde diğer ülkelerden daha hızlı davrandığının bir göstergesi. Aralık ayı rakamları da bunu tescilliyor" diye konuştu.

 

"Daralan ihracat, likidite sorunu yaşayan şirketleri zorladı"

TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi, 2009'da küresel daralmanın krizin en şiddetli yaşandığı gelişmiş ülkelere ihracat yapan ülkeleri çok etkilediğini söyleyerek, ihracat pazarlarında yaşanan talep düşüşlerine bağlı olarak Türkiye'nin ihracatında gerileme yaşandığını belirtti. Bu gerileme esnasında likidite sorunu yaşayan şirketlerin zor durumda kaldıklarını bildiren Büyükekşi, pazarlardan fedakarlıklar yapmak zorunda kaldığını, bazı bölgelerde önemli kayıplar meydana geldiğini bildirdi.

 

"Artık önümüze daha ümitle bakıyoruz"

Ülke olarak, zor dönemin dip noktasını 2009 yılı bitmeden aşabildiklerini kaydeden Büyükekşi, "Artık önümüzdeki döneme daha ümitle bakıyoruz. Çünkü; tüm dünyada dış ticaret düştü. 2008 yılında 15.8 trilyon dolar olarak gerçekleşen dünya mal ticareti, 2009 yılında 11.4 trilyon dolara geriledi. Fakat, biz bu gerilemede, rakiplerimizden önce toparlanmayı başardık" dedi.

 

2009'da ihracatın geleceği planlandı-2009'DA İHRACATIN GELECEĞİ PLANLANDI-

2009 yılını, geleceği planlamak için kullandıklarını kaydeden Büyükekşi, "akan Çağlayan'ın himayesinde, TİM'de çok önemsediğimiz bir çalışma başlattık. Türkiye'nin 2023 İhracat Stratejisinin Uygulamaya Aktarılması ve Performans Programı adını verdiğimiz projemiz ile geleceğimizi tasarlıyoruz. 500 milyar dolarlık ihracat hedefinin stratejik yol haritasını makro ölçekte çıkardık. Sektörel düzeyde de aynı metodoloji ile çalışıyoruz, 23 sektörün tamamını tarıyoruz. Mart ayı itibarıyla sektörel çalışmamızı bitirmiş ve tüm projeyi tamamlamış olacağız" dedi.

 

Hedef, ihracatın Anadolu'ya yayılması

Büyükekşi, 2009'da sektörel çalışmaya paralel olarak illerde "Ortak Akıl Toplantıları" ile ihracatı temel gündem yapmak ve iller için psikolojik sınır olan 1 milyar doları aşmak için yol haritaları hazırlanmasına paralel bir çalışma başlattıklarını aktardı. Büyükekşi, "Mardin, Samsun, Ordu ve Van ilimizde çalışmalarımızı yaptık, bu ay içinde de Kahramanmaraş'ta yapacağız. Hedefimiz, ihracatın Anadolu'ya yayılması. İhracatı 1 milyar doları aşan şehir sayısını artırmak. 12 ili 22 il yapmak. Her ay farklı bir ilimizde ihracat sonuçlarını açıkladık. Türkiye'nin doğusuna batısına, kuzeyine ve güneyine gittik. Demokratik açılıma ihracatçılar olarak destek verdik. Ülkemizin komşuları ile sorunsuz bir dış politika gerçekleştirmesinin çok olumlu sonuçlarını gördük. Yüksekova'da ifade ettik ki: İç barışını tam sağlamış bir ülkenin her bölgesinin ihracata odaklanmalıdır. Çünkü ihracat, dünya ile entegre olup refahı artırmanın temel anahtarıdır" dedi.

 

2010 yılı ihracat hefedi 111 milyar dolar

2010 yılında ihracat açısından bir dizi risk göründüğünü ifade eden Büyükekşi, fakat gidişatın genel olarak umut verici olduğunu söyledi. 2010 yılı için 111 milyar dolarlık bir ihracat hedefinin ortaya koyduğunu bildiren Büyükekşi, bu hedefi koyarken tüm ihracatçı birlikleriyle bir çalışma yapıldığını kaydetti. 2009 gerçekleşme ve 2010 yılı beklentilerini aldıklarını belirten Büyükekşi bunun gerekçelerini şöyle anlattı:
"Aynı şekilde pazarlarımızdaki muhtemel gelişmelerin de senaryosunu çalıştık. 2010 yılında dünyada yüzde 3.1'lik bir büyüme bekleniyor. Tabii bu her yerde aynı olmayacak. Gelişmiş ülkelerin yüzde 1.3 ve gelişmekte olan ülkelerin yüzde 5.1 büyümesi tahmin ediliyor. Bizim için çok önemli olan Euro bölgesindeki büyüme beklentisi ise yüzde 0.3. Dünya mal ticaretinin miktar olarak yüzde 2.7 ve değer olarak yüzde 8.4 artması bekleniyor. İşte bu şartlar altında biz hedefimizi 111 milyar dolar olarak belirledik. Çünkü; Türkiye son yıllarda büyük bir ihracat hamlesi gerçekleştirdi. İhracat odaklı bir büyüme dönemi yaşadık. Aynı şekilde devam etmek istiyoruz. Şunu çok iyi biliyoruz: İhracat artışı ile sanayi üretimi, kapasite kullanımı ve gayrisafi milli hasıla büyümesi arasında doğrudan bir ilişki var. Nitekim bu yıl ihracatta daralma yaşanınca, Türkiye'nin de önemli ölçüde küçüldüğünü gördük. Bu yüzden ihracatçıların Türkiye'ye sahip çıktığı kadar, Türkiye de ihracatçılarına sahip çıkmalıdır."

 

Küresel ekonomide riskler var

Küresel ekonomide de riskler olduğunu ama iyileşme beklediklerini kaydeden Büyükekşi, küresel düzeydeki gelişmeleri dikkatle izlediklerini ifade etti. Beklentilerinin risklere rağmen dünya ekonomilerinin iyileşme dönemine girmesi olduğunu söyleyen Büyükekşi, "Dünya ekonomilerinin iyileşmesi dünya ticaretini olumlu yönde etkileyeceği için bu bizim ihracatımız açısından oldukça iyi bir haberdir. 2010 yılında, biz Türkiye olarak, yüzde 8.4 artması beklenen değer bazındaki dünya ticaretinin üzerine çıkacağız ve tüm dünya ticaretinden aldığımız payı arttıracağız. Bu önemli vurgudan sonra gelelim Aralık ayı rakamlarını açıklamaya: Aralık ayı ihracat rakamı, geçen yılın aynı dönemine oranla yüzde 32.3 artarak 9 milyar 513 milyon dolar olarak gerçekleşti. Tarım sektörlerinin ihracatı yüzde 25 artışla 1 milyar 459 milyon dolar. Sanayi sektörlerinin ihracatı yüzde 32 artışla 7 milyar 747 milyon dolar. Madencilik sektörünün ihracatı da yüzde 97 artışla 305 milyon dolar.
Aralık ayının ihracat lideri 1 milyar 754 milyon dolar ile taşıt araçları ve yan sanayi oldu. Bu sektörümüzü 1 milyar 232 milyon dolar ile hazır giyim ve konfeksiyon takip etti. Üçüncü sırada 937 milyon dolar ile kimyevi maddeler ve mamulleri, dördüncü sırada 911 milyon dolar ile elektrik ve elektronik ve beşinci sırada da 849 milyon dolar ile demir çelik sektörümüz geldi. Aralık ayında en çok ihracat yaptığımız ilk beş ülke Almanya, Fransa, İngiltere, İtalya ve Irak oldu" diye konuştu.