Türkiye'nin en hızlı büyüyen 100 şirketi
Türkiye'nin son 10 yılda en hızlı büyüyen 100 şirketi arasında Goldaş birinci, Bimeks ikinci, Penta bilgisayar ise üçüncü sırada yer aldı. Geçen yıl bu 100 şirketten en büyük ciroyu 6,8 milyar dolar ile Turkcell yaparken, bunu 4,6 milyar dolar ile Sarkuysan, 3,6 milyar dolar ile Oyak-Renault izledi.
CNBC-e Business, 3 bin 500 şirketin son 10 yıllık performansını inceledi ve 100 milyon dolar ve üstü ciroya sahip 547 şirket arasından Türkiye'nin büyüme rekortmeni 100 şirketi tespit etti.
Araştırmaya göre, ''en istikrarlı 100'' diye ifade edilen bu şirketlerin son 10 yılda ciroları 8 kat artarak, geçen yıl 72,3 milyar dolara ulaştı. Oysa bu şirketlerin bundan sadece 10 yıl önce 8,9 milyar dolar seviyesinde bulunuyordu.
Bu 100 şirketin 43'ü cirosunu ortalamanın üzerinde artırmayı başarırken, 19'u ise 1 milyar dolar ciro barajını geçerek milyar dolarlıklar kulübüne adını yazdırdı.
Son 10 yılın büyüme şampiyonu, milyar dolarlık şirketler kulübüne adım atmak üzere olan Goldaş, 1998'den beri cirosunu dolar bazında tam 56 kat artırmayı başarırken, bunu 52 katlık artışla teknoloji perakendecisi Bimeks takip etti.
Metal ve döküm işleme lider sektör
Araştırma sonucuna göre, en hızlı büyüyen sektör metal ve döküm işleme oldu. 2003-2008 arasında yaşanan küresel ekonomideki bahar havasıyla birlikte ana sanayi kollarının en önemli hammadde tedarikçisi konumundaki metal ve döküm işleme sektörü hızla büyüdü. Bu durum büyüme şampiyonları listesinde de yansımasını buldu. En hızlı büyüyen 100 şirketin 31'i metal ve döküm işleme sektöründe faaliyet gösterirken, bu listede yer alan 31 metal ve döküm işleme kuruluşunun 11'i son bir yılda cirosunu yüzde 50'nin üzerinde artırdı.
İkinci sıradaki sektör ise 15 şirketle gıda oldu. Üçüncü sırada 11 şirketle bilgi teknolojileri sektörü yer alırken, son 10 yılın parlayan yıldızı otomotiv küresel mali krizin önemli etkisiyle ancak 8 şirketle dördüncü sırada yer alabildi. Kimya ile petrol ve petrol türevleri ise listede beşer şirketle yer alarak beşinci sırayı paylaştılar.
En hızlı büyüyen ilk 10 firmanın başarı sırları
Araştırmada en hızlı büyüyen ilk 10 firmanın başarı sırları şöyle sıralandı:
GOLDAŞ: Özellikle 2000 yılından itibaren markalaşmaya ağırlık verdi. Gold Chip Gold markasıyla altını, D'sign markasıyla ise gümüşü, marketlerde hatta akaryakıt istasyonlarında bile satılır hale getirdi.
BİMEKS: Diğer firmalar, daha çok talep gören masaüstü bilgisayarlarla uğraşırken dizüstü bilgisayarlara ağırlık vererek geleceğe yatırım yaptı. İki büyük zincirin piyasadan çekilmesini, hızla yayılarak fırsata çevirdi.
PENTA BİLGİSAYAR: Pratik mühendislik çözümleriyle fark yarattı. 1997 yılında sektörde fiyat ve ürün listeleri faks kağıtlarında basılıyken Bayinet adıyla Türkiye'nin ilk B2B sitesini kurdular.
AUTOLIV CANKOR: Romanya'daki yıllık 500 bin adetlik direksiyon simidi üretimi Türkiye'ye kaydırılınca Autoliv Cankor 2001 krizinin etkilerini rahatlıkla silerek ciro hedefini yakalamakta zorlanmadı.
DATAGATE BİLGİSAYAR: En büyük rakibi Karma pazardan çekildiği sıralarda Index'e satılan Datagate önce dış kaynak kullanımıyla maliyetleri üçte birine düşürdü. Önemli markalarla art arda yaptığı anlaşmalarla ürün gamını, yeni satış noktalarıyla dağıtım ağını genişletti. Sonuç hızlı büyüme oldu.
TEZCAN GALVANİZLİ YAPI ELEMANLARI: Yassı çeliği sıcak şekilde daldırıp galvanizle kaplamaya başladı ve korozyon sorununu ortadan kaldırdı. Galvanizli sacın otomobillerde kullanılmaya başlaması da buna eklenince Tezcan Galvaniz işlerini hızla büyüttü. Kocaeli'ne kurduğu yeni tesisle lojistik avantajı sağladı.
ENERJİSA: Avrupalı enerji devi Verbund'la ortaklığa gittikten sonra mevcut kurulu gücü en az 5 bin megawatta çıkarma stratejisi doğrultusunda yatırımları hızlandırdı. Başkent Elektrik Dağıtımı satın alması ciro artışı sürecine ivme kattı. İnşa halindeki projeler devreye girdikçe cirosunun çok daha hızlı şekilde artması bekleniyor.
DATATEKNİK: Zaman zaman adı Exper markasıyla özdeşleşmiş görünse de şirketin asıl başarı sırrı, sistem entegrasyonundaki başarısı. Güçlü bir sistem entegratörü haline gelmesini aldığı kamu ihalelerine borçlu. Türk Telekomu en büyük müşterisi haline getirmesi de büyümeyi iyice hızlandırdı.
TURKCELL: İletişim sektörü son 10 yılda büyük yol kat etti. Her türlü krize rağmen teknoloji dünyasındaki yeniliklerin ardı arkası kesilmedi. Sektörü domine eden oyuncu unvanına da sahip olan Turkcell, bunun ödülünü abone ve ciro artışındaki süreklilikle almayı başardı.
AKDENİZ KİMYA: PVC katkı malzemeleri ve metal sabunları gibi endüstriyel kimyasallar üreten Akdeniz Kimya, PVC'nin kullanım alanında son 10 yılda yaşanan genişleme sayesinde hızlı bir ciro artışı sağladı. Kurduğu Ar-Ge departmanının getirdiği 'müşteriye özel' üretim imkanları da bu artışa önemli role sahip oldu.
En Çok Okunan Haberler
- Nevşin Mengü hakkında karar
- Colani'den İsrail hakkında ilk açıklama
- 3 zincir market şubesi mühürlendi
- Eski futbolcu yeni cumhurbaşkanı oldu
- Fidan'dan 'Suriye Kürtleri' ve 'İsrail' açıklaması
- Geri dönüş gerçekten 'akın akın' mı?
- MHP'den 'asgari ücret' önerisi
- Emekliye iyi haber yok!
- AKP’nin tabutu CHP sıralarına kondu
- 350 bin 757 kez 'yazı-tura' atıldı... Sonuç şaşırttı!