Yenilik peşinde bir usta
Akbank Caz Festivali olanca hızıyla sürerken çarşamba akşamı Cemal Reşit Rey'in konuğu ünlü Çek müzisyen Miroslav Vitous idi.
Altmışlı ve yetmişli yılların unutulmaz basçılarından biriydi, basçı Vitous. Ancak onun da bir türlü unutamadığı şeyler vardı meslek hayatında. Bunlardan biri de kurucusu olduğu Weather Report adlı efsane topluluktu. Geçen yıl çıkardığı “Remembering Weather Report” adlı albüm topluluğun ruhunu yeniden anmaya yönelik bir çalışmaydı.
İşte bu albümün turnesi kapsamında karşımıza çıktı Vitous. Ne var ki o akşamki repertuvarda albümden tek bir parça bile yoktu.
Tüm çalgıların katıldığı kısa bir özgür doğaçlamadan oluşan girişin ardından eski bir parçayla açılıyor konser; 1985 tarihli “Emergence” albümünde yer alan “Morning Lake For Ever”, tipik bir beyaz Avrupa cazıyla burun buruna getiriyor bizi, swingsiz, groove’suz, bir ayağı çağdaş klasik müziğe dayalı.
Vitous arada bir sağ elindeki arşeye rağmen, aynı tarafına yerleştirilmiş bir midi’den ses efektleri veriyor parçaya. Serbest doğaçlamaya dayalı pasajlar ağır basıyor müzikte. Müzisyenlerin solo pasajlarında bile kurdukları melodik cümlelerin azlığı dikkat çekiyor. En fazla iki nefeslinin, saksofoncu Roberto Bonacorso ile projenin özel konuğu Franco Ambrosetti’nin birlikte üflediği anlarda melodi duyuluyor.
İki nefesli arasında ciddi bir uyum sorunu var; soloya giriş sırasından, süresine, birlikte çalacakları kısımlara varana kadar bir anlaşmazlık içinde görünüyorlar. Ekipte bir prova eksikliği hissediliyor, sanki ilk kez çalıyorlarmış gibi. En rahat adam davulcu Fabrizio Sferra; o da resmi bir vazife görüyor gibi, arada bir de soloya çıkıyor.
“Autumn Leaves”e başlamadan evvel, iri cüssesini güçlükle taşıyan ince bacaklarının üzerinde doğruluyor Vitous, güçlükle mikrofona geliyor ve saz arkadaşlarını tanıtıyor salona, mesafeli bir tavırla. Bir Amerikan standardını bile ağır dramatik bir hava içinde çalıyorlar.
Sıradaki “Bamboo Forest” ve “Miro Bop”, Vitous’un 2003 tarihli “Universal Syncopations” albümünden. Repertuvarın en yeni parçaları, “Jewish Psalm” hariç. Çünkü bu parça henüz albümlerde olmayan yeni beste ve Weather Report ruhuna en yakın olanı. Konserin bütününe oranla daha dinamik ve fusion soundlu.
O akşam sahnede izlediğimiz topluluğun bir kısım sorunları vardı, ama yine de bunları bir değişimin sonuçları olarak görmeli. Vitous’u hâlâ yenilik peşinde koşan biri olarak görmek mutluluk verici.
En Çok Okunan Haberler
- İstanbul'da berber ücretlerine dev zam!
- 'Hukuki başvurular yapılacaktır'
- Kılıçdaroğlu’ndan videolu mesaj
- Özgür Özel, Erdoğan'a seslendi
- Anlattığı anlar ortaya çıktı!
- Kayak merkezinde korkunç anlar... 17’si ağır 30 yaralı!
- Erdoğan'dan Özel'in 'savaş ilanı' sözlerine yanıt
- Akaryakıt tankeri patladı!
- 'Daha sert adımlar atacağız'
- Kızılcık Şerbeti'nin 'Nilay'ı senaryoyu ifşa etti!