Atatürk Havalimanı'nın kısa pisti 30 Haziran'da açılacak

Onarım ve uzatma çalışmaları yapılan Atatürk Havalimanındaki 06-24 pisti, 30 Haziranda hava trafiğine yeniden açılacak.

Yayınlanma: 24.06.2010 - 13:01
Abone Ol google-news

Ulaştırma Bakanlığı Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Genel Müdürü Orhan Birdal, Airport Otel'de düzenlediği basın toplantısında, Atatürk Havalimanındaki 2300 metre uzunluğunda ve 60 metre genişliğindeki 06-24 pistinin onarım ve pist uzatma çalışmalarında sona yaklaşıldığını belirterek, ''Atatürk Havalimanı 06-24 pisti, 30 Haziran 2010 tarihinde saat 09.00'da hava trafiğine açılacak'' dedi. Pistin, onarım ve pist uzatma çalışmaları nedeniyle 8 Mart 2010 tarihinde hava trafiğine kapatıldığını hatırlatan Birdal, pistin hava trafiğine kapalı olduğu dönemde de Atatürk Havalimanının uçak ve yolcu trafiğinde artış olduğunu, bu dönemde de taahhüt ettikleri saatte 40 iniş-kalkışın üzerine çıkıldığını söyledi.

Birdal, 06-24 pistinin çağdaş standartlarda bakım ve onarımlarının yapılması ve pistin uzatılması işi projesinin 7 Ağustos 2009 tarihinde başlayıp 15 Şubat 2011 tarihinde bitirilmesinin planlandığını ifade ederek, ''Biz, pist kapatıldığında '06-24 pisti 1 Temmuz 2010 tarihinde havacılığın hizmetine verilecek' diye söz vermiştik. Onu bugün revize ediyoruz, 1 Temmuz değil, 30 Haziran sabah saat 09.00 itibariyle pistimiz hava trafiğine açılacaktır'' diye konuştu. Kötü hava şartlarına rağmen pistin süresinden önce bitirildiğine dikkati çeken Birdal, pistin yapımında emeği geçenlere teşekkür etti.

Orhan Birdal, Atatürk Havalimanı 06-24 pistinin yenilenmesine neden ihtiyaç duyulduğunu da şöyle anlattı: ''Pist, 2300 metre olduğu için kısaydı. Bunun için uzatılması gerekiyordu. Pist 300 metre uzatılarak 2600 metre oldu. Pist, kötü hava şartlarında yetersiz kalıyordu. Pistin orta kısmının pist başına göre 6 metre daha düşük seviyede olması nedeniyle iniş emniyetini tehdit ettiği konusunda yakınmalar vardı. Mevcut beton kaplama çok yıpranmış ve frenleme için gereken sürtünmeyi sağlayacak yüzey dokusunu kaybetmeye yüz tutmuştu. Ağır trafik yükü altında düzgün satıh özelliğini yitirmişti. Yer yer uçuş güvenliğini tehdit edecek deformasyonlar görülüyordu. Bunlar, pistin yenilenmesi için yeterli gerekçelerdi.''
 

Üç aşamalı çalışma

Orhan Birdal, pist inşaatının üç aşamada tamamlandığını ifade ederek, ilk aşamada Atatürk Havalimanı Florya yolunun ötelenerek eski yolun havalimanı sınırları içine dahil edildiğini ve havalimanı kavşağının yeniden yapıldığını söyledi. İnşaatın ikinci aşamasında havalimanı içerisine dahil edilen bölgedeki 25 metreyi bulan kot farkının kaya dolgu malzemesi ile doldurulduğunu kaydeden Birdal, bunun için 6,5 ton kaya dolgu malzemesinin, 5 ayda 300 bin kamyon seferiyle taşındığını bildirdi. Birdal, üçüncü aşamada ise pistin 8 Martta trafiğe kapatılarak tamamen yenilendiğini söyledi.
 

Piste yapılanlar ve ilkler

Birdal, pist onarım ve uzatılma işlemleri sırasında mevcut pistin beton düzeyinin özel giyotin makinesiyle çatlatılarak sıkıştırıldığını, pistin ortasındaki çukur bölgenin kırma taş dolgu malzemesiyle doldurulduğunu, kapalı ve açık drenaj sistemleri yapıldığını, CAT 3 sisteminin altyapısının hazırlandığını, 5 adet yüksek sürat taksi yolu yapılarak, bağlantı taksi yollarının sayısının ikiden üçe çıkarıldığını kaydetti. Pist uzatma çalışmaları sırasında bazı ilklere de imza atıldığını vurgulayan Birdal, ilk kez beton üzerine güvenli bir şekilde asfalt kaplama yapılmasına imkan sağlayan çatlak önleme tabakası yapıldığını, pistte aşınma tabakası olarak ilk kez taşmastik asfalt kullanıldığını kaydetti. Taşmastik asfaltın gözenekli ve pürüzlü yapısı sayesinde sürtünme katsayısını artırarak frenleme mesafesini kısalttığına dikkat çeken Birdal, bu malzemenin yağışlı havalarda su yastığı oluşmasını da önlediğini söyledi.

Birdal, ilk kez cam elyaftan asfalt güçlendirme yapıldığını, CAT 2 standartlarındaki aydınlatma sisteminin CAT 3'e çevrilerek yönlendirme sistemi uygulandığını, asfalt yapımında ve beton kırımında özel sistem uygulandığını bildirdi.

Sorular

Basın mensuplarının sorularını da yanıtlayan Orhan Birdal, yeni pistin yanındaki askeri meydan ve koruganlarla ilgili ne gibi işlemler yapılacağının sorulması üzerine, bu bölgede yapılacak projenin belirlendiğini ifade ederek, ''Çalışmalarda şu anda protokol aşamasına geldik. Hava Kuvvetleri Komutanlığı ile sürekli bir işbirliği içerisindeyiz. Ulaştırma Bakanlığı, Milli Savunma Bakanlığı ve Hava Kuvvetleri Komutanlığı ile kuruluşumuz arasında bir protokol yapılacak'' dedi.

Birdal, protokolün imzalanmasının ardından bu bölgenin sivil tesislere ekleneceğini kaydetti.
Orhan Birdal, kısa pistin açılmasıyla Ataköy'de gürültünün artıp artmayacağı ve pistin iniş mi, kalkış amaçlı mı kullanılacağına ilişkin soru üzerine, pistin Ataköy halkının yaşantısını tehlikeye sokmayacak şekilde inşa edildiğini, gürültünün kaçınılmaz olduğunu, ancak gürültü azaltıcı yöntemlerin uygulamaya sokulacağını belirtti. Gürültü ölçüm sistemlerinin kurulmaya başlandığını kaydeden Birdal, gürültü limitlerini aşan şirketlerin uyarılarak, ihtara uyulmaması durumunda bu şirketlerin uçaklarının havalimanına gelişlerin engelleneceğini söyledi.

Birdal, pistin iniş-kalkış için kullanılması durumuna rüzgara göre karar verildiğini de kaydetti.
Pistin yapımının hava trafiğine ne gibi katkıda bulunacağı da sorulan Birdal, taksi yollarının yenilenen pistte üçten beşe çıkarıldığını hatırlatarak, uçakların pisti daha hızlı terk edeceğini, bunun da iniş ve kalkış sayısını artıracağını belirtti. Birdal, ''1 Temmuzdan sonra Atatürk Havalimanının kapasitesi yüzde 10 artarak saatte 40 olan uçak iniş-kalkış sayısı 44-45'e çıkacak'' dedi. Piste A380 uçaklarının inip inemeyeceğinin sorulması üzerine Birdal, ''İnebilir, ama kalkması problemli olur. Bunun için en az 3750 metrelik pist gerekir'' dedi.
 

'50 milyon yolcuya hizmet edebilir'

Orhan Birdal, başka bir soru üzerine de pistin onarım ve uzatma işinin toplam maliyetinin 210 milyon TL olduğunu bildirdi. Birdal, rötarların azalıp azalmayacağına ilişkin bir soru üzerine de amaçlarının rötarları sıfıra indirmek olduğunu belirterek, rötarların azaltılmasının havacılık sektöründeki tüm aktörlerin ortak çalışmasına bağlı olduğunu söyledi. Başka bir soru üzerine pistin ''sabıkalı'' olarak nitelenmesine katılmadığını ifade eden Birdal, pistte bundan sonra kazaların olup olmayacağına ilişkin öngörüde bulunulamayacağını kaydetti.

Birdal, ''Biz pistimizi dünya standartlarında yapmak ve işletmek üzere faaliyet gösteriyoruz'' dedi. Orhan Birdal, pistin uzatılması ve hızlı çıkış taksi yollarının sayısının artırılmasının hava trafiği açısından bir avantaj olacağını vurgulayarak, ''Atatürk Havalimanı şu anki hali ve ileride yapılacak iyileştirmelerle beraber yılda 50 milyonun üzerinde yolcuya rahatlıkla hizmet verecek imkan ve kapasiteye sahip. Önemli olan bu trafiğin günün 24 saatine yayılmasıdır'' dedi. Orhan Birdal ve basın mensupları, toplantının ardından 06-24 pistine giderek pisti gezdi ve pistte su birikmesini önleyen sistemi yerinde test etti.
 


Cumhuriyet Tatil Otel Rezervasyon

En Çok Okunan Haberler