Chrysler'in iflas koruma başvurusu
Bir zamanlar ABD otomotiv endüstrisinin simgelerinden Chrysler, dün mahkemeye iflas koruma başvurusunda bulunarak yeni bir döneme girdi.
New York'ta bugün Yargıç Arthur Gonzalez başkanlığında yapılacak iflas koruma başvurusunun ilk duruşmasında, işçilere yapılacak ödemeler ve firmanın maliyetleri konularının değerlendirilmesi bekleniyor.
Chrysler'ın iflas koruma davasında Gonzalez'in, şirketin 6,9 milyar dolar borçlu olduğu alacaklılar konusunda bir karar vermesi gerekecek. Chrysler'ın borçlarının yüzde 70'ine sahip olan bankalar, hükümet ile anlaşmaya varırken, bazı hedge fonları hükümetin 6,9 milyar dolarlık borcun silinmesi karşılığında 2,25 milyar dolarlık nakit teklifini geri çevirdi.
Chrysler'ın 1 milyar dolar borçlu olduğu 20 finans kuruluşu, mahkemede şirketin iflas koruma başvurusuna itiraz edecek.
Gelecek haftalarda şirketin iflas koruma başvurusuyla ilgili davanın görüleceği mahkemede, şirketin kendisi, alacaklılar, tedarikçiler, bayiler ve işçiler olmak üzere Chrysler'ın geleceğiyle ilgili herkes yeniden yapılanma planıyla ilgili düşüncelerini ifade edecek.
ABD hükümeti, sürecin iki ay içinde tamamlanarak hızlı hareket edilmesi çağrısında bulunurken, bazı uzmanlar, 20 alacaklı finans kuruluşu dahil çok sayıda farklı grupların müdahil olduğu davanın kısa sürede tamamlanmasının zor olduğunu ifade ediyorlar.
Yeniden yapılanma süreci
İflas koruma başvurusunda bulunan Chrysler, ''yeniden yapılanmasının önünde kalan engelleri temizlemesi'' için federal iflas yasasının 363 nolu bölümünü kullanacak. Yeni Chrysler, eski Chrysler'ın varlıklarını satın alacak, yeni Chrysler şirketin emeklileri için sağlık hizmetleri verecek bağımsız bir vakıf kuracak. Birleşik Otomotiv İşçileri Sendikası'nın (UAW) ''Gönüllü İşçi Menfaati Derneği'' adlı vakıf yeniden yapılanan Chrysler'ın yüzde 55 hissesini alacak ve yönetim kurulunda bir yöneticiyi seçecek.
ABD Hazinesi, yeni Chrysler'da yüzde 8 hisseye sahip olacak ve yönetim kurulunun 4 yöneticisini seçecek. Kanada hükümeti ve Ontario eyalet hükümeti birlikte, yeni Chrysler'da yüzde 2 hisseye sahip olacak, yönetim kurulunun bir üyesini belirleyecek.
ABD hükümeti, kalan yükümlülüklerini halletmek için Chrysler'ın çabalarının arkasında duracak.
Chrysler ile İtalyan otomotiv şirketi Fiat'ın ortaklığı, küresel çapta 6'ıncı büyük otomotiv şirketini ortaya çıkaracak. Fiat, Chrysler'ın ABD'deki fabrikalarında yakıt tasarruflu araçlarını üretmesine yardım için ''milyarlarca dolar'' tutarında teknoloji desteğinde bulunacak.
Başlangıçta, yeni Chrysler'da yüzde 20 hissesi bulunacak Fiat, hissesini yüzde 35'e çıkaracak. Fiat'ın, ek olarak yüzde 16 hisse elde etme seçeneği garanti edilecek, böylece Fiat'ın yeni Chrysler'daki payı yüzde 51'i bulacak. Fiat, yeni şirketin 9 kişiden oluşacak yönetim kurulundan üç yöneticisini seçme hakkına sahip olacak.
Chrysler, Fiat'ın Kuzey Amerika piyasasına girişini sağlayacak. Chrysler, Kuzey Amerika'da Chrysler araçlarının üretimi için bütün Fiat araç platformlarını ve Fiat'ın motor teknolojisi gibi diğer önemli teknolojilerini kullanacak. Fiat, Chrysler'a Kuzey Amerika dışında özellikle varlığının sınırlı olduğu ülkelere girişinde yardımcı olacak.
Chrysler'ın en büyük alacaklıları, şirketin 6,9 milyar dolarlık borcundan kendilerine düşen bölümünün karşılığında önerilen 2 milyar dolar nakdi kabul ettiler. UAW, şirketin istihdamı koruması ve daha rekabetçi olmasına yardımcı olmak için maaşlarda, ek ödemelerde ve emekli sağlık hizmetlerinde bazı tavizler verdi.
Alman otomotiv şirketi Daimler, Chrysler'daki yüzde 19,9'luk hissesinden vazgeçerek, 1,9 milyar dolar tutarındaki alacağından feragat etti ve Chrysler'ın emeklilik fonlarına 600 milyon dolar ödemeyi kabul etti.
ABD Hazinesi de Chrysler'ın yeniden yapılanma sürecinde Chrysler-Fiat ortaklığına 6 milyar dolara kadar kredi verecek.
Chrysler ile ilgili bazı bilgiler
Chrysler, 1925'de Walter P. Chrysler tarafından Chrysler Corporation olarak kuruldu. İlk olarak 1980 yılında iflas koruma başvurusunda bulunan şirket, hükümetten 1,5 milyar dolar kredi aldı.
Daimler, 1998 yılında 38 milyar dolara satın aldığı Chrysler'ın yüzde 80,1'ini ABD'li özel yatırım şirketi Cerberus'a 2007 yılında 7,4 milyar avroya sattı.
Geçen yıl 8 milyar dolar zarar eden ve ABD'deki satışları yüzde 30 düşerek, 1,45 milyon adete gerileyen şirketin bünyesinde, Chrysler, Dodge ve Jeep markaları bulunuyor. Şirketin, ABD otomotiv piyasasında 2002 yılında yüzde 13,3 olan payı geçen yıl yüzde 11'e geriledi ve Şubat 2007'den bu yana 22 bin çalışanını işten çıkardı.
Kuzey Amerika'da, 12'si montaj fabrikası olmak üzere 30 tesisi ve 140 bin kişiye istihdam yaratan 3 bin 215 bayisi bulunan şirket, 13 bini maaşlı ve 40 binden fazlası saatli çalışan olmak üzere 54 bin kişiyi istihdam ediyor. ABD'de 26 bin 801, Kanada'da 8 bin 652 ve Meksika'da 3 bin 862 kişi saatlik çalışıyor.
En Çok Okunan Haberler
- Rus basını yazdı: Esad ailesini Rusya'da neler bekliyor?
- Yeni Ortadoğu projesi eşbaşkanı
- Esad'a ikinci darbe
- İmamoğlu'ndan Erdoğan'a sert çıkış!
- ‘Yumurtacı müdire’ soruşturması
- Çanakkale'de korkutan deprem!
- Naci Görür'den korkutan uyarı
- 6 asker şehit olmuştu
- Kurum, şişeyi elinin tersiyle fırlattı
- ‘Toprak bütünlüğü’ masalı ve Suriye: İmkânsız bir ülke