Çin'de hızlı trenlerin güvenliği sorgulanıyor
Çin'in doğusundaki Cıciang eyaletinde yaşanan hızlı tren faciasının ardından, kamuoyunda bu trenlerin güvenliği sorgulanıyor.
Çin'de geçen Cumartesi günü meydana gelen, 36 kişinin yaşamını yitirdiği hızlı tren kazası nedeniyle okların çevrildiği Demiryolları Bakanlığının sözcüsü Vang Yongping, düzenlediği basın toplantısında, "Çin'in gelişmiş yüksek hızlı demiryolu teknolojisine sahip olduğunu ve buna güvendiklerini" söyledi.
Kazada ölenlerin tazminat haklarından yabancıların da yararlanacağını belirten sözcü, basın toplantısında ayağa kalkarak ve eğilerek özür diledi. Tren kazasının sistemdeki güvenlik eksikliğinden kaynaklandığını reddeden sözcü, ülkedeki hızlı tren ağının güncel olduğunu ifade etti. Demiryolları Bakanlığı, kazayla ilgili soruşturmayı sürdürürken, Şanghay Demiryolları İdaresinden 3 yetkilinin görevden alındığını duyurdu.
İkinci trene uyarı gitmemiş
Kazanın ardından, D3115 treninin çarpışmadan önce durup durmadığı hala bilinmiyor. Yetkililer, ilk treninin durmasının ardından ikinci trene uyarı gitmediğini belirtiyor. Ülkedeki ilk nesil olan "D" tipi "Dong Çı" adı verilen hızlı trenler, saatte ortalama 200 kilometre seyrediyor. "G" tipi olan ve yeni nesil "Gao Tie" adlı trenler ise saatte 250-300 kilometre hıza ulaşabiliyor.
Çin'de 2008 yılından beri bu en ciddi tren kazasının yaşanmasından sonra, internet bloglarında ve yerel sosyal paylaşım ağlarında sistemin güvenliğine ilişkin kaygılar dile getiriliyor. Global Times gazetesindeki bir yorumda, kazanın Çin demiryolu endüstrisi için "kanlı bir ders" olduğu ifadesine yer verilirken, kazanın hızla genişleyen hızlı tren ağlarında güvenliğin sorgulanmasına neden olduğuna işaret edildi.
'Kamu güveni yıkılmamalı'
Pekin Ulaştırma Üniversitesinden Profesör Vang Mıngşu, Global Times gazetesine yaptığı açıklamada, mühendisler tarafından yanlış bir işlemin kazanın nedeni olabileceğini söyledi. Vang, hızlı trenlerin otomatik uyarı sistemine sahip olduğunu belirterek, bir trenin 4 kilometre önünde başka bir tren olduğunda sistemin alarm verdiğini ve trenin yavaşlatıldığını söyledi. Bu mesafe iki kilometreye düştüğünde ise mühendise fren uyarısının gideceğini belirten Vang, frenin manüel olarak devreye sokulması gerektiği için otomatik fren sisteminin olmadığını, bu durumda mühendislerin kararına güvenilmesi gerektiğini ifade etti.
Vang, kazanın hızlı trenlerin teknolojik ve idareyle ilgili kusurlarını yansıttığını, bununla birlikte bir kaza nedeniyle kamu güveninin yıkılmaması gerektiğini söyledi. Kazayla ilgili ilk araştırmalarda, meydana gelen elektrik kesintisinin, trenin durması durumunda alarm veren elektronik güvenlik sisteminin devreden çıkmasına neden olduğu sonucu elde edildi. Dünyanın en büyük hızlı tren ağına sahip Çin, halen uzak bölgelere de ağı genişletme çalışmalarını sürdürüyor. Ülkede hızlı tren ağının bu yıl sonuna kadar 13 bin kilometreye, 2020'ye kadar ise 16 bin kilometreye çıkarılması öngörülüyor.
Ulaşımda kapsamlı bakım çağrısı
Ulaştırma Bakanlığı yetkilileri, kazanın ardından yerel yönetimlere, başta hızlı tren ağları olmak üzere kapsamlı bir revizyon ve bakım çağrısında bulundu. Yetkililer, güvenliğin birinci öncelik olduğuna vurgu yaparak, insanların güvenli yolculuk yapma hakkının altını çizdi. Çin genelinde geniş çaplı bir denetimin gerekli olduğuna dikkat çeken yetkililer, tüm kademelerdeki yetkililerin bu kazalardan sorumlu tutulmasını istedi. Tren kazasından bir süre önce ülkenin orta kesimindeki Hınan eyaletinde meydana gelen yataklı otobüs kaza sonrasında 41 kişi ölmüştü.
En Çok Okunan Haberler
- Rus basını yazdı: Esad ailesini Rusya'da neler bekliyor?
- Yeni Ortadoğu projesi eşbaşkanı
- Esad'a ikinci darbe
- İmamoğlu'ndan Erdoğan'a sert çıkış!
- ‘Yumurtacı müdire’ soruşturması
- Çanakkale'de korkutan deprem!
- Naci Görür'den korkutan uyarı
- 6 asker şehit olmuştu
- Kurum, şişeyi elinin tersiyle fırlattı
- ‘Toprak bütünlüğü’ masalı ve Suriye: İmkânsız bir ülke