'Kapital' çizgi romana dönüşürse

Yayıncısı Hayri Erdoğan: 'Manga, Kapital'den esinler taşır, ama onun yerine geçemez. 'Kapital'i Türkçeye çeviren Nail Satlıgan: 'Marx'ın kendisi, yapıtını bir 'hikâye' olarak nitelemişti.' Usta çizer Semih Poroy: 'Didaktizmi itici, ama mutlaka izlenmesi gereken bir tür.'

'Kapital' çizgi romana dönüşürse
Abone Ol google-news
Yayınlanma: 22.10.2009 - 12:05

Bilimsel sosyalizmin kurucusu Karl Marxın başyapıtı Kapital”, geçen yıl Japonlar tarafından, manga tekniğinde çizgiye uyarlanmıştı. İlk baskısı yüz bin basılan kitap, yayımlandığı ay tükenmiş ve devam baskıları gelmişti. Aradan çok zaman geçmeden Türkiye yayın haklarını alan Yordam Kitap, geçen hafta Kapital Mangayı okurla buluşturdu. Türkiyede de Japonyada olduğu gibi kitaba olan ilgi bir hayli büyüktü: 5 binlik ilk baskı tükenmek üzere!


Çizgi roman bolluğu

Dünya yayın sektöründe birkaç yıldır klasik eserler çizgi romana uyarlanıyor. Türkiyede de son altı ay içinde çizgi romanlar art arda yayımlanmaya başladı. Saint-Exupérynin unutulmaz eseri Küçük Prens, Kafkanın Dava, Shakespearein Hamleti ve daha pek çok eser dünyada olduğu gibi Türkiyede de yayımlanır yayımlanmaz yüksek satış rakamlarına ulaştı.

Bugüne kadarki metinlerin edebi eserler olduğu düşünülürse, Kapital diğerlerinden ayrı bir yerde duruyor kuşkusuz. Öte yandan, merak edenler için belirtelim; Kapital Mangaçizimi, bir hikâye üzerinden okuyucuya sunuluyor. Hikâye bir köyde yaşayıp, geçimini pazarda peynir üretip satarak geçinen Robinin işletmeci Danielle anlaşıp büyük umutlarla fabrika kurması, kâr amacıyla işçileri acımasızca kullanıp sömürmesine varan süreç içinde anlatılıyor.

Marxın Kapitali her bireyin okuması gereken bir kitaptır ama belirli bir okuma disiplininden geçmeyenler için de okunması bir hayli zordur. Böyle bir durumda kitabı hikâyeleştirmek ayrı bir riski de beraberinde getiriyor. Seçilen hikâyenin özgün metne uyumu, Marxın söylemlerinin aktarımı gibi Kitabı yayına hazırlayan, Yordam Kitap yayın yönetmeni Hayri Erdoğan konuya, Kapital Manga, Kapitalin ruhunu, içeriğini çok doğru olarak yansıtıyor; çarpıtmadan, bayağılığa kaçmadan. Ama tabii ki sınırlı bir bilgi veriyor. Kapitalin kavramlarını bir öykünün içine yerleştirmesi Manganın büyük başarısıdırdiye yaklaşıyor.

Gerek dünyada gerek Türk edebiyatında bu türden kitaplar kimi eleştirmenler tarafından sert eleştirilere de uğruyor. Nedeni ise özgün metnin bütününü okumadan, kolaya kaçıp özet şeklindeki bu türden çizgileri okumak. Erdoğan, böyle bir riskin olmadığını belirtiyor: Manga, Kapitalden esinler taşır, eser hakkında bir fikir verir ama onun yerine geçemez.

Şu sıralarKapitali aslından çeviren Nail Satlıgan ise konuya farklı bir açıdan yaklaşıyor: Kapitalin önsözlerinden birinde Marxın kendisi, yapıtını bir hikâye olarak nitelemiş ve kıta Avrupasından okurlarına, De te fabula narratur’, yani Hikâye seni anlatıyordiye seslenmişti. Ayrıca Marx, Kapitali kaleme alırken, sanatsal bir bütünoluşturmayı gözettiğini belirtir.

Satlıgan ayrıca Kapitale ilişkin geçmişten örnekler vererek, 1920de dâhi sinemacı Ayzenştaynın film yapmak istediğini, bu konuda James Joycela görüşmeler yaptığını; şimdilerde ise bu işi ünlü Alman yönetmen Alexander Klugenin 9.5 saatlik bir film halinde gerçekleştirdiğini belirtiyor.

Bu arada, ülkemizden de usta sanatçı Yüksel Arslanın Kapitalin resimlerini yaptığını ve bu çalışmalarından bazılarının şu sıralar Santralistanbuldaki görkemli sergisinde yer aldığını belirtelim.


Hareket unsuru

Usta çizer Semih Poroy, Japonların zaman içinde, Heidi”, “Şeker Kız Candy”, “Kapital, hatta porno sektöründe bile çizgi roman tekniğini kullandığını, içeriğin biçimi belirlemediğini aktarıyor. Poroy bu yaratılardaki didaktizmi itici bulduğunu, yalnızca manga çizimde değil, genel tüm edebiyat uyarlaması çizgi romanlarda, önemli bir unsur olan hareketin eksik olduğunu, öte yandan görselliğin gittikçe önem kazandığı bir süreçte manga ve çizgi romanların mutlaka izlenmesi gereken bir tür olduğunu da belirtiyor.

Sonuç olarak, hınzır bir adamolan Marxın, yaşasaydı iyi bir çizgi roman okuru olabileceğini ileri süren Poroyun sözlerinden hareketle, Yordam Kitap tarafından yayımlananKapitalin manga çizimli romanını, belki de başyapıtın kendisini okumaya başlamadan bir ön hazırlık gibi görmeli, bir yanıyla da görselliğin tadını çıkarmalı.


Manga nedir?

 

Manga çizimi Japonya’da 1770’li yıllarda ortaya çıkmasına karşın, terim olarak manga, 19. yüzyıl başlarında Japon ressam ve oymabaskı ustası Hokusai’ın, roman resimlemekten vazgeçerek öğrencileri için hazırladığı resim kitaplarını tanımlamakta kullanıldı. “Hokusai manga”lar manzara resimleri, bitki ve hayvan betimleri, gündelik yaşamdan sahneler ve doğaüstü yaratıkların resimlerini içeriyordu. Ancak bu çizimler, birbirleriyle bağlantılı olmadıkları için, günümüz mangaları gibi bir öykü anlatmıyordu. Manga tanımı, giderek, günümüz Japon çizgi romanları için de kullanılmaya başladı.


Cumhuriyet Tatil Otel Rezervasyon

En Çok Okunan Haberler