Mesafeye uyulmamış

THY uçağının motoru yanar halde zorunlu olarak Atatürk Havalimanı’na inmesine önündeki uçağın yarattığı boşluğun (vorteks) neden olduğu ortaya çıktı.

27 Nisan 2015 Pazartesi, 00:24
Abone Ol google-news

Sivil Havacılık Akademisi koordinatörlerinden kaptan pilot Bahadır Altan, Atatürk Havalimanı’na iniş yapan ve 97 yolcunun ölümden döndüğü THY Milano- İstanbul uçağı ile ilgili “Her gün bin 300 uçak Atatürk Havalimanı inip-kalkıyor. Bu yoğun trafik kaza sebebi. Bu yoğunluğu yalnızca 90 kişilik hava trafik kontrolörleri ayarlıyor, bu sayı çok yetersiz. Avrupa’daki yoğunluğun 3 katı” değerlendirmesini yaptı. Uçakların, iniş ve kalkış sırasında öndeki uçağın yarattığı boşluğa girmemek için belli mesafeden iniş-kalkışlarını gerçekleştirmesi gerektiğini kaydeden Altan, AKP iktidarıyla THY’nin plansız ve altyapı olmadan büyümesinin de bu yoğunluk üzerinde etkili olduğunu iddia etti.

HAVADA ALEV ALAN THY UÇAĞI BÖYLE İNİŞ YAPTI-VİDEO

Farklı iddialar

Aynı piste inen Azerbaycan Havayolları’nın Boeing 787 Dreamliner uçağının yarattığı “wake turbulence” (vorteks) nedeniyle böyle bir olay yaşandığı öne sürülürken Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) ise kuyruğun vurduğu iddiasında bulundu. Konu ile ilgili sorularımızı yanıtlayan tecrübeli kaptan pilot Bahadır Altan, öndeki uçağın yarattığı boşluğa, diğer uçağın girmesine Wake türbülansı adı verildiğini anımsatarak “Öndeki uçağın yarattığı hava boşluğu arkadaki uçağı etkiler. Bu uçağın önündeki Azerbaycan Havayolları’nın Boeing 787 Dreamliner ile arasındaki uzaklıkta belli bir mesafede olması lazım. Minimum mesafe 5 mil olmalı. Günde bin 300 uçak iniyor ve olması gereken mesafe aksayabiliyor. Bence bu kaza İstanbul’un yoğunluğunun ürünü” diye konuştu. Altan, bu yoğunluğun 3. havalimanı ile bu sorunun çözülemeyeceğini ifade etti ve “Çünkü, hükümet Atatürk Havalimanı’nı kapatacak, değişen bir şey olmayacak” dedi.

Utanç verici rekor

Bütün hava sahasının Ankara’dan kontrol edilmesinin planlandığı Smart Projesi’ni anımsatan ve bu projenin uygulanmadığını anlatan Altan, şöyle devam etti: “Türkiye üzerinde, günde 4 bin hava trafiği var. Bunun 2 bini İstanbul’da. DHİM, bin 300 iniş-kalkış yapıldı diye övünerek açıklamalar yaptı, bu utanç verici bir rekor. 90 kontrolör çok az. Böylesi bir yoğunluk, bu tür emniyet kurallarının zaman zaman gözardı edilmesini de beraberinde getiriyor. Uçaklar arasındaki emniyet mesafesi olması gerekenden daha az olabiliyor. Bu kural gözardı edilebiliyor. Hem personel yoğunluğu, hem de radarın, Smart projesinin hayata geçirilememesi, bu tür kazaların artmasının kaçınılmaz anlamına gelir. Bu kazadan ders almak lazım. Hava trafik alarm veriyor” dedi.

VORTEKS NEDİR?

Uçaklar aynı gemiler gibi arkalarında kalan havada girdaplar bırakarak ilerler. Bunlara kuyruk rüzgarı türbülansı veya vorteks denir. Kanat ucundan geriye doğru yayılan ve aksiyönde dönen, düzensiz çalkantıları, arkadan gelen uçaklar için çok ciddi tehlikelere neden olabiliyor. İstatistiklere göre şu ana kadar 58 vorteks kazası oldu. Ağır uçakların ardından oluşan vortekslerin etkisi en az 2 dakika sürüyor. Bu süre bitmeden küçük uçakların inişlerinde kaza riski çok fazla.