Öğretmenler, bir 24 Kasım'ı daha sorunlarla kutladı
Türkiye'de 24 Kasım Öğretmenler Günü törenlerle kutlanırken, eğitim emekçilerinin iş yükünün fazlalığından alım gücünün yetersizliğine kadar pek çok sorun çözüm bekliyor.
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından kadrolu, sözleşmeli ve ücretli olarak atanarak devlet okullarında görev yapan bir öğretmene ortalama 24.1 öğrenci, özel okullarda çalışan bir öğretmene ise ortalama 8.2 öğrenci düşüyor. Avrupa’daki öğretmenlere göre 170 saat daha fazla çalışan Türkiye’de bir öğretmenin kışlık ayakkabı satın alabilmesi için 16.5 saat, bir takım elbise için ise 50 saat çalışması gerekiyor.
MEB Strateji Geliştirme Başkanlığı tarafından hazırlanan MEB’in 2009 Bütçesi’ne ilişkin rapor, 24 Kasım Öğretmenler Günü’nün kutlandığı Türkiye’de devlet okullarında görevli olan öğretmenlerin daha fazla iş yükü olduğunu ortaya koyuyor. Rapordaki verilere göre devlet okullarındaki öğrenci yoğunluğu ile özel okullardaki öğrenci yoğunluğu arasında büyük bir uçurum bulunuyor. Rapora göre Türkiye’de 2007-2008 eğitim-öğretim yılında devlet okullarında kadrolu, sözleşmeli ve ücretli olarak görev yapan toplam 597 bin 524 öğretmen bulunurken, okul öncesi eğitim, ilköğretim, ortaöğretim, mesleki ve teknik ortaöğretim de toplam 14 milyon 404 bin 421 öğrenci okuyor. Rapordaki verilere göre Türkiye’de devlet okullarında görev yapan 1 öğretmene ortalama 24.1 öğrenci düşüyor. İlköğretimde bir öğretmen ortlalama 24.4, ortaöğretimde ise 15.8 öğrenci ile ilgilenmek zorunda kalıyor.
Rapora göre Türkiye’de okul öncesi eğitim, ilköğretim, ortaöğretim ve mesleki ve teknik ortaöğretim alanında 4 bin 517 özel okul faaliyet gösteriyor. Özel okullarda çalışan 49 bin 788 öğretmen toplam 412 bin 856 öğrenciye eğitim veriyor. Buna göre özel okullarda çalışan bir öğretmenin başına 8.2 öğrenci düşüyor. Özel ilköğretim okullarında bir öğretmen 9.7, ortaöğretim de ise 6.7 öğrenci ile ilgileniyor.
Türkiye’de öğretmenlerin alım gücü yok
OECD’nin hazırladığı “Bir Bakışta Eğitim 2008” adlı rapor da Türkiye’deki öğretmenlerin alım gücünün Avrupa’daki meslektaşlarına göre ne kadar yetersiz olduğunu kanıtlıyor. Rapora göre, ilköğretimde göreve yeni başlamış bir öğretmenin bin 300 YTL tutarındaki bir buzdolabını satın alabilmesi için Avusturya’da 64.5, İspanya’da 43, Yunanistan’da 67, Portekiz’de 71 saat çalışması gerekirken Türkiye’de 143 saat çalışması gerekiyor. Rapora göre, 150 YTL tutarında bir kışlık ayakkabı satın alabilmek için göreve yeni başlamış bir öğretmen İspanya ve İskoçya’da 5’er, Yunanistan’da 8, Portekiz’de 8, Türkiye’de ise 16.5 saat çalışmak zorunda.
550 YTL tutarındaki bir takım elbise için, Avusturya’da en üst derece ilköğretim okulu öğretmeninin 13.5, Çek Cumhuriyeti’nde 24, Yunanistan’da 19 saat çalışması gerekirken, Türkiye’de ise 50 saat çalışmak zorunda. Rapora göre, Türkiye’de öğretmenler mesleklerinde ilerledikçe, alım gücü ve yaşam koşulları bakımından OECD üyesi diğer ülkelerde kendileriyle aynı derecedeki öğretmenlerle arasındaki gelir uçurumu katlanarak artıyor.
Türkiye’deki öğretmenler aynı zamanda Avrupa’daki meslektaşlarına göre daha fazla çalışıyor. Rapora göre, 2008 yılında Türkiye’de bir öğretmen ortalama 1832 saat çalışırken, bu rakam İskoçya’da ortalama 1365. İskoçya’nın ardından en az çalışma süresinin olduğu ülke 1425 saat ile İspanya olurken, İspanya’yı ise 1440 saat ile Portekiz izliyor. Raporda, 35 ülkenin üye olduğu OECD’nin çalışma saati ortalamasının 1662 olduğu belirtilirken, Türkiye’de öğretmenlerin 170 saat daha fazla çalıştığına dikkat çekiliyor.
En Çok Okunan Haberler
- Rus basını yazdı: Esad ailesini Rusya'da neler bekliyor?
- Yeni Ortadoğu projesi eşbaşkanı
- Esad'a ikinci darbe
- İmamoğlu'ndan Erdoğan'a sert çıkış!
- ‘Yumurtacı müdire’ soruşturması
- Çanakkale'de korkutan deprem!
- Naci Görür'den korkutan uyarı
- 6 asker şehit olmuştu
- Kurum, şişeyi elinin tersiyle fırlattı
- ‘Toprak bütünlüğü’ masalı ve Suriye: İmkânsız bir ülke