Otobüs şoförlerine öfke eğitimi

Ankara Büyükşehir Belediyesi EGO Genel Müdürlüğü, 2 bin 500 otobüs şoförüne, psikolojik danışmanlar eşliğinde, iletişim becerileri, stres yönetimi ve öfke kontrol tekniklerini içeren ve bir ay süren eğitim verdi.

Otobüs şoförlerine öfke eğitimi
Abone Ol google-news
Yayınlanma: 15.12.2009 - 08:37

EGO Genel Müdürü Ömer Ulu, otobüs yolcularına yönelik yaptıkları ankette, en çok şikayetin otobüs şoförünün kaba davranışlarından gelmesi üzerine, eğitim çalışması başlattıklarını söyledi.

Geçtiğimiz yıllar, otobüslerin yıpranmış ve modern olmamasından dert yanan yolcuların günümüzde şoförün davranışından yakınması üzerine eğitime ağırlık verdiklerini bildiren Ulu, şöyle devam etti:
''Otobüslerin yıpranmış durumlarına ilişkin şikayetleri, alınan doğal gazlı otobüslerle giderdik. Son derece modern otobüslere kavuştuk. Hem çevreyi kirletmiyorlar hem de yolcuların beklentisini karşılayacak düzeydeler. Bin 950 otobüsümüz var. Bunlardan bin adeti doğal gazlı olarak çalışıyor. Her gün bin 400 aracımızı sefere çıkarıyoruz. Direksiyon başında, yoğun tempoda çalışan şoförümüzün daha iyi hizmet vermesi ve kendisiyle daha barışık olması adına bu eğitimlere başladık. Şoförlerimizden de son derece olumlu tepkiler alıyoruz. Eğitimin evlerindeki ailelerine kadar iyi yansımasının olduğunu gözlemliyoruz.''

2 bin 500 otobüs şoförüne, psikolojik danışmanlar eşliğinde, ''iletişim becerileri'', ''stres yönetimi'', ''öfke kontrol teknikleri'', ''araç kullanımı'' ile ''duygusal tutum ve davranışları'' içeren, bir ay süreli eğitim verildiğini bildiren Ulu, bu eğitimlerin arasına önümüzdeki aylardan itibaren, ''hızlı okuma teknikleri", ''bilgisayar kullanımı'' gibi aktiviteleri de serpiştirmeyi planladıklarını söyledi.
 

Şoförlere psikolojik destek

Psikolojik Danışman Yrd. Doç. Dr. Gülgan Karahalil de, şoförlere 50'şer kişilik gruplar halinde, psikolog Nazan Yiğit'le birlikte hizmet içi eğitim hizmeti verdiklerini söyledi.

Eğitimlerde yüz yüze yapılan iletişim ve eğitim tekniklerine önem verdiklerini ve yarar sağladığını gözlemlediklerini anlatan Karahalil, ilk günlerden itibaren şoförlerin davranış kalıplarında değişimi fark ettiklerini bildirdi.

Eğitim alan şoförün, bunu evindeki eşine kadar yansıttığını dile getiren Karahalil, ''Eşine karşı son derece duyarlı ve evine çiçek götürmeye başlayan şoför sitilleri ortaya çıktı. Kimi şoförler de eğitimden o kadar memnun kaldılar ki, eşleri gibi diğer aile fertlerinin de katılması yönünde taleplerle geldiler. Önümüzdeki aylarda yapılacak yeni eğitim çalışmasında bunu gündeme alacağız'' diye konuştu.

İnsani iletişimin çok önemli olduğunu ifade eden Karahalil, şoförlerin karşıdaki yolcuya ''hanımefendi'', ''beyefendi'' tarzında yaklaşmalarını ilettiklerini söyledi.

Yaptıkları eğitime otobüs şoförlerinin yoğun ilgi gösterdiğini bildiren Karahalil, şoförlerin yolcunun paso göstermemesi, gidilecek güzergaha ilişkin defalarca soru sorması gibi durumların kendilerinde bıkkınlık yaratmasından yakındıklarını belirtti.

Eğitimde, sıkıntı oluşturan durumlarla nasıl baş edeceklerine ilişkin yöntemlerin öğretildiğini ifade eden Karahalil, değiştirebilecekleri bazı davranış kalıplarını ''değiştirme'', değiştirmeyeceklerini ise ''kabul etme'' yönünde şoförlerin psikolojilerini yönlendirdiklerini anlattı.
 

Şoförler güler yüz bekliyor

Otobüs şoförleri, alınan eğitimin yarar sağlayacağı konusunda görüş birliği yaptılar.
Otobüs şoförü İbrahim Kızılarslan, yolculardan kendilerini küçümsememesini istediklerini belirterek, ''Otobüse binen yolcunun 'şoför işte, ne olacak' şeklinde aşağılayan ve adam yerine koymayan tavırlar sergilemesini istemiyoruz. Önemsenmek istiyoruz'' diye konuştu.

Önderhan Gültekin de, aldıkları eğitimler arasında özellikle ''öfke kontrolü''nün önemli olduğunu ifade ederek, mesleklerinin tüm gün direksiyon başında ve yoğun trafiğin içinde geçmesi dolayısıyla stresli olduğunu söyledi. Öğretilen tekniklerle stresin üstesinden gelmeyi başaracaklarına inandığını dile getiren Gültekin, eğitimin yarar sağladığını belirtti.

Mustafa Özdemir ise, 20 yıldır şoför olduğunu, yolcudan güler yüzlü davranış, ''günaydın'', ''iyi günler'' tarzında iyi dilekler beklediklerine dikkati çekti. Gün içindeki motivasyonlarını kaybetmemeleri için, yolcunun olumlu yaklaşımının rahatlatıcı etkisini olacağını anlatan Özdemir, psikolojilerinin düzgün olmasının yolcuya da olumlu yansıyacağını kaydetti.


Cumhuriyet Tatil Otel Rezervasyon