Sigara firmaları 'Resimli Uyarı'yı Danıştay'a taşıdı
Sigara ve Sağlık Ulusal Komitesi Hukuk Danışmanı Turgut Kazan, 1 Ocak 2010'dan itibaren sigara paketinin ön yüzünün yüzde 65'ini kaplayacak olan "Resimli Uyarı" oranını yüksek bulan PhilSA, Philip MorrisSA ve British American Tobacco'nun Danıştay'da dava açtığını belirtti.
"Tütün Kontrol Çerçeve Sözleşmesi" gereği, 1 Ocak 2010'dan itibaren Türkiye'deki sigara paketlerinin üzerine "Resimli Uyarı" konulmasının zorunlu hale geldiğini söyleyen SSUK Hukuk Danışmanı Turgut Kazan, açıklama yaptı.
Bu kapsamda mevcut stokların erimesi ve yeni üretilen sigara paketlerinin resimli uyarı taşıyıp taşımadığının TAPDK tarafından, Türkiye genelindeki 200 bin sigara satıcısı bayiiden takip edileceğini açıklayan Kazan, "Ürünler buradan izlencek. Yeni ürünlerin resimsiz basılması önlenecek" dedi.
Kazan, 2011 tarihinden itibaren artık resimli uyarı taşımayan sigaraların satılamayacağını, resimli uyarının ise paketin bir yüzünün yüzde 65'ini kaplayacağını ifade etti. Bu oranı yüksek bulan PhilSA, Philip MorrisSA (PMSA) ve British American Tobacco'nun (BAT) Danıştay'da dava açtığını, uluslar arası kurallara göre ticaret özgürlüklerinin yasaklandığını öne sürdüklerini ifade eden Kazan, "Sigara firmaları Danıştay'da açılan dava ile yürütmeyi durdurma kararı verilmesini istiyorlar. Dava şu anda Danıştay'ın önünde duruyor" dedi. TAPDK'nın yaptığı düzenlemede bir aykırılığın söz konusu olmadığını savunan Kazan, "Nihayetinde Danıştay bu tartışmayı çözecektir" dedi.
"Yüzde 50 aykırı değil, davaya müdahil olacağız"
SSUK Başkanı Prof. Dr. Elif Dağlı ise 'Tütün Kontrol Çerçeve Sözleşmesi'nin, resimli uyarıların yüzde 50'den fazla olabileceğini gösterdiğini, bu nedenle yüzde 65'in AB standartlarına aykırı olmadığını vurguladı.
Resimli uyarıların sigara içimini azaltmadığı konusunda çeşitli eleştiriler de aldıklarını açıklayan Dağlı, "Bu doğru değil. Yapılan bütün çalışmalar resimli uyarıların çok etkili olduğunu, tüketimde yüzde 5 düşüş olduğunu gösteriyor" dedi.
Philip Morris: Sağlık uyarıları rekabet engellenmeden sağlanabilir
Resimli uyarıların Danıştay'a taşınması ve itiraz noktalarına ilişkin görüşlerine başvurduğu BAT firması, açıklamada bulunmazken, Philip Morris Sabancı, kendisine yöneltilen sorulara yanıt verdi. Philip Morris'in kamu sağlığı politikalarını desteklediğini her fırsatta dile getirdiklerini belirten Philip Morris açıklamasında, "Kamu sağlığı politikalarını desteklerken sağlık uyarılarının, şirketimiz gibi yasal ve ruhsatlı işletmelerin rekabet edebilmelerini engellemeden de sağlanabileceği görüşündeyiz" dedi.
Sigaranın sağlığa zararları konusunda toplumu bilgilendiren yazılı sağlık uyarıların yeterli olduğunu düşündüklerini, bununla birlikte sigara içmenin etkilerini kesin ve doğru olarak anlatmaya odaklanmış, görsel uyarıların kullanım kararını da saygıyla karşıladıklarını dile getiren Philip Morris açıklamasında, "Bu uyarıların, paketler üzerinde kaplayacağı alanın büyüklüğüne, markalarımızın rekabet gücünü ortadan kaldıracak düzeyde olması nedeniyle itiraz ediyoruz" denildi.
Aşırı uyarı markayı, rekabetten yoksun bırakıyor
Philip Morris açıklamasında, sağlık uyarılarının aşırı boyutlarda uygulanmasının hükümetlerin, DTÖ Ticaretle Bağlantılı Fikri Mülkiyet Hakları Anlaşması (TRIPs) ve Fikri Mülkiyetin Korunmasına Dair Paris Sözleşmesi gibi uluslararası anlaşmalar kapsamındaki taahhütlerine, şirketlerin fikri mülkiyet haklarını tescil etme ve kullanma haklarına engel olduğu için ters düşmekte olduğunu belirtti.
Kararın iptali için Danıştay'da dava açıldı
Davanın nerede açıldığına ilişkin olarak Philip Morris, "TAPDK'nın Birleşik Sağlık Uyarılarının Uygulanmasına İlişkin 13 Mayıs 2009 tarihli kararının iptali için Danıştay nezdinde dava açılmıştır" denildi. Philip Morris, Türkiye'de pazar payının yüzde 40 olduğu bilgisini verdi.
Uyarılar günde 7300 kez görülüyor
SSUK'un Dünya Sağlık Örgütü'nden çıkardığı araştırma sonuçlarına göre, günde bir paket sigara içen bir kişi, sigara paketindeki uyarıları gün içinde 7300 kez görüyor.
-Çin'de, sigara içenlerin yüzde 37'si sigaranın koroner kalp hastalığına neden olduğu, sadece yüzde 17'sinde inmeye neden olduğu bildiriliyor.
-Brezilya'da sigara içenlerin yüzde 67'sinde uyarıların, sigarayı bırakma isteğini uyandırdığı belirtiliyor. Kanada'da bu oran yüzde 44.
-Singapur'da sigara içenlerin yüzde 28'inin, uyarılar sayesinde daha az sigara içtiklerini beyan ettikleri öne sürülüyor.
-Tayland'da resimli uyarıların bir ay sonra sigarayı bırakma olasılığını yüzde 44 arttırdığı belirtiliyor.
-Resimli uyarıların, henüz sigara içmeye başlamamış ancak başlamayı düşünen kişilere de sigaranın çekiciliğini azalttığının kanıtlandığı savunuluyor.
En Çok Okunan Haberler
- Korgeneral Pekin'den çarpıcı yorum
- Suriye'yi nasıl terk ettiğinin ayrıntıları ortaya çıktı!
- Petlas'tan o yönetici hakkında açıklama
- Colani’nin arabası
- Nevşin Mengü hakkında karar
- 3 zincir market şubesi mühürlendi
- Komutanları olumsuz görüş vermedi, görevlerinden oldu
- Geri dönüş gerçekten 'akın akın' mı?
- 148 bin metrekarelik alan daha!
- Müge Anlı'nın eşine yeni görev