Zam mevsim tanımadı

Kış gelince don, yaz gelince sıcak vuruyor bahaneleriyle sebze - meyveye sürekli zam yapılıyor. Üreticiden tüketiciye ürün fiyatlarındaki makas da açılıyor.

28 Ağustos 2017 Pazartesi, 22:48
Abone Ol google-news

Ağustos ayında hem markette hem de üreticide fiyatı en fazla artan ürün yeşil soğan, fiyatı en fazla düşen ürün ise markette şeftali, üreticide kuru soğan oldu. Elma ise haldeki, pazardaki ve marketteki fiyatlarıyla üretici fiyatı arasındaki en fazla fark olan ürün oldu.

Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, ağustos ayı üretici ve market fiyatları ile ilgili açıklama yaptı. Bayraktar’ın açıklamalarına göre, markette en fazla fiyat artışı ise yüzde 49.04 ile yeşil soğanda görülürken, bu artışı yüzde 14.89 ile marul, yüzde 7.10 ile limon, yüzde 6.74 ile süt, yüzde 5.02 ile yumurta, yüzde 3,72 ile nohut ve kuzu et takip etti. Ağustosta üretici ve market arasındaki fiyat farkı en fazla, elma, kuru kayısı, karpuz, süt, domates ve salatalıkta yaşandı. Üretici ve market arasındaki fiyat farkı en fazla yüzde 461.19 ile elmada görüldü. Elmanın 5,6 kat, kuru kayısının 5 kat, karpuzun 4,1 kat, sütün 3,5 kat, domatesin 3,4 kat, salatalığın 3,3 kat fazlaya tüketiciye satılmakta olduğunu belirten Bayraktar, “Bugün üreticide 67 kuruş olan elma markette 3 lira 76 kuruşa, 6 lira olan kuru kayısı markette 29 lira 90 kuruşa, 26 kuruş olan karpuz 1 lira 5 kuruşa, 1 lira 14 kuruş olan süt 4 lira 1 kuruşa, 69 kuruş olan domates 2 lira 36 kuruşa, 61 kuruş olan salatalık 2 lira 2 kuruşa satılmaktadır” dedi.

Hasat miktarı etkiledi

Mevsim itibarıyla hasat edilen ürün miktarındaki azalmaya bağlı olarak yeşil soğanda fiyat artışı yaşandığını belirten Bayraktar, “Kuru incirde fiyat yeni sezona ait olduğu için geçen sezona göre fiyat arttı.

Nohutta da benzer durum söz konusu oldu; fiyatta geçen yıla göre artış meydana geldi. Antep fıstığında ise yeni sezonda rekoltenin düşük beklenmesi fiyat artışına yol açtı. Sütte görülen fiyat artışında en son yapılan ihaleyle birlikte 6 aylık dönem fiyatı belirlenmesi etkili oldu” diye konuştu.