Murat Pilevneli’nin Istanbul Art News’i (IAN) Türkiye’deki çağdaş sanatı tüm boyutlarıyla yansıtan başarılı bir yayın. IAN’nin Ocak 2014 tarihli sayısında Mustafa Doğulu’nun “ArtPrice’ın Türkiyeli Yedi İsmi” başlıklı haberi vardı. Çağdaş sanat pazarına ilişkin raporları ile tanınan ArtPrice’ın 2013 raporunun yayımlandığı, 1945 ve sonrasında doğmuş sanatçılardan oluşan 500 sanatçılık listede Türkiye’den 7 sanatçının yer aldığı belirtiliyordu. İlk sırada 162.5 milyon Avro ile Jean-Michael Basquiat vardı, ikinci sırada 40 milyon Avro ile Jeff Koons, üçüncü sırada 25 milyon Avro ile Christopher Wool’du. ArtPrice sıralamayı müzayedelerdeki satış tutarları üzerinden yapıyor. Türkiye’den Kemal Önsoy 1 milyon 130 bin Avro’luk satışla listeye 124. sıradan girmiş. 469 bin Avro ile Canan Tolon 250., 331 bin Avro ile Azade Köker 338., 307 bin Avro ile Ahmet Oran 346., 290 bin Avro ile Mustafa Ata 359., 229 bin Avro ile Haluk Akakçe 429. ve 181 bin Avro ile Selma Gürbüz 496. sırada. Listedeki tüm sanatçılarımız uluslararası koleksiyonlara girmiş, eserleri müzelerce satın alınmış.
Mustafa Doğulu bu yedi sanatçımızın müzayedelerdeki 10 yıllık satış grafiğini de çıkartmış. Kemal Önsoy 2003’te 1000 Avro altındayken 2008’de 50 bin Avro, 2009’da 500 bin Avro satışa ulaşmış ve 2011’de 1 milyon Avro sınırını geçmiş. ArtPrice’a göre 2013’de Önsoy’un 42 eseri müzayedelerde satılmış ve en yüksek değerle satılan eseri 106 bin Avro’ya ulaşmış. Hakkında “en çok kâr getiren sanatçı” haberleri çıksa da müzayedelerde satılan eserlerinin yüksek fiyatlarıyla sözü edilse de aslında bir “sır”.
Kemal Önsoy 2004’te Galeri Nev’deki kişisel sergisinden 9 yıl sonra 23 Kasım-30 Aralık tarihlerinde Antrepo 3’te büyük bir sergi açmıştı. Ama o sergi de pek haber konusu olmamış, eserleri hakkında bir yoruma, eleştiriye de ulaşamadım.
Hemen her yerde tek bir biyografisi var. “Kemal Önsoy 1954 Eğridir doğumlu. 1980 yılında İstanbul Tatbiki Güzel Sanatlar Yüksekokulu (şimdiki adıyla Marmara Üniversitesi) Resim Bölümü Ergin İnan Atölyesi’nden mezun oldu. İlk sergisini 1979 yılında İstanbul’da yaptı. Venedik Bienali (1990), 4. İstanbul Bienali (1995), 7. İstanbul Bienali (2001), São Paolo Bienali (2002), İstanbul Modern Müzesi (2005-2006) ve Santral İstanbul’da (2007-2008) eserleri yer aldı” deniyor.
Fotoğrafı yok, röportajı yok. Hakkında çok az haber çıkmış. Genellikle ekonomi sayfalarında adı geçiyor. Sabah 26.10.2013’te “Müzayedelerde 46 Önsoy eseri toplam 2 milyon 307 bin TL’ye satıldı. Şimdiden geçen yılki cirosu yüzde 33 arttı” diye yazmış. 28 Eylül 2005’te Milliyet’te “İstanbul Yaya Sergileri kapsamında Tünel Meydanı’nda sergilenen Kemal Önsoy’un Ayşe Erkmen’e ait heykel üzerine gerçekleştirdiği ‘Karşılıklı Yardımlaşma’ adlı eser kimliği belirsiz kişilerce yakıldı” haberi çıkmış. Bir de 27 Kasım 2011 tarihli Takvim’de Kemal Önsoy’un bir sanat galerisine giderek müzayedeye konacak kendisine ait diye bilinen bir resmin arkasına “Bu resmi ben yapmadım” diye yazıp, altına da imzasını attığı, eserin bir müzayedede satılmasının imkânsız hale geldiği haberi var.
Kemal Önsoy her şeyin reklama bağlı olduğu, eserin değil sanatçının pazarlandığı bir çağda hiç ortada görünmeden, şahıs olarak bilinmeden sadece eserleri ile büyük bir başarı öyküsü yazıyor. Acaba, Kemal Önsoy’un başarısının sırrını çözüp onun izinden gidecek başka sanatçılar olacak mı?
Kemal Önsoy’un Sırrı
Yazarın Son Yazıları
‘7 Mart 1924 Ruhu’na dönerken
Ara Güler Müzesi
Yayıncılıkta kırmızı alarm
Boğaziçi’nin yok ettiğimiz görünümü
Okul kütüphanelerimizin durumu vahim
Sanatta KDV düşerse ne olur?
Türkülerin kardeşliği adına
Üçüncü Yeniler’in başarısı
Günümüz sanatçıları ne yapıyor?
Varlık’la geçen yıllarımız
25 yıl ve daha fazlası
‘Kubbesiz, minaresiz cami olmaz’
Nâzım Hikmet külliyatı neden tam değil?
Şiir için ineğini satan şair
Seray Şahiner’le tanışmalarım
Şair turizmi, çeviri ticareti
TOKİ’nin kültür hamlesi ne anlatıyor?
Türkiye’nin ‘Anti Amazon Yasası’ olacak mı?
Büstü dikilen öğretmen
‘Edebiyatı Takip Ediyoruz’
İzmir’de İstanbul manzarası
50 yıllık emek
‘Denize inmek medeniyetin işaretidir’
Biz sana teşekkür ederiz Ülkü Tamer
Okuma kültürü seferberliğine var mısınız!
Nilüfer’de şiir var, edebiyat var!
Kırpıntı kadar değerimiz var mı?
Yunus Emre Enstitülerinde yeni dönem
Klasik müziğin en sevilenleri
Sabahattin Ali’nin Şehirleri
Attilâ İlhan Yaratıcı Yazarlık Merkezi’ne ne oldu?
Röportaj vermek’ mümkün mü? Metin Celal yazdı...
‘Kültürel kalkınma’ mı ‘kültürle kalkınma’ mı?
Enver Ercan’ı çok özleyeceğiz
‘Dünyanın ilk büyük portre fotoğrafçısı’
Bibliyofobi
Müzik listelerindeki karmaşa
Mahzuni’ye saygı
‘Mersin’de çok güzel şeyler oluyor’
‘Ben halkın kendisi, bir parçasıyım’