Öner Yağcı

Gülmecemizin bugünü

01 Haziran 2019 Cumartesi

1980’lerden sonra Gırgır geleneği, Hıbır, Mikrop, Güm-Güm, Sıfır, Avni, Fırfır, Dıgıl, Pişmiş Kelle, Deli, Lemanyak, Öküz, Limon, Dinozor, Penguen, Leman, Uykusuz gibi dergilerle sürdü.
Sulhi Dölek, Nail Güreli, Müjdat Gezen, Yalçın Pekşen, Aydın Boysan, Bülent Oran, Ferhan Şensoy, Kandemir Konduk, Erhan Tığlı, Ahmet Önel, Ülkü Ayvaz, Esen Yel gibi başarılı gülmece ürünü sunan yazarlar ve Semih Poroy, Behiç Ak, Kamil Masaracı, Piyale Madra, Canol Kocagöz, Mehmet Sönmez, İsmail Gülgeç, Selçuk Demirel, Haslet Soyöz, Ercan Akyol, Metin Peker, Sait Munzur, Musa Kart, Ergin Gülen, Asaf Koçak, Uğur Durak, Zafer Temuçin, Devrim Demiral gibi usta karikatürcüler yetişti.

Aziz Nesin, Rıfat Ilgaz, Muzaffer İzgü
Aziz Nesin’in Şimdiki Çocuklar Harika, Tatlı Betüş, Gol Kralı, Zübük, Yaşar Ne Yaşar Ne Yaşamaz gibi yapıtları klasikleşti, birçok gülmece oyunu sahnelendi. Rıfat Ilgaz’ın Hababam Sınıfı ve Bacaksız dizisi, Geçmişe Mazi, Çalış Osman Çiftlik Senin gibi yapıtları kuşaklar boyunca okundu, Hababam Sınıfı filmleri ilgiyle izlendi. Muzaffer İzgü’nün, yaşamımızın parçalarıyla dolu Deliye Her Gün Bayram, Donumdaki Para, Dayak Birincisi gibi öykü kitapları satış rekorları kırdı.

Günümüz gülmecesi
2000’lerden sonra özü ve “muhalif”liği konusunda sıkıntılar yaşansa da televizyonlardaki gülmece programları öne çıktı, yaygın olarak izlendi ve ekrandan yazılı gülmece ürünleri veren Yılmaz Erdoğan, Cem Yılmaz gibi birçok yazar kazandık. Metin Üstündağ (Denemeyenler, Mavra Zamanı, Ugh), Metin Uca (Her Book’a Maydonoz, Alışmadık Gözde Lens Durmaz), Atilla Atalay (Ebekulak, Yavaş Tren), Gani Müjde (Nbr Cnm), Gülse Birsel (Memleketi Ben Kurtaracağım!) yeni kitaplarıyla geleneği sürdürdüler.
Baskı siyasetinin altında ve yoğunlaşan “hakaret” davalarına karşın, gülmecenin onurunu koruyan Kafa, Ot, Fil gibi dergiler her olumsuzluğa karşın yayınını sürdürmeye çalıştı.

Demirci, Abayhan
“Duyarlılık, sorumluluk, insanilik, değerbilirlik yüklü satırlarla okurunun yakasına yapışıyor. Silkeliyor, hırpalıyor, göreve çağırıyor. Bunu yaparken duyguyu bir yana atmıyor” dediğim, Damdaki Mizahçı, Deli Gömleği Ütü İstemez, Geyik Muhabbetleri gibi kitaplarıyla tanınan, gülmece geleneğimizin günümüzdeki en başarılı temsilcisi Cihan Demirci, kitaplarına 70’lerde Çocuk Olmak, Pisifosör Pisifos’la Kediler Âlemi ve Şiirzofren’i ekledi.
Levent Kırca Tiyatrosu’nun Gereği Düşünüldü oyununu, Olacak O Kadar’ın metinlerini yazan, Biz Birbirimize Benzeriz/ Hoşçakal Amerika, Başkanın Demokrasisi, Bostancı Vapurunda Demokrasi Denemeleri, Bunları Kesmek Lazım adlı öykü kitaplarını yazan Muzaffer Abayhan, Talihsiz Katya’nın Hayırsız Oğlu adlı öyküleri ile yeniden okuma, gülme, düşünme, gülmecemizin tükenmeyeceğine bir daha inanarak sevindirdi.

Özkeskin ve yeni umutlar
Siyasetin onca bunaltmasına karşın çoğalan, son dönemde okuyup sevdiğim, zekice buluşlarıyla ilgimi çeken gülmece öykücülerinden Ertuğrul Özkeskin’e dikkat çekmek isterim. Ne Olmuş’ta bir araya getirilen öyküleri gülmecenin yüzünü ağartıyor.
Veysel Boğatepe Çamdeviren, Filozof Fahri, Veli Bayrak Eşek Dediğin Anırır, Kimliğimi Kaybettim Hükümlüdür, Musa Dinç Şöhretli Eşek Arıları, Bir Daha Asla, Muhsin Salman Taşkafa Kamil Şehirde, Müşteri Yine Haklı, Semra Bilgin (2018 Muzaffer İzgü Gülmece Öykü Yarışması 1.’si) Bozma Kızın Moralini; Afşar Çelik (2019 1.’si) Adayımızsın Hayrettin, Eşref Karadağ Torbadaki Maksim Gorki, Candan Erdemci Erkekler Alık mı Balık mı, Fuat Yalçın Tren Tam Vaktinde Geldi ile gülmecemiz için yeni umutlar verdiler.  



Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları

Anadolu'nun seçimi 30 Mart 2024

Günün Köşe Yazıları