Edebiyat dergileri çevrimdışı mı?
Metin Celal
Son Köşe Yazıları

Edebiyat dergileri çevrimdışı mı?

09.03.2016 06:00
Güncellenme:
Takip Et:

“Çevrimdışı” bir bilgisayar terimi. Bu terimle bir bilgisayarın herhangi bir ağa, örneğin internete bağlı olmadığı, veri alıp göndermeye hazır olmadığı belirtiliyor. “Offline”a karşılık olarak bulunmuş güzel bir sözcük. Efe Duyan, Gonca Özmen, Gökçenur Ç., Kadir Aydemir, Selahattin Yolgiden gibi 2000’li yılların başında yazmaya başlayan şair ve yazarların çıkardığı yeni edebiyat dergisinin adı “Çevrimdışı İstanbul”. “Uzun zamandır kendimizi hiçbir edebiyat dergisine ait hissetmiyoruz. Hatta kendimizi edebiyat ortamında da görmüyoruz. Ne gençler bizi yeterince genç buluyor ne ustalar kendilerince usta” dedikten sonra “Çevrimdışı olduğumuzu düşünüyoruz” diye sözü sürdürmüşler “Başlarken” başlıklı yazılarında. Yani edebiyatta çevrimiçi olmak için bu dergiyi çıkartıyorlar. 40’lı yaşlarına geldikleri için biraz geç kaldıkları düşünülebilir ama edebiyat içinde var olmanın yolunun da dergi çıkartmaktan geçtiği gerçek. Özellikle kuşaklar dergilerle var oluyor. Garip için “Yaprak”ın, İkinci Yeni için “Pazar Postası”nın, 50 Kuşağı için “a Dergisi”nin, 60 Kuşağı için “Halkın Dostları”nın, 70 Kuşağı için “Türkiye Yazıları”nın, 80 Kuşağı için “Üç Çiçek”in bu nedenle önemi vardır.
Şairin, yazarın kendini çevrimdışı, yani dışlanmış, bağları kopmuş hissetmesi oldukça normal. Yayıncılık sektörünün gelişip kültür endüstrisinin bir parçası olması, kitapların çok satıp çok gelir getirmesi ile edebiyat sadece romandan ibaretmiş gibi görülmeye, gösterilmeye başlandı. Edebiyatta varolmanın doğal süreci olan dergilerde eserlerini yayımlatmak, daha sonra kitap çıkartmak gözardı edilip gökten inme yazarlar yaratılmaya başlandı. Edebiyat emeği küçümsendi, bunun sonucu olarak da edebiyat dergileri çevrimdışı kaldılar. Şairlerin, yazarların okudukları meslek içi yayınlar haline geldiler.
İnternetin gelişmesi ile birlikte haber almanın, yazdıklarını okura ulaştırmanın kolaylaşması da bu süreci hızlandırdı, edebiyat dergileri iyice gündem dışı kaldı. 1996’da Öküz ile başlayan 2000’lerin başında Hayvan’la süren yeni bir dergicilik türü başlattı şair – mizah yazarı Metin Üstündağ. Mizah dergilerinin yüz binlere varan okurunu edebiyatla buluşturacak bir dergicilik anlayışı oluşturdu. Yaklaşımıyla, mizanpajıyla ve kâğıdıyla mizah dergilerini hatırlatan, popüler yazarla, sanatçıyla en ciddi edebiyatçıyı aynı sayfalarda yayımlayabilen bir dergicilik. Orhan Pamuk’la Tarkan’ın, Turgut Uyar’la Ankaralı Turgut’un bir arada olabileceği dergiler...
Bu yeni dergicilik anlayışının furya halini alması ise 2013’te Metin Üstündağ’ın Ot’u çıkartması ile oldu. İnternet nedeniyle biten dergi sektörüne, hızla okur kaybeden mizah dergicilerine yeni bir nefes gibi geldi Ot. Art arda benzerleri çıkmaya başladı. Fil, Kafa, Deve, Bavul, Cins, Pul Biber... Aynı anlayışta, aynı içerik ve görünümde onlarca dergi yayımlanıyor. Sanki tüm dergileri tek bir yayın yönetmeni ve grafiker hazırlıyor gibi.
Diğer yanda ise çevrimdışı kalan edebiyat dergileri kapalı devre yayın hayatlarını sürdürmekle kalmıyor, kolaylaşan baskı teknikleri ile her geçen gün sayıları artıyor. Hemen her ilde, her ilçede edebiyat ve şiir dergisi yayımlanıyor. Yüzlerce edebiyat dergisi var ve bunlar kitapçılara ulaşamadıkları için takip etmek imkânsız. Çevrimdışı İstanbul’u kutlarken geçen ay çıkan İAN Edebiyat’tan, yayına hazırlanan Çoğul’dan, Sözcükler’in 10. yılını tamamladığından söz ediyoruz.
Kâğıda basılı dergicilik böyle bir gelişim içindeyken diğer yanda internet ortamında bloglarda, wattpad gibi uygulamalarda bambaşka bir yazarlar kuşağı yetişiyor ve onlar için de hem edebiyat dergileri, hem de Ot’giller çevrimdışı. 

Yazarın Son Yazıları

‘7 Mart 1924 Ruhu’na dönerken

‘7 Mart 1924 Ruhu’na dönerken

Devamını Oku
12.09.2018
Ara Güler Müzesi

Ara Güler Müzesi

Devamını Oku
05.09.2018
Yayıncılıkta kırmızı alarm

Yayıncılıkta kırmızı alarm

Devamını Oku
29.08.2018
Boğaziçi’nin yok ettiğimiz görünümü

Boğaziçi’nin yok ettiğimiz görünümü

Devamını Oku
22.08.2018
Okul kütüphanelerimizin durumu vahim

Okul kütüphanelerimizin durumu vahim

Devamını Oku
15.08.2018
Sanatta KDV düşerse ne olur?

Sanatta KDV düşerse ne olur?

Devamını Oku
08.08.2018
Türkülerin kardeşliği adına

Türkülerin kardeşliği adına

Devamını Oku
01.08.2018
Üçüncü Yeniler’in başarısı

Üçüncü Yeniler’in başarısı

Devamını Oku
25.07.2018
Günümüz sanatçıları ne yapıyor?

Günümüz sanatçıları ne yapıyor?

Devamını Oku
18.07.2018
Varlık’la geçen yıllarımız

Varlık’la geçen yıllarımız

Devamını Oku
11.07.2018
25 yıl ve daha fazlası

25 yıl ve daha fazlası

Devamını Oku
04.07.2018
‘Kubbesiz, minaresiz cami olmaz’

‘Kubbesiz, minaresiz cami olmaz’

Devamını Oku
27.06.2018
Nâzım Hikmet külliyatı neden tam değil?

Nâzım Hikmet külliyatı neden tam değil?

Devamını Oku
20.06.2018
Şiir için ineğini satan şair

Şiir için ineğini satan şair

Devamını Oku
13.06.2018
Seray Şahiner’le tanışmalarım

Seray Şahiner’le tanışmalarım

Devamını Oku
06.06.2018
Şair turizmi, çeviri ticareti

Şair turizmi, çeviri ticareti

Devamını Oku
30.05.2018
TOKİ’nin kültür hamlesi ne anlatıyor?

TOKİ’nin kültür hamlesi ne anlatıyor?

Devamını Oku
23.05.2018
Türkiye’nin ‘Anti Amazon Yasası’ olacak mı?

Türkiye’nin ‘Anti Amazon Yasası’ olacak mı?

Devamını Oku
16.05.2018
Büstü dikilen öğretmen

Büstü dikilen öğretmen

Devamını Oku
09.05.2018
‘Edebiyatı Takip Ediyoruz’

‘Edebiyatı Takip Ediyoruz’

Devamını Oku
02.05.2018
İzmir’de İstanbul manzarası

İzmir’de İstanbul manzarası

Devamını Oku
25.04.2018
50 yıllık emek

50 yıllık emek

Devamını Oku
18.04.2018
‘Denize inmek medeniyetin işaretidir’

‘Denize inmek medeniyetin işaretidir’

Devamını Oku
11.04.2018
Biz sana teşekkür ederiz Ülkü Tamer

Biz sana teşekkür ederiz Ülkü Tamer

Devamını Oku
04.04.2018
Okuma kültürü seferberliğine var mısınız!

Okuma kültürü seferberliğine var mısınız!

Devamını Oku
28.03.2018
Nilüfer’de şiir var, edebiyat var!

Nilüfer’de şiir var, edebiyat var!

Devamını Oku
21.03.2018
Kırpıntı kadar değerimiz var mı?

Kırpıntı kadar değerimiz var mı?

Devamını Oku
14.03.2018
Yunus Emre Enstitülerinde yeni dönem

Yunus Emre Enstitülerinde yeni dönem

Devamını Oku
07.03.2018
Klasik müziğin en sevilenleri

Klasik müziğin en sevilenleri

Devamını Oku
28.02.2018
Sabahattin Ali’nin Şehirleri

Sabahattin Ali’nin Şehirleri

Devamını Oku
21.02.2018
Attilâ İlhan Yaratıcı Yazarlık Merkezi’ne ne oldu?

Attilâ İlhan Yaratıcı Yazarlık Merkezi’ne ne oldu?

Devamını Oku
14.02.2018
Röportaj vermek’ mümkün mü?

Röportaj vermek’ mümkün mü? Metin Celal yazdı...

Devamını Oku
07.02.2018
‘Kültürel kalkınma’ mı ‘kültürle kalkınma’ mı?

‘Kültürel kalkınma’ mı ‘kültürle kalkınma’ mı?

Devamını Oku
31.01.2018
Enver Ercan’ı çok özleyeceğiz

Enver Ercan’ı çok özleyeceğiz

Devamını Oku
24.01.2018
‘Dünyanın ilk büyük portre fotoğrafçısı’

‘Dünyanın ilk büyük portre fotoğrafçısı’

Devamını Oku
17.01.2018
Bibliyofobi

Bibliyofobi

Devamını Oku
10.01.2018
Müzik listelerindeki karmaşa

Müzik listelerindeki karmaşa

Devamını Oku
03.01.2018
Mahzuni’ye saygı

Mahzuni’ye saygı

Devamını Oku
27.12.2017
‘Mersin’de çok güzel şeyler oluyor’

‘Mersin’de çok güzel şeyler oluyor’

Devamını Oku
20.12.2017
‘Ben halkın kendisi, bir parçasıyım’

‘Ben halkın kendisi, bir parçasıyım’

Devamını Oku
13.12.2017