Bir ödül ve mutlu tınılar

22 Şubat 2017 Çarşamba

Geçen hafta İKSV 45. yılının programını basına açıkladı. Bu arada bana da yılın Onur Ödülü verildiğini duyurdu. Doğal ki havalara uçtum. 29 Mayıs gecesi Lütfü Kırdar Salonu’ndaki açılışta ödülümü sunacaklar. Öte yanda Philip Glass gibi çağın en büyük bestecilerinden birine de Yaşamboyu Başarı Ödülü verilmesi, hele onun 11. Senfonisi’nin ısmarlanmasında İKSV’nin payı oluşu çok anlamlı. Bu yılki festivalin ortamın tüm zorluklarına karşın, E.C.A. ana sponsorluğunda hazırladığı “sıradışı” programına bir başka yazımda ayrıntılarıyla değineceğim.

GOERNE VE BACH
Geçen hafta İşSanat’ta Freiburg Barok Orkestrası’nın eşliğiyle değerli bariton Matthias Goerne’yi dinledik. Programdaki yapıtlar baştan sona J.S.Bach’a aitti. 20. yüzyılda “eski müzik, özüne bağlı yorum, zamana uygun tını” araştırmaları yapıldı. Rönesans, Altın Çağ, Barok ve Klasik Çağ’ın çalgı yapıları ve çalma stilleri irdelendi. İşte Gottfried von der Goltz’un başkemancılığındaki Freiburg Barok Orkestrası da böyle, “zamana bağlı” çalışmalar yapan en ünlü topluluklardan birisi. Bir laboratuvar titizliğinde ses renklerini tartıyorlar, çalgıların kapasitesini deneyerek çalıyorlardı. İlkyarıda tanınmamış kantatlar ve onların içinden senfonik bölümler çalındı. Ağırdı bu program. Neyse ki ikinci yarıda bütün zamanların bestecisi büyük J.S.Bach’ın daha bildik eserleriyle buluştuk. Obua, keman ve yaylı çalgılarla klavsenin seslendirdiği ünlü konçertosunda obuacı Katharina Arfken’i de başkemeancıyla alkışladık. Uzun yılların deneyimine sahip bariton Matthias Goerne, Bach kantatların gizemini ve tekniğini iyi bilen bir sanatçı. “Ich habe genug”adlı anıtsal kantattaki yaşlı ve hasta adamın artık bu dünyadan çektiklerine son vermesi için Tanrı’ya yalvarmasını dramatik özellikleriyle yansıttı.

DOĞU TINILARI
Adı: Go East (Doğuya Git). Doğal ki bugünün savaşlar, göçler ve yokluklar içindeki Doğusu değil. 19. yüzyıl sonu, 20. yüzyıl başındaki Batılı bestecilerin düş dünyasındaki o rengârenk Doğu! Gülrü Ensari ve Herbert Schuch’un piyanoda dört el olarak seslendirdikleri Brahms ve Hindemith’in Macar havalarından esinli valsleriyle oryantal renklere uzanıp Özkan Manav’ın bir senfonisinden 4-el piyanoya uyarladığı iki Anadolu Ezgisi ve Stravinski’nin aksak ritmleri içeren Bahar Ayini’nin 4-el uyarlaması.
Yapıtlar arasında mutlaka ortak bir payda aramaya gerek yok, ama bildiğiniz yapıtlar değişik birleşimlerde yeni giysilerle çıkmış karşımıza. Değerli bestecimiz Özkan Manav’ın çalışması 4-el piyanoda canlı renklerle yeniden doğmuş. Baştan sona keyifle dinleyebileceğiniz bu CD olağandışı içeriği ve iki piyanistin yüksek enerjisiyle doğan mutlu tınıları sergiliyor. Südwestrundfunk ve Avi-Service for music adlı kuruluşun ortak prodüksüyonu.  



Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları

Eski bayramlar 10 Nisan 2024

Günün Köşe Yazıları