Gatsby’den Kemal Basmacı’ya roman kahramanları
Semiramis Yağcıoğlu, Roman Kahramanları ve Öznellik: Söylem İdeoloji ve Coğrafya (Öteki Yayınevi) adlı kitabında Suat Derviş’in Suskun Kadınlarını, Orhan Kemal’in Murtaza’sını, Aziz Nesin’in Zübük’ünü, F.Scott Fitzgerald’ın Gatsby’sini Lawrence Durrell’in Justine’ini, Ernest Hemingway’in Robert Jordan’ını ve daha birçok kahramanı inceliyor, eleştirel okumanın yapı çözümcü bir yol haritasını sunuyor.
Bu kahramanların ayna karşısında varoluşsal bir endişeyle kendilerine sorduğu ‘Ben kimim’ sorusuna yanıt bulmanın peşine düşüyor ve roman kahramanının kendisine yönelttiği ‘Sen kimsin’ sorusuna yanıt arıyor.
Vigdis Hjorth'ten "Miras" (14 Kasım 2022)
İskandinav yazar Vigdis Hjorth’ün çocukluğunda maruz kaldığı ensest yüzünden duygu dünyası kalıcı yara almış bir kadının, bu kahredici deneyimi bir ayıp gibi saklamaktan vazgeçip dünyaya haykırsa da iyileşemediğini anlattığı Miras (Çeviren: Dilek Başak / Siren Yayınları); bir aile portresinin arka planını resmediyor ve gerçeklere dayalı bir travma hikâyesi. Yakınlığın ve yakınların açtığı yaraların, bağların ve bağları koparmanın hikâyesi. Tiyatro eleştirmeni Bergljot’un ailesine rağmen sağ kalma, yaşamına sahip çıkma mücadelesinin hikâyesi.
Niye ille de deneme! Erendiz Atasü’nün yazısı...
Hülya Soyşekerci’nin Günışığı Demeti (Pagos Yayınları) adlı kitabındaki Walter Benjamin’den, Ursula Le Guinn’e, Sait Faik’den Tomris Uyar’a birçok yazara atıfta bulunduğu denemeleri, neoliberalizmin hizmetine girmiş teknolojik hız çağında tüm ilişkiler ve hayatlar yüzeyselleşip parçalanırken edebiyatı nasıl meydan okumaların beklediği ve edebiyatın nasıl bir yol izleyeceği üstüne. Peki niçin deneme? Yazarımızın ifadesiyle söyleyeyim: Çünkü deneme kadar özgür düşünebilmeyi esinleyen bir başka edebi tür yoktur!. “Deneme özgür düşüncenin ülkesidir.”
Denemenin tadı!
Edebiyat bilimci, yazar Çiğdem Ülker, deneme türünün o tanımlanması zor lezzetini tattırdığı yeni kitabı Buluşmalar’da (Remzi Kitabevi / 222 s.), “…insanlar unutuyor, ama kaleler, kubbeler, kuleler, köprüler, kentler unutmuyor geçip giden zamanı. Sadece orada açılıyor zamanın kapıları….” (s. 82) derken hem doğru bir saptama yapıyor hem önceki bir yapıtına göndermede bulunuyor.
Selim İleri ve Burcu Aktaş’tan ‘Düşüşten Sonra’
Hüznün ve iç hesaplaşmaların dışa vurulması açılarından bir anlamda, Selim İleri romanlarının tarzını benimsemiş bir söyleşi Düşüşten Sonra (Selim İleri, Burcu Aktaş / Everest Yayınları). Değerli bir kitap, hem bir hastalık sürecini nesnel olarak yansıtabildiği hem de bir yazarın yazarlıkla ilgili iç dünyasını okura açtığı için.
Edebiyatçılar ve Atatürk (19.05.2021)
Taylan Özbay; Edebiyatımızın Ustalarının Gözünden Atatürk ve Devrimin Yönü’nde; Yakup Kadri, Sait Faik, Orhan Kemal, Orhan Veli, Halikarnas Balıkçısı gibi kimi büyük şair ve yazarlarımızın Atatürk’e, Kurtuluş Savaşına ve Devrimlere dair yazdıklarını kapsamlı bir incelemeyle ve nesnellikle aktarıyor.
Edebiyatçılar ve Atatürk (17.03.2021)
Taylan Özbay; Edebiyatımızın Ustalarının Gözünden Atatürk ve Devrimin Yönü’nde; Yakup Kadri, Sait Faik, Orhan Kemal, Orhan Veli, Halikarnas Balıkçısı gibi kimi büyük şair ve yazarlarımızın Atatürk’e, Kurtuluş Savaşına ve Devrimlere dair yazdıklarını kapsamlı bir incelemeyle ve nesnellikle aktarıyor.
Edebiyatımızda yeni bir kadın sesi; Nilgün Çelik
Gelenler, Nilgün Çelik’in ilk verimi olmasına karşın, belli bir yaşam ve duygu olgunluğunu yansıtıyor. Kendine özgü bir öykü dili oluşturabilmiş bir yazar. Kalemi kısa, kesik planlarla bir mekânın tümünü izleyiciye gösterebilen bir kameraya benziyor. Öyküler kimi kez bir uçlarıyla ve kadınların açısından toplumsal / siyasal dertlere dokunuyor.
Edebiyatçılar ve Atatürk (29.10.2020)
Taylan Özbay; Edebiyatımızın Ustalarının Gözünden Atatürk ve Devrimin Yönü’nde; Yakup Kadri, Sait Faik, Orhan Kemal, Orhan Veli, Halikarnas Balıkçısı gibi kimi büyük şair ve yazarlarımızın Atatürk’e, Kurtuluş Savaşına ve Devrimlere dair yazdıklarını kapsamlı bir incelemeyle ve nesnellikle aktarıyor.
Edebiyatçılar ve Atatürk (03.10.2020)
Taylan Özbay; Edebiyatımızın Ustalarının Gözünden Atatürk ve Devrimin Yönü’nde; Yakup Kadri, Sait Faik, Orhan Kemal, Orhan Veli, Halikarnas Balıkçısı gibi kimi büyük şair ve yazarlarımızın Atatürk’e, Kurtuluş Savaşına ve Devrimlere dair yazdıklarını kapsamlı bir incelemeyle ve nesnellikle aktarıyor.
Edebiyatçılar ve Atatürk... Erendiz Atasü'nün yazısı
Taylan Özbay; Edebiyatımızın Ustalarının Gözünden Atatürk ve Devrimin Yönü’nde; Yakup Kadri, Sait Faik, Orhan Kemal, Orhan Veli, Halikarnas Balıkçısı gibi kimi büyük şair ve yazarlarımızın Atatürk’e, Kurtuluş Savaşına ve Devrimlere dair yazdıklarını kapsamlı bir incelemeyle ve nesnellikle aktarıyor.
Edebiyatçılar ve Atatürk (21.06.2020)
Taylan Özbay; Edebiyatımızın Ustalarının Gözünden Atatürk ve Devrimin Yönü’nde; Yakup Kadri, Sait Faik, Orhan Kemal, Orhan Veli, Halikarnas Balıkçısı gibi kimi büyük şair ve yazarlarımızın Atatürk’e, Kurtuluş Savaşına ve Devrimlere dair yazdıklarını kapsamlı bir incelemeyle ve nesnellikle aktarıyor.
Edebiyatçılar ve Atatürk (18.06.2020)
Taylan Özbay; Edebiyatımızın Ustalarının Gözünden Atatürk ve Devrimin Yönü’nde; Yakup Kadri, Sait Faik, Orhan Kemal, Orhan Veli, Halikarnas Balıkçısı gibi kimi büyük şair ve yazarlarımızın Atatürk’e, Kurtuluş Savaşına ve Devrimlere dair yazdıklarını kapsamlı bir incelemeyle ve nesnellikle aktarıyor.
Deniz Bağrıaçık'tan 'Sorsana, Bizi Sevmiş mi?'
Deniz Bağrıaçık, bir laboratuvara çevirdiği İstanbul’un geçirgen surlarında yaşayan, yabancıyı küçümsemek ya da onu aşırı yüceltmek arasında gidip gelen Türk toplumunun fotoğrafını ‘bizi bize anlatan yabancıların yardımıyla’ bir çerçeve içine alıyor kitabında.