Çilek pazarında Türk rakip
Adana'da Türkiye çilek üretiminin yaklaşık yarısını gerçekleştiren firma, kurduğu doku kültürü laboratuvarı ve Ar-Ge faaliyetleriyle uluslararası pazarda Osmanlı çileğinin aromasıyla fark yaratmayı, Avrupa ve Rusya pazarını İspanya ile Yunanistan'ın elinden almayı hedefliyor.
Adana'da ''Yalex'' markasıyla üretim yapan Yaltır Tarım Ürünleri yetkilisi Mehmet Ali Ünlü, AA muhabirine yaptığı açıklamada, Türkiye'nin yıllık çilek üretiminin yaklaşık 23 bin ton olduğunu, firmalarının ise 3 bin dekar alanda yıllık 12 bin ton çilek üretimi gerçekleştirdiğini ve 2010 yılında bunun 6 bin tonunu ihraç ettiklerini kaydetti.
İhracata yönelik dayanıklı ve lezzetli çilek çeşitleri geliştirmek için Ar-Ge çalışmalarına ağırlık verdiklerini ifade eden Ünlü, şöyle devam etti:
''Bu faaliyetleri daha ileri noktaya taşımak için geçen yıl sonunda Doku Kültürü Laboratuvarını faaliyete aldık. Çilek meyvesinin esası çilek fidesidir. Onun esası da, doku kültürü laboratuvarıdır. Artık dünyada eski usul yetiştiricilik kalmadı. Ürünün sağlıklı olması gerekiyor. Laboratuvarda, hastalıktan temizlenmiş, virüslerden arınmış sağlıklı bitkiler elde ediliyor.
Ayrıca, bu laboratuvar, AR-GE faaliyetleri sonucunda elde ettiğimiz yeni çeşitlerin çoğaltılması için de gerekli. Çünkü yeni çeşidi bir kez elde ettikten sonra çoğaltmak, ancak, mikro kültürden doku kültürü tekniğiyle gerçekleştirilebiliyor.'' Bu çalışmalar sonucunda, Osmanlı çileğiyle, ABD ve İspanya çileklerini melezleyerek elde ettikleri ''Seyhun'' ve ''Ceyhun'' adlı iki çeşidin patentini aldıklarını belirten Ünlü, şunları söyledi:
''Şimdi yeni birkaç çeşidimiz daha var. Umuyorum önümüzdeki yıl bir veya iki çeşidi daha tescil ettirmek için başvuru yapacağız. Araştırmalarımızda Osmanlı çileğini her zaman kullanıyoruz. Çünkü aynı araştırmalar zaten ABD ve İspanya'da yapılıyor. Önemli olan, bizim kendimize ait bir şeyler katabilmemiz ve fark yaratabilmemiz. Osmanlı çileğinin özelliği, kendine has kokusu ve aroması. Dünyadaki çilek çeşitlerinin birçoğunda bu yok. O, kendimize ait bir koku. Yaşı ileri olanlar, 5-10 yaşlarında yediği çileği hatırlarlar. Şimdiki yeni nesil bilmiyor. Osmanlı çileğiyle melezlemeler sonunda, başarılı, yola dayanıklı, rengi kırmızı, şekli güzel ve iri çeşitleri alıp, tescil ediyoruz.''
Hedef Avrupa ve Rusya pazarı
İhracat gerçekleştirdikleri Avrupa ve Rusya'da rakiplerinin Yunanistan ve İspanya olduğunu belirten Ünlü, ''İspanya, Avrupa piyasasında İtalya'nın yerini aldı. Sonraki yıllarda Yunanistan gelişti ve Rusya pazarında bir marka olmaya başladı. Yunanistan'la biz Rusya pazarında rakibiz. Fiyatın oynak olduğu zamanlarda İspanya da geliyor'' dedi.
Söz konusu iki ülke ile rekabet edebilme şansları olduğunu ifade eden ünlü, ''İspanya nasıl İtalya'nın yerini aldıysa, biz de İspanya'nın yerini rahatlıkla alabiliriz. Sadece İspanya'nın işçiliğe ödediği parayı kazansak, bize yetiyor. Orada işçilik ücretleri çok yüksek. İspanya'dan Moskova'ya çileği götürmek de çok kolay değil, mesafe çok uzak. Moskova pazarı bize çok daha yakın. Bu açıdan, zaman içinde tüm hedefimiz İspanya'nın yerini almak. Çünkü onlarda maliyetler giderek artarken, biz daha bakir yerlerde, geniş alanlarda üretim yapacağız. Umarız devletin de desteği ve modern sera teknikleri ile Avrupa ve Rusya'da pazara hakim olacağız.''
En Çok Okunan Haberler
- Son anket: AKP eridi, fark kapanıyor
- Adliyede silahlı saldırı: Ölü ve yaralılar var!
- Ayşenur Arslan’ın Colani ile ilişkisi
- Serdar Ortaç: 'Ölmek istiyorum'
- Hatay’da yaşayan Alevi yurttaşlar kaygılı
- Köfteci Yusuf'tan gıda skandalı sonrası yeni hamle
- NATO Genel Sekreteri'nden tedirgin eden açıklama
- İBB'den 'Pınar Aydınlar' açıklaması: Tasvip etmiyoruz
- İmamoğlu'ndan 'Suriyeliler' açıklaması
- Edirne'de korkunç kaza