Evrensel Kültür şubat sayısında "Eleştiri"

Evrensel Kültür Dergisi'nin şubat sayısında dosya konusu: Eleştiri Gerekli ve Mümkün. Eleştirmenler; Ahu Antmen, Cem Erciyes, Evrim Altuğ, Şenay Aydemir, Zehra İpşiroğlu, N. Banu Gümüştaş konuyu ele alıyor. Eleştiri, "gerekliyse mümkündür de" denebilir mi?

06 Şubat 2013 Çarşamba, 17:18
Abone Ol google-news

Sanat eserinin metalaşmasının en üst düzeye çıktığı koşullarda eleştiri yerini tanıtım ve reklama bırakır. Sanat yazarlığı da çoğu kez metanın dolaşımını kolaylaştırmak üzere “bunu beğendim, bunu beğenmedim” biçimindeki öznel yargı bildirimine indirgenir. Halbuki sanatçıyı ve okuyucuyu geliştiren ve özgürleştiren şeydir eleştiri.

Şubat sayısında şiirden sinemaya, sergiden kitaba farklı sanatlara değinen yazarlar da yer alıyor.

Derya Ülker işe giden, hakkını aramak için meydana çıkan, vapur iskelesinde bekleşen, fabrikada çalışan insan kalabalıklarının resmini çiziyor. Şu sıralar resimleri Ankara’da sergileniyor.

Ebru Moçoş, Ülker’in küçük insanlarının büyük kalabalığını yazdı.

Veysel Ataman, Angelopoulos’un Avcılar filmi ile Nuri Bilge Ceylan’ın Bir Zamanlar Anadolu’da filminde benzerlikleri, bu iki filmin söylediğini, filmlerin birbirine söylediğini kaleme aldı.

Ulaş Başar Gezgin’in yazısı son zamanlarda artan sansür ve yasaklamalarla ilgili… Fareler ve İnsanlar, Şeker Portakalı, Yunus Emre ve diğerleri… Siyasi iktidarın yasak listesi uzadıkça uzadı.

Hasan Özkılıç yeni çıkan kitabı Zahid’i bir başka yazar arkadaşı Hayri K. Yetik ile konuşuyor. Zahid’in sofrasındaki konu açlık grevleri, cezaevleri ve direnişler…

Wagner ve Verdi… birini sevenin diğerini sevmekte zorlandığı iki besteci. Biri Nazizmle diğeri demokrasiyle anılıyor; Ahmet Say iki yüzüncü yıldönümlerinde bu iki besteciyi kaleme aldı.

Damien Hirst sergisi Türkiye’deydi. Bu sansasyonel zamane sanatçısını enine boyuna yazan Yonca Saka sanatçının ne resim yapabildiğini ne de darbuka çalabildiğini söylüyor…

İnsanın insanlıktan çıkışının, hayvansı bir yaratığa dönüşünün destansı hikâyesi İki Bacaklı At filmi Semih Erelvanlı’nın kaleminden…

Özcan Yurdalan editörlüğünü üstlendi ve Doğu illerinde çocuklarla fotoğraf çalışmaları yapıldı. Bu çalışmadan çıkan eserler bir kitapta toplandı. Fotoğrafların bazıları Sennur Sezer’in altyazı/şiirleriyle dergide. Evren Erol ise insan olmak nesne olma durumunu aşmak demektir diyen ve bu acılı serüveni tuvale döken Serkan Yüksel’in resimlerini anlatıyor.

Amin Malouf’un kitabı Doğudan Uzakta’ki oryantalist içselleştirmeye Ercüment Akdeniz parmak basıyor.

Şafak Pala Bursa’dan bir Abhaz köyünün çekilmemiş fotoğraflarına yazdığı öykülerini Yüzüne Sabah Çiyi Düşmüş adlı kitabında topladı. Bu kitabı yazar arkadaşı Güney Özkılınç’a anlattı.

 
Ve diğerleri

Pelin Yılmaz da fotoğraf ile edebiyat ilişkisini irdeliyor bu sayıda… İlk fotoğraftan bu yana edebiyat fotoğrafa fotoğraf edebiyata nasıl bakmış, nasıl esinlenmiş?

Geçtiğimiz ay ODTÜ’de başladı başka üniversitelere de yayıldı. Atakan Büke bu kampüs savaşlarını yorumluyor bu sayıda.

Bir edebiyat yazısı da Natalya İvanovna Ramanova’dan. Yazar, Gülsüm Cengiz’in Ayşe’nin Günleri adlı kitabıyla Tolstoy’un Çocukluğum adlı yapıtını karşılaştırmalı okuyor… İki farklı dönemin, iki sınıfın çocukluğa bakışı…

Şimdi tatile gitmek ye iç yat uyu kıvamında bir hizmet alımı demek… Her şey dahil turizmi denen şey aslında bir israf ve sarfiyat sunumu. Okay Deprem yazdı.

Namık Sinan Turan tarih yazılarına bu ay da devam ediyor: Mustafa Ali’nin kaleminden 16. yüzyıl Mısır tarihini yeniden okuyor, yorumluyor.

Şubat şairleri: Mustafa Köz, Selim Şen, İlknur Yatır, Aynur Uluç, Harika Külçür, Ersan Erçelik, Banu Elçi, öykücüsü: Remzi Karabulut