Hem yararlı hem zararlı
Raporda, Avrupa'daki PEGI ya da Amerika'daki ESRB derecelendirme kuruluşlarına benzer bir yapının Türkiye'de de acilen uygulanması gerektiği belirtildi.
TBMM İnternet ve Bilişim Komisyonu’nun taslak raporunda bilgisayar oyunlarının türlerine göre çocuklar üzerinde hem yararlı hem zararlı etkileri olduğu belirtildi. İnternet kullanımının çocuklar, gençler ve aile yapısı üzerindeki sosyal etkilerinin araştırılması amacıyla kurulan TBMM İnternet ve Bilişim Komisyonu’nun taslak raporunda, şu saptamalara yer verildi:
• Bilgisayar oyunlarının çocuklar üzerinde diğer oyunlarda (saklambaç, yakan top, körebe) olduğu gibi sakinleştirici, kontrol edici, üstünlük duygusu kazandırıcı etkileri vardır.
• Faydalı oyunların bilgisayar kullanma yeteneğinin ve reflekslerin geliştirilmesine katkı sağlayan özellikleri vardır. Uzay gemilerini vurma, araba yarışı, futbol veya basket oynama gibi oyunların çocuklarda refleksi geliştiren, kavrama yeteneğini artıran bir yönü bulunmaktadır.
• Yabancı dil öğrenme konusunu eğlenceli hale getirip çocuğu hem eğlendirip hem de eğitebilmektedir.
• Zararlı bilgisayar oyunları da insanın akıl, şehvet ve öfke duygusuna hitap eden, içerisinde yoğun olarak çözülmeyi bekleyen problemlerin, müstehcenlik ve şiddetin işlendiği oyunlardır. Bu oyunlarda, “ırkçılık” ve “din çatışmaları” gibi gizli propaganda unsurları da sıkça yer almaktadır. Savaş ve kavga kültürüne dayalı bu oyunlar çocukları bağımlı hale getirmektedir. Saatlerce bu tip oyunları oynayan çocuklar ve yetişkinlerin, zihinsel, ruhsal ve bedensel hayatları da altüst olup stres, saldırganlık, sürekli endişe, korku ve gerginlik hali, (anksiyete) içine kapanıklık ve antisosyal davranışlar sergiledikleri gözlenmektedir.
• İnsanın tabiatında bulunan gerçeklik sınırlarını bozmak, yanlış model oluşturmak, şiddet ve saldırganlığı özendirmek gibi sakıncalı yönleri de bulunmaktadır. Bu nitelikteki onlarca oyun, özellikle ilkokul dönemindeki ve daha küçük yaş grubundaki çocukların favorisi durumundadır. Ancak bu tür oyunların sıklıkla oynanması, bu oyunları oynayanları saldırgan davranış ve tutumlarda bulunmaya sevk etmektedir.
• Raporda, bilgisayar oyunlarının çocuklar üzerinde olumlu etkileri düzenleyicilik, tasarlayıcılık, güzeli bulma, rekabet duygusu ve iç motivasyonu artırma, özgüven, bilgi sistemleri kullanımı iyi olarak algılama diye sıralanırken olumsuz etkileri ise iletişim ve algı bozuklukları, ailelerle anlaşamama, öğretmen ve arkadaşlarla geçinememe, soyut kavramları anlamlandırmada güçlük çekme diye belirtildi. Raporda, “Algılama güçlüğü de görülen bu çocuklarla, öğretmenleri, aileleri ve hatta psikologları bile iletişim kurmakta zorlanmaktadır. Yaşanan bu durum insan psikolojisinde karşılaşılan ‘şizoid kişilik bozukluğu’ özelliklerini göstermektedir”
En Çok Okunan Haberler
- Suriye'yi nasıl terk ettiğinin ayrıntıları ortaya çıktı!
- Petlas'tan o yönetici hakkında açıklama
- Nevşin Mengü hakkında karar
- 3 zincir market şubesi mühürlendi
- Geri dönüş gerçekten 'akın akın' mı?
- Eski futbolcu yeni cumhurbaşkanı oldu
- Fidan'dan 'Suriye Kürtleri' ve 'İsrail' açıklaması
- Müge Anlı'nın eşine yeni görev
- Bakanlık 5 ildeki lahmacuncuları ifşa etti
- AKP’nin tabutu CHP sıralarına kondu