Japonya'daki felaketin ardından Toyota
Toyota Pazarlama ve Satış A.Ş. Üst Yöneticisi (CEO) Ali Haydar Bozkurt, Japonya'da yaşanan tsunami felaketinin ardından Avrupa ve Türkiye'deki fabrikaların 1 haziranda normale döneceğini, ancak, Japonya'daki fabrikadan gelecek üretim haberinin Türkiye'deki satışlarını daha çok etkileyeceğini belirtti.
Toyota Pazarlama ve Satış A.Ş. Üst Yöneticisi (CEO) Ali Haydar Bozkurt, bir plazanın açılışını gerçekleştirmek üzere geldiği Adana'da yaptığı açıklamada, yaklaşık iki ayı geçkin süredir, Japonya'daki felaketle ilgili Toyota'nın sıkıntılar yaşadığını, ancak, bunun doğrudan firmanın kendi üretim tesisleriyle ilgili olmadığını belirtti.
Deprem bölgesinde bulunan yan sanayi üreticilerinin fabrikalarında meydana gelen hasardan kaynaklı, tedarik sıkıntısından ortaya çıkmış bir problem yaşandığını ifade eden Bozkurt, ''Toyota toplamda yaklaşık 500 bin adet üretim kaybı yaşadı. Şu anda, yan sanayinin yaşadığı sıkıntının tespiti çalışmaları devam ediyor. Bu çalışmalar bu ay sonuna kadar tamamlanacak ve yan sanayi kendi üretim planını yapılandırarak Toyota'ya iletecek, Toyota da buna göre kendi üretim planını hazırlayacak'' dedi.
Bozkurt, 1 hazirandan itibaren Avrupa'daki fabrikalardaki üretimin normale döneceğini, ancak, satış ayağının önemli bir bölümünü Japonya'daki üretimin oluşturduğunu söyledi.
Japonya'daki üretimin ne zaman normale döneceğiyle ilgili beklentilerin devam ettiğini anlatan Bozkurt, şöyle devam etti:
''Daha onunla ilgili henüz çalışma tamamlanmadı. Ay başını bekliyoruz. Bizi çok ilgilendiriyor. Biz ürünlerimizin bir kısmını Türkiye ve Avrupa'daki fabrikalardan temin ediyoruz ama, Japonya'daki fabrikalardan da temin ettiğimiz ürünlerimiz var. Bunlardan bir tanesi Corolla modelimizdir. Bu model, satışlarımızın yaklaşık yarısını oluşturuyor.
Önümüzdeki aydan itibaren en azından belli fabrikaların tam kapasite çalışması, tüm Avrupa'da olduğu gibi Türkiye'de de 2,5 aydır bekletilen bazı siparişleri telafi edecektir. Bir kaç ay içinde Avrupa'daki fabrikalar, en azından açığı daha normal bir seviyeye getirecektir. Ama bizim için Japonya'dan gelecek üretim haberi çok daha önemli. Japonya, satışların yarısından fazlasının geldiği ülkedir. Ay başında bununla ilgili basın toplantısı yapacağız.''
Bozkurt, Japonya'daki zarar tespit çalışmalarının ardından Türkiye olarak toplam da ne kadar etkilenip etkilenmeyeceğinin net olarak belirleneceğini, ümitlerinin yılın kalan aylarında üretim kayıplarının telafi edilmesi yönünde olduğunu vurguladı.
Yılın ilk çeyreğinde dünyanın en çok otomobil satan şirketi unvanını General Motors'a kaptırdıklarını, ancak, bunun Toyota için büyük bir sıkıntı olmadığını ifade eden Bozkurt, ''Çeyrek bazında 2008'de aldığımız liderliği tekrar verdik. Toyota'nın bir numaralı hedefi daha çok satıp da birinci olmak yönünde değil. Elbette ki bu doğal hedeflerden biridir. Ama, bir numaralı hedef müşteri memnuniyeti olmuştur. Bugün yaşanan deprem felaketinden kaynaklı, dünya genelinde geçtiğimiz çeyrekte birinciliği kaptırmak elbette ki önemsenmeyecek bir gelişme değil, ancak, ileri ki dönemde telafisi mümkün bir gelişme'' dedi.
Bozkurt, Toyota'nın geçmişte de ne zaman bir problem veya sıkıntıyla karşılaştıysa hepsinden tekrar güçlenerek çıktığını, bunun arkasında Toyota kültürü ruhu bulunduğunu belirterek, ''Bu ruh diyor ki mevcut işini daha iyi yapabilmek için her zaman bir geliştirme noktası vardır. Özellikle bu tip büyük felaketlerden dersler alarak, daha büyük stratejiler geliştirerek ilerde aynı sıkıntıların tekrarlanmaması amaçlanıyor'' diye konuştu.
50 binlik satış hedefi
Bozkurt, Türkiye'deki tüm otomotiv sektöründe olduğu gibi Toyota'nın da geçen yılı, başarılı bir şekilde kapattığını ve 2011 yılına ümitle başladığını anımsattı. Geçen yıl 40 bin 58 adet satış gerçekleştirdiklerini ve 20 yıllık Toyota Türkiye geçmişinde bunun tarihi bir rekor olduğunu ifade eden Bozkurt, bu yıl için de 50 bin satış hedefi belirlediklerini anlattı.
Bozkurt, yılın ilk 4 ayına bakıldığında bu 50 binlik planın üstünde bir satış gerçekleştirdiklerini, yaklaşık bin 100 adet satışla planın önünde ilerledikleri sırada deprem felaketinin yaşandığını belirtti.
''Deprem felaketi olmasaydı, 50 binlik hedefimizi rahatlıkla tutturabileceğimizi söylerdik'' diyen Bozkurt, deprem felaketinin, özellikle mayıs ayında önemli ölçüde etkilediğini kaydetti. Mevcut stokların kendilerini nisan ayına kadar taşıdığını belirten Bozkurt, ''Nisan ayının son haftasında stok problemini yavaş yavaş hissetmeye başladık. Mayısta artık tamamen dama dedik. Çünkü, bizim mayısta normal şartlarda 4 bin-4 bin 500 bandında seyretmesi gereken bir satış hacmimiz olacakken, bu ay 2 bin 400-2 bin 500 adeti geçmemiz zor görünüyor'' dedi.
''Fiyatlarda yükselme yaşanmaz"
Bozkurt, yaşanan felaketin ardından Toyota'nın üretimde yaşadığı sıkıntı ve buna bağlı olarak kar oranlarının düşmesi nedeniyle yaşadığı zararı fiyatlarına yansıtmayacağını belirtti. Toyota olarak yıllardır fiyatlar konusundaki istikrarlı yapıyla tanındıklarını anlatan Bozkurt, şunları söyledi:
''Bu yaşanan felaketin Toyota'da fiyatlara yansımazı söz konusu değil. Toyota'da hiç bir zaman bir gün yukarılara çıkan, ertesi gün diplere vuran fiyat seviyeleri göremezsiniz. Bu markamızı müşterilerimiz bazında daha itibarlı yapıyor. Müşteri, 'Biz reşat altını gibi mal aldık' diyor. Bugün aldığın fiyat belli, bir yıl sonra sattığın fiyat belli, ikinci elde değeri belli.
Ayrıca, piyasadaki rekabet böyle bir şeye müsaade etmez. Piyasada 57-58 otomobil markası var. Deprem oldu diye fiyatlarınızı arttırdığınızda hiç kimse bunu kabullenmez. 'Deprem olduysa bu ayrı bir konu kardeşim' diye müşteri buna tepki gösterir ve sizin ürünlerinizi tercih etmez. Bu hem etik olarak marka anlayışımıza uymuyor, hem de piyasanın rekabet dinamiklerine aykırı.''
Bozkurt, yeni ürün lansmanı için yıl sonuna doğru bazı planlar bulunduğunu, ancak, bunların henüz açıklanması için çok erken olduğunu, yılın son çeyreğinde lansmanla ilgili ilk bilgileri verebileceklerini bildirdi.
''Tsunami ardından hiçbir müşteri sorun yaşamadı"
Bozkurt, Japonya'da yaşanan tsunaminin ardından özellikle yedek parça konusunda sıkıntı yaşanabileceği yönünde görüşlerin tam aksine, hiç bir müşterinin problemle karşılaşmadığını söyledi. Müşterilerinin de yaşanan felaketin zararlarını anlayışla karşılayarak firmaya yaklaştığını belirten Bozkurt, şöyle devam etti:
''Elimizde ürün olduğu aylarda satışımızda herhangi bir sorun olmadı. Sonuçta bu doğal afettir. Toyota'nın müdahil olabileceği birşey değil. Olayın etkileri sadece Toyota gibi otomotiv sektörünü etkilemiyor, dünyadaki bir çok farklı sektörü de etkiliyor. Bazı elektronik markalar üretim yapamıyor. Kontrolümüzde gelişen, bizimle ilgili bir hatadan kaynaklı birşey olmadığı için müşterilerimiz bu durumu daha anlayışla karşıladılar.
Belli periyotlarda söz verilmiş teslimatları yapamasaydık, o zaman sıkıntı olurdu. Fakat, söz verdiğimiz bütün teslimatları zamanında yaptık. öyle bir sıkıntı yaşamadık. Toyota hala müşterisini en çok memnun eden marka seçiliyor. Müşteri memnuniyetiyle ilgili aylık yapılan ölçümlerimizde bu skorlar yukarı ivmeyle devam ediyor.''
Bozkurt, depremin olduğu ilk günden bugüne kadar, yurt dışından gelen bütün yedek parça planlamalarını, gelebilecek taleplerin üzerinde yaptıklarını ifade etti. Bu nedenle yedek parça sıkıntısı yaşanmadığını ve tüm müşterilerin taleplerinin karşılandığını anlatan Bozkurt, ''Tsunaminin ardından satış sonrasıyla ilgili hiç bir müşterimiz problem yaşamadı'' dedi.
Otomotiv sektörü ve ekonomi
Bozkurt, otomotiv sektöründeki satışlarla ilgili yıl sonuna dönük farklı değerlendirmeler olduğunu, çok yüksek bir sıçrama yapılacağı yönünde söylentiler bulunduğunu anımsattı.
Satışların geçen yıldan bir miktar yüksek olacağını ifade eden Bozkurt, ''Bu artış yüzde 5-10 arasında olacaktır. Daha afaki bir yükselme olması için herhangi bir sebep görmüyoruz'' dedi.
Bozkurt, Türkiye'nin dinamikleri ve potansiyelinin aslında 1 milyonun üzerinde pazara hazır olduğunu, ancak, ülkenin içinde bulunduğu durumda, ekonomide bir miktar ''soğutma çalışması'' yapıldığını belirtti. Bu çalışmaların otomotivi de etkileyeceğini ifade eden Bozkurt, ''Ekonomideki önlemleri, orta ve uzun vadede toplumun refahı için pozitif anlamda alındığı için destekliyoruz. Sadece hassas bir denge vardır. Soğutma çalışmasıyla ile durdurma arasında çok ince bir çizgi vardır. Çok dikkat etmek gerekir. Ekonomiyi soğutalım derken, çok güzel bir seyre girmiş olan ekonomimizi durdurmaya doğru bir şey yaparsak, sıkıntı ortaya çıkar'' dedi.
En Çok Okunan Haberler
- Suriye'yi nasıl terk ettiğinin ayrıntıları ortaya çıktı!
- Petlas'tan o yönetici hakkında açıklama
- Nevşin Mengü hakkında karar
- 3 zincir market şubesi mühürlendi
- Geri dönüş gerçekten 'akın akın' mı?
- Eski futbolcu yeni cumhurbaşkanı oldu
- Colani'den İsrail hakkında ilk açıklama
- Fidan'dan 'Suriye Kürtleri' ve 'İsrail' açıklaması
- AKP’nin tabutu CHP sıralarına kondu
- MHP'den 'asgari ücret' önerisi