Kırsal motorin tüketimi yüzde 4.6 azaldı
Türkiye'deki ticari ve sınai faaliyetlerin önemli bir göstergesi olan kırsal motorin tüketimi, 10 numara yağ adı altında devam eden faaliyetler nedeniyle 2010 yılında bir önceki yıla göre yüzde 4.6 azaldı.

2010 yılında Benzinler, Motorinler ve LPG Otogaz'dan oluşan toplam otomotiv yakıtları tüketimi 2009 yılına göre yüzde 1.9 oranında artarak 18.4 milyon ton olarak gerçekleşti. Toplam motorin tüketiminin yüzde 2.4 arttığı 2010'da benzin tüketimi yüzde 7.7 azalırken, otogaz LPG tüketimi yüzde 8 arttı.
Petrol Sanayi Derneği (PETDER), 2010 Yılı Sektör Raporunu yayınladı. 2010 yılında Türkiye'deki ticari ve sınai faaliyetlerin önemli bir göstergesi olan kırsal motorin tüketimi bir önceki yıla göre yüzde 4.6 azaldı. Kırsal motorindeki bu gerilemenin en önemli nedeni 10 numara yağ adı altında devam eden faaliyetler oldu.
Motorin (düşük kükürtlü) tüketimi ise geçtiğimiz yıllardaki artışını 2010 yılında da devam ettirerek bir önceki yıla göre yüzde 23 artarak 4.9 milyon metreküpe ulaştı. Motorin türleri toplam tüketimi (motorin ve kırsal motorin) 2009 yılına göre yüzde 2.4 oranında artarak 2010 yılında yaklaşık 16 milyon metreküp olarak gerçekleşti.
Toplam benzin tüketimi yüzde 7.7 azaldı
Toplam benzin tüketimi 2010 yılında, 2009 yılına göre yüzde 7.7 oranında azalarak yaklaşık 2.1 milyon ton (2.7 milyon metreküp) oldu. Daha düşük ÖTV tutarı nedeniyle benzinden artan bir pay alan Otogaz LPG tüketimi aynı dönemde yaklaşık yüzde 8 oranında artarak 2.5 milyon tona ulaştı. 2010 yılında doğalgaz kullanımının daha da artması ve yaygınlaşmasıyla fuel oil ve kalyak türleri tüketimi bir önceki yıla göre yüzde 44 oranında azalarak 1.1 milyon ton oldu.
Yağlama yağları tüketimi yüzde 15 arttı
10 numara yağ sorunu bu yılda akaryakıt sektörünün en önemli sorunlarından biri olarak gündemdeki yerini korudu. 2010'da yağlama yağları tüketimi yüzde 15 oranında artarak 416 bin tona ulaştı. Ticari ve sınai faaliyetlerin önemli bir göstergesi olan kırsal motorin tüketimindeki yüzde 4.6 düzeyindeki gerileme, kriz sonrası büyüyen ekonomi ve sınai gelişme verileri ile önemli bir uyuşmazlık göstergesi olarak dikkat çekti.
10 numara yağ adı altında yapılan hileli akaryakıt satış faaliyetlerinin büyüklüğünün neden olduğu bu durum raporda farklı verilere (kırsal motorin tüketiminde gerileme, yağlama yağları ithalatında büyük artış ve araç parkının büyümesi,..,vb.) dayanılarak analiz edildi. Bu analizler 10 numara yağ konusunun neden olduğu vergi kaybının 1.5 milyar TL/yıl düzeyinde olduğunu gösterdi.
Atık madeni ve bitkisel yağların, yağlama yağları ve baz yağların ve diğer kaçak akaryakıtların (motorin, solvent, vb.) karışımları şeklinde oluşan bu tür hileli akaryakıt sorunlarının çözümü; motorin ile baz yağ ve yağlama yağları, müstahzarları arasındaki ÖTV farkının giderilmesi ile mümkün olabileceğine dikkat çekildi.

En Çok Okunan Haberler
-
‘Savunmasına katılmazsam namerdim’
-
Hukuksuzluk bitti, gazetecilik beraat etti
-
Bozdağ, AKP’li Osman Gökçek’i yalanladı!
-
Zorlu Holding'ten Cem Köksal'ın yerine 'eski' atama!
-
İmamoğlu'nun ifadesi Cumhuriyet'te!
-
Bakan Ersoy’un eşinden ‘destek’ geldi!
-
‘Affedebileceğim bir şey değil’
-
Sigara fiyatlarına dev zam: Tarih verildi!
-
'Ordunun yeni Türkçe sözcüsü eski bir gangster'
-
163 bıçak darbesiyle öldürdü, 'gülerek' savunma yaptı