Meksika Körfezi'nde çevre felaketi

İngiliz petrol şirketi BP, geçen yıl Meksika Körfezi'nde patlamanın meydana geldiği petrol platformunun sahibi Transocean şirketine 40 milyar dolar tutarında dava açtı.

21 Nisan 2011 Perşembe, 10:22
Abone Ol google-news

BP, Meksika Körfezi'ndeki çevre felaketine yol açan Deepwater Horizon petrol platformundaki patlamanın yıldönümünde dün, New Orleans federal mahkemesinde, petrol platformunun sahibi Transocean şirketine karşı 40 milyar dolarlık dava açtı. BP ayrıca, patlamadan sonra petrol sızıntısını durdurmada başarısız olan platformdaki kaçak önleyici cihazı yapan Cameron International şirketinden de davacı oldu.

Dava dosyasında İsviçre merkezli Transocean şirketini, platformdaki sondaj kulesinin denize elverişsiz olması nedeniyle ihmalkarlıkla suçlayan BP, ''Basit gerçek şu; 20 Nisan 2010'da Deepwater Horizon petrol platformundaki güvenlik sistemi, kaçak önleyici cihaz ve petrol kuyusunu kontrol prosedürü başarısız oldu, felaketle sonuçlandı'' ifadesini kullandı.

BP, Cameron International'a karşı açtığı davada da, Houston merkezli şirketin yaptığı kaçak önleyici cihazın patlamayı takiben petrol akışını önlemede başarısız olduğunu belirterek, şirketin çevre felaketinden doğan zararların ''tamamını ya da bir kısmını karşılaması'' talebinde bulundu.

Patlamanın olduğu Macondo petrol kuyusuyla ilgili bütün tarafların, Deepwater Horizon'daki kazadaki rollerinden uygun şekilde sorumlu olmasını sağlamayı istediğini bildiren BP, Transocean ve Cameron International'ın, çevre temizliği ve tazminat maliyetleri dahil petrol sızıntısından kaynaklanan sorumlulukları kapsamında on milyarlarca doların ödenmesine katkıda bulunması gerektiğini kaydetti.

BP ayrıca, çimento üreticisi Halliburton şirketine de petrol platformundaki çalışmasıyla bağlantılı maddi gerçekleri gizlemek, ihmalkarlık ve sahtekarlık suçlamasıyla dava açtı. BP, çevre felaketiyle ilgili olarak geçen yıl 40,9 milyar dolar mali sorumluluk aldığını ve yıl sonunda bu felaketin maliyetinin 17,7 milyar doları bulduğunu kaydetti.
 

''BP'nin ümitsiz çabası"

Transocean şirketi ise yaptığı açıklamada, BP'nin dava açmasını, ''BP'nin kirlilik ve çevre maliyetlerinin tam sorumluluğunu üzerine aldığı sözleşmeden caymak için gösterdiği ümitsiz bir çaba'' olarak değerlendirdi. Açıklamada, ''Bu dava ümitsiz, aldatıcı ve insafsız bir davadır. Deepwater Horizon, Macondo petrol kuyusunun operatörü BP'nin, bazı vakalarda ciddi biçimde riski artıran bir dizi maliyet azaltıcı kararlarla tehlikeye attığı seçkin mürettebatla güçlendirilmiş bir petrol platformuydu'' denildi.

Cameron International şirketi de çarşamba gününün, Meksika Körfezi'nde çevre felaketine yol açan olayla bağlantılı şirketlerin birbirlerine karşı dava açması için son gün olduğunu açıkladı. Şirketlerin tazminat haklarını koruması için (BP hariç) dava açmasının sürpriz olmadığını belirtilen şirket açıklamasında, ''Ek olarak, kendimizi korumak için biz de diğer tarafa karşı hukuki ihtilaf, tazminat hakları dahil karşı dava açtık'' denildi.

ABD hükümeti adına görev alan bir Norveç şirketinin raporunda, kaçak önleyici cihazın tasarımının hatalı olduğu ve petrol platformu altındaki petrol kuyusu borusunda sıkışan sondaj borusunun bir parçasının, patlamadan sonra petrol sızıntısını durdurması gereken kaçak önleyici cihazın çalışmasını engellediği belirtilmişti.

Meksika Körfezi'ndeki Deepwater Horizon petrol platformunda 20 Nisan 2010 tarihinde meydana gelen patlamada 11 kişi ölmüş, patlamadan sonra 757 milyon litre petrol okyanusa boşalarak büyük bir çevre felaketine yol açmıştı. İngiliz petrol şirketi BP, Meksika Körfezi'ndeki çevre felaketinin kurbanları balıkçılar, işletmeler ve gayrimenkul sahiplerinin zararını karşılamak için 20 milyar dolarlık fon ayırmıştı.