Tomino Yoshiyuki Pera Müzesi'ndeydi

Suna ve İnan Kıraç Vakfı Pera Müzesi'sindeki, 6 Ağustos - 3 Ekim 2010 tarihli "Japonya Medya Sanatları Festivali İstanbul'da - 2010" sergisi kapsamında 17-18 Eylül tarihlerinde 2010 Japon Medya Sanatları Festivali'nde Mükemmellik Ödülü'nü alan genç medya sanatçısı Wada Ei "Braun Tüpü Caz Grubu" Performansı'nı beş kez sundu, anime ustası Yoshiyuki ve küratör Machiko'da birer söyleşi yaptılar.

Tomino Yoshiyuki Pera Müzesi'ndeydi
Abone Ol google-news
Yayınlanma: 19.09.2010 - 09:35

Dünden bugüne Japon sanatı, 18 Eylül Cumartesi günü saat 15.00’de, sergide yer alan anime Gundam filmlerinin efsanevi yaratıcısı ve yönetmeni Tomino Yoshiyuki ve saat 17.00’de küratör Kusahara Machiko söyleşilerinde ele alındı.

Yoshiyuki eş zamanlı çeviriyle Japonca yaptığı sunumunda Japon manga ve animesinin geçmişten bugüne izlediği süreci eleştirel bir dille kendi özeleştirisini de katarak aktardı. İyi bir animenin on yıllar boyu milyonlar tarafından beğenileceğinin altını çizdi.

Günümüz animelerinin süratle gelişen yüksek teknolojiyle birlikte sayısının hızla arttığını ve çok gösterildiğini ancak içeriklerinin kötüleştiğini belirtti. “Ben bugüne kadar animeyle yaşadım. Bu durumdan çok rahatsızım. Eser değil ürün oluşturuluyor. Animelerin akıl kullanılarak, geleceği düşünerek bir hikaye, karakter  yaratması gerekir.” dedi.

“Japonya Medya Sanatları’nda Sanat ve Eğlence” başlıklı eş zamanlı çeviriyle izlenen İngilizce söyleşisinde ise Kusahara Machiko; Batıdan farklı olarak sanat eserinin duvara asılmadığını, sanatla tasarım arasında sınır olmadığını, sanat ve eğlencenin yaşamla bütünleştiğini bu yüzden teknolojinin ve üretimin sanat ile eğlenceyi, oyunu birlikte içeren tasarımlara çok imkan tanıdığını vurguladı. Güler yüzlü, didaktik olmayıp hayal gücüne imkan veren bu tasarımların, insanı diğer canlı, cansız varlıklara karşı daha dikkatli, özenli davranmaya yönlendirdiğini de ekrana yansıttığı pek çok örnekle açıkladı. Bunlardan en ilginci çöp tenekesine takılı iki hareketli göz tasarımının insanda nesnenin ruhu varmış duygusu yarattığını göstermesiydi. Machiko; “Japonya’da sanatçı eserinin tasarımcı ve sermaye tarafından değerlendirileceğini bildiği için rahat çalışır.” dedi. Machiko ve Yoshiyuki’nin anlattıklarında ortak olan sanatsal tasarımların Japonya’da hızla teknoloji ve üretim imkanı bulmasıydı. Yoshiyuki burada bir sınırlama olduğunun altını çizerek; “Dünya limitlerinin sınırlılığı, korumak gerektiği konusunu işlemek isteyen sanatçıların yapıtlarına yatırım yok. Ben de, tam da bu konuda animeler yapmak istiyorum ama sponsorlar buna yanaşmıyor. Teknoloji ne kadar tek başına yapma imkanı yaratsa da anime film büyük bir ekip işi, pahalı.” Yoshiyuki, söyleşinin ardından Pera Cafe’de bir atölye yaparcasına genç anime meraklılarının sorularını yanıtladı, çizimlerini değerlendirirken anime ustası olmanın ne demek olduğunu da göstermiş oldu.

 

Wada Ei’nin ödüllü performansı

1987 doğumlu genç medya sanatçısı, besteci WADA Ei, canlı performansı “Braun Tüpü Caz Grubu” ile ses, imge ve ışık arasındaki muhteşem ilişkiyi ortaya çıkarıyor. Yapay anten olarak ellerini, perküsyon ve ışık synthesizer için de VCR’ı kullanarak birkaç tüplü televizyonu çalabilen WADA televizyon ekranına dokunduğunda, ışığı sese dönüştürebiliyor.

Tomino Yoshiyuki 1941’de Odawara’da doğdu. Nihon Üniversitesi Sanat Koleji Sinema Bölümü’nden mezun olduktan sonra Mushi Productions’a katıldı ve Tetsuwan Atom (Astro Çocuk) gibi TV dizilerinin yapımında çalıştı. Sonrasında serbest çalışmaya başladı; birçok storyboard çalışması yaptı ve birkaç projede yapımcı olarak yer aldı. Bazı popüler yapımların yanı sıra, Umi no Toriton’un (Denizin Tritonu) ve Mobile Suit Gundam’ın yönetmenliğini yaptı. Aynı zamanda yazar ve öğretim üyesidir.

Kusahara Machiko 80’li yıllardan bu yana medya sanatı alanında küratörlük ve incelemeler yapan NTT InterCommunication Center (ICC) ve diğer platformların kurulmasında görev almış, Ars Electronica ve Japonya Medya Sanatı Festivali gibi pek çok yarışmada jüri olmuştur. Tokyo Üniversitesi’nden mühendislik alanında doktora alan, hem güncel, hem de büyülü fener ve panorama gibi erken dönem görsel medyada, medya teknolojisi, sanat, kültür ile toplumun etkileşimi üzerine araştırmalar yapan ve yazılar yazan. Kusahara, halen Waseda Üniversitesi’nde profesör olarak görev yapıyor.

Japonya Medya Sanatları Festivali 1999 yılından beri Japonya’da düzenlenen, Sanat, Eğlence, Animasyon ve Manga bölümlerinden oluşan özgün bir festival. İstanbul’da ilk kez Pera Müzesi’nde düzenlenen Japonya Medya Sanatları Festivali İstanbul’da - 2010 sergisi, medya sanatlarının iki özgün yönüne, Yaratıcı Akıl ve Anlatıcı Akıl’a odaklanıyor.

3 Ekim’e kadar devam eden sergi paralelinde 3 Ağustos’ta başlayan “Anime Filmler” ve “Kısa Videolar” gösterimi 3 Ekim’e kadar Pera Müzesi’nde devam ediyor.

www.peramuzesi.org.tr


Cumhuriyet Tatil Otel Rezervasyon

En Çok Okunan Haberler