Broadway ya da West End biçeminde süper tiyatro
Ayşegül Yüksel
Son Köşe Yazıları

Broadway ya da West End biçeminde süper tiyatro

31.12.2024 04:00
Güncellenme:
Takip Et:

Tiyatro tarihinde yer alan yorumlardan biri şöyledir: Fransız Devrimi’ni izleyen “romantik dönem”de İtalyan operaları gündeme gelmiş. Ne ki solistleri, kalabalık koroları ve orkestra kullanımı nedeniyle çok pahalı bir sanat olan opera, yüksek giriş ücretleri gerektirdiğinden, yalnızca paralı soylular için yapılagelmiş. Oysa büyük devrimi gerçekleştirmiş olan Fransız orta sınıfı da opera izlemek istiyormuş. Sahne olaylarını yönetenler sorunu çözmek için hem yapımı operaya oranla ucuz olan hem de müzik kullanımı içerdiği için orta sınıftan seyirciyi mutlu edecek “melodram” modasını yaratmışlar. 

Adı üstünde, melodram “müzik içeren sahne oyunu” demektir. Orta sınıf değerlerini pekiştiren, iyi ve kötü arasındaki çatışmayı karmaşık bir olay dizisi aracılığıyla canlandırırken düşünceye değil, duygulara seslenen, sonunda doğrudan yana olanın kazandığı, karanlık niyetli kişilerin cezalandırıldığı, erdemli karakterleri “mutlu son”a ulaştıran bir tür olarak popülerleşmiştir. Seyircinin duygularını ayakta tutmak için sahne gerisinde birkaç müzisyen tarafından sürekli olarak müzik eşliği yapılmasıyla da seyircinin, operaya benzer bir yapıt izlediğini düşünmesi sağlanmıştır. Tıpkı günümüzde, ülkemizin ve dünyanın en popüler eğlencesi olup çıkan ve televizyonu olan herkesin ücret ödemeden ulaşabileceği “dizi”lerde uygulandığı gibi. Böylece yüzyılları aşan melodram geleneği, her diziye özgü melodisi ve merak uyandıran karmaşık olaylar zinciriyle günümüzün her saatinde karşımızda. 

ÖZEL TİYATRO BİLETLERİNDE YÜKSEK ÜCRETLER

İnternet ortamında tiyatro bileti alıyorsanız görmemiş olamazsınız: Kimi özel tiyatro çalışmaları, çoğunlukla büyük salonlarda yüksek ücretlerle sunuluyor. 19. yüzyıl Fransa’sından verdiğim örnekteki “opera türü” devlet tarafından kabul edilebilir ücretler karşılığında sunulduğu için orta sınıfın bütçe sınırlarını aşan sahne çalışmaları şimdilerde “nitelikli şov” olma katsayısı yüksek, “yıldız” sanatçılı yapımlar oldu. Söz gelimi, Okan Bayülgen’in sahneleyip başrolünü oynadığı “Dracula”, yıllar önce filmini kendimizden geçerek izlediğimiz, bugün de tiyatroda Uraz Kaygılaroğlu’nun başı çekmekte olduğu “Aşık Shakespeare”, Milos Forman’ın yönettiği sinema üstün yapımından sonra, bizde de sahneye başarıyla çıkartılmış olan, günümüzde Selçuk Yöntem ve Tansu Biçer’in başrolleri oynadığı, Peter Shaffer oyunu, müzikal kıvamındaki “Amadeus” ya da bu yıl Zuhal Olcay’a Afife En Başarılı Kadın Oyuncu Ödülü’nü getiren, Haluk Bilginer’in de oynadığı, Ionesco’nun ünlü -pek çok kez izlediğimiz- klasiği “Kel Diva” (Kel Şarkıcı)... 

Bu oyunlar 1000 TL’nin üstünde ücretlerle oynanıyor ve müzikal olanların biletleri 3 bin TL’ye yaklaşıyor. (Büyük salonlarda, ünlü oyuncuları epeyce uzaktan görebiliyorsunuz ve seslerini mikrofondan duyabiliyorsunuz. Aslında tiyatro izlemenin temel koşulları böylece yok oluyor.) En vazgeçilmez et ve süt ürünlerinin -belki- bir haftalık bedelinin 3 bin TL’ye yaklaştığı TV haber programlarında belirlenmiş durumda. Orta gelirli bir ailenin bireyiyseniz söz konusu pahalı gösterilere bir kişilik bilet almanız bile söz konusu değil. En iyisi, televizyondan tanıdığınız oyuncuları sahnede canlı olarak görmeyi boş verin. Oturun evinizde, dizinizi izleyin. 

BİLET BEDELLERİ EKONOMİK DENGESİZLİĞİN GÖSTERGESİ

Bu tür yapımların merkezi olan İstanbul, turistik boyutta gelişmiş Broadway (New York) ya da West End (Londra) tiyatrolarıyla yarışma yolunda görünüyor. Doğru, bu iki megakente de fark atabilecek bir kültür beldesidir İstanbul’umuz. Bizim sanatçılarımız da çoğunlukla ünlü yabancı sanatçılarla boy ölçüşebilecek çaptadır. Ancak bu artı özellikler, toplumdaki ekonomik dengesizliğin rahatsız edici durumunu ortadan kaldırmıyor. Operaya gidebilen 19. yüzyıl soylularının yerini, süper tiyatro yapımlarını izleyebilen “paralı” kesim almış, diziler de “dar gelirli” çoğunluğa kalmış. 

Gelişmiş kapitalist ülkelerdeki sanat kentlerinde hiç olmazsa gençlere ve dar gelirlilere kültür hizmeti yapılıyor. New York’ta burslu öğrenciyken, indirimli abonman biletlerinden yararlanarak, eski Metropolitan Operası’nda ve Carnegie Hall’da, müzik ve gösteri dünyasının en parlak örneklerini izleyebilmiştim. Ayrıca, öğrenci merkezlerine gönderilen, gişede kalmış biletlerle, hiç ücret ödemeden bir yılda onlarca oyuna girme şansım olmuştu. Bizde öğrenci indirimi dışında böyle bir yaklaşımın geliştiği söylenebilir mi? 

Yeni yılda sanatla dostluğunuz eksilmesin.

Yazarın Son Yazıları

28. Uluslararası Ankara Tiyatro Festivali noktalandı

Festival çoğunlukla Çankaya Belediyesi’nin sahnelerinde yer aldı. Toplamda 12 farklı oyun salonu kullanıldı.

Devamını Oku
02.12.2025
‘Tiyatro hazinemiz’ sergileniyor

Takviminize not edin. 27 Kasım-31 Ocak tarihleri arasında İstanbul Depo’da tiyatro mirasımızın arşivleri sergileniyor. Tophane’deki bu sanat uzamının tam adresi: Depo/Tütün Deposu, Lüleci Hendek Caddesi No. 12 (E-posta adresi: depo@depoistanbul.net Telefon: 90 (212) 2923956)

Devamını Oku
18.11.2025
Meraklıları için tiyatro bilimi

Kitapların her bir bölümünün sonunda yer alan “ölçme ve değerlendirme”ye yönelik alıştırmalar, öğrencinin, eğitim sürecinde etkin bir katılımcı olmasını sağlıyor.

Devamını Oku
04.11.2025
Dergi yöneticisi Ozan Ertuğ

Ozan Ertuğrul Özüaydın’ı şiir meraklıları tanır. Çoğunlukla şiirlerini içeren 11 kitabı var. Yapıtlarını 4 ve 5 Ekim’de 22. Ankara Kitap Fuarı’nda imzaladı.

Devamını Oku
28.10.2025
DTCF Tiyatro Bölümü 61 yaşında

Ben bu öyküye ne zaman katıldım? İstanbul Üniversitesi İngiliz Dili ve Edebiyatı’nda lisansüstü öğrencisiyken tüm bölümlere sınavsız tiyatro dersleri veren Haldun Taner’in gözüne -yaptığım bir ödev nedeniyle- girmiştim. 1964’te, DTCF’de açılacak tiyatro bölümüne başvurmam için bana haber yolladı. Yurtdışında burslu olarak yüksek lisans yapmaya hazırlanıyordum; yolumu değiştiremedim. Ama sonunda da sevgili Taner’in sözüne geldim: 1978’de, çoluğa çocuğa karışmışken DTCF Tiyatro Bölümü’nün doktora öğrencisi oldum. Akademik kadrom ODTÜ ya da (sonra) DTCF İngiliz Dili ve Edebiyatı’nda olsa da tiyatro bölümünün altın çağını yaşadım. 1981’de başlayan derslerim göz açıp kapayıncaya dek 32 yıla ulaştı

Devamını Oku
07.10.2025
Tiyatroların iletişim alışkanlıkları

70 yıllık tiyatro seyircisi ve 50 yılı aşkın süredir aralıksız yazan bir eleştirmen olarak tiyatrolarla iletişim kurma üstüne düşündüğümde geçmiş yılları özlüyorum.

Devamını Oku
23.09.2025
12 Eylül’ün savurduğu sonbahar yaprakları

12 Eylül döneminin tiyatro eleştirisi çoğunlukla sahne olaylarındaki özensizliğe karşı çıkmaktadır. Bu aşamada gazetelerdeki kültür sanat sayfalarının küçülmeye, eleştiri yazılarının azalmaya başladığı görülür.

Devamını Oku
09.09.2025
Ferhan ve Müjdat gündemimizde

Ferhan Şensoy’u 31 Ağustos 2021’de 70 yaşındayken yitirmiştik. Yeni yapılan “Ferhangi Bir Yaşam” belgeseli seyircisiyle buluşmayı bekliyor. Müjdat Gezen ise 82 yaşında ve bir hafta önce hakkındaki soruşturma kapsamında ifade vermeye çağrıldı.

Devamını Oku
26.08.2025
Metin Sözen: Anadolu’yu kucaklamıştı

Değerli bilimadamı Prof. Dr. Metin Sözen’i 1 Ağustos’ta yitirdik. Yaşamını ülkemizin doğal, tarihsel, kültürel değerlerine sahip çıkılmasına adamış, yüce gönüllü bir insandı.

Devamını Oku
12.08.2025
Genco’ya ikinci mektup

Sevgili Genco, Sen gideli bir yıl oldu. Zaman çabuk geçiyor. İlk mektubumda (Cumhuriyet, 13.08.2024) ardında bıraktığın görsel-işitsel belgelerden söz etmiştim: Sanat yaşamın boyunca oluşturduğun sesli kitapları, fotoğraflarınla yorumladığın şiirleri, çevirilerini, plak ve kasetlerinde kayıtlı müzik çalışmalarını...

Devamını Oku
29.07.2025
Memet Baydur’un diyecekleri var

Okuduğunuz başlığı bir başka yazımda da kullanmıştım. Ölümünün üstünden 20 yılı aşkın bir süre geçmiş olmasına karşın, Memet Baydur’un bizlere diyecekleri sürüyor

Devamını Oku
15.07.2025
Zeynep Oral’la çalışırken eğlenmek

17 Haziran’da Metrohan’da ilk gösterimi yapılan “Bir Babıali Zirvesi” başlıklı, Habitat TV yapımı Zeynep Oral belgeselini henüz izleyemedim. Neyse ki Dikmen Gürün izlenimlerini geçen haftaki yazısında bir güzel dile getirmiş. Okurken belleğimde birikmiş, belge tadında Zeynep Oral olayları gözümün önüne gelmeye başladı. Bu yazıda Zeynep’le yaşanmış anlar var.

Devamını Oku
01.07.2025
İlhan Selçuk’un ‘Pencere’ köşesini anarken

Gazete ve dergi yazarlığım 50 yıla ulaştı. ​​Özgür basın dergisinde başlayıp çeşitli başka dergilerde ve ayrıca 45 yıl Cumhuriyet’te süren bu uğraşa -30 yıldır gazeteme iki haftada bir “Sahneden” köşesini yazmak da eklenmiş. Kolay iş değil.

Devamını Oku
17.06.2025
Oya Başak’ın kahkahası eksildi dünyamızdan

Prof. Dr. Oya Başak’ı bir hafta önce yitirdik. Cenazesindeki çelenklerden birinde “çocukların” yazıyormuş.

Devamını Oku
03.06.2025
Vasıf Öngören ‘Zengin Mutfağı’ ile ‘şimdi’ ve ‘burada’

“Zengin Mutfağı” oyunu neredeyse 50 yıldır sahnelerimizde yer alıyor. İşin hoşu, oyunun başkişisi Lütfü Usta’yı oynayan Şener Şen Usta da 1977’de ilk kez canlandırdığı bu karakteri son üç yıldır yepyeni bir seyirci kuşağına sunmakta.

Devamını Oku
20.05.2025
Bahar ölümsüzlük simgesidir

Bahar ölümsüzlük simgesidir

Devamını Oku
06.05.2025
Ahmet Özer’in 50. kitabı çıktı

Ahmet Özer’in 50. kitabı çıktı

Devamını Oku
22.04.2025
Son veda...

Son veda...

Devamını Oku
09.04.2025
Tiyatro biletleri uçuşta

Tiyatro biletleri uçuşta

Devamını Oku
08.04.2025
Shakespeare siyaset sahnesinde

Shakespeare siyaset sahnesinde

Devamını Oku
25.03.2025
Sanat Kurumu 78. yaşını sürüyor

Sanat Kurumu 78. yaşını sürüyor

Devamını Oku
11.03.2025
Nevra Serezli: Profesyonel tiyatroda 60 yıl

Nevra Serezli: Profesyonel tiyatroda 60 yıl

Devamını Oku
25.02.2025
İzmir D.T’den ‘Karıncalar / Bir Savaş Vardı’

İzmir D.T’den ‘Karıncalar / Bir Savaş Vardı’

Devamını Oku
11.02.2025
Heiner Müller’den ‘Medea’

Heiner Müller’den ‘Medea’

Devamını Oku
28.01.2025
‘Vatan Kurtaran Şaban’ günümüzde

‘Vatan Kurtaran Şaban’ günümüzde

Devamını Oku
14.01.2025
Broadway ya da West End biçeminde süper tiyatro

Broadway ya da West End biçeminde süper tiyatro

Devamını Oku
31.12.2024
Gonca Vuslateri Shakespeare oynamalı

Gonca Vuslateri Shakespeare oynamalı

Devamını Oku
17.12.2024
Özdemir Nutku anlatıyor

Özdemir Nutku anlatıyor

Devamını Oku
03.12.2024
Ankara’da tiyatronun renkleri

Ankara’da tiyatronun renkleri

Devamını Oku
19.11.2024
Festivalde üç Shakespeare oyunu

Festivalde üç Shakespeare oyunu

Devamını Oku
05.11.2024
‘Öteki’nin dramı

‘Öteki’nin dramı

Devamını Oku
22.10.2024
Ankara’da yeni bir tiyatro şenliği

Ankara’da yeni bir tiyatro şenliği

Devamını Oku
08.10.2024
Ateş Kuşu Semiha Berksoy

Ateş Kuşu Semiha Berksoy

Devamını Oku
24.09.2024
Tiyatromuzun belleği: Türkiye Tiyatro Vakfı beş yaşında

Tiyatromuzun belleği: Türkiye Tiyatro Vakfı beş yaşında

Devamını Oku
10.09.2024
Müşfik Kenter’i anarken...

Müşfik Kenter’i anarken...

Devamını Oku
27.08.2024
Genco’ya mektup

Genco’ya mektup

Devamını Oku
13.08.2024
Nilüfer Kent Tiyatrosu ile Daltabanlar ayrı düştü

Nilüfer Kent Tiyatrosu ile Daltabanlar ayrı düştü

Devamını Oku
30.07.2024
Hocamız Sevda Şener’i yitireli 10 yıl oldu

Hocamız Sevda Şener’i yitireli 10 yıl oldu

Devamını Oku
16.07.2024
Tiyatromuzun modernleşme süreci İngilizcede

Tiyatromuzun modernleşme süreci İngilizcede

Devamını Oku
18.06.2024
Nâzım’ın Ferhat ile Şirin’i

Nâzım’ın Ferhat ile Şirin’i

Devamını Oku
04.06.2024