Müzikte Turquerie
Evin İlyasoğlu
Son Köşe Yazıları

Müzikte Turquerie

30.07.2025 04:00
Güncellenme:
Takip Et:

Osmanlılar 14. yüzyılda Balkanlar’a girmiş, 15. yüzyılda Konstantinopolis’i fethetmiş ve 16. yüzyılda Viyana kapılarına dayanmış, uzun süre Avrupa’nın korkulu rüyası olmuşlar. 17. yüzyıl sonlarında bu atılımlar yavaşlar.

18. yüzyılda Avrupalılar Doğu’nun kültürünü incelemeye başlar. “Turquerie” (Türk işleri), işte bu koşullarda ortaya çıkmış bir kültür ve sanat akımıdır. Yalnız Turquerie değil, bu dönemde birbirinin benzeri başka akımlar da vardır. Batı, yüzünü Doğu’ya dönmüştür: Oryantalizm (Şarkiyat), Egzotizm, Afrikacılık, Primitivizm (İlkelcilik) gibi akımlar Avrupalıların merakını uyandırmaktadır.

18. yüzyılda müzik dalında Türk müziği etkisiyle en çok yapıt besteleyen Wolfgang Amadeus Mozart’tır. Türk renklerini, yapıtlarında kullandığı vurmalı sazların özellikleriyle, “Mehter” müziğinin sonoritesinden (ses gürlüğü) almıştır. Sonat, konçerto, opera ve bale yapıtlarında da Türk vurmalı çalgılarını ya da diğer sazlarla yarattığı vurmalı karakteri aktarmıştır. Mozart’ın Türk müziğine ilgi duymasının nedeni arkadaşı Angelo Soliman’ın anlattıklarından; hem de kendinden önceki dönemde yaşamış ve Osmanlı’nın vurma sazlarını kullanmış olan Gluck ve Handel gibi bestecilerin etkisindendir.1772’de bestelediği “Lucia Silla” operasının bale sahnesinde kullandığı motifleri, K.219 Keman Konçertosu’nun Rondo bölümünde yinelemiştir. 1775 de yazdığı ve “Türk Konçertosu” olarak bilinen bu yapıtın finalinde çifte ritim kurgusunda yarattığı marşı zarif bir rondo ile birleştirir. “Zaide” operası K.344 (1779), “Saraydan Kız Kaçırma” operasının ilk şeklidir. K.331 (1778) La majör piyano sonatının son bölümü “Alla turuca” başlığını taşır. Hepimize tanıdık olan bu müzikte sol el bir mehter davulunun tokmak vuruşunu tuşlarda yansıtır. Sağ el de mehterdeki zillerin tınısında ince bir ezgi çalar. “Saraydan Kız Kaçırma” operası K.384 (1782) “komik opera” niteliğinde üç perdelik bir oyundur. Osmin tiplemesi, eski bir İstanbul yalısında geçmesi, davulların ve zillerin yarattığı Mehter bandosunun sesleri, bu yapıtı da “Türk Operası” olarak ünlendirmiştir.

MEHTER HİÇ GERİ ADIM ATMAZ

Bir zamanlar mehter müziğini incelemiştim. Mehterhanlarla görüşmüş ve onların iç disiplinlerini öğrenmiştim. Sadece bir tören için hazırlanmıyorlar, her gün kendi aralarında prova yapıyorlardı. Bana sazlarını tanıtmışlardı. Üflemeli ve vurmalı. O gün çok önemli bir şey daha öğretmişlerdi: Mehterin iki öne bir geri adım attığına dair yanlış bir bilgi olduğunu. “Mehter hiçbir zaman geri adım atmaz. Üç adım attıktan sonra sağa ve sola dönerek bedeninin cesametini (heybetini) gösterir. Ama hep ileri gitmektedir.”

Türk müziğinin kökenlerinin “mehter” müziğine dayandığı söylenir. Mehterhan savaşta ordusunun yanında gidip ona “Allah Allah” nakaratıyla güç kazandırır; barışta ise nice Avrupa başkentinde müzakereler yapılırken mehter de siyasi ekiple birlikte o ülkeye götürülür ve o kentin caddelerinde debdebeli kıyafeti, özgün yürüyüşüyle konser verirmiş. Mehter yalnız askeri müzik değil, peşrev, saz semaisi, nakış, murabba gibi şarkılarıyla da klasik fasıllardan hafif eğlendirici parçalara kadar zengin bir dağarcığa sahipmiş. Geniş kadrolu bir açık hava orkestrası da diyebiliriz.

Mozart’ın mehter müziği esintili besteleri de biz Türklere birer armağandır. Yalnız Mozart değil, daha önceki dönemde Fransız besteci J.B.Lully’nin, koronun gülünçlü sözleriyle “Allah, Allah” nakaratı yapan bir “komedi bale”si vardır. Beethoven’ın “Atina Harabeleri” de mehterin bir cenk marşından uyarlanmıştır.

Yazarın Son Yazıları

Aya İrini: İKSV Festivali’nin tanığı

Aya İrini: İKSV Festivali’nin tanığı

Devamını Oku
03.12.2025
Aykal-Darmar-Hornung ve Saygun

Geçen haftaki İDSO/DenizBank konserleri çerçevesindeki konseri değerli şefimiz Gürer Aykal yönetti.

Devamını Oku
26.11.2025
A.A. Saygun ve Gürer Aykal

Uzun yıllar önce maestro Gürer Aykal ile yaptığım bir söyleşide şöyle anlatıyordu...

Devamını Oku
19.11.2025
Tekfen Filarmoni ve Borusan İstanbul Filarmoni’den unutulmaz konserler

Geçen hafta Aziz Shokhakimov yönetimindeki Tekfen Filarmoni Orkestrası’nın İşSanat’taki açılış konserini dinledik.

Devamını Oku
12.11.2025
Erdal İnönü ve Zehra Yıldız

Erdal İnönü geçen hafta ölümünün 18. yıldönümünde mezarı başında anıldı.

Devamını Oku
05.11.2025
O ne güzel heyecandı

Bizim çocukluğumuzda Cumhuriyet Bayramı kutlamaları ilkokulda, ortaokulda yapılan törenlerle, marşlarla, okunan şiirlerle dolu dolu geçerdi.

Devamını Oku
29.10.2025
Howard Griffiths’i yeniden dinlemek

İngiliz orkestra şefi ve viyolacı Howard Griffiths ile dostluğumuz yıllar öncesine dayanır.

Devamını Oku
22.10.2025
Yeni mevsim hızlı başladı

Eskiden orkestraların mevsime başlarken ilk konserleri için “Daha üyeler yaz mahmurluğunu üstlerinden atamamış” diye eleştiriler çıkardı.

Devamını Oku
15.10.2025
İstanbul’da yeni mevsim rengârenk

Yaz yavaş yavaş bitiyor.

Devamını Oku
08.10.2025
Türk Dil Kurumu ödülüm

Türk Dil Kurumu ödülüm

Devamını Oku
01.10.2025
Leylâ Pamir’i anmak

Leylâ Pamir (1930-2023) çok değerli bir müzik insanıydı.

Devamını Oku
24.09.2025
Pekineller bir ilki gerçekleştirdi

Geçen hafta Atatürk Kültür Merkezi’nde 6-12 Eylül tarihlerinde yapılan “Pekinel Uluslararası Masterclass”ın AKM Tiyatro Salonu’ndaki kapanışını izledim.

Devamını Oku
17.09.2025
Dört günde iki kent ve bol müzik

Geçen hafta dört günlük bir Polonya turundaydım.

Devamını Oku
10.09.2025
Cem Mansur ve gençler

Cem Mansur’u uzun yıllardır tanırım. Özellikle gençlerin elinden tutması, onlara güvenmesi; orkesta programı hazırlarken bildik yapıtların yanı sıra çağdaş ya da az bilinen tarihi yapıtları izleyiciye ve orkestra üyelerine tanıtması onun en önemli başarılarındandır.

Devamını Oku
03.09.2025
Nehir söyleşisi nedir?

Bilmem dikkat ediyor musunuz son yıllarda ortaya çıkan “nehir söyleşisi” alt başlığı ile bir edebiyat türü var.

Devamını Oku
27.08.2025
Bülent Tarcan: Bir cerrah ve besteci

Kimi isimler, tarihe bir değil, iki imza atmıştır. Örneğin Bülent Tarcan!

Devamını Oku
20.08.2025
Sabah mutlu uyanmak

İnsan ne zaman mutlu uyanır?

Devamını Oku
06.08.2025
Müzikte Turquerie

Osmanlılar 14. yüzyılda Balkanlar’a girmiş, 15. yüzyılda Konstantinopolis’i fethetmiş ve 16. yüzyılda Viyana kapılarına dayanmış, uzun süre Avrupa’nın korkulu rüyası olmuşlar.

Devamını Oku
30.07.2025
Mizah, tango ve Scarlatti

Son zamanda yayımlanan üç kitaba değinmek istiyorum...

Devamını Oku
23.07.2025
53. festival de sona erdi

Bizim kuşak çok genç yaşlarındaydı İstanbul Müzik Festivali ile tanıştığında. Festivalin başlaması ilkbaharın gelmesiydi.

Devamını Oku
02.07.2025
Alfred Brendel’ın ardından

Çağımızın efsane piyanisti Alfred Brendel, ne harika bir çocukmuş ne de ailesinde bir başka müzisyen varmış.

Devamını Oku
25.06.2025
İstanbul’un her köşesi müzik

Önceki hafta 53. İstanbul Müzik Festivali güzel bir coşkuyla başladı: Yöneticiler, çalanlar, dinleyiciler hepsi yıllar içinde artık kocaman bir aile olmuş.

Devamını Oku
18.06.2025
Sessizlik-festival-Musa Bey

Geçen hafta Kurban Bayramı’ydı. Dört buçuk gün kadar sürdü.

Devamını Oku
11.06.2025
Elektra ve Nil Venditti

19. yüzyılın sonundaki post romantik besteci Richard Strauss (1864-1949) art arda iki opera birden besteler.

Devamını Oku
04.06.2025
Oya Başak’a mektup

Sevgili Oya’cığım, biliyorum, birazdan arayıp: “Bu hafta beni hangi konserlere götürüyorsun” diye soracaksın.

Devamını Oku
28.05.2025
BİFO’nun son konseri ve Gılgameş

Borusan İstanbul Filarmoni Orkestrası Carlo Tenan’ın yönettiği seçkin bir programla mevsimi kapattı.

Devamını Oku
21.05.2025
ENKA/Can Kiracı/ Opera Bale Festivali

ENKA/Can Kiracı/ Opera Bale Festivali

Devamını Oku
14.05.2025
Muhittin ve Gülseren Sadak

Muhittin ve Gülseren Sadak

Devamını Oku
30.04.2025
Aykal, Naz İrem ve Levendoğlu

Aykal, Naz İrem ve Levendoğlu

Devamını Oku
16.04.2025
Avrupa orkestralarında iki viyolacımız

Avrupa orkestralarında iki viyolacımız

Devamını Oku
09.04.2025
Dört dörtlük bir dinleti

Dört dörtlük bir dinleti

Devamını Oku
02.04.2025
Suna Korat’ı hiç dinlediniz mi?

Suna Korat’ı hiç dinlediniz mi?

Devamını Oku
26.03.2025
Aya İrini: Festivalin efsane tanığı

Aya İrini: Festivalin efsane tanığı

Devamını Oku
19.03.2025
BİFO’dan unutulmayacak bir dinleti

BİFO’dan unutulmayacak bir dinleti

Devamını Oku
12.03.2025
Maria Callas ve Leyla Gencer

Maria Callas ve Leyla Gencer

Devamını Oku
05.03.2025
Zehra Yıldız Vakfı’nın yeni atılımları

Zehra Yıldız Vakfı’nın yeni atılımları

Devamını Oku
26.02.2025
İstanbul Festivali sınırların ötesinde

İstanbul Festivali sınırların ötesinde

Devamını Oku
19.02.2025
Usmanbaş: Sükûnetler denizi

Usmanbaş: Sükûnetler denizi

Devamını Oku
05.02.2025
Boğaziçi’ndeki orgumuz

Boğaziçi’ndeki orgumuz

Devamını Oku
29.01.2025
Berger ve Ayla Erduran

Berger ve Ayla Erduran

Devamını Oku
22.01.2025