Yazarlar Günün Köşe Yazıları Spor Konuk Yaşam Tüm Yazarlar
Hızlı tren, sinyalizasyon ve kazalar - Ahmet SINGIN
Hızlı tren sistemi, uçağa da benzemez. Uçağın bakımını yapar, hangara kilitler, uçuş için hangardan çıkarıp piste geçer ve uçarsınız. Demiryolu, yüzlerce kilometre uzunlukta, her türlü riske açık bir yapıdır. Aşağıda açıkladığım “kontrol sistemini içeren sinyalizasyon projesi”ni uygulamazsanız her türlü tehlikeyi göze almışsınız demektir.
Günümüzde yolcu tenlerinin 300 km/h olan hızı, eski hıza göre çok daha yüksek değerdedir. Ayrıca, sefer sayıları da daha fazladır. Bu koşullarda, eski sinyalizasyon düzeni ile hızlı tren hareket güvenliği sağlanamaz.
YENİ SİSTEM
Günümüzde, sinyalizasyon sistemi çok gelişmiştir. Bu geliştirilmiş sistemi tanıyalım:
Hızlı tren çalıştırılan güzergâhtaki demiryolunun, demiryolu üzerindeki trenlerin, ilgili köprülerin, geçitlerin ve ilgili tüm yapıların elektronik modelleri oluşturulur. Modeller, maket değildir. Modellenen tüm unsurlar “Kontrol Merkezi” denilen bir yerde toplanır. Yukarıda saydığımız unsurların her biri, sinema perdesine benzer yüzeyde elektronik model olarak görülür. Modellenmiş unsurlar, yaşayan canlılar gibi ne durumda olduklarını gösterirler. Örnekler verecek olursak: Bir yerdeki rayda bozulma varsa, rayın altı boşalmışsa, bir trende arıza varsa, demiryolu üzerine bir kütle düşmüşse ve başka sorunlar oluştuğunda kontrol odasındaki model panosunda görülür. Sistemin bir diğer yararlı özelliği de arıza oluşur oluşmaz sistemin otomatik olarak kilitlenmesi ve tren hareketinin kendiliğinden durdurulmasıdır.
SUÇLUYU NEREDE ARAMALI?
Böyle bir koruma sistemine sahip demiryolunda kaza olasılığı hemen hemen sıfırdır. Bu koşullarda, trenin üstüne göktaşı düşmesi dışında kaza olması mümkün değildir.
Türkiye’de oluşan hızlı tren kazaları, işletmede elektronik sinyalizasyon sisteminin bulunmadığını kanıtlamaktadır. Bu sistemin bulunmadığı ortamda oluşan kazalardan kişileri sorumlu tutamazsınız. Suçlular ihale dosyasında, uygulama projelerinde, sözleşme eklerinde, hak edişlerde, yazışmalarda aranmalıdır.
- Yukarıda belirtilen sinyalizasyon sistemi ihale dosyasına konulmamışsa, ihaleyi yapan kurum suçludur. Yüklenici ise sorumludur. İhale hükümleri gereğince yüklenici, yaptığı işin uzmanıdır (okur-yazar olmasa da). İdarenin verdiği projenin eksik ve hatalı olması, yüklenicinin sorumluluğunu kaldırmaz. Yüklenici, projenin eksikliğinden ve hatalarını idareye yazılı olarak bildirir, idare bir işlem yapmaya gerek görmediğini yazılı olarak yükleniciye bildirirse; proje eksikliğinden ve hatasından yüklenici sorumlu olmaz.
- Sinyalizasyon projesi ve işi, ihale kapsamında olduğu halde sinyalizasyon yapılmamışsa; hem işveren hem yüklenici sorumlu ve suçludur.
Buna rağmen suçlu başka yerde aranırsa, mahkeme uzadıkça uzar ve daha sonra zamanaşımı gündeme girer. Sonrasında da kabak, suçsuz ve güçsüz birkaç kişinin başına patlar.
AHMET SINGIN
YÜKSEK İNŞAAT MÜHENDİSİ (İTÜ)
Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları
Günün Köşe Yazıları
Video Haberler
- Asgari ücret artarsa verimlilik artar
- Yankı Bağcıoğlu'ndan Suriye uyarısı:
- CHP'li Günaydın'dan Bakan Tekin'e tepki!
- Yeni Doğan çetesi davasında çarpıcı itiraflar
- Canlı tarih müzesi Hisart 10. yılında!
- Teğmenler Yüksek Disiplin Kurulu'na sevk ediliyor
- Tarihçi Yusuf Halaçoğlu'ndan şok iddialar
- TBMM'de 'Etki Ajanlığı' düzenlemesi tartışılacak: Amaç m
- Pera Palas'ta Atatürk Müze Odası
- İmamoğlu’ndan 10 Kasım paylaşımı!
En Çok Okunan Haberler
- Korgeneral Pekin'den çarpıcı yorum
- Suriye'yi nasıl terk ettiğinin ayrıntıları ortaya çıktı!
- Petlas'tan o yönetici hakkında açıklama
- Colani’nin arabası
- Petlas Yönetim Kurulu Üyesi Özcan, uçakta olay çıkardı
- Komutanları olumsuz görüş vermedi, görevlerinden oldu
- 148 bin metrekarelik alan daha!
- Milletvekilleri Genel Kurulu terk etti!
- Çiçekçiyi yumrukla öldürmüştü: İstenen ceza belli oldu
- Bakanlık 5 ildeki lahmacuncuları ifşa etti