Japonya nasıl insanlar yetiştirerek afetlerle mücadele ediyor?
Şahin Aybek
Son Köşe Yazıları

Japonya nasıl insanlar yetiştirerek afetlerle mücadele ediyor?

06.03.2023 04:00
Güncellenme:
Takip Et:

44 Yıl çeşitli orta ve yükseköğretim kurumlarında, milli eğitim teşkilatında öğretim elemanı ve yönetici olarak görev yapan eğitimci-yazar Dr. Öğr. Üyesi Sakin Öner ile Japonya’nın depreme nasıl hazırlandığını, deprem ve eğitim ilişkisini konuştuk.

“Ülkede doğal afetlerin önüne kaderci bakış açısıyla değil, aklın, mantığın, bilimin ve teknolojinin kullanıldığı birçok yöntemle geçiyorlar. Japonya, yeniliklere uyum sağlayarak, afetle mücadele konusunda yatırım yaparak, eğitime önem vererek ve geçmiş hatalardan ders alma yeteneğini kullanarak, dünyada depreme en hazır ülke durumuna gelmişler.”

“Japonya'da öğrencilere anaokulundan itibaren “depremle yaşamak” üzerine uygulamalı eğitim veriliyor. Eğitim programlarının çıktıları çocuklar aracılığıyla velilere ve yerel halka ulaştırılıyor. Okullarda ayda bir kez düzenli deprem tatbikatları gerçekleştiriliyor.”


Hocam Japonlar afetlerle mücadelede nasıl büyük mesafe almışlardır?

Japonya’da her yıl küçüklü büyüklü ortalama 2000 deprem yaşanıyor. Ama ülkede doğal afetlerin önüne kaderci bakış açısıyla değil, aklın, mantığın, bilimin ve teknolojinin kullanıldığı birçok yöntemle geçiyorlar. Japonya, insanını önce “dürüstlük ve iş ahlakı” üzerine yetiştirmiştir. Onlara işlerini en iyi ve en düzgün yapma bilincini ve ahlakını kazandırmıştır. Bu şekilde afetlerle mücadelede büyük mesafe almışlardır.

Japonya, yeniliklere uyum sağlayarak, afetle mücadele konusunda yatırım yaparak, eğitime önem vererek ve geçmiş hatalardan ders alma yeteneğini kullanarak, dünyada depreme en hazır ülke durumuna gelmişler. Japonlar 1892’de İmparatorluk Deprem Araştırma Komitesi oluşturmuşlar. 1925’te o komiteyi Deprem Araştırma Enstitüsü’ne dönüştürmüşler. ‘Deprem değil bina öldürür’ ilkesine sözde değil özde inanan Japonlar, böylece can ve yapı güvenliğini sağlamışlar. 1950 yılında “Yapı Standartları Yasası”nı çıkarmışlar. O tarihten itibaren bu yasaya göre,   en yüksek seviyedeki deprem ihtimalini düşünerek, depreme dayanıklı binalar yapmışlar. 11 Mart 2011'de meydana gelen 7.3 büyüklüğündeki Fukuşima depremi ve akabindeki tsunami sonrasında sadece 4 kişi hayatını kaybetti. 2018 verilerine göre, Tokyo'daki binaların yaklaşık yüzde 87'si depreme dayanıklı. 

Japonya'daki her akıllı telefonda deprem ve tsunami acil durum uyarı sistemi mevcut. Yaklaşan felaketlerden yaklaşık beş ila on saniye önce uyarı yapıyor: "Jishin desu! Jishin desu! " (Deprem var, deprem var!) Yolcuların güvenliğini sağlamak için ülkedeki tüm trenlerde gerektiğinde durmasını sağlayacak deprem sensörleri mevcut. 2011 yılında 9,0 büyüklüğünde bir deprem Japonya'yı vurduğunda, 27 hareketli tren aktif biçimde çalışmış. Ülkede bir deprem yaşandığında, tüm TV kanalları acil olarak resmi deprem yayınına geçiyor. Bu şekilde insanlar, nerede ve nasıl güvende kalabilecekleri konusunda bilgilendiriliyor.

Japonya'da öğrencilere anaokulundan itibaren “depremle yaşamak” üzerine uygulamalı eğitim veriliyor. Eğitim programlarının çıktıları çocuklar aracılığıyla velilere ve yerel halka ulaştırılıyor. Okullarda ayda bir kez düzenli deprem tatbikatları gerçekleştiriliyor. Yerel itfaiye personeli, çocukları deprem simülatörlerine koyarak çok küçük yaşlardan itibaren deprem hissini algılatıyor. Toplumun yaşanan depremleri unutmaması ve geçmişten ders alabilmesi için 1995 yılında Kobe şehrinde yaşanan ve 5 bin kişiyi öldüren Büyük Hanshin Awaji Depremi’nden sonra şehrin yeniden inşasının ardından Kobe Deprem Anıt Müzesi'ni inşa etmişler.

Sözün özü, Japonya afetle mücadeleyi, dürüst ve ahlaklı yetiştirdiği insanına akla, bilime ve teknolojiye uygun nitelikli eğitim vererek başarmıştır.

Sevgili hocam değerli bilgileriniz için size teşekkür ediyorum. Türkiye Hepimizin, Eğitim Hepimizin... 




Yazarın Son Yazıları

Olimpiyat kürsüsünde bir köy enstitülü

Olimpiyat kürsüsünde bir köy enstitülü

Devamını Oku
17.04.2023
Eğitim her şeyin mubah olduğu bir alan halini alıyor

Eğitim her şeyin mubah olduğu bir alan halini alıyor

Devamını Oku
12.04.2023
Öğretmen istihdamı alanında etkili bir işgücü planlaması yapılmamıştır

Öğretmen istihdamı alanında etkili bir işgücü planlaması yapılmamıştır

Devamını Oku
06.04.2023
İktidar değişiyor, eğitimde neler olacak?

İktidar değişiyor, eğitimde neler olacak?

Devamını Oku
04.04.2023
Seçimden sonra ülkemizdeki eğitimin öncelikleri neler olmalıdır?

Seçimden sonra ülkemizdeki eğitimin öncelikleri neler olmalıdır?

Devamını Oku
03.04.2023
Ağır "eğitim enkazını" kaldırabilmek için "yeniden eğitim devrimi" yapmak gerekmektedir

Ağır "eğitim enkazını" kaldırabilmek için "yeniden eğitim devrimi" yapmak gerekmektedir

Devamını Oku
31.03.2023
Türkiye'nin eğitimi AKP tarafından adım adım nasıl muhafazakarlaştırıldı?

Türkiye'nin eğitimi AKP tarafından adım adım nasıl muhafazakarlaştırıldı?

Devamını Oku
29.03.2023
Eğitim kurumları iktidarın mutlak yönetim ve denetimi altındadır

Eğitim kurumları iktidarın mutlak yönetim ve denetimi altındadır

Devamını Oku
28.03.2023
Eğitim sorunlarımızı bu millete has bir eğitim sistemiyle çözebiliriz

Eğitim sorunlarımızı bu millete has bir eğitim sistemiyle çözebiliriz

Devamını Oku
27.03.2023
Ülkemizde özel eğitim alanının sorunları nelerdir?

Ülkemizde özel eğitim alanının sorunları nelerdir?

Devamını Oku
24.03.2023
Eğitimimiz gericileşmiş ve piyasalaşmıştır

Eğitimimiz gericileşmiş ve piyasalaşmıştır

Devamını Oku
22.03.2023
Atanmayan öğretmenler sorunu, öğretmen yetiştirme düzenimiz ve KPSS bir kâbusa dönüştü

Atanmayan öğretmenler sorunu, öğretmen yetiştirme düzenimiz ve KPSS bir kâbusa dönüştü

Devamını Oku
19.03.2023
Öğrenme ve didaktik nedir?

Öğrenme ve didaktik nedir?

Devamını Oku
16.03.2023
MEB eski Müsteşarı eğitimdeki çok büyük gerilemenin fotoğrafını çekti

MEB eski Müsteşarı eğitimdeki çok büyük gerilemenin fotoğrafını çekti

Devamını Oku
12.03.2023
Japonya nasıl insanlar yetiştirerek afetlerle mücadele ediyor?

Japonya nasıl insanlar yetiştirerek afetlerle mücadele ediyor?

Devamını Oku
06.03.2023
Distopyalar ve distopik düşünce eğitimdeki adaletsizlikleri giderebilir mi?

Distopyalar ve distopik düşünce eğitimdeki adaletsizlikleri giderebilir mi?

Devamını Oku
05.03.2023
Sınıfına giren öğretmenimizin kafasında günlük geçimi ile ilgili sorular kesinlikle olmamalıdır.

Sınıfına giren öğretmenimizin kafasında günlük geçimi ile ilgili sorular kesinlikle olmamalıdır.

Devamını Oku
03.03.2023
Eğitimde derdim çoktur, hangisine yanayım

Eğitimde derdim çoktur, hangisine yanayım

Devamını Oku
02.03.2023
Deprem sonrası okula dönüşte okul öncesi öğretmenlerini neler bekliyor?

Deprem sonrası okula dönüşte okul öncesi öğretmenlerini neler bekliyor?

Devamını Oku
28.02.2023
Tüm Sorunların Çözümü Çağdaş Öğretmen Eğitimi ile Mümkündür!..

Tüm Sorunların Çözümü Çağdaş Öğretmen Eğitimi ile Mümkündür!..

Devamını Oku
27.02.2023
Öğretmenlerin özlük hakları ve karşılaştıkları başlıca sorunların çözümleri nelerdir?

Öğretmenlerin özlük hakları ve karşılaştıkları başlıca sorunların çözümleri nelerdir?

Devamını Oku
24.02.2023
Eğitimdeki en büyük problem zihniyet meselesidir

Eğitimdeki en büyük problem zihniyet meselesidir

Devamını Oku
22.02.2023
Deprem sonrası ilk eğitim gününde öğretmenler öğrencilerine nasıl davranmalılar?

Deprem sonrası ilk eğitim gününde öğretmenler öğrencilerine nasıl davranmalılar?

Devamını Oku
20.02.2023
Okuduğum ikinci üniversitem: Deniz Baykal…(Ben Ondan Çok Etkilendim…)

Okuduğum ikinci üniversitem: Deniz Baykal…(Ben Ondan Çok Etkilendim…)

Devamını Oku
16.02.2023
Ziya Selçuk: Siyasi irade böyle istiyor

Ziya Selçuk: Siyasi irade böyle istiyor

Devamını Oku
30.01.2023
DEVA eğitime nasıl deva olacak?

DEVA eğitime nasıl deva olacak?

Devamını Oku
29.01.2023
Sistemli-Etkili-Sürekli Eğitim... Ama nasıl?

Sistemli-Etkili-Sürekli Eğitim... Ama nasıl?

Devamını Oku
26.01.2023
Eğitim sorunlarının çözümünde ilk adım: Nitelikli öğretmen yetiştirme

Eğitim sorunlarının çözümünde ilk adım: Nitelikli öğretmen yetiştirme

Devamını Oku
20.01.2023
Yükseköğretim kurumları kimlik ve rol karmaşası yaşıyorlar

Yükseköğretim kurumları kimlik ve rol karmaşası yaşıyorlar

Devamını Oku
18.01.2023
Türk öğrenciler Türkçe bilmiyorlar

Türk öğrenciler Türkçe bilmiyorlar

Devamını Oku
16.01.2023
Çocuğum keşke böyle bir eğitim sistemine doğsa

Çocuğum keşke böyle bir eğitim sistemine doğsa

Devamını Oku
15.01.2023
Bozuk eğitim ve Türkiye

Bozuk eğitim ve Türkiye

Devamını Oku
13.01.2023
Kariyer yolculuğunda meslek tanıtım atölyeleri: Çankaya Üniversitesi Lise Kış Okulu

Kariyer yolculuğunda meslek tanıtım atölyeleri: Çankaya Üniversitesi Lise Kış Okulu

Devamını Oku
12.01.2023
Cumhuriyetin 100. yılında öğretmen yetiştirme, atama, mesleki gelişim ve öğretmenlik meslek kanunu

Cumhuriyetin 100. yılında öğretmen yetiştirme, atama, mesleki gelişim ve öğretmenlik meslek kanunu

Devamını Oku
11.01.2023
Zihnin "Ne" halinden, "Neden ve Nasıl" haline

Zihnin "Ne" halinden, "Neden ve Nasıl" haline

Devamını Oku
10.01.2023
Endüstri devrimi okullarının sonu mu?

Endüstri devrimi okullarının sonu mu?

Devamını Oku
09.01.2023
Ben bir öğretmenim

Ben bir öğretmenim

Devamını Oku
06.01.2023
Okullar öğretmen ve öğrencilerin ruh sağlığını geliştirici yaşam alanları haline getirilmelidir

Okullar öğretmen ve öğrencilerin ruh sağlığını geliştirici yaşam alanları haline getirilmelidir

Devamını Oku
03.01.2023
21. yüzyılda dünyaya hakim olanlar bilgiye hakim olanlar olacaktır

21. yüzyılda dünyaya hakim olanlar bilgiye hakim olanlar olacaktır

Devamını Oku
02.01.2023
Müzik dersine müzik öğretmeni girmelidir!

Müzik dersine müzik öğretmeni girmelidir!

Devamını Oku
28.12.2022