İstanbul Tiyatro Festivali başlarken...
Dikmen Gürün
Son Köşe Yazıları

İstanbul Tiyatro Festivali başlarken...

20.11.2018 07:30
Güncellenme:
Takip Et:

“Tiyatro Bir Kez Yaşanır” diye sesleniyor İstanbul Tiyatro Festivali seyircilerine. Gerçekten de öyle; bir kez yaşanıyor tiyatro, ama izleri kalıyor. Aşk üstüne, sevgi üstüne, özgürlükler üstüne, düşünce üstüne, baskı üstüne deyişler takılıyor beynimizin kıvrımlarına...

‘Komik Tiyatro’
Bu yıl, İstanbul Tiyatro Festivali açılışını dünyaca ünlü Piccolo Teatro Di Milano- Teatro D’Europa yapımı “Komik Tiyatro” ile yaptı. Bu oyunda aklımıza en çok takılan adeta nefessiz kaldığımız şu sevgisiz ortamda sanki aşk ve sevgi oldu... Zaten sıklıkla yineleniyor “Sadece Aşk” sözleri... Bunun esprili bir dille yapılması da ayrı bir hoşluk. Bu aşk; sanatçının çağlar boyu açlık-yokluk şartlarında yaratarak seyirciye sunuşuna “sinek” imgesiyle bir gönderme de olabilir, ya da iki sevgilinin buluşmasını sağlayan ‘Ariel’ figürü de olabilir.

***

Evet, oyunun yazarı Carlo Goldoni. Uyarlayan ve yöneten ise genç bir yönetmen; Roberto Latini... Festival seyircisi hatırlayacaktır, 1997’de Marivaux’nun “Köleler Adası”nı Giorgio Strehler’in rejisinden izlemiştik. 1998’de yine Strehler ve Milva birlikte geldiler İstanbul’a, “Milva Yeni Bir Brecht Söylüyor” ile. AKM’nin hayatımızda olduğu yıllardı onlar. Aynı sene, Tiyatro Festivali Onur Ödülü de Strehler’e sunulmuştu. Goldoni’nin dünyanın dört bir yanını gezmiş olan unutulmaz oyunu “Arlecchino İki Efendinin Uşağı” 2006 yılında, 15. İstanbul Tiyatro Festivali/4. Uluslararası Tiyatro Olimpiyatları’nın konuğu olmuştu... 2010’da yolu İstanbul’dan ve festivalden geçen bir diğer Piccolo oyunu da yine Goldoni’nin Toni Servillo tarafından yönetilen “Tatil Üçlemesi” oldu.

“Bir caz tarzı ...”
Ne güzel ki, bir kez daha Piccolo Teatro ile buluştu İstanbul seyircisi. Yönetmen Roberto Latini, Goldoni’nin metnine bugünden nasıl baktığını kendisiyle yapılan bir röportajda paylaşıyor. Zaten, röportajın başlığı da şöyle: “Metnin İmkânları: Bir Caz Tarzı Olarak Komik Tiyatro’nun Gelişimi ve Temaları.” Goldoni, İtalyan komedi sanatında reform yapan bir yazar. O güne kadar tamamen Commedia dell’arte etkisinde olan, doğaçlama üstüne kurulu güldürü anlayışına yeni bir boyut getiriyor. Oyun üstüne bir yazısında ve de “Anılar”da (Memoirs) insanların artık klasik komedyadan uzaklaşarak ‘gülünç’ olmaya yöneldiklerinin altını çiziyor ve diyor ki “Şimdi yine doğanın derin denizlerinde bizi motive edecek yeni komediler arıyoruz. İnsanların duyguları, düşünceleri çevresinde dönecek komediler...” İşte “Komik Tiyatro” da bu bakışın bir uzantısı.. Bu zenginliği sadece mükemmel oyunculuklarda değil, sahne tasarımında, ışık tasarımında, müzikte, giysilerde yakalamak mümkün. Bir yandan Aristoteles ve Horace’dan yola çıkarak oyunun gelişim çizgisi içinde üç birlik kuralını zarif vurgularla sorguluyor, öte yandan Commedia dell’Arte tipleri üstüne görüşlerini ve maskların kullanımları üstüne görüşlerini dile getiriyor. Kuşkusuz ki Giorgio Strehler, iki yüz küsur yıl sonra Goldoni’nin Commedia Dell’Arte’ye “çağdaş” bakışına yeni bir boyut getirmiştir. Bugün ise Roberto Latini bir adım daha atmış; “Maskeli ve maskesiz oynamak arasındaki ilişkide metne sadık kalırken kendi caz çeşitlemelerimizi gerçekleştirdiğimiz temalar yarattık” diyor. Mikrofon kullanımını bir çeşit maske ve akustik olarak yorumluyor ve devam ediyor: “Maskeler, akustik maskeler, çıplak maskeler. Benim “Komik Tiyatro”ya eklemek istediğim meta-tiyatro, asla görmezden gelemeyeceğimiz ve varlığını inkâr edemeyeceğimiz, sonradan oluşmuş bir meta-tiyatro seviyesidir.”
Oyunu izlerken düşünmedim desem yalan olur bizde uzun yıllar süren ve maalesef, istisnalar kaideyi bozmaz, bir yere varamayan geleneksel tiyatro tartışmalarını...

Gülriz Sururi’ye selam
Ve İstanbul Tiyatro Festivali’nin başladığı şu günlerde Gülriz Sururi’ye ayrıca selam etmek ve tiyatroya, tiyatro festivaline gönül vermiş bir kişi olarak teşekkürlerimi sunmak isterim. Bu kıymetli sanatçımız tarafından oluşturulan “Gülriz Sururi-Engin Cezzar Tiyatro Teşvik Ödülü,” bu yıldan itibaren her sene, İKSV ve Tiyatro Festivali aracılığı ile iki ya da daha fazla genç topluluğa parasal destekte bulunacak. Gülriz Sururi tarafından saptanan Seçici Kurul 2018’de Altıdan Sonra Tiyatro/Kumabaracı 50 ve Altkat Sanat Tiyatrosu’na sundu bu teşvik ödülünü.  

Yazarın Son Yazıları

Genç bir kadının güçlü vedası...

Yerli ve yabancı, sahnelediği çalışmalarla seyircinin ilgisini ayakta tutan 29. İstanbul Tiyatro Festivali’nin son günlerinde izlediğim oyunlarından biriydi Bovary.

Devamını Oku
25.11.2025
Kasım’da buruk günler…

Dünden bugüne köprülerin altından geçen ve giderek bulanıklaşan sulara rağmen Ata’mız genç, yaşlı hepimizin içinde. Yanında. Yöresinde. Gerisi, “lafı güzaf”.

Devamını Oku
11.11.2025
Yapı Kredi Afife Tiyatro Ödülleri ve...

Kuşaklar değişiyor, kuşaklar gençleşiyor ve tiyatro adına verilen ödüller genelde bir yandan sanatçıları yeni yaratılar için teşvik ederken öte yandan da dünden bugüne alanlarında başarılı isimlere saygılarını sunuyor.

Devamını Oku
14.10.2025
Ses Tiyatrosu ve Beyoğlu çağrışımları...

Geçtiğimiz günlerde ENKA Sanat sponsorluğunda Porte Film yapımı olarak hayata geçen; yönetmenliğini Selçuk Metin’in, senaristliğini Zeynep Miraç’ın, görüntü yönetmenliğini Emre Okur’un ve müziklerini Cem Öğet’in yaptığı Ferhangi Bir Yaşam belgeselini izledik ENKA Açık Hava Tiyatrosu’nda.

Devamını Oku
30.09.2025
Seçkin bir kalem: Seçkin Selvi

Ödülün benim için önemli olan ikinci anlamı da sosyal yaşamın her alanında var olması gereken eleştirinin, Demokles’in kılıcına hedef olan bir siyasi kimlik kazandığı günümüzde, eleştirinin ve eleştirmenin onurlandırılmasıdır. Onurlandım, gururlandım, çok teşekkür ederim.

Devamını Oku
16.09.2025
Ferhan Şensoy gideli beri...

31 Ağustos 2021: Ferhan Şensoy’un aramızdan ayrıldığı tarih. O gideli beri sıklıkla bugün aramızda olsaydı, ülke olarak içine düştüğümüz bu kaosu acaba nasıl yorumlardı diye düşünürüm.

Devamını Oku
02.09.2025
Robert Wilson: Geriye dönüp bakmak

31 Temmuz 2025’te, dünyanın sayılı tiyatro insanlarından biri olan yönetmen Robert Wilson New York’ta yaratıcı çalışmalarının tohumlarını attığı, genç sanatçılara alan açtığı Water Mill Center’da, evinde vefat etti.

Devamını Oku
05.08.2025
Sevda Şener Hoca’ma saygı ve sevgi ile...

Prof. Dr. Sevda Şener 22 Temmuz 2014 tarihinde, 86 yaşında vefat etti.

Devamını Oku
22.07.2025
Bu nasıl bir ortam?

“Saygı” sözcüğünün içerdiği anlamlar, kapsadığı alanlar yok oluyor sanki birer birer. Başka ne olması beklenir ki zaten böylesi karanlık bir ortamda?

Devamını Oku
08.07.2025
‘Bir Babıâli Zirvesi’

Geçtiğimiz hafta, Beyoğlu’nda artık parmakla gösterilen tarihi binalarından biri olan Metro Han’da, Cumhuriyet gazetesi yazarı Zeynep Oral üstüne yapılmış olan Bir Babıâli Zirvesi belgeselini izledik. Belgeselin fikir babası ve yapımcısı gazeteci Nazım Alpman’ın yanı sıra; Habitat TV ve belgeselin yönetmeni Murat Toy, ekip arkadaşları ve de sevgili Zeynep’le o akıcı röportajı yapan Merve Küçüksarp Babıâli zirvesini bizlerle paylaşan isimler.

Devamını Oku
24.06.2025
Bir Oya Başak geçti dünyamızdan

Oya’nın o kendine özgü güzelim kahkahası çınlıyor kulaklarımda... Sıklıkla aklım Oya’ya kayar ve onun sıcaklığını, direncini düşünürüm. Dünyasına çarpan olumsuzlukları nasıl ötelediğini, insanı adeta eğiten olumlu duruşunu düşünürüm.

Devamını Oku
27.05.2025
Haldun Taner ustamıza selam...

7 Mayıs 1986 Haldun Taner’in 39 yıl önce aramızdan ayrıldığı tarih. Aslında aramızdan ayrılmış sayılmaz. Oyunlarıyla, öyküleriyle, denemeleriyle, eleştirileriyle her zaman yanımızda. Çağdaş tiyatromuzun bir büyük ustası. Sanat ve özgürlük onun çalışmalarının değişmez mottosu. Baskı ve sansür karşıtı, özgürlükten yana duruşuyla dünyamıza boyut katan bir “has insan” eğitmen, yazar, yorumcu...

Devamını Oku
13.05.2025
İnsanlar, mekânlar ve nesneler sahnede

İnsanlar, mekânlar ve nesneler sahnede

Devamını Oku
29.04.2025
Ionesco’nun eseri Tiyatro Oyunevi yapımıyla sahnede: ‘Kel Diva’ üstüne düşünceler

Ionesco’nun eseri Tiyatro Oyunevi yapımıyla sahnede: ‘Kel Diva’ üstüne düşünceler

Devamını Oku
15.04.2025
Olmuyor, olmuyor, olmayacak...

Olmuyor, olmuyor, olmayacak...

Devamını Oku
01.04.2025
‘Bir Kadın Uyanıyor’

‘Bir Kadın Uyanıyor’

Devamını Oku
18.03.2025
Hasan Âli Yücel’e saygıyla...

Hasan Âli Yücel’e saygıyla...

Devamını Oku
04.03.2025
Ümit Denizer’e geç kalmış bir veda...

Ümit Denizer’e geç kalmış bir veda...

Devamını Oku
18.02.2025
Yeni bir yıla girerken

Yeni bir yıla girerken

Devamını Oku
24.12.2024
Haldun Dormen 70. sanat yılı

Haldun Dormen 70. sanat yılı

Devamını Oku
10.12.2024
Bir kaynak kitap: Cumhuriyetin 100. Yılında Tiyatromuz

Bir kaynak kitap: Cumhuriyetin 100. Yılında Tiyatromuz

Devamını Oku
26.11.2024
Geyvan McMillen’e sevgiyle...

Geyvan McMillen’e sevgiyle...

Devamını Oku
12.11.2024
Cumhuriyetin yüzü

Cumhuriyetin yüzü

Devamını Oku
29.10.2024
Tiyatro müzeleri buluşuyor...

Tiyatro müzeleri buluşuyor...

Devamını Oku
16.10.2024
Suna Keskin: Tiyatroya adanmış bir yaşam

Suna Keskin: Tiyatroya adanmış bir yaşam

Devamını Oku
15.10.2024
Eğitimin amacı nedir?

Eğitimin amacı nedir?

Devamını Oku
17.09.2024
‘Hatırlayamadıklarımız’

‘Hatırlayamadıklarımız’

Devamını Oku
03.09.2024
Bir kez daha ‘Merhaba’ Genco Erkal...

Bir kez daha ‘Merhaba’ Genco Erkal...

Devamını Oku
06.08.2024
ENKA Sanat’ta ‘Geçen Gün’

ENKA Sanat’ta ‘Geçen Gün’

Devamını Oku
23.07.2024
Gerçeklerle yüzleşmek: ‘Sivas ‘93’

Gerçeklerle yüzleşmek: ‘Sivas ‘93’

Devamını Oku
09.07.2024
Neler oluyor bize?

Neler oluyor bize?

Devamını Oku
11.06.2024
Eğitimin özüdür aydınlık kafalar...

Eğitimin özüdür aydınlık kafalar...

Devamını Oku
14.05.2024
‘İnsan biriktirmek...’

‘İnsan biriktirmek...’

Devamını Oku
30.04.2024
Kopenhag: Bellek, belirsizlik ve sorgulamalar

Kopenhag: Bellek, belirsizlik ve sorgulamalar

Devamını Oku
23.01.2024
Ayla Algan’ın ardından...

Ayla Algan’ın ardından...

Devamını Oku
09.01.2024
Söz ve müzikle ÖZGÜRLÜK

Söz ve müzikle ÖZGÜRLÜK

Devamını Oku
26.12.2023
Mekâna özgü bir oyun...

Mekâna özgü bir oyun...

Devamını Oku
12.12.2023
27. İstanbul Tiyatro Festivali’nin ardından! ‘Çocuklar gibi şendik...’

27. İstanbul Tiyatro Festivali’nin ardından! ‘Çocuklar gibi şendik...’

Devamını Oku
28.11.2023
Hakikati aramak...

Hakikati aramak...

Devamını Oku
14.11.2023
100 yıl kutlamalarının ardından...

100 yıl kutlamalarının ardından...

Devamını Oku
31.10.2023