Tiyatro ile sorunları nedir?
Dikmen Gürün
Son Köşe Yazıları

Tiyatro ile sorunları nedir?

16.07.2019 11:32
Güncellenme:
Takip Et:

Kısa bir süre önce “Cumhuriyet”te tiyatro sanatçısı Ersin Umut Güler’e hapis cezası verildiğine dair bir haber okudum. Ayça Han’ın haberine göre sosyal medya hesabından yaptığı paylaşımlar nedeniyle 1 yıl 3 ay hapis cezası almış oyuncu! Düşünce özgürlüğü, düşüncelerini paylaşma özgürlüğü yok mu bu ülkede? Var olduğu söyleniyor da kime var? “Altı yaşında kız çocuğu evlenebilir!” diyebilen hastalıklı beyinlere mi?

Taranta-Babu

Aynı gün okuduğum diğer haber de bir yasaklama haberi: Nâzım Hikmet’in “Taranta-Babu’ya Mektuplar” şiirinden esinlenen Oyun Sandalı Tiyatrosu’nun “Taranta Babu” oyunu, turneye gittiği Erzincan’da müftü tarafından yasaklanıyor. Şehirde tiyatro yapılabilecek tek salonun kullanım hakkına sahip olan müftülük salonu vermiyor Oyun Sandalı’na! Ve bunu Emniyet’ten resmi izin alınmış olmasına rağmen yapıyor. Oradaki mülki amirlerin de sesi çıkmıyor bu keyfi yasağa. Bu tutuculuk örneği izin prosedürleri, bu suskunluklar, ayrı bir skandal tabii... Konuya dönersek: Bir oyunun oynanıp oynanmayacağına o şehrin müftüsü karar verebiliyor! Ve bu olay 2019’un Türkiye Cumhuriyeti’nde yaşanıyor!

Hatırlıyorum, 1978’de Nâzım Hikmet’in o güçlü, gerçek, derin, duyarlı dizelerini “Taranta-Babu’ya Mektuplar”ı Ergin Orbey’in rejisinde Zeliha Berksoy yorumlamıştı Şehir Tiyatrosu’nda. Mussolini’nin faşist İtalyası’nda, Galla’dan Habeşli bir zencinin hapse atılıp kurşuna dizilmeden önce, Roma’da, sığındığı köhne bir pansiyon odasında karısına; Taranta-Babu’ya yazdığı ama gönderemediği mektuplar...

“YAŞAMAK/ Ne acaip iştir ki / bu ne mene gidiştir ki TARANTA-BABU/ bugün bu / ‘inanılmayacak kadar güzel’ / Bu anlatılamayacak kadar sevinçli şey: böyle zor/ bu kadar/ dar/ böyle kanlı/ bu denlü kepaze..”

‘Martı’ cephesinde neler oldu?

Aynı sütunu paylaştığımız arkadaşım Ayşegül Yüksel bir süre önce yazdı. Ondan önce de Ayça Han’ın bir söyleşisi çıktı Mesci ile. İlber Ortaylı Hocamız da sordu “Hürriyet”te, “Kim Korkar Martı’dan?” diye... Şimdi de ben sormak istiyorum: Ayşe Emel Mesçi’nin Devlet Tiyatrosu’nda sahneye koyacağı Anton Çehov’un “Martı”sı provaların başlamasına gün sayılırken neden repertuvardan kaldırıldı? Bu da sansüre dair bir başka çeşitleme...

Burada Çehov’u ve “Martı”yı anlatacak değilim. Dünya tiyatrosunun önünde saygıyla eğildiği bir usta Çehov. Bir klasik... Her daim yeni okuma biçimlerine alanlar açan bir düşünür. Yuri Lyubimov’dan Luc Bondy’e yönetmenler “Martı”yı yorumlarken güçlü politik mesajları, sanat ve aşkla hep yan yana durdu. “Martı” özgürlüklerin, düşlerin, düş kırıklıklarının simgesidir. Bizde de seyirci hep ilgi gösterdi Çehov’un sahnelenen bütün oyunlarına ve tabii ki “Martı”ya. Devlet Tiyatrosu’nda 1986’da Yücel Erten’in, 1998’de Kent Oyuncuları’nda Josef Raikhelgauz’un ve 2019’da Tiyatro Pürtelaş’ta Serdar Biliş’in yorumuyla izlemiştim “Martı”yı. Üçü de birbirinden farklı ve güçlü yorumlardı...

Ayşe Emel Mesci elimden geldiğince takip ettiğim bir yönetmendir. “Bernarda Alba’nın Evi,” “Kerbela,” “MedeaMaterial” onun zihnimde yer etmiş çalışmaları. Keşke “Martı”yı da sahneleyebilseydi. Ama bir gün yapacağından hiç kuşkum yok...

Sözü uzatmadan

Sanat, ancak özgür olduğu ve baskıcı yöntemlerden etkilenmediği sürece kendi dinamiği içinde gelişir. Evrensel bir kural bu. Bizde genelde tersi işliyor... Hele söz konusu tiyatro ise, sansür çarkı çeşitli biçimlerde hemen dönmeye başlıyor. Haldun Taner ustamız ne güzel söylemiş “Sansür Üzerine” başlıklı yazısında: “Her devirde sansür ulusal çıkar adına hareket ettiğini savunmuştur. Ama buna hiçbir zaman kendi de inanmamıştır. Aslında geleneğin, statükonun bekçiliğini sırf emrinde bulunduğu efendilerinin adına yapar...” Haldun Bey’in dediklerinin üstünden 50 küsur yıl geçmiş, ama değişen bir şey yok. İnanılır gibi değil!

Yazarın Son Yazıları

Genç bir kadının güçlü vedası...

Yerli ve yabancı, sahnelediği çalışmalarla seyircinin ilgisini ayakta tutan 29. İstanbul Tiyatro Festivali’nin son günlerinde izlediğim oyunlarından biriydi Bovary.

Devamını Oku
25.11.2025
Kasım’da buruk günler…

Dünden bugüne köprülerin altından geçen ve giderek bulanıklaşan sulara rağmen Ata’mız genç, yaşlı hepimizin içinde. Yanında. Yöresinde. Gerisi, “lafı güzaf”.

Devamını Oku
11.11.2025
Yapı Kredi Afife Tiyatro Ödülleri ve...

Kuşaklar değişiyor, kuşaklar gençleşiyor ve tiyatro adına verilen ödüller genelde bir yandan sanatçıları yeni yaratılar için teşvik ederken öte yandan da dünden bugüne alanlarında başarılı isimlere saygılarını sunuyor.

Devamını Oku
14.10.2025
Ses Tiyatrosu ve Beyoğlu çağrışımları...

Geçtiğimiz günlerde ENKA Sanat sponsorluğunda Porte Film yapımı olarak hayata geçen; yönetmenliğini Selçuk Metin’in, senaristliğini Zeynep Miraç’ın, görüntü yönetmenliğini Emre Okur’un ve müziklerini Cem Öğet’in yaptığı Ferhangi Bir Yaşam belgeselini izledik ENKA Açık Hava Tiyatrosu’nda.

Devamını Oku
30.09.2025
Seçkin bir kalem: Seçkin Selvi

Ödülün benim için önemli olan ikinci anlamı da sosyal yaşamın her alanında var olması gereken eleştirinin, Demokles’in kılıcına hedef olan bir siyasi kimlik kazandığı günümüzde, eleştirinin ve eleştirmenin onurlandırılmasıdır. Onurlandım, gururlandım, çok teşekkür ederim.

Devamını Oku
16.09.2025
Ferhan Şensoy gideli beri...

31 Ağustos 2021: Ferhan Şensoy’un aramızdan ayrıldığı tarih. O gideli beri sıklıkla bugün aramızda olsaydı, ülke olarak içine düştüğümüz bu kaosu acaba nasıl yorumlardı diye düşünürüm.

Devamını Oku
02.09.2025
Robert Wilson: Geriye dönüp bakmak

31 Temmuz 2025’te, dünyanın sayılı tiyatro insanlarından biri olan yönetmen Robert Wilson New York’ta yaratıcı çalışmalarının tohumlarını attığı, genç sanatçılara alan açtığı Water Mill Center’da, evinde vefat etti.

Devamını Oku
05.08.2025
Sevda Şener Hoca’ma saygı ve sevgi ile...

Prof. Dr. Sevda Şener 22 Temmuz 2014 tarihinde, 86 yaşında vefat etti.

Devamını Oku
22.07.2025
Bu nasıl bir ortam?

“Saygı” sözcüğünün içerdiği anlamlar, kapsadığı alanlar yok oluyor sanki birer birer. Başka ne olması beklenir ki zaten böylesi karanlık bir ortamda?

Devamını Oku
08.07.2025
‘Bir Babıâli Zirvesi’

Geçtiğimiz hafta, Beyoğlu’nda artık parmakla gösterilen tarihi binalarından biri olan Metro Han’da, Cumhuriyet gazetesi yazarı Zeynep Oral üstüne yapılmış olan Bir Babıâli Zirvesi belgeselini izledik. Belgeselin fikir babası ve yapımcısı gazeteci Nazım Alpman’ın yanı sıra; Habitat TV ve belgeselin yönetmeni Murat Toy, ekip arkadaşları ve de sevgili Zeynep’le o akıcı röportajı yapan Merve Küçüksarp Babıâli zirvesini bizlerle paylaşan isimler.

Devamını Oku
24.06.2025
Bir Oya Başak geçti dünyamızdan

Oya’nın o kendine özgü güzelim kahkahası çınlıyor kulaklarımda... Sıklıkla aklım Oya’ya kayar ve onun sıcaklığını, direncini düşünürüm. Dünyasına çarpan olumsuzlukları nasıl ötelediğini, insanı adeta eğiten olumlu duruşunu düşünürüm.

Devamını Oku
27.05.2025
Haldun Taner ustamıza selam...

7 Mayıs 1986 Haldun Taner’in 39 yıl önce aramızdan ayrıldığı tarih. Aslında aramızdan ayrılmış sayılmaz. Oyunlarıyla, öyküleriyle, denemeleriyle, eleştirileriyle her zaman yanımızda. Çağdaş tiyatromuzun bir büyük ustası. Sanat ve özgürlük onun çalışmalarının değişmez mottosu. Baskı ve sansür karşıtı, özgürlükten yana duruşuyla dünyamıza boyut katan bir “has insan” eğitmen, yazar, yorumcu...

Devamını Oku
13.05.2025
İnsanlar, mekânlar ve nesneler sahnede

İnsanlar, mekânlar ve nesneler sahnede

Devamını Oku
29.04.2025
Ionesco’nun eseri Tiyatro Oyunevi yapımıyla sahnede: ‘Kel Diva’ üstüne düşünceler

Ionesco’nun eseri Tiyatro Oyunevi yapımıyla sahnede: ‘Kel Diva’ üstüne düşünceler

Devamını Oku
15.04.2025
Olmuyor, olmuyor, olmayacak...

Olmuyor, olmuyor, olmayacak...

Devamını Oku
01.04.2025
‘Bir Kadın Uyanıyor’

‘Bir Kadın Uyanıyor’

Devamını Oku
18.03.2025
Hasan Âli Yücel’e saygıyla...

Hasan Âli Yücel’e saygıyla...

Devamını Oku
04.03.2025
Ümit Denizer’e geç kalmış bir veda...

Ümit Denizer’e geç kalmış bir veda...

Devamını Oku
18.02.2025
Yeni bir yıla girerken

Yeni bir yıla girerken

Devamını Oku
24.12.2024
Haldun Dormen 70. sanat yılı

Haldun Dormen 70. sanat yılı

Devamını Oku
10.12.2024
Bir kaynak kitap: Cumhuriyetin 100. Yılında Tiyatromuz

Bir kaynak kitap: Cumhuriyetin 100. Yılında Tiyatromuz

Devamını Oku
26.11.2024
Geyvan McMillen’e sevgiyle...

Geyvan McMillen’e sevgiyle...

Devamını Oku
12.11.2024
Cumhuriyetin yüzü

Cumhuriyetin yüzü

Devamını Oku
29.10.2024
Tiyatro müzeleri buluşuyor...

Tiyatro müzeleri buluşuyor...

Devamını Oku
16.10.2024
Suna Keskin: Tiyatroya adanmış bir yaşam

Suna Keskin: Tiyatroya adanmış bir yaşam

Devamını Oku
15.10.2024
Eğitimin amacı nedir?

Eğitimin amacı nedir?

Devamını Oku
17.09.2024
‘Hatırlayamadıklarımız’

‘Hatırlayamadıklarımız’

Devamını Oku
03.09.2024
Bir kez daha ‘Merhaba’ Genco Erkal...

Bir kez daha ‘Merhaba’ Genco Erkal...

Devamını Oku
06.08.2024
ENKA Sanat’ta ‘Geçen Gün’

ENKA Sanat’ta ‘Geçen Gün’

Devamını Oku
23.07.2024
Gerçeklerle yüzleşmek: ‘Sivas ‘93’

Gerçeklerle yüzleşmek: ‘Sivas ‘93’

Devamını Oku
09.07.2024
Neler oluyor bize?

Neler oluyor bize?

Devamını Oku
11.06.2024
Eğitimin özüdür aydınlık kafalar...

Eğitimin özüdür aydınlık kafalar...

Devamını Oku
14.05.2024
‘İnsan biriktirmek...’

‘İnsan biriktirmek...’

Devamını Oku
30.04.2024
Kopenhag: Bellek, belirsizlik ve sorgulamalar

Kopenhag: Bellek, belirsizlik ve sorgulamalar

Devamını Oku
23.01.2024
Ayla Algan’ın ardından...

Ayla Algan’ın ardından...

Devamını Oku
09.01.2024
Söz ve müzikle ÖZGÜRLÜK

Söz ve müzikle ÖZGÜRLÜK

Devamını Oku
26.12.2023
Mekâna özgü bir oyun...

Mekâna özgü bir oyun...

Devamını Oku
12.12.2023
27. İstanbul Tiyatro Festivali’nin ardından! ‘Çocuklar gibi şendik...’

27. İstanbul Tiyatro Festivali’nin ardından! ‘Çocuklar gibi şendik...’

Devamını Oku
28.11.2023
Hakikati aramak...

Hakikati aramak...

Devamını Oku
14.11.2023
100 yıl kutlamalarının ardından...

100 yıl kutlamalarının ardından...

Devamını Oku
31.10.2023