‘Vatan Kurtaran Şaban’ günümüzde
Ayşegül Yüksel
Son Köşe Yazıları

‘Vatan Kurtaran Şaban’ günümüzde

14.01.2025 04:01
Güncellenme:
Takip Et:

Etimesgut Belediyesi, Ankara’nın hızla gelişen Eryaman semtinde bir kültür-sanat vahası kuruyor. 100. Yıl Cumhuriyet Kültür Merkezi (CKM) bir önceki Etimesgut Belediyesi başkanı Enver Demirel tarafından 2023’te açıldı. 750 kişilik tiyatro salonu, bin kişilik kütüphane, 2 toplantı salonu ve başka kullanım birimlerinden oluşan bu özenle yapılmış büyük yapıda öncelikle Devlet Tiyatroları oyunlarının yer alması öngörülmüştü. Son yerel seçimleri kazanarak belediye başkanı olan tiyatro sanatçısı Erdal Beşikçioğlu,  CKM’de oyun sergilemesi amaçlanan Etimesgut Kent Tiyatrosu’nu kurdu.  Beşikçioğlu bu yeni tiyatronun genel sanat yönetmenliğini de üstlendi.

Sahneleme çalışmaları 2024-25 tiyatro döneminde başlanan Etimesgut Kent Tiyatrosu oyunlarından ilki Haldun Taner’in ‘Vatan Kurtaran Şaban’ oyunu oldu. CKM tiyatro salonu üç gün DT’nin, öteki üç gün de Kent Tiyatrosu’nun yapımlarına yer verecek. Beşikçioğlu, Etimesgut Belediyesi’nin ve CKM’nin Ankara’daki kültür hareketleri bağlamındaki katkısını vurgulamak için, Ekim 2024’te  (8 Ekim 2024 tarihli Cumhuriyet’teki yazımda yer alan), Etimesgut Uluslararası Kent Tiyatro Festivali’nin ilkini düzenledi.

ETİMESGUT KENT TİYATROSU’NUN ‘VATAN KURTARAN ŞABAN’ UYARLAMASI’ 

Yazar/yönetmen Erdal Ozan Metin’in, CKM için uyarladığı, bir oranda da güncelleştirdiği ‘Vatan Kurtaran Şaban’, 20 oyuncu tarafından, Tan Temel’in hareket düzeni, Emre Satı’nın sahne tasarımı, Berfin İlhan’ın giysileri, Zeynel Işık’ın ışık tasarımı, Murat Gedikli’nin müzik düzenlemesiyle sunuluyor.

1967 yılında Devekuşu Kabare Tiyatrosu’nun kurulması ve ‘Vatan Kurtaran Şaban’ oyununun sahnelenmesiyle başlayan ‘kabare tiyatrosu’nun, ilk kurucular olan Haldun Taner, Metin Akpınar, Zeki Alasya, Ahmet Gülhan’ın katkılarıyla nasıl sahnelerimizin en popüler türü olup çıktığını, Batı’da olduğu gibi, gece kulüplerinde sunulmak amacıyla hazırlanan oyunların, kısa zamanda gece kulübü ortamından taşarak İstanbul’un yazlık sinema uzamlarına taşınacak düzeyde popülerleştiğini yaşı yetenler yakından izlemiştir. Bu ‘popülerleşme’nin, zaman içinde çok kanallı televizyonda birbiriyle itişen ‘cıvık skeçler’e dönüştüğünü izlemeye ise hepimizin yaşı yetti.

GÜLDÜREN YAPITLARDAN...

‘Vatan Kurtaran Şaban’, ülkemizin iktidardaki partilerin yer değiştirmesinden etkilenmeyecek bir kültür-sanat politikasına sahip olmasını özleyenlerin oyunudur ve güncelliğini sürdürmektedir. Haldun Taner, ‘devlet’ ile ‘kültür ve sanat işleri’ arasındaki ilişkinin parodisini yaparken, devlet adına dayatılan gülünç uygulamalara ağır bir eleştiri getirir. 

‘Vatan Kurtaran Şaban’, aynı zamanda, Taner’in en çok güldüren yapıtlarından biridir. Oyun, tapu kadastro müdürüyken, hastalanan komşusunun biletiyle gittiği ‘ördek gölü balesi’nde boy göstermesiyle kültür müsteşarlığına atanması bir olan Şaban Bey’in Türk sanat ve kültürüne --günün politikacılarına yaranmak için benimsediği- ‘kafatasçı’, ‘mukaddesatçı’, ‘komünist düşmanı’ duruşuyla bakışını yansıtır. Şaban’ın kişiliğinden ve konuşmalarından kaynaklanan güldürü, arı gülmece,  politik taşlama ve fars öğeleriyle yoğunlaştırılır. Ancak, güldürünün gerçek teatral boyutlarına, Şaban Bey’in komşusu ‘muhasip’ Mısta Bey’i ‘özel kalem müdürü’ olarak atamasıyla ulaşılır. Kavuklu Pişekar ile buluşmuştur.

EMEK...

Özgün metni gece kulübü ortamında sunulmak için yazılmış, bu nedenle oyuncu kadrosu daraltılmış bir oyun olan ‘Vatan Kurtaran Şaban’, seyirciyi birbirini hızla izleyen esprilerin peşinde koşturmayı amaçlar. Yazar Erdal Ozan Metin de oyunu güncelleştirirken aynı amaca yönelmiş ve gerçekten de çok emek verdiği bir uyarlama oluşturmuş. Ne ki, Taner’in metni, seyirci-sahne bağlantısını kurmada, seyirlik oyunculuk geleneğimizdeki kıvraklığı göz önüne alırken, Erdal Ozan Metin’in metni aynı yönde etkili olamıyor. Çok büyük bir sahnede, çok sayıda seyirciye seslenme zorunluğu gereği kullanılan mikrofonun yadırgatıcı etkisiyle ve sesin çatlamasıyla, oyun metninin izlenmesi zorlaşıyor. Seyirci az gülüyor. Yer yer çocuk bahçesi duygusu veren sahne tasarımına dayandırılmış olan reji de, beklenen kıvraklığın oluşmasını sağlamıyor. Öte yandan, oyuncu ekibinin koreografik çalışmayı iyi yaptığını, bedenlerinin hızlı hareket düzenine kolayca uyum sağladığını görüyoruz. Şaban’da Melih Efeçınar ve Mısta’da Hüseyin Oçan, sınırlı ‘tipleme’ düzeni içinde sevimli bir oyun çıkartıyorlar.

Sonuç olarak kabare tiyatrosu değil, sıkı çalışılmış bir ‘gösteri’ izliyoruz.

Yazarın Son Yazıları

28. Uluslararası Ankara Tiyatro Festivali noktalandı

Festival çoğunlukla Çankaya Belediyesi’nin sahnelerinde yer aldı. Toplamda 12 farklı oyun salonu kullanıldı.

Devamını Oku
02.12.2025
‘Tiyatro hazinemiz’ sergileniyor

Takviminize not edin. 27 Kasım-31 Ocak tarihleri arasında İstanbul Depo’da tiyatro mirasımızın arşivleri sergileniyor. Tophane’deki bu sanat uzamının tam adresi: Depo/Tütün Deposu, Lüleci Hendek Caddesi No. 12 (E-posta adresi: depo@depoistanbul.net Telefon: 90 (212) 2923956)

Devamını Oku
18.11.2025
Meraklıları için tiyatro bilimi

Kitapların her bir bölümünün sonunda yer alan “ölçme ve değerlendirme”ye yönelik alıştırmalar, öğrencinin, eğitim sürecinde etkin bir katılımcı olmasını sağlıyor.

Devamını Oku
04.11.2025
Dergi yöneticisi Ozan Ertuğ

Ozan Ertuğrul Özüaydın’ı şiir meraklıları tanır. Çoğunlukla şiirlerini içeren 11 kitabı var. Yapıtlarını 4 ve 5 Ekim’de 22. Ankara Kitap Fuarı’nda imzaladı.

Devamını Oku
28.10.2025
DTCF Tiyatro Bölümü 61 yaşında

Ben bu öyküye ne zaman katıldım? İstanbul Üniversitesi İngiliz Dili ve Edebiyatı’nda lisansüstü öğrencisiyken tüm bölümlere sınavsız tiyatro dersleri veren Haldun Taner’in gözüne -yaptığım bir ödev nedeniyle- girmiştim. 1964’te, DTCF’de açılacak tiyatro bölümüne başvurmam için bana haber yolladı. Yurtdışında burslu olarak yüksek lisans yapmaya hazırlanıyordum; yolumu değiştiremedim. Ama sonunda da sevgili Taner’in sözüne geldim: 1978’de, çoluğa çocuğa karışmışken DTCF Tiyatro Bölümü’nün doktora öğrencisi oldum. Akademik kadrom ODTÜ ya da (sonra) DTCF İngiliz Dili ve Edebiyatı’nda olsa da tiyatro bölümünün altın çağını yaşadım. 1981’de başlayan derslerim göz açıp kapayıncaya dek 32 yıla ulaştı

Devamını Oku
07.10.2025
Tiyatroların iletişim alışkanlıkları

70 yıllık tiyatro seyircisi ve 50 yılı aşkın süredir aralıksız yazan bir eleştirmen olarak tiyatrolarla iletişim kurma üstüne düşündüğümde geçmiş yılları özlüyorum.

Devamını Oku
23.09.2025
12 Eylül’ün savurduğu sonbahar yaprakları

12 Eylül döneminin tiyatro eleştirisi çoğunlukla sahne olaylarındaki özensizliğe karşı çıkmaktadır. Bu aşamada gazetelerdeki kültür sanat sayfalarının küçülmeye, eleştiri yazılarının azalmaya başladığı görülür.

Devamını Oku
09.09.2025
Ferhan ve Müjdat gündemimizde

Ferhan Şensoy’u 31 Ağustos 2021’de 70 yaşındayken yitirmiştik. Yeni yapılan “Ferhangi Bir Yaşam” belgeseli seyircisiyle buluşmayı bekliyor. Müjdat Gezen ise 82 yaşında ve bir hafta önce hakkındaki soruşturma kapsamında ifade vermeye çağrıldı.

Devamını Oku
26.08.2025
Metin Sözen: Anadolu’yu kucaklamıştı

Değerli bilimadamı Prof. Dr. Metin Sözen’i 1 Ağustos’ta yitirdik. Yaşamını ülkemizin doğal, tarihsel, kültürel değerlerine sahip çıkılmasına adamış, yüce gönüllü bir insandı.

Devamını Oku
12.08.2025
Genco’ya ikinci mektup

Sevgili Genco, Sen gideli bir yıl oldu. Zaman çabuk geçiyor. İlk mektubumda (Cumhuriyet, 13.08.2024) ardında bıraktığın görsel-işitsel belgelerden söz etmiştim: Sanat yaşamın boyunca oluşturduğun sesli kitapları, fotoğraflarınla yorumladığın şiirleri, çevirilerini, plak ve kasetlerinde kayıtlı müzik çalışmalarını...

Devamını Oku
29.07.2025
Memet Baydur’un diyecekleri var

Okuduğunuz başlığı bir başka yazımda da kullanmıştım. Ölümünün üstünden 20 yılı aşkın bir süre geçmiş olmasına karşın, Memet Baydur’un bizlere diyecekleri sürüyor

Devamını Oku
15.07.2025
Zeynep Oral’la çalışırken eğlenmek

17 Haziran’da Metrohan’da ilk gösterimi yapılan “Bir Babıali Zirvesi” başlıklı, Habitat TV yapımı Zeynep Oral belgeselini henüz izleyemedim. Neyse ki Dikmen Gürün izlenimlerini geçen haftaki yazısında bir güzel dile getirmiş. Okurken belleğimde birikmiş, belge tadında Zeynep Oral olayları gözümün önüne gelmeye başladı. Bu yazıda Zeynep’le yaşanmış anlar var.

Devamını Oku
01.07.2025
İlhan Selçuk’un ‘Pencere’ köşesini anarken

Gazete ve dergi yazarlığım 50 yıla ulaştı. ​​Özgür basın dergisinde başlayıp çeşitli başka dergilerde ve ayrıca 45 yıl Cumhuriyet’te süren bu uğraşa -30 yıldır gazeteme iki haftada bir “Sahneden” köşesini yazmak da eklenmiş. Kolay iş değil.

Devamını Oku
17.06.2025
Oya Başak’ın kahkahası eksildi dünyamızdan

Prof. Dr. Oya Başak’ı bir hafta önce yitirdik. Cenazesindeki çelenklerden birinde “çocukların” yazıyormuş.

Devamını Oku
03.06.2025
Vasıf Öngören ‘Zengin Mutfağı’ ile ‘şimdi’ ve ‘burada’

“Zengin Mutfağı” oyunu neredeyse 50 yıldır sahnelerimizde yer alıyor. İşin hoşu, oyunun başkişisi Lütfü Usta’yı oynayan Şener Şen Usta da 1977’de ilk kez canlandırdığı bu karakteri son üç yıldır yepyeni bir seyirci kuşağına sunmakta.

Devamını Oku
20.05.2025
Bahar ölümsüzlük simgesidir

Bahar ölümsüzlük simgesidir

Devamını Oku
06.05.2025
Ahmet Özer’in 50. kitabı çıktı

Ahmet Özer’in 50. kitabı çıktı

Devamını Oku
22.04.2025
Son veda...

Son veda...

Devamını Oku
09.04.2025
Tiyatro biletleri uçuşta

Tiyatro biletleri uçuşta

Devamını Oku
08.04.2025
Shakespeare siyaset sahnesinde

Shakespeare siyaset sahnesinde

Devamını Oku
25.03.2025
Sanat Kurumu 78. yaşını sürüyor

Sanat Kurumu 78. yaşını sürüyor

Devamını Oku
11.03.2025
Nevra Serezli: Profesyonel tiyatroda 60 yıl

Nevra Serezli: Profesyonel tiyatroda 60 yıl

Devamını Oku
25.02.2025
İzmir D.T’den ‘Karıncalar / Bir Savaş Vardı’

İzmir D.T’den ‘Karıncalar / Bir Savaş Vardı’

Devamını Oku
11.02.2025
Heiner Müller’den ‘Medea’

Heiner Müller’den ‘Medea’

Devamını Oku
28.01.2025
‘Vatan Kurtaran Şaban’ günümüzde

‘Vatan Kurtaran Şaban’ günümüzde

Devamını Oku
14.01.2025
Broadway ya da West End biçeminde süper tiyatro

Broadway ya da West End biçeminde süper tiyatro

Devamını Oku
31.12.2024
Gonca Vuslateri Shakespeare oynamalı

Gonca Vuslateri Shakespeare oynamalı

Devamını Oku
17.12.2024
Özdemir Nutku anlatıyor

Özdemir Nutku anlatıyor

Devamını Oku
03.12.2024
Ankara’da tiyatronun renkleri

Ankara’da tiyatronun renkleri

Devamını Oku
19.11.2024
Festivalde üç Shakespeare oyunu

Festivalde üç Shakespeare oyunu

Devamını Oku
05.11.2024
‘Öteki’nin dramı

‘Öteki’nin dramı

Devamını Oku
22.10.2024
Ankara’da yeni bir tiyatro şenliği

Ankara’da yeni bir tiyatro şenliği

Devamını Oku
08.10.2024
Ateş Kuşu Semiha Berksoy

Ateş Kuşu Semiha Berksoy

Devamını Oku
24.09.2024
Tiyatromuzun belleği: Türkiye Tiyatro Vakfı beş yaşında

Tiyatromuzun belleği: Türkiye Tiyatro Vakfı beş yaşında

Devamını Oku
10.09.2024
Müşfik Kenter’i anarken...

Müşfik Kenter’i anarken...

Devamını Oku
27.08.2024
Genco’ya mektup

Genco’ya mektup

Devamını Oku
13.08.2024
Nilüfer Kent Tiyatrosu ile Daltabanlar ayrı düştü

Nilüfer Kent Tiyatrosu ile Daltabanlar ayrı düştü

Devamını Oku
30.07.2024
Hocamız Sevda Şener’i yitireli 10 yıl oldu

Hocamız Sevda Şener’i yitireli 10 yıl oldu

Devamını Oku
16.07.2024
Tiyatromuzun modernleşme süreci İngilizcede

Tiyatromuzun modernleşme süreci İngilizcede

Devamını Oku
18.06.2024
Nâzım’ın Ferhat ile Şirin’i

Nâzım’ın Ferhat ile Şirin’i

Devamını Oku
04.06.2024