80. Venedik Film Festivali’nden notlar: Genç Türk sinemasının olgunluğu
Mehmet Basutçu
Son Köşe Yazıları

80. Venedik Film Festivali’nden notlar: Genç Türk sinemasının olgunluğu

07.09.2023 04:01
Güncellenme:
Takip Et:

Türk sineması bu yıl Venedik’te ciddi bir varlık göstermeyi sürdürüyor. Nehir Tuna’nın ilk uzun filmi “Yurt” ile gördüğü yaygın ilgi ve beğeniye; başka bir genç yönetmen, Selman Nacar (1990), “Tereddüt Çizgisi” adlı ikinci filminde sergilediği olgun, tok ve etkileyici mizansen başarısıyla, yeni övgüler ekledi. 

Tuna ve Nacar, ayrıca bir ilke de imza atıyorlar. Yarışmalı ana seçkinin (“Venezia Concorso”) yanında, 1980’lerden bu yana değişik adlar altında var olan; 2004’te “Orizzonti”ye dönüşen; özel olarak oluşturulan bir jürinin verdiği ayrı ödülleri bulunan bu seçkide, ilk kez iki Türk filmi yan yana yer almakta...

“Ufuklar”ın (Orizzonti), “Altın Aslan” yarışı dışında ama yanında yer alan, genç ve yenilikçi sanat sinemasını tanıtmayı hedefleyen resmi nitelikli ayrı bir seçki olduğunu bir kez daha vurgulamak gerekiyor. 1932’de başlayan, dünyanın ilk uluslararası sinema etkinliği Venedik Festivali’ne ilişkin o kadar çok yanlış yorum yapılıyor, gerçekler öylesine çarpıtılıyor ki, doğruların altını bir kez daha çizmekte yarar var.

Evet, Altın Aslan adayı filmimiz yok ama, hem “Yurt” hem de “Tereddüt Çizgisi”, 9 Eylül akşamı verilecek ödüller listesinde yer bulacağını tahmin ettiğimiz olgunlukta, zengin içerikleri ve başarılı mizansenleriyle sinemamız adına gurur veren yapıtlar.

Daha önce verildiği duyurulan kimi düzmece ödül haberlerine kulak asmayın lütfen. Kimi özel girişimcilerin, büyük firma ya da markaların kendilerine göre dağıttıkları, festival sarayının kırmızı halılarında foto muhabirlerinin önüne çıkardıkları manken ya da dizi oyuncularını, kendi tanıtımları için yem yapıyor olmalarına ne yazık ki giderek daha fazla tanık oluyoruz. Tanıtım şirketlerinin lanse ettiği bu şişirilmiş balon habercilik karşısında, özellikle sosyal medya okuyucularının çok dikkatli olmaları gerekiyor.

TEMİZ, YALIN, OLGUN MİZANSEN...

Selman Nacar’ı, öncelikle “Tereddüt Çizgisi”nde sergilediği mizansen becerisi yanında geliştirdiği etkin sinema dilinin yalın olgunluğu nedeniyle de kutlamamız gerekiyor. Duygu sömürüsü yapmaya son derece açık birçok konuyu iç içe işlerken, bırakın melodrama kaçmayı, duygusallıktan bile sakınan temiz bir anlatım sergiliyor. İzleyicisini, usulca önüne getirip bıraktığı bir dizi soru işaretleriyle baş başa, özgür bırakıyor. Gerçeklerin değişken izdüşümlerini, taraf tutmamaya özen gösteren bir yaklaşımla gözler önüne seriyor. Üstelik, o kadar ciddi güncel konu ve varoluşçu sorunlara değiniyor ki bir buçuk saat içinde nasıl hepsini hakkını vererek işlediğine şaşırıyoruz...

“Tereddüt Çizgisi” özetle bir mahkeme filmi. Uşak’ta, patronunu öldüren bir genç adamın davası, sağanak yağmurda çatısı akan adliye sarayında yapılmaktadır... İdeal suçlu konumundaki genci savunan, yetenekli ve hırslı genç avukat Canan, özel yaşamında da birçok alanda kendini savunmak zorunda kalan, asi mizaçlı, cesur bir kadındır. Bitkisel hayat süren annesinin fişini çekip organlarını bağışlamak konusunda kız kardeşiyle aynı görüşte değildir; savunduğu genç adam kendisine bütün gerçekleri söylememiştir; öldürülen patronu cinsel tacizle suçlayan dosyalar örtbas edilmiştir; bu taşra kentinde kök salan çürük kurulu düzenin temsilcisi belediye başkanın kardeşi, görülen davada hâkim koltuğunda oturmaktadır; patronun ailesini mahkemede temsil eden işini bilir avukat, aynı büroda çalıştıkları bir meslektaşıdır...

Selman Nacar da tıpkı Nehir Tuna gibi çok boyutlu karmaşık Türkiye gerçeklerini ustalıkla yansıtmayı başaran duyarlı bir genç yönetmen. Avukat Canan karakterinin tüm iç çelişkilerini, derin acılarını, öfkelerini, zorlu kavgalarını film boyunca omuzlarında taşıyan Tülin Özen’in taşkınlık içermeyen o sağlam yorumu da “Tereddüt Çizgisi”nin başarısına önemli bir katkıda bulunuyor.

Jürilere pek güvenilmez ama genç  Türk sineması, bu hafta sonu Venedik’ten eli boş dönmeyecek öngörüsünde bulunabiliriz...

Yazarın Son Yazıları

82. Venedik Film Festivali Ardından: ‘Önce estetik mi, politik içerik mi?’

İşte, ödül listeleriyle birlikte durmadan ısıtılıp önümüze sürülen dilemma. Sanatsal etkinliklerde yarışma düzenlemenin temelindeki anlamsızlığı yeniden vurgulama olanağı getirmesi dışında, ne yararı olabilir ki bu sorunun?

Devamını Oku
08.09.2025
Oyun Atölyesi, Avrupa turnesinin ilk adımını Paris’te Gymnase Marie Bell tiyatrosunda attı

Oyun Atölyesi, Avrupa turnesinin ilk adımını Paris’te Gymnase Marie Bell tiyatrosunda attı

Devamını Oku
24.09.2024
81. Venedik Festivali son buldu, yönetmen Pedro Almodovar filmiyle Altın Aslan’ı kazandı: Geniş yelpaze...

81. Venedik Festivali son buldu, yönetmen Pedro Almodovar filmiyle Altın Aslan’ı kazandı: Geniş yelpaze...

Devamını Oku
09.09.2024
81 Venedik Festivali bu gece son buluyor: Memleketimizden insan manzaraları...

Memleketimizden insan manzaraları...

Devamını Oku
07.09.2024
Alt, üst ve çift kimlikler...

Alt, üst ve çift kimlikler...

Devamını Oku
06.09.2024
Tarih hesap sorar...

Tarih hesap sorar...

Devamını Oku
04.09.2024
Aşk ve yalanlar

Aşk, seks ve gerçek yalanlar...

Devamını Oku
02.09.2024
Sanatçının yalnızlığı

Sanatçının yalnızlığı

Devamını Oku
31.08.2024
Hepimiz yoğun bakımda mıyız?

Hepimiz yoğun bakımda mıyız?

Devamını Oku
29.08.2024
Kabuk değiştiren sinema ve savaş...

Kabuk değiştiren sinema ve savaş...

Devamını Oku
28.08.2024
Genç Türk sineması yine Venedik’te!

Genç Türk sineması yine Venedik’te!

Devamını Oku
24.07.2024
Cansu Baydar kısa filmiyle Venedik’te

Cansu Baydar kısa filmiyle Venedik’te

Devamını Oku
15.07.2024
Başa güreşmek... Bu yıl 77. kez düzenlenecek Cannes Film Festivali’nin seçkileri açıklandı

Başa güreşmek...

Devamını Oku
13.04.2024
Sorumlu ve yaratıcı sinema

80. Venedik Film Festivali sonuçlandı: Dengeli, çok odaklı ödül listesinde Türk sinemasına yer bulunamadı: Sorumlu ve yaratıcı sinema

Devamını Oku
11.09.2023
80. Venedik Film Festivali’nden notlar: Genç Türk sinemasının olgunluğu

80. Venedik Film Festivali’nden notlar: Genç Türk sinemasının olgunluğu

Devamını Oku
07.09.2023
80. Venedik Film Festivali’nden notlar: Yapay zekâ şaşkın insanlar

80. Venedik Film Festivali’nden notlar: Yapay zekâ şaşkın insanlar

Devamını Oku
05.09.2023
Venedik’te sinema tarihi

Venedik’te sinema tarihi

Devamını Oku
30.08.2023
Türk sinemasının Mostra’lıkları

Türk sinemasının Mostra’lıkları

Devamını Oku
27.07.2023
Evrim mi, devrim mi?

Evrim mi, devrim mi?

Devamını Oku
16.05.2023
Yenilikçi, genç jüri!

Yenilikçi, genç jüri!

Devamını Oku
09.05.2023