82. Venedik Film Festivali Ardından: ‘Önce estetik mi, politik içerik mi?’
Mehmet Basutçu
Son Köşe Yazıları

82. Venedik Film Festivali Ardından: ‘Önce estetik mi, politik içerik mi?’

08.09.2025 04:00
Güncellenme:
Takip Et:

İşte, ödül listeleriyle birlikte durmadan ısıtılıp önümüze sürülen dilemma. Sanatsal etkinliklerde yarışma düzenlemenin temelindeki anlamsızlığı yeniden vurgulama olanağı getirmesi dışında, ne yararı olabilir ki bu sorunun?

Tabii ki hem içerik hem de biçem. Doğallıkla, estetik ve anlam birlikteliği...

Toplumsal kaygıların yönlendirdiği dürüst politik duruşların, yaratıcılığın özgün şiirsel dili eşliğinde mümkün olabildiğince estetize edilmesi.

YEDİ SANATÇI, ORTAK BİR ÇİZGİ

Bu yıl Altın Aslan adayı filmlerin olağandışı yüksek bir sinema düzeyi yakaladığını unutmayalım öncelikle. Ayrıca, filmlerin gündeme getirdiği gerçekler gerisindeki küresel sorunların dallı budaklı korkutucu yoğunluğu karşısında ne yapabilirdi ki yedi kişilik jüri? Bu yükün altından kalkmak kolay değildi.

Dört kıtanın farklı kültürlerini temsil eden, çoğunluğu yaratıcı yönetmenlerden oluşan yedi sanatçı, ortak bir çizgi belirlemekte doğal olarak zorlanacaktı.

Sesi yüksek perdeden çıkan, beğenilen, uzun uzun alkışlanan ve tartışılan onca film arasından, Jim Jarmusch’un içtenci minimalist diliyle ön plana çıkarılması, güncel eğilimlerin ve küresel gerçeklerin dehşeti ötesinde, sinema sanatının katıksız bir sanat dalı olduğunu vurgulamak isteği olarak ta yorumlanmalıdır.

“Baba Anne Kız Kardeş Erkek Kardeş" (özellikle virgül konulmayan adının da çağrıştırdığı gibi) bağımsız Amerikan sinemasının has örneklerinden biri. Herkesin başrolde olduğu (Adam Driver, Cate Blanchett, Vicky Krieps, Charlotte Rampling, Tom Waits...) bir film. Üç farklı ülkede, aile içi iletişimsizlik konusuna, sessiz sedasız mesafeli kamerası ardından ironik gözlerle bakan Jim Jarmusch, (ne yazık ki bir başyapıt olmayan bu son filmiyle) yıllardır hakettiği bu büyük ödülü sonunda alıveriyor.

JÜRİ KARARLARI

Kendi adıma çok mutluyum. Birbirimizi kişisel düzeyde tanımayız ama Jim Jarmusch ile 40 yıllık gizli bir dostluğumuz var. 1984'te, ilk filmi “Stranger Than Paradise” ile Cannes’da altın kamera ödülü aldığında, ilk filmleri değerlendiren bu yeni jürinin yedi üyesi arasında yer almaktaydım. O yıl da genç yönetmenler düzeyinde olağanüstü bir yıldı. Son tura, Jim Jarmusch ile Lars von Trier kalmışlardı. Uzun süren güzel tartışmalar sonunda, ilk andan beri savunduğum “Element of Crime”dan vazgeçerek, oyumu "Stranger then Paradise"a vermiştim. Jim Jarmusch, üçe karşı dört oyla altın kameranın sahibi oluyordu...

Tek üzüldüğüm nokta, Macar sinemasının özgün adı İldikó Enyedi’nin, "Sessiz Dost" ile üçüncü sıraya çıkamayarak en iyi yardımcı oyuncu ödülüyle yetinmek zorunda kalması. Jüri karar toplantıları, keşke sistematik olarak kayda alınabilse! Arşivler açıldığında sinema tarihi için çok yararlı belgeseller kotarmaya imkân verecek müthiş bir hazineye sahip olurduk. Kimse de kalkıp, sıcağı sıcağına jüri kararlarını eleştirerek bin tür spekülasyona yeltenmezdi.

HÜMANİST VE ANGAJE SİNEMA

Ödül listesinin ikinci sırasına kaydırılan Kaouther Ben Hania’nın olay filmi “Hind Rajab’ın Sesi”, hümanist ve angaje sinemanın güçlü bir sesi olma niteliğiyle, kuşkusuz tüm dünyada yankı bulacak.

Beklendiği ve umulduğu gibi Altın Aslan alsaydı; Gazze savaşının arkasında duran ve nsanlık suçlarının işlenmesine göz yuman küresel güçler tarafından herhalde daha da sert yöntemlerle susturulmaya çalışılacaktı.

Bu arada, Netflix yapımı filmleri kotaran Kathryn Bigelow, Guillermo del Toro ve Noah Baumbach gibi isimlerin eli boş dönmeleri yanında, platformların en sinefili görünümündeki MUBI’nin, Jarmusch'un filmiyle öne çıkması, ayrıca dikkati çekiyor.

Sonuç olarak, dünyanın ilk uluslararası sinema festivali Venedik’in, ne geniş kitle Amerikan sinemasının ne de politik filmlerin değil, en yalın örnekleriyle yaratıcı sinemasının kalesi olduğu da hatırlatıldı.

İlgili Konular: #Venedik

Yazarın Son Yazıları

82. Venedik Film Festivali Ardından: ‘Önce estetik mi, politik içerik mi?’

İşte, ödül listeleriyle birlikte durmadan ısıtılıp önümüze sürülen dilemma. Sanatsal etkinliklerde yarışma düzenlemenin temelindeki anlamsızlığı yeniden vurgulama olanağı getirmesi dışında, ne yararı olabilir ki bu sorunun?

Devamını Oku
08.09.2025
Oyun Atölyesi, Avrupa turnesinin ilk adımını Paris’te Gymnase Marie Bell tiyatrosunda attı

Oyun Atölyesi, Avrupa turnesinin ilk adımını Paris’te Gymnase Marie Bell tiyatrosunda attı

Devamını Oku
24.09.2024
81. Venedik Festivali son buldu, yönetmen Pedro Almodovar filmiyle Altın Aslan’ı kazandı: Geniş yelpaze...

81. Venedik Festivali son buldu, yönetmen Pedro Almodovar filmiyle Altın Aslan’ı kazandı: Geniş yelpaze...

Devamını Oku
09.09.2024
81 Venedik Festivali bu gece son buluyor: Memleketimizden insan manzaraları...

Memleketimizden insan manzaraları...

Devamını Oku
07.09.2024
Alt, üst ve çift kimlikler...

Alt, üst ve çift kimlikler...

Devamını Oku
06.09.2024
Tarih hesap sorar...

Tarih hesap sorar...

Devamını Oku
04.09.2024
Aşk ve yalanlar

Aşk, seks ve gerçek yalanlar...

Devamını Oku
02.09.2024
Sanatçının yalnızlığı

Sanatçının yalnızlığı

Devamını Oku
31.08.2024
Hepimiz yoğun bakımda mıyız?

Hepimiz yoğun bakımda mıyız?

Devamını Oku
29.08.2024
Kabuk değiştiren sinema ve savaş...

Kabuk değiştiren sinema ve savaş...

Devamını Oku
28.08.2024
Genç Türk sineması yine Venedik’te!

Genç Türk sineması yine Venedik’te!

Devamını Oku
24.07.2024
Cansu Baydar kısa filmiyle Venedik’te

Cansu Baydar kısa filmiyle Venedik’te

Devamını Oku
15.07.2024
Başa güreşmek... Bu yıl 77. kez düzenlenecek Cannes Film Festivali’nin seçkileri açıklandı

Başa güreşmek...

Devamını Oku
13.04.2024
Sorumlu ve yaratıcı sinema

80. Venedik Film Festivali sonuçlandı: Dengeli, çok odaklı ödül listesinde Türk sinemasına yer bulunamadı: Sorumlu ve yaratıcı sinema

Devamını Oku
11.09.2023
80. Venedik Film Festivali’nden notlar: Genç Türk sinemasının olgunluğu

80. Venedik Film Festivali’nden notlar: Genç Türk sinemasının olgunluğu

Devamını Oku
07.09.2023
80. Venedik Film Festivali’nden notlar: Yapay zekâ şaşkın insanlar

80. Venedik Film Festivali’nden notlar: Yapay zekâ şaşkın insanlar

Devamını Oku
05.09.2023
Venedik’te sinema tarihi

Venedik’te sinema tarihi

Devamını Oku
30.08.2023
Türk sinemasının Mostra’lıkları

Türk sinemasının Mostra’lıkları

Devamını Oku
27.07.2023
Evrim mi, devrim mi?

Evrim mi, devrim mi?

Devamını Oku
16.05.2023
Yenilikçi, genç jüri!

Yenilikçi, genç jüri!

Devamını Oku
09.05.2023