Kampanyalar ve duygular
Necati Özkan
Son Köşe Yazıları

Kampanyalar ve duygular

17.04.2023 03:00
Güncellenme:
Takip Et:

Duyguların doğru ve etkili kullanımı, seçim kampanyalarında zafere ulaşmanın yollarından biridir. Duygular derken, seçim öncesinde toplumda birikmiş en geniş, en ortak duygularla birlikte, belirli bir seçmen grubuna ait duyguları da kastediyorum. Almanların “zamanın ruhu” diye özetledikleri duygu dalgalarının üstüne binmeyi başaran kampanyalar sonuçlara etki eder. Öfke, üzüntü, korku, hayal kırıklığı, güvenlik, aidiyet, umut ve coşku gibi duygular seçmenin siyasete katılımını sağlamak için gereklidir. 

Örneğin eğitim, sağlık ve sosyal güvenlik konuları gelecekle ilgili umut duygularının yoğun olarak işlenebileceği alanlar iken, ülke yönetiminde ortaya çıkabilecek kriz konuları istikrar arayışıyla ilgili duyguları tetikler. Örneğin EYT’liler gibi seçmen gruplarını motive eden temel duygu ekonomik güvenlik duygusu iken, gençleri motive edecek en temel duygu öfke, adalet ve özgürlükle ilgili duygulardır. 

Bu bakış açısıyla değerlendirdiğimizde iktidarın üç temel duyguya yatırım yapmaya çalıştığını görüyoruz: korku, istikrar, aidiyet.

Muhalefet bileşenlerinin çok aktörlü yapısının ülke yönetiminde kriz dönemi getireceği düşüncesi üzerinden yaptığı kampanyayla iktidar, seçmende “muhalefet eşittir kaos” duygusu yaratarak sonuç almaya çalışıyor. Seksenli yıllardaki koalisyon dönemleri sanki AKP döneminden başarısızmış gibi bir algıyla bu kampanyasının altını dolduruyor. Türkiye seçmenlerinin önceki seçimlerde yönetimde istikrar arayışıyla hareket ettiği dikkate alındığında, iktidarın bu yöndeki çabasının anlamlı olduğunu; bazı seçmen kümeleri üzerinde muhalefetin çok aktörlü yapısının kaos ve korku duygusunu tetikleyebileceğini öngörmek ve bu doğrultuda iletişim ürünleri üretmek gerekir.

İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu ile ABB Başkanı Mansur Yavaş dışındaki muhalif liderlerin uzun süredir icradan uzak kalmış olmasından hareketle iktidar, seçimi kazanması halinde muhalefetin ekonomiyi yönetemeyeceğini, ihtiyaç duyulan kaynakları bulamayacağını, yatırımların ve sosyal yardımların duracağını söyleyerek seçmenin ekonomik istikrar beklentisine yatırım yapıyor. İktidarın “AKP eşittir istikrar” algısı üzerinden yürüttüğü bu kampanyanın etkisini azaltmak için, İstanbul ve Ankara dahil yerel yönetimlerde elde edilen başarıları kullanmak; ayrıca muhalefet bileşenlerinin sahip olduğu insan kaynaklarının zenginliğini seçmene göstererek güven duygusu inşa etmek ve liyakati en yüksek kadroların muhalefet bünyesinde yer aldığını ısrarla işlemek gerekir.

İktidarın yatırım yaptığı üçüncü duygu ise kaybettiği veya kaybetmekte olduğu seçmeni konsolide etmeye yönelik aidiyet ve sadakat duygusu. AKP’nin yeni yayınladığı “Haydi Bir Daha” filmi tam da bu duygunun üzerine inşa edilmiş. Filmde bir manavdan alışveriş yapan mahallelinin sorduğu “Yine mi AK Parti abi, vazgeçmiyorsunuz yani” sorusuna, manavın ağzından “İnsan geleceğinden vazgeçer mi? İnsan hedeflerinden vazgeçer mi, insan kendine hizmet edenden, kendiyle aynı dili konuşandan vazgeçer mi, insan sevdasından vazgeçer mi? Asıl şimdi vazgeçmemek lazım, asıl şimdi sıkı sıkıya sarılmak lazım” cevabı verilerek son derece ideolojik biçimde sadakat vurgusu yapılıyor.

AKP’nin “dava” söylemini kullanarak kaybetmiş olduğu seçmene “Geri dön” çağrısı yapan bu aidiyet kampanyasının ne kadar işe yarayacağını kestirmek zor. Sahada bu yolda yürütülen kampanyaların etkisini ise ancak Millet İttifakı içindeki muhafazakâr kökenden gelen partilerin kampanyaları etkisizleştirebilir.

Bütün bunlara rağmen katılım oranı yüzde 75’lere düşmedikçe Erdoğan’ın ilk turda kazanması imkânsız görünüyor. Seçimi muhalefetin saha kampanyasının belirleyeceği anlaşılıyor. O nedenle başta İmamoğlu olmak üzere Millet İttifakı liderlerinin, seçmenlerin yaygın duygularını dikkate alarak kalan sürede çok yoğun biçimde sahada olmalarına ihtiyaç var.

Yazarın Son Yazıları

Öfke ve değişim

Öfke ve değişim

Devamını Oku
12.06.2023
Nasıl oldu?

Nasıl oldu?

Devamını Oku
30.05.2023
Yakın elmalar

Yakın elmalar

Devamını Oku
22.05.2023
Barışçıl değişim

Barışçıl değişim

Devamını Oku
08.05.2023
Son adımlar

Son adımlar

Devamını Oku
01.05.2023
Türkiye Gönüllüleri

Türkiye Gönüllüleri

Devamını Oku
24.04.2023
Kampanyalar ve duygular

Kampanyalar A ve duygular

Devamını Oku
17.04.2023
Adaylara tavsiyeler

Adaylara tavsiyeler

Devamını Oku
10.04.2023
Seccade

Seccade

Devamını Oku
03.04.2023
Süper başkanlık

Süper başkanlık

Devamını Oku
27.03.2023
Dijital manipülasyon!

Dijital manipülasyon!

Devamını Oku
20.03.2023
Seçim güvenliği

Seçim güvenliği

Devamını Oku
13.03.2023
3 mart depremi

3 mart depremi

Devamını Oku
06.03.2023
Umut krizi

Umut krizi

Devamını Oku
27.02.2023
Buradan nasıl çıkabiliriz?

Buradan nasıl çıkabiliriz?

Devamını Oku
20.02.2023
Asrın beceriksizliği

Asrın beceriksizliği

Devamını Oku
13.02.2023
Artık yönetmiyorlar

Artık yönetmiyorlar

Devamını Oku
09.02.2023
Aday ve gönüllüler

Aday ve gönüllüler

Devamını Oku
06.02.2023
Yeni Balkan Paktı

Yeni Balkan Paktı

Devamını Oku
30.01.2023
En yakın tehlike

En yakın tehlike

Devamını Oku
23.01.2023
Belirsizlik iklimi

Belirsizlik iklimi

Devamını Oku
16.01.2023
An bu an

An bu an

Devamını Oku
09.01.2023
Ya devlet başa ya kuzgun leşe

Ya devlet başa ya kuzgun leşe

Devamını Oku
02.01.2023
Ne oluyor?

Ne oluyor?

Devamını Oku
26.12.2022
İmamoğlu’nun suçu

İmamoğlu’nun suçu

Devamını Oku
19.12.2022
İktidarı değil seçmeni dinlemek

İktidarı değil seçmeni dinlemek

Devamını Oku
12.12.2022
Bir dönem bitiyor

Bir dönem bitiyor

Devamını Oku
05.12.2022
Organize belirsizlik

Organize belirsizlik

Devamını Oku
28.11.2022
55. IAPC Konferansı

55. IAPC Konferansı

Devamını Oku
21.11.2022
İmamoğlu'na Ahmak Davası!

Zorbalık siyaseti

Devamını Oku
14.11.2022
Her seçim bir başlangıçtır

Her seçim bir başlangıçtır

Devamını Oku
07.11.2022
Türkiye yüzyılı mı?

Türkiye yüzyılı mı?

Devamını Oku
31.10.2022
Ahmak davası

Ahmak davası

Devamını Oku
24.10.2022
Nereden bakarsanız bakın...

Anayasaya karşı hile!

Devamını Oku
17.10.2022
Dört stratejik alanda mıntıka temizliği

Mıntıka temizliği

Devamını Oku
10.10.2022
2017 referandumuyla ilgili çarpıcı veri!

Atı alan...

Devamını Oku
03.10.2022
5.5 milyon yabancı

5.5 milyon yabancı

Devamını Oku
26.09.2022
Algı gerçekten önemlidir

Algı gerçekten önemlidir

Devamını Oku
19.09.2022
Kutuplaşma, çürüme ve riskler

Kutuplaşma, çürüme ve riskler

Devamını Oku
12.09.2022
Sahte güvenlik sorunu

Sahte güvenlik sorunu

Devamını Oku
05.09.2022