Atanmayan öğretmen sorunu nasıl çözülür?
Şahin Aybek
Son Köşe Yazıları

Atanmayan öğretmen sorunu nasıl çözülür?

21.03.2022 05:00
Güncellenme:
Takip Et:

MEB’in Kucağına Atanmayan Öğretmenler Sorununu Bırakıp, Sanki Bunun Müsebbibi MEB’miş Gibi Bir Tablo Oluşturanlar, Galiba Bu Ülkede Maliye Bakanlığı’nın, YÖK’ün ve Üniversitelerin Varlığından Habersizler…

Ülkemizin öğretmen açığı sorunu gittikçe çığ gibi büyüyen bir şekilde önümüzde durmaktadır. Öğretmenin eğitim sistemimizin en önemli unsuru olduğunu düşündüğümüzde, bu sorunun bir an önce MEB tarafından eğitimin tüm paydaşları bir araya getirilerek çözülmesi gerekmektedir. Yıllar içinde uygulanan yanlış eğitim politikaları sonucunda, devletimizin öğretmen ihtiyacı ile mezun ve mezun olacak öğretmen sayısı arasındaki uçurum kaygı verici bir düzeye ulaşmıştır. Bir tarafta iyi niyetle öğretmen atamak ve gerçek öğretmen açığını kapatmak isteyen ama Maliye Bakanlığı’ndan kadro alamayan MEB, bir tarafta sayıları bir milyonu bulan, atama bekleyen öğretmen adayları. Ve en önemlisi ekonomiye kendi mezun oldukları alanda katılamayan ve ekonomi dışı kalan bir milyon nitelikli eğitim ordusu; yani atanmayan öğretmenler.

Kimse Atanmayan Öğretmen Sorununun Bu Hale Gelmesini İstemezdi

MEB çok iyi niyetle atanmayan öğretmen sorununu çözmek istese de Maliye Bakanlığı’ndan yeterli kadro alamadığı için bu sorunu çözememektedir. Evet, devlet iktisattan, mühendislikten veya herhangi bir bölümden mezun olanların tamamını kamuda istihdam etmemektedir ama öğretmenlik alanından mezun olan herkesi kamuda istihdam etmesi eğitim alanındaki başarıların tüm diğer alanları etkilemesi anlamında önemlidir. Evet, kimse atanmayan öğretmen sorununun bu hale gelmesini istemezdi ama an itibariyle bu sorunun daha da büyümeden çözümlenmesini sağlamak lazım. Tabii ki geçmişe yönelik sorgulama da yapmak gerekiyor. Birilerinin öncelikle yeterince eğitim fakültesi mezunu olmasına rağmen, yıllarca sırf akademisyenler para kazansın diye, eğitim fakültesi mezunu olmayanlara bankamatik ve sıkıştırılmış programlarla nasıl formasyon verilip, atanmayan öğretmen sayısının arttırıldığını açıklaması lazım. Ve en önemlisi öğretmenliklerin normal eğitim mezunu sayısı azmış gibi bir de ikinci öğretimlerini kimler açtı? Eğitim fakültelerinden plansız bir şekilde öğrenci mezun edip, istihdam fazlası öğretmen adayı mezun eden ve fen edebiyat fakültesi mezunlarına formasyon verip umut tacirliği yapanlar, pedagojik formasyonu patolojik formasyona çevirenler, MEB’in kucağına atanmayan öğretmenler sorununu bırakıp, sanki bunun müsebbibi MEB’miş gibi bir tablo oluşturanlar, galiba bu ülkede YÖK’ün ve üniversitelerin varlığından habersizler.

Geçmiş Yıllardaki Öğretmen Yetiştirme ve İstihdam Politikasını Kimler Belirlemiştir?

Yanlış planlama sonucu yıllardır çalışamayan ve atanmayan öğretmenlerin iş gücünün ekonomiye katılamamasının zararının sorumluları, geçmiş yıllarda öğretmen yetiştirme ve istihdam politikalarını belirlemiş olanlardır. Atama bekleyen öğretmen sayımız ve gün geçtikçe bu sayının artacak olması hepimizi kaygılandırmaktadır.

MEB Bu Sorunu Nasıl Çözebilir?

Öncelikle MEB, bu sorunun çözülmesi için tüm paydaşları bir araya getirecek iradeyi ortaya koymalı ve acilen YÖK’ü, Maliye Bakanlığı’nı, sendikaları, siyasi partileri ve ilgili tüm kesimleri bir araya getirmeli ve bu konuyla ilgili irade beyanını açık ve net şekilde ortaya koymalıdır. Tüm paydaşlar samimiyetle çözüm önerilerini ortaya koymalı, bu öneriler rasyonel bir şekilde tartışılmalı ve bir konsensüs sağlanarak istikrarlı bir şekilde devlet eğitim politikası olarak uygulanmalıdır. 

Ortak Akıl Sloganlara Hakim Gelmelidir

Eğitim fakültelerinin sayısı azaltılarak, bu fakültelerin niceliğinin azaltılıp niteliğinin arttırılması sağlanmalıdır. Böylelikle önümüzdeki yıllarda eğitim fakülteleri daha nitelikli ama daha az sayıda öğretmen adayı mezun edeceklerdir. Paydaşların oluşturacağı ortak akıl sloganlardan uzak olmalıdır. Bu sorun sloganlarla, kötü niyetle, vaatlerle çözülebilmenin ötesinde bir rasyonaliteye ihtiyaç duymaktadır. Eğitim fakültelerinin tüm ikinci öğretim programları kaldırılmalıdır. Ve fen edebiyat mezunlarına peynir ekmek gibi verilmiş olan pedagojik formasyon programları bir daha getirilmeyecek şekilde,  kesin ve net olarak sonlandırılmalıdır. Bu sorun, bu yönüyle artık bir anda çözülme noktasının ötesine geçmiştir. Öncelikle bu sorunun daha da büyümesi önlenmeli, sorun durdurulmalı ve kademeli olarak oluşturulacak planlarla; beş yıllık bir planla çözülmelidir.

Emeklilik Teşvik Edilerek 50 Bine Yeni Kadro Oluşturulabilir

Detayların tartışılarak belirlenmesi koşuluyla, fazla ikramiye verilmesi gibi bir yöntem geliştirilerek, geçici bir süreliğine öğretmen emeklilik yaşı öne çekilebilir ve öğretmenlerin bir kısmı teşvik edilerek emekli edilebilir. Oluşturulacak uygun bir öğretmen istihdam politikası doğrultusunda gerekirse işsiz öğretmen sayısı çok artmış bölümlerin bir süre eğitim fakültelerine yeni öğrenci alması engellenmelidir. Bu konuda, atama bekleyen öğretmenlerin devlette hangi kadrolar altında istihdam edilebileceğine dair; öğretmenlerin belirli sertifika eğitimlerinden geçip devletin çeşitli kurumlarından rehberlik ve psikolojik danışmanlık yapmalarına, okullara daha fazla öğretmen atanmasına, destekleme ve yetiştirme kurslarına yeni kadrolu öğretmenler alınmasına, yetişkin eğitimi için yeni öğretmenler atanmasına pek çok teori konuşulabilir. Ama tüm bunların hepsi Maliye Bakanlığı’nın MEB’e yeni öğretmen kadrosu tahsis etmesine dayanıyor.

Unutmayalım; Maliye Bakanlığı’nın daha fazla öğretmen kadrosu verebilmesi için de ekonomimizin daha iyi olması gerekmektedir. Ekonomimizin daha iyi olması için de eğitime daha fazla yatırım yapmamız ve atanmayan öğretmen sorununu çözmemiz gerekmektedir. Türkiye Hepimizin, Eğitim Hepimizin…

Yazarın Son Yazıları

Olimpiyat kürsüsünde bir köy enstitülü

Olimpiyat kürsüsünde bir köy enstitülü

Devamını Oku
17.04.2023
Eğitim her şeyin mubah olduğu bir alan halini alıyor

Eğitim her şeyin mubah olduğu bir alan halini alıyor

Devamını Oku
12.04.2023
Öğretmen istihdamı alanında etkili bir işgücü planlaması yapılmamıştır

Öğretmen istihdamı alanında etkili bir işgücü planlaması yapılmamıştır

Devamını Oku
06.04.2023
İktidar değişiyor, eğitimde neler olacak?

İktidar değişiyor, eğitimde neler olacak?

Devamını Oku
04.04.2023
Seçimden sonra ülkemizdeki eğitimin öncelikleri neler olmalıdır?

Seçimden sonra ülkemizdeki eğitimin öncelikleri neler olmalıdır?

Devamını Oku
03.04.2023
Ağır "eğitim enkazını" kaldırabilmek için "yeniden eğitim devrimi" yapmak gerekmektedir

Ağır "eğitim enkazını" kaldırabilmek için "yeniden eğitim devrimi" yapmak gerekmektedir

Devamını Oku
31.03.2023
Türkiye'nin eğitimi AKP tarafından adım adım nasıl muhafazakarlaştırıldı?

Türkiye'nin eğitimi AKP tarafından adım adım nasıl muhafazakarlaştırıldı?

Devamını Oku
29.03.2023
Eğitim kurumları iktidarın mutlak yönetim ve denetimi altındadır

Eğitim kurumları iktidarın mutlak yönetim ve denetimi altındadır

Devamını Oku
28.03.2023
Eğitim sorunlarımızı bu millete has bir eğitim sistemiyle çözebiliriz

Eğitim sorunlarımızı bu millete has bir eğitim sistemiyle çözebiliriz

Devamını Oku
27.03.2023
Ülkemizde özel eğitim alanının sorunları nelerdir?

Ülkemizde özel eğitim alanının sorunları nelerdir?

Devamını Oku
24.03.2023
Eğitimimiz gericileşmiş ve piyasalaşmıştır

Eğitimimiz gericileşmiş ve piyasalaşmıştır

Devamını Oku
22.03.2023
Atanmayan öğretmenler sorunu, öğretmen yetiştirme düzenimiz ve KPSS bir kâbusa dönüştü

Atanmayan öğretmenler sorunu, öğretmen yetiştirme düzenimiz ve KPSS bir kâbusa dönüştü

Devamını Oku
19.03.2023
Öğrenme ve didaktik nedir?

Öğrenme ve didaktik nedir?

Devamını Oku
16.03.2023
MEB eski Müsteşarı eğitimdeki çok büyük gerilemenin fotoğrafını çekti

MEB eski Müsteşarı eğitimdeki çok büyük gerilemenin fotoğrafını çekti

Devamını Oku
12.03.2023
Japonya nasıl insanlar yetiştirerek afetlerle mücadele ediyor?

Japonya nasıl insanlar yetiştirerek afetlerle mücadele ediyor?

Devamını Oku
06.03.2023
Distopyalar ve distopik düşünce eğitimdeki adaletsizlikleri giderebilir mi?

Distopyalar ve distopik düşünce eğitimdeki adaletsizlikleri giderebilir mi?

Devamını Oku
05.03.2023
Sınıfına giren öğretmenimizin kafasında günlük geçimi ile ilgili sorular kesinlikle olmamalıdır.

Sınıfına giren öğretmenimizin kafasında günlük geçimi ile ilgili sorular kesinlikle olmamalıdır.

Devamını Oku
03.03.2023
Eğitimde derdim çoktur, hangisine yanayım

Eğitimde derdim çoktur, hangisine yanayım

Devamını Oku
02.03.2023
Deprem sonrası okula dönüşte okul öncesi öğretmenlerini neler bekliyor?

Deprem sonrası okula dönüşte okul öncesi öğretmenlerini neler bekliyor?

Devamını Oku
28.02.2023
Tüm Sorunların Çözümü Çağdaş Öğretmen Eğitimi ile Mümkündür!..

Tüm Sorunların Çözümü Çağdaş Öğretmen Eğitimi ile Mümkündür!..

Devamını Oku
27.02.2023
Öğretmenlerin özlük hakları ve karşılaştıkları başlıca sorunların çözümleri nelerdir?

Öğretmenlerin özlük hakları ve karşılaştıkları başlıca sorunların çözümleri nelerdir?

Devamını Oku
24.02.2023
Eğitimdeki en büyük problem zihniyet meselesidir

Eğitimdeki en büyük problem zihniyet meselesidir

Devamını Oku
22.02.2023
Deprem sonrası ilk eğitim gününde öğretmenler öğrencilerine nasıl davranmalılar?

Deprem sonrası ilk eğitim gününde öğretmenler öğrencilerine nasıl davranmalılar?

Devamını Oku
20.02.2023
Okuduğum ikinci üniversitem: Deniz Baykal…(Ben Ondan Çok Etkilendim…)

Okuduğum ikinci üniversitem: Deniz Baykal…(Ben Ondan Çok Etkilendim…)

Devamını Oku
16.02.2023
Ziya Selçuk: Siyasi irade böyle istiyor

Ziya Selçuk: Siyasi irade böyle istiyor

Devamını Oku
30.01.2023
DEVA eğitime nasıl deva olacak?

DEVA eğitime nasıl deva olacak?

Devamını Oku
29.01.2023
Sistemli-Etkili-Sürekli Eğitim... Ama nasıl?

Sistemli-Etkili-Sürekli Eğitim... Ama nasıl?

Devamını Oku
26.01.2023
Eğitim sorunlarının çözümünde ilk adım: Nitelikli öğretmen yetiştirme

Eğitim sorunlarının çözümünde ilk adım: Nitelikli öğretmen yetiştirme

Devamını Oku
20.01.2023
Yükseköğretim kurumları kimlik ve rol karmaşası yaşıyorlar

Yükseköğretim kurumları kimlik ve rol karmaşası yaşıyorlar

Devamını Oku
18.01.2023
Türk öğrenciler Türkçe bilmiyorlar

Türk öğrenciler Türkçe bilmiyorlar

Devamını Oku
16.01.2023
Çocuğum keşke böyle bir eğitim sistemine doğsa

Çocuğum keşke böyle bir eğitim sistemine doğsa

Devamını Oku
15.01.2023
Bozuk eğitim ve Türkiye

Bozuk eğitim ve Türkiye

Devamını Oku
13.01.2023
Kariyer yolculuğunda meslek tanıtım atölyeleri: Çankaya Üniversitesi Lise Kış Okulu

Kariyer yolculuğunda meslek tanıtım atölyeleri: Çankaya Üniversitesi Lise Kış Okulu

Devamını Oku
12.01.2023
Cumhuriyetin 100. yılında öğretmen yetiştirme, atama, mesleki gelişim ve öğretmenlik meslek kanunu

Cumhuriyetin 100. yılında öğretmen yetiştirme, atama, mesleki gelişim ve öğretmenlik meslek kanunu

Devamını Oku
11.01.2023
Zihnin "Ne" halinden, "Neden ve Nasıl" haline

Zihnin "Ne" halinden, "Neden ve Nasıl" haline

Devamını Oku
10.01.2023
Endüstri devrimi okullarının sonu mu?

Endüstri devrimi okullarının sonu mu?

Devamını Oku
09.01.2023
Ben bir öğretmenim

Ben bir öğretmenim

Devamını Oku
06.01.2023
Okullar öğretmen ve öğrencilerin ruh sağlığını geliştirici yaşam alanları haline getirilmelidir

Okullar öğretmen ve öğrencilerin ruh sağlığını geliştirici yaşam alanları haline getirilmelidir

Devamını Oku
03.01.2023
21. yüzyılda dünyaya hakim olanlar bilgiye hakim olanlar olacaktır

21. yüzyılda dünyaya hakim olanlar bilgiye hakim olanlar olacaktır

Devamını Oku
02.01.2023
Müzik dersine müzik öğretmeni girmelidir!

Müzik dersine müzik öğretmeni girmelidir!

Devamını Oku
28.12.2022