Öğrenme ve didaktik nedir?
Şahin Aybek
Son Köşe Yazıları

Öğrenme ve didaktik nedir?

16.03.2023 04:00
Güncellenme:
Takip Et:

Avrupa Sosyal Demokrat Hareketi Başkanı Cezmi Doğaner ile eğitim, öğretim ve didaktik üzerine konuştuk.

Hocam didaktik ile ilginizi biraz açıklar mısınız?

Önce bir açıklamada bulunmak istiyorum.

Hollanda-Rotterdam RK. Thomas More Eğitim Fakültesi'nde Didaktik dersi verdim. Alman Prof. Helga Schiwenk’den Didaktik dersi aldım. Türkiye'de Didaktik dersi öğretim görevlisi olduğumu söylediğimde adının önünde prof. Olanlar da dahil birçok insan garip garip yüzüme bakar, "oda ne?" derlerdi. İlk kez emekli müfettiş Mustafa Baykan bey "Aaa!.. Bizde ders olarak okutuldu çok eskiden. "Umumi Didaktik" Sadrettin Celal Antel.. kitabı var dedi.

Öğretmen okullarında ders olarak okutulmuş. Gerici çağdışı DP iktidarı, Köy Enstitülerini kapatırken Didaktik dersini dede programdan çıkartmış. Eğitim Planlaması ve Programları Didaktik'e göre belirlenir... Didaktik bilinmediği için Türkiye de eğitim programı planlaması da yapılamamaktadır... Eğitim çağdışı, gerici ve skolastik bir anlayışla ezberci hafızlar yetiştiren bir yapı halini aldı.

Didaktik nedir?

Öğrenim bilgisi. Bilimsel ve teknolojik gelişmeye paralel olarak eğitim bilimi açısından gelişmeleri en hızlı öğretme yöntemidir. İnsan doğası gereği öğrenmeye, terbiye edilmeye ve yetişmeye, şekillenmeye gereksinimi olan bir varlık. Yeteneklerini, yaratıcılığını geliştirmesi, kavrayış ve seziş yönünü etkinleştirmesi, kendine güven ve kendi kendine yeterlilik kazandırması gibi etkinlikler bu bağlamda sayılabilir. İşte bu noktada eğitimcilerin ve öğretmenlerin kullandıkları yöntem olan “didaktik”; kavramıyla karşılaşmaktayız.

Didaktik, kişinin gelişim ve oluşum süreçlerine nasıl ulaşabileceği, bu süreçleri nasıl kullanabileceği, hangi yollarla bu süreçleri ulaşabileceği ve değerlendirebileceği gibi sorulara verilen yanıtları içermektedir. Didaktik kavramı talim(öğrenme) terbiye(yetişme), oluşum, gelişim, biçim, yön, şekil ve eğitim öğretim gibi kavramlarla iç içedir.

Hocam didaktiğin ne olduğunu biraz daha netleştirelim mi?

Pratik olarak didaktik öğrenciye sistematik olarak nasıl yardım edileceği, hangi yaş grubuna hangi materyalin, araç ve gereçlerin sunulacağı, uygulamanın ve yardımın hangi amaç ve hedef grubuna nasıl ulaşacağı, bilgi, yetenek ve gelişim arasındaki ilişkiler gibi konuları araştırır.

Hangi bilginin, nasıl, hangi ortamda öğretilmesi gerektiği üzerinde düşünülmesi gereken soruların yanıtıdır. Batıda tüm kurumlar yapılarını inceliyorlar. İnceleme sırasında en temel varsayımları bile sorgulanıyor. Bu değerlendirmeler sonunda hedeflerini yeniden saptıyorlar. Gelişen ve değişen toplumsal yapıya uygun olarak eğitim sistemini de ona göre planlamak ve programlamak gerekir.

”Ne için eğitim yapıyoruz?”, “Yaptığımız eğitim ne kadar işe yarıyor?”, “hangi ortamları kullanarak eğitim yapmalıyız?”, “eğitim için okula gitmek şart mıdır?” Ne, niçin, nasıl, ne zaman, nerede, nasıl? sorularını sorarak yanıt aramalıyız.

Siz eğitime nasıl bakıyorsunuz?

Eğitim, insana yatırım demektir. Eğitim, gelecek için yapılan uzun vadeli bir yatırımdır. Ülkenin en değerli kaynağı olan insan kaynaklarının on yıl, yirmi yıl, hatta daha uzun süreli bir perspektifle gelecek için hazırlanmasıdır. Bu yatırımı yaparken geleceğin nasıl olacağını tahmin etmek, bu vizyona göre kime, nasıl eğitim verileceğine karar vermek gerekir. Gelecek hangi bilgilerle, yeteneklerle donatılmış insanlar istiyoruz; kararından sonra bu bilgileri kişilere nasıl verebiliriz diye düşünebiliriz.

Hocam bilimsel düşünme ve sözcük zenginliği nedir?

Türkiye ‘de Türkçe sözcük dağarcığına yönelik köklü bir araştırmanın yapılmayışı ve böyle bir araştırmanın verileri kullanılarak, eğitim öğretim yapılamaması eğitim sisteminin en zayıf halkasını oluşturmaktadır.

Bildiğiniz gibi, Batı dillerinde (Almanca, Fransızca, İngilizce ve Hollandaca) gelişmiş sosyal bilimler ve felsefe dili vardır. Türkçe de oturmuş, yerleşmiş bir sosyal bilimler ve felsefe dili gelişmektedir. Çağdışı gerici sistem Türkçe’nin gelişmesine engel olmaktadır. Türkçe de kitaplar sözcük fakiri. Türkiye de yetişmiş bir filozof yok!... Türkçe de bilimsel düşünme, dil gelişimi ve  sözcük zenginliği bakımından da yeterince gelişmiş olduğunu söyleyemeyiz. Eğitime yatırım yapılmıyor. Bilimsel gelişmelere kaynak ayrılmıyor. Kes yapıştır. Kopyala yap anlayışıyla hareket ediliyor.

Dünya da, sözcük dağarcığını geliştirmeye yönelik çalışmalar büyük bir önem kazanmıştır.

Bunun yanında, Türkiye’de öğrencilerin Türkçe sözcük dağarcıkları da çok zayıftır. Yetişkinlerin de sözcük dağarcıkları çok zayıf. Gazete kitap okuyan insan yok denecek kadar az.

Öğretmenleri bu konuda sürekli yakınmaktadırlar. Öğrenciler, düşündüklerini, tasarladıklarını dile getiremiyorlar, tümce kuramıyorlar, sözcüklerin anlamlarını birbirine karıştırıyorlar. Bu önemli sorun, bugüne kadar, sözcük dağarcığını geliştirmeye yönelik sistemli bir çözüm bulunamayışından kaynaklanmaktadır.

Bir iletişim sistemi olan dilin en önemli ve en güçlü öğesi sözcüklerdir. Kavramlardır.

Sözcükler, dilin en küçük anlam öğesi ve yapı taşlarıdır. İnsanın kendini anlatabilmesi, çevresini anlayabilmesi, kısaca iletişim kurabilmesi için sözcüklere gereksinimi vardır. Son yıllarda, modern yabancı dillerin de çıkış noktasını oluşturan iletişim modeli de dil öğretiminde sözcüğün önemini vurgulamaktadır.

Ne yapılmalı?

Sözcük dağarcığını geliştirmeye yönelik sistemli çalışmaların yanında Türkçenin dilbilgisi kuralları da verilmelidir. Dilin anlam yönü (sözcük) dil derslerinin temel taşlarından en önemlisini oluşturmaktadır. Çünkü insan kavramlarla düşünür. Dünya’da gelişen teknolojik ve bilimsel devrim sayesinde dilin kullanım fonksiyonları  yeni kavramlar ve   sözcüklerle zenginleştirildi.

Sözcükler iletişimin anahtarıdır. Düşünce ve duygularımızı sözcükler aracılığıyla anlatırız. Eğitim ve öğrenme başarısını etkileyen en önemli faktörlerin başında kişinin  sahip olduğu  sözcük dağarcığının  zenginliği gelir.

“Gerçekten dil bir bahçeye benzetilebilir; gezmekle bitmeyen ve her iklimden başka renklerle bezenen bir bahçe... Bu bahçenin toprağı cemiyet, suyu fikir, çiçeği kelimedir. Gramer ve sentaks da insanların bu bahçeye verdikleri düzen diyebiliriz.”

Sözcük dağarcığı geliştirmeye yönelik düzenli çalışmaların yanında  dilin yazım ve gramer kuralları da öğretilmelidir. Dilin anlam yönü (sözcük) derslerin temel amacını oluşturur. İnsan kavramlarla  düşünür. Bir dilin kavram ve sözcük zenginliği, kişinin düşünme ve yaratıcılık için çok önemlidir.

Bir  sözcüğü öğrenmenin  sentaks, yapı, anlam gibi daha birçok yönleri vardır. İnsanda pasif sözcük  dağarcığı aktif  sözcük dağarcığından çok fazladır. Bir insanın hangi sözcükleri “pasif” olarak bildiğini belirlemek  çok zor ama hangi sözcükleri “aktif” olarak bildiği o  kişinin kullandığı sözcüklerden  tespit edilebilir. Bu da son derece karmaşık ve uzun süreli araştırmalarla yapılır. Bazı sözcükler çok sık, bazı  sözcükler de çok az kullanılmaktadır.

Dilbilim uzmanlarının araştırmalarına göre, bir dilde en çok kullanılan sözcüklerin sıklık derecesine göre 1.000 sözcük “temel sözcük dağarcığı”nı oluşturmaktadır. Temel sözcüklerden sonra kullanılan sözcükler daha az kullanılan ve özel bir anlamı olan sözcüklerdir.

Hollanda'da yapılan bir araştırma da, Hollandalı ve yabancı öğrencilerin kelime hazinesi şöyle tespit edilmiş:

Yaş      Hollandalı ve Yabancı öğrenci

4            3000          1000

5           3800           1800

6            4500          2600

7            5200          3400

8            6000          4200

9            8500          5000

10         11000         6000

11         14000         8000

12         17000        10000(2)

1990 Öncesi Avrupa'da yapılan araştırmalar da kelime hazinesi aşağıda gösterildiği gibi tespit edilmişti.

Yaş

1             3

2             270

3             900  

4            1540

5            2070

6            2600

7            3200

8            3800

9            4500

10          5500

11          6700

12          8500(4)  

'90 yıllardan sonra Dünya’da gelişen bilim ve teknolojiye  paralel olarak çocuklarda kelime hazinesi neredeyse iki katına çıkmış durumda. ABD' de yapılan bir araştırma göre dünyada her yıl 70-80 bin civarında yeni sözcük üretildiği tespit edilmiş. 

ABD' de yapılan bir başka araştırma da ortalama olarak temel eğitimin orta sınıfında bir çocuğun:

-Bir yılda 3000-4000 bin sözcük öğrendiği;                                                                                                                        

-Temel eğitimi bitiren bir öğrencinin 25000 sözcüğü tanıdığı;     

- Lise bitiren bir öğrenicinin de 50000 sözcüğü tanıdığı  araştırmacılarca  tespit  edilmiş.

"Oysa Türkiye'de ulaşılabilen en iyi ortalama rakam 500 sözcük. Ortaokul ve Lise son sonunda 4-5 bin sözcük kullanılması gereken çocuklar 2 bin- 2 bin 500 sözcükle 'idare ediyor. Bazı yörelerde bu 1000 kelimeli bir dil yoksulluğuna kadar geriliyor." (Milliyet,4.11.1986)

Son olarak neler söylemek istersiniz?

Amerika ve Avrupa ülkelerinde teknolojik ve bilimsel gelişmelere, yeniliklere göre ders kitapları  her yıl yeniden  yazılır. Okullarda öğrencilere öğretilmesi  istenilen kavramlar ve sözcükler her yıl  düzenli olarak yapılan  karşılaştırılmalı bilimsel çalışmalar ışığında yapılır. Tüm basın yayın kurumları bilimsel gelişmeleri  çok ciddi izlerler ve gelişmelere uygun yayın izlencesi yaparlar. Çağdaş toplum ve çağdaş insan bilimsel gelişmeleri izleyen ve uygun davranandır. 

Sevgili hocam değerli bilgileriniz için size teşekkür ediyorum. Türkiye Hepimizin, Eğitim Hepimizin... 

Yazarın Son Yazıları

Olimpiyat kürsüsünde bir köy enstitülü

Olimpiyat kürsüsünde bir köy enstitülü

Devamını Oku
17.04.2023
Eğitim her şeyin mubah olduğu bir alan halini alıyor

Eğitim her şeyin mubah olduğu bir alan halini alıyor

Devamını Oku
12.04.2023
Öğretmen istihdamı alanında etkili bir işgücü planlaması yapılmamıştır

Öğretmen istihdamı alanında etkili bir işgücü planlaması yapılmamıştır

Devamını Oku
06.04.2023
İktidar değişiyor, eğitimde neler olacak?

İktidar değişiyor, eğitimde neler olacak?

Devamını Oku
04.04.2023
Seçimden sonra ülkemizdeki eğitimin öncelikleri neler olmalıdır?

Seçimden sonra ülkemizdeki eğitimin öncelikleri neler olmalıdır?

Devamını Oku
03.04.2023
Ağır "eğitim enkazını" kaldırabilmek için "yeniden eğitim devrimi" yapmak gerekmektedir

Ağır "eğitim enkazını" kaldırabilmek için "yeniden eğitim devrimi" yapmak gerekmektedir

Devamını Oku
31.03.2023
Türkiye'nin eğitimi AKP tarafından adım adım nasıl muhafazakarlaştırıldı?

Türkiye'nin eğitimi AKP tarafından adım adım nasıl muhafazakarlaştırıldı?

Devamını Oku
29.03.2023
Eğitim kurumları iktidarın mutlak yönetim ve denetimi altındadır

Eğitim kurumları iktidarın mutlak yönetim ve denetimi altındadır

Devamını Oku
28.03.2023
Eğitim sorunlarımızı bu millete has bir eğitim sistemiyle çözebiliriz

Eğitim sorunlarımızı bu millete has bir eğitim sistemiyle çözebiliriz

Devamını Oku
27.03.2023
Ülkemizde özel eğitim alanının sorunları nelerdir?

Ülkemizde özel eğitim alanının sorunları nelerdir?

Devamını Oku
24.03.2023
Eğitimimiz gericileşmiş ve piyasalaşmıştır

Eğitimimiz gericileşmiş ve piyasalaşmıştır

Devamını Oku
22.03.2023
Atanmayan öğretmenler sorunu, öğretmen yetiştirme düzenimiz ve KPSS bir kâbusa dönüştü

Atanmayan öğretmenler sorunu, öğretmen yetiştirme düzenimiz ve KPSS bir kâbusa dönüştü

Devamını Oku
19.03.2023
Öğrenme ve didaktik nedir?

Öğrenme ve didaktik nedir?

Devamını Oku
16.03.2023
MEB eski Müsteşarı eğitimdeki çok büyük gerilemenin fotoğrafını çekti

MEB eski Müsteşarı eğitimdeki çok büyük gerilemenin fotoğrafını çekti

Devamını Oku
12.03.2023
Japonya nasıl insanlar yetiştirerek afetlerle mücadele ediyor?

Japonya nasıl insanlar yetiştirerek afetlerle mücadele ediyor?

Devamını Oku
06.03.2023
Distopyalar ve distopik düşünce eğitimdeki adaletsizlikleri giderebilir mi?

Distopyalar ve distopik düşünce eğitimdeki adaletsizlikleri giderebilir mi?

Devamını Oku
05.03.2023
Sınıfına giren öğretmenimizin kafasında günlük geçimi ile ilgili sorular kesinlikle olmamalıdır.

Sınıfına giren öğretmenimizin kafasında günlük geçimi ile ilgili sorular kesinlikle olmamalıdır.

Devamını Oku
03.03.2023
Eğitimde derdim çoktur, hangisine yanayım

Eğitimde derdim çoktur, hangisine yanayım

Devamını Oku
02.03.2023
Deprem sonrası okula dönüşte okul öncesi öğretmenlerini neler bekliyor?

Deprem sonrası okula dönüşte okul öncesi öğretmenlerini neler bekliyor?

Devamını Oku
28.02.2023
Tüm Sorunların Çözümü Çağdaş Öğretmen Eğitimi ile Mümkündür!..

Tüm Sorunların Çözümü Çağdaş Öğretmen Eğitimi ile Mümkündür!..

Devamını Oku
27.02.2023
Öğretmenlerin özlük hakları ve karşılaştıkları başlıca sorunların çözümleri nelerdir?

Öğretmenlerin özlük hakları ve karşılaştıkları başlıca sorunların çözümleri nelerdir?

Devamını Oku
24.02.2023
Eğitimdeki en büyük problem zihniyet meselesidir

Eğitimdeki en büyük problem zihniyet meselesidir

Devamını Oku
22.02.2023
Deprem sonrası ilk eğitim gününde öğretmenler öğrencilerine nasıl davranmalılar?

Deprem sonrası ilk eğitim gününde öğretmenler öğrencilerine nasıl davranmalılar?

Devamını Oku
20.02.2023
Okuduğum ikinci üniversitem: Deniz Baykal…(Ben Ondan Çok Etkilendim…)

Okuduğum ikinci üniversitem: Deniz Baykal…(Ben Ondan Çok Etkilendim…)

Devamını Oku
16.02.2023
Ziya Selçuk: Siyasi irade böyle istiyor

Ziya Selçuk: Siyasi irade böyle istiyor

Devamını Oku
30.01.2023
DEVA eğitime nasıl deva olacak?

DEVA eğitime nasıl deva olacak?

Devamını Oku
29.01.2023
Sistemli-Etkili-Sürekli Eğitim... Ama nasıl?

Sistemli-Etkili-Sürekli Eğitim... Ama nasıl?

Devamını Oku
26.01.2023
Eğitim sorunlarının çözümünde ilk adım: Nitelikli öğretmen yetiştirme

Eğitim sorunlarının çözümünde ilk adım: Nitelikli öğretmen yetiştirme

Devamını Oku
20.01.2023
Yükseköğretim kurumları kimlik ve rol karmaşası yaşıyorlar

Yükseköğretim kurumları kimlik ve rol karmaşası yaşıyorlar

Devamını Oku
18.01.2023
Türk öğrenciler Türkçe bilmiyorlar

Türk öğrenciler Türkçe bilmiyorlar

Devamını Oku
16.01.2023
Çocuğum keşke böyle bir eğitim sistemine doğsa

Çocuğum keşke böyle bir eğitim sistemine doğsa

Devamını Oku
15.01.2023
Bozuk eğitim ve Türkiye

Bozuk eğitim ve Türkiye

Devamını Oku
13.01.2023
Kariyer yolculuğunda meslek tanıtım atölyeleri: Çankaya Üniversitesi Lise Kış Okulu

Kariyer yolculuğunda meslek tanıtım atölyeleri: Çankaya Üniversitesi Lise Kış Okulu

Devamını Oku
12.01.2023
Cumhuriyetin 100. yılında öğretmen yetiştirme, atama, mesleki gelişim ve öğretmenlik meslek kanunu

Cumhuriyetin 100. yılında öğretmen yetiştirme, atama, mesleki gelişim ve öğretmenlik meslek kanunu

Devamını Oku
11.01.2023
Zihnin "Ne" halinden, "Neden ve Nasıl" haline

Zihnin "Ne" halinden, "Neden ve Nasıl" haline

Devamını Oku
10.01.2023
Endüstri devrimi okullarının sonu mu?

Endüstri devrimi okullarının sonu mu?

Devamını Oku
09.01.2023
Ben bir öğretmenim

Ben bir öğretmenim

Devamını Oku
06.01.2023
Okullar öğretmen ve öğrencilerin ruh sağlığını geliştirici yaşam alanları haline getirilmelidir

Okullar öğretmen ve öğrencilerin ruh sağlığını geliştirici yaşam alanları haline getirilmelidir

Devamını Oku
03.01.2023
21. yüzyılda dünyaya hakim olanlar bilgiye hakim olanlar olacaktır

21. yüzyılda dünyaya hakim olanlar bilgiye hakim olanlar olacaktır

Devamını Oku
02.01.2023
Müzik dersine müzik öğretmeni girmelidir!

Müzik dersine müzik öğretmeni girmelidir!

Devamını Oku
28.12.2022