'Devlet Ana’ sahnede
Ayşegül Yüksel
Son Köşe Yazıları

'Devlet Ana’ sahnede

26.03.2024 04:00
Güncellenme:
Takip Et:

Romandan sahneye yapılan uyarlamalar çoğunlukla başarılı gelmez bana. Ya karakterler ya olaylar ya da söyleşim (diyalog) biçimine sokulmuş anlatılar özgün metni yansıtmakta yeterli sayılmaz. Yine de uyarlamalar hep gündemdedir. Ankara Devlet Tiyatrosu’nda yeni sahnelenen “Devlet Ana”, Kemal Tahir’in aynı isimli dev romanını sahneye getirmeyi amaçlıyor.

Osman Özkan’ın oyunlaştırdığı, Ayşe Emel Mesci’nin sahnelediği, Murat Gülmez’in dekor, Gazal Erten’in giysi, Yakup Çartık’ın ışık tasarımını yaptığı, koreografisini Ayşe Emel Mesci’nin düzenlediği, dramaturjisini Ali Berktay’ın kotardığı bu çalışmada canlı orkestra ve 50 dolayında karakter yer alıyor. Sahne gerisinde çalışan 20 kişiyi de sayarsak ortaya nasıl bir emek konduğunu kolayca algılayabiliriz. Karşımızda üç saat süren iki perdelik bir üstün yapım var. “Devlet Ana” oyununun “2024 Türkiye-Macaristan Kültür Yılı” kapsamında, 6-28 Nisan tarihleri arasında Budapeşte’de Macaristan Ulusal Tiyatrosu’nun düzenleyeceği “11. Madach Uluslararası Tiyatro Buluşması”na katılacağı açıklandı.

OSMANLI DEVLETİ’NİN KURULUŞUNA DOĞRU

Öykü 12. yüzyılın sonlarına doğru, Anadolu’nun batıya yakın yörelerinde geçiyor. Bizans İmparatorluğu’nun güç yitirdiği, Türkmen beyi Ertuğrul Gazi’nin de yaşlılık dönemine rastlayan aşamada, İznik-İstanbul yolunu denetim altında tuttuğu için önemli, göçebe kökenli Türkmen boyu, ya çevresini sarmış “Frenk”/“gâvur” dedikleri güçlerle baş edecek ya da yok olup gidecektir. Karakterler oyun boyunca saz bürümüş, tüten bataklıkların egemen olduğu bir coğrafyanın puslu ortamında devinir. Sahnede yer alan söyleşimlerin önemli bir bölümünü, Ahi savaşçılarının şaşırtıcı üstünlüğü, Türkmenlerin sözlerinin eri olduğu, kimsenin dinine karışmadıkları, hangi toplumdan ya da ırktan olursa olsun kendilerine sığınana sahip çıktıkları, kadına değer vermeyi töre saydıkları konusundaki belirlemeler oluşturur. Kadınların da silah kuşandığı bu olası savaş ortamında güç kaynaklarından biri de yiğitliği nedeniyle “Bacı Bey” dedikleri, Demircan ve Kerimcan’ın anneleri Bacı Hanım’dır. Yapıta adını veren “Devlet Ana”...

Türkmenler, böylece, çevrelerini sarmış olan ve varlıklarına göz diken Hıristiyan kökenli topluluklardan farklı özellikleriyle Anadolu’daki yaşama damga vurmaktadır. Ayrıca topluluğun önderlerinin tedbirli davranma eğilimleri, Türkmenleri tuzağa düşürmek için çeşitli oyunlar kuranları kolayca alt edebilmektedir. “Ava çıkanları avlayabilme” gücü, babası Ertuğrul Gazi’nin ölümünden sonra bey seçilen Osman’ın, Türkmen toplumunu göçebelikten kurtarıp Anadolu’ya egemen olacak Osmanlı Devleti’ni kurmasını sağlayacaktır.

TÜRKMEN ÖRGELERİ VE KOREOGRAFİK SAHNELEME

Osman Özkan romanı, özellikle dil kullanımında özenli, saygılı bir yaklaşımla sahneye uyarlamış. Ne ki romanın kimi bölümlerine kıyılamayınca ortaya tiyatro için çok uzun bir sahne olayı çıkmış. Yönetmen ve dramaturg metni bir oranda budayarak oyun süresini üç saate indirmişler. Yine de sorun tam anlamıyla çözülememiş: Yarı karanlıkta aynı tondaki giysilere bürünmüş, Frenk mi, Türkmen mi, ayırması -göğsünde haç taşıyanlar dışında- zor olan kalabalık oyuncu kadrosunun 30’a yakın tablo boyunca sahneye bir girip bir çıktığı upuzun bir oyunda olan biteni izlemek romanı okumaya benzemiyor. Bir an geliyor bunalmaya başlıyorsunuz. 

Destansı oyunları kotarma ustası Ayşe Emel Mesci’nin, sahne olayını renklendirmek için Türkmen ve Ahi kültüründen aldığı görsel ve işitsel örgeleri yaratıcı bir yaklaşımla değerlendirdiği görülüyor. Dervişlerin, abdalların, cavlakların dünyasında çekilen “hu”lar şarkıya dönüşüyor. Sahnedeki görüntüyü canlandıran halk dansı figürleri samah gösterisinde doruğa ulaşıyor. Toplu sahnelerdeki devinim koreografik düzenlemeyle sahneye görsel çekicilik katmakta. Sahne müziği ve ses sanatçılarının icrası da yapıma olumlu katkıda bulunuyor. Sinevizyon yoluyla uzam değişiminin belirlenmesi ise kimi tablolarda yeterli görünmüyor. Işık kullanımının hep loş/ sisli bir atmosferden yana olması, oyunun uzamasıyla, izleyen için yorucu bir seyirlik ortamı oluşturuyor.

Yine de aksamalara izin vermeyen, enerjik bir sahne olayı kotarılmış. Romanın “dinleme” süresi 21 saatmiş. Osman Özkan, Ayşe Emel Mesci ve oyuncuların katkılarıyla, Kemal Tahir’in “Devlet Ana”sından üç saatlik oldukça doğru bir izlenim ediniyorsunuz.

Yazarın Son Yazıları

28. Uluslararası Ankara Tiyatro Festivali noktalandı

Festival çoğunlukla Çankaya Belediyesi’nin sahnelerinde yer aldı. Toplamda 12 farklı oyun salonu kullanıldı.

Devamını Oku
02.12.2025
‘Tiyatro hazinemiz’ sergileniyor

Takviminize not edin. 27 Kasım-31 Ocak tarihleri arasında İstanbul Depo’da tiyatro mirasımızın arşivleri sergileniyor. Tophane’deki bu sanat uzamının tam adresi: Depo/Tütün Deposu, Lüleci Hendek Caddesi No. 12 (E-posta adresi: depo@depoistanbul.net Telefon: 90 (212) 2923956)

Devamını Oku
18.11.2025
Meraklıları için tiyatro bilimi

Kitapların her bir bölümünün sonunda yer alan “ölçme ve değerlendirme”ye yönelik alıştırmalar, öğrencinin, eğitim sürecinde etkin bir katılımcı olmasını sağlıyor.

Devamını Oku
04.11.2025
Dergi yöneticisi Ozan Ertuğ

Ozan Ertuğrul Özüaydın’ı şiir meraklıları tanır. Çoğunlukla şiirlerini içeren 11 kitabı var. Yapıtlarını 4 ve 5 Ekim’de 22. Ankara Kitap Fuarı’nda imzaladı.

Devamını Oku
28.10.2025
DTCF Tiyatro Bölümü 61 yaşında

Ben bu öyküye ne zaman katıldım? İstanbul Üniversitesi İngiliz Dili ve Edebiyatı’nda lisansüstü öğrencisiyken tüm bölümlere sınavsız tiyatro dersleri veren Haldun Taner’in gözüne -yaptığım bir ödev nedeniyle- girmiştim. 1964’te, DTCF’de açılacak tiyatro bölümüne başvurmam için bana haber yolladı. Yurtdışında burslu olarak yüksek lisans yapmaya hazırlanıyordum; yolumu değiştiremedim. Ama sonunda da sevgili Taner’in sözüne geldim: 1978’de, çoluğa çocuğa karışmışken DTCF Tiyatro Bölümü’nün doktora öğrencisi oldum. Akademik kadrom ODTÜ ya da (sonra) DTCF İngiliz Dili ve Edebiyatı’nda olsa da tiyatro bölümünün altın çağını yaşadım. 1981’de başlayan derslerim göz açıp kapayıncaya dek 32 yıla ulaştı

Devamını Oku
07.10.2025
Tiyatroların iletişim alışkanlıkları

70 yıllık tiyatro seyircisi ve 50 yılı aşkın süredir aralıksız yazan bir eleştirmen olarak tiyatrolarla iletişim kurma üstüne düşündüğümde geçmiş yılları özlüyorum.

Devamını Oku
23.09.2025
12 Eylül’ün savurduğu sonbahar yaprakları

12 Eylül döneminin tiyatro eleştirisi çoğunlukla sahne olaylarındaki özensizliğe karşı çıkmaktadır. Bu aşamada gazetelerdeki kültür sanat sayfalarının küçülmeye, eleştiri yazılarının azalmaya başladığı görülür.

Devamını Oku
09.09.2025
Ferhan ve Müjdat gündemimizde

Ferhan Şensoy’u 31 Ağustos 2021’de 70 yaşındayken yitirmiştik. Yeni yapılan “Ferhangi Bir Yaşam” belgeseli seyircisiyle buluşmayı bekliyor. Müjdat Gezen ise 82 yaşında ve bir hafta önce hakkındaki soruşturma kapsamında ifade vermeye çağrıldı.

Devamını Oku
26.08.2025
Metin Sözen: Anadolu’yu kucaklamıştı

Değerli bilimadamı Prof. Dr. Metin Sözen’i 1 Ağustos’ta yitirdik. Yaşamını ülkemizin doğal, tarihsel, kültürel değerlerine sahip çıkılmasına adamış, yüce gönüllü bir insandı.

Devamını Oku
12.08.2025
Genco’ya ikinci mektup

Sevgili Genco, Sen gideli bir yıl oldu. Zaman çabuk geçiyor. İlk mektubumda (Cumhuriyet, 13.08.2024) ardında bıraktığın görsel-işitsel belgelerden söz etmiştim: Sanat yaşamın boyunca oluşturduğun sesli kitapları, fotoğraflarınla yorumladığın şiirleri, çevirilerini, plak ve kasetlerinde kayıtlı müzik çalışmalarını...

Devamını Oku
29.07.2025
Memet Baydur’un diyecekleri var

Okuduğunuz başlığı bir başka yazımda da kullanmıştım. Ölümünün üstünden 20 yılı aşkın bir süre geçmiş olmasına karşın, Memet Baydur’un bizlere diyecekleri sürüyor

Devamını Oku
15.07.2025
Zeynep Oral’la çalışırken eğlenmek

17 Haziran’da Metrohan’da ilk gösterimi yapılan “Bir Babıali Zirvesi” başlıklı, Habitat TV yapımı Zeynep Oral belgeselini henüz izleyemedim. Neyse ki Dikmen Gürün izlenimlerini geçen haftaki yazısında bir güzel dile getirmiş. Okurken belleğimde birikmiş, belge tadında Zeynep Oral olayları gözümün önüne gelmeye başladı. Bu yazıda Zeynep’le yaşanmış anlar var.

Devamını Oku
01.07.2025
İlhan Selçuk’un ‘Pencere’ köşesini anarken

Gazete ve dergi yazarlığım 50 yıla ulaştı. ​​Özgür basın dergisinde başlayıp çeşitli başka dergilerde ve ayrıca 45 yıl Cumhuriyet’te süren bu uğraşa -30 yıldır gazeteme iki haftada bir “Sahneden” köşesini yazmak da eklenmiş. Kolay iş değil.

Devamını Oku
17.06.2025
Oya Başak’ın kahkahası eksildi dünyamızdan

Prof. Dr. Oya Başak’ı bir hafta önce yitirdik. Cenazesindeki çelenklerden birinde “çocukların” yazıyormuş.

Devamını Oku
03.06.2025
Vasıf Öngören ‘Zengin Mutfağı’ ile ‘şimdi’ ve ‘burada’

“Zengin Mutfağı” oyunu neredeyse 50 yıldır sahnelerimizde yer alıyor. İşin hoşu, oyunun başkişisi Lütfü Usta’yı oynayan Şener Şen Usta da 1977’de ilk kez canlandırdığı bu karakteri son üç yıldır yepyeni bir seyirci kuşağına sunmakta.

Devamını Oku
20.05.2025
Bahar ölümsüzlük simgesidir

Bahar ölümsüzlük simgesidir

Devamını Oku
06.05.2025
Ahmet Özer’in 50. kitabı çıktı

Ahmet Özer’in 50. kitabı çıktı

Devamını Oku
22.04.2025
Son veda...

Son veda...

Devamını Oku
09.04.2025
Tiyatro biletleri uçuşta

Tiyatro biletleri uçuşta

Devamını Oku
08.04.2025
Shakespeare siyaset sahnesinde

Shakespeare siyaset sahnesinde

Devamını Oku
25.03.2025
Sanat Kurumu 78. yaşını sürüyor

Sanat Kurumu 78. yaşını sürüyor

Devamını Oku
11.03.2025
Nevra Serezli: Profesyonel tiyatroda 60 yıl

Nevra Serezli: Profesyonel tiyatroda 60 yıl

Devamını Oku
25.02.2025
İzmir D.T’den ‘Karıncalar / Bir Savaş Vardı’

İzmir D.T’den ‘Karıncalar / Bir Savaş Vardı’

Devamını Oku
11.02.2025
Heiner Müller’den ‘Medea’

Heiner Müller’den ‘Medea’

Devamını Oku
28.01.2025
‘Vatan Kurtaran Şaban’ günümüzde

‘Vatan Kurtaran Şaban’ günümüzde

Devamını Oku
14.01.2025
Broadway ya da West End biçeminde süper tiyatro

Broadway ya da West End biçeminde süper tiyatro

Devamını Oku
31.12.2024
Gonca Vuslateri Shakespeare oynamalı

Gonca Vuslateri Shakespeare oynamalı

Devamını Oku
17.12.2024
Özdemir Nutku anlatıyor

Özdemir Nutku anlatıyor

Devamını Oku
03.12.2024
Ankara’da tiyatronun renkleri

Ankara’da tiyatronun renkleri

Devamını Oku
19.11.2024
Festivalde üç Shakespeare oyunu

Festivalde üç Shakespeare oyunu

Devamını Oku
05.11.2024
‘Öteki’nin dramı

‘Öteki’nin dramı

Devamını Oku
22.10.2024
Ankara’da yeni bir tiyatro şenliği

Ankara’da yeni bir tiyatro şenliği

Devamını Oku
08.10.2024
Ateş Kuşu Semiha Berksoy

Ateş Kuşu Semiha Berksoy

Devamını Oku
24.09.2024
Tiyatromuzun belleği: Türkiye Tiyatro Vakfı beş yaşında

Tiyatromuzun belleği: Türkiye Tiyatro Vakfı beş yaşında

Devamını Oku
10.09.2024
Müşfik Kenter’i anarken...

Müşfik Kenter’i anarken...

Devamını Oku
27.08.2024
Genco’ya mektup

Genco’ya mektup

Devamını Oku
13.08.2024
Nilüfer Kent Tiyatrosu ile Daltabanlar ayrı düştü

Nilüfer Kent Tiyatrosu ile Daltabanlar ayrı düştü

Devamını Oku
30.07.2024
Hocamız Sevda Şener’i yitireli 10 yıl oldu

Hocamız Sevda Şener’i yitireli 10 yıl oldu

Devamını Oku
16.07.2024
Tiyatromuzun modernleşme süreci İngilizcede

Tiyatromuzun modernleşme süreci İngilizcede

Devamını Oku
18.06.2024
Nâzım’ın Ferhat ile Şirin’i

Nâzım’ın Ferhat ile Şirin’i

Devamını Oku
04.06.2024