Çiğdem Toker

Seyir hali

08 Kasım 2016 Salı

Kaptan koltuğunda oturanların deyimi.
Seyir hali, hem yapılan işi, eylemi hem de süreci anlatıyor.
Bir de o gideni izleyenler var tabii. Seyir halinde olanı seyredenler.
Onlar da başka türlü bir seyir halinde.
“Milli irade”ye dahil sayılmayan, birey ve kurumlar üstüne kırılan direksiyonla, 29 Ekim’den bu yana keskin virajlar dönülürken.
Cumhuriyet’in temel ilkeleri, hukuk devletinin gerekleri, demokrasinin asgari kriterlerinin, hızlanan seyir halinde paramparça edildiği günlerden geçiyorken.
Soru işareti kalınlaşıyor: Seyredenler seyre devam edecek mi?
Endişe demeçleri, durum tespitleri ve bildirgeler, bu kasvet bulutunu dağıtacaksa ne âlâ.

***

İktidarın demokrasi hattında duranlara taarruzu, ekonominin dimaniklerinden bağımsız değil.
Sizce, her şeyin yolunda gittiği bir ekonomi düzeninde bu kadar baskıya ihtiyaç duyulur mu?
Haberi DHA geçti: THY, 22 noktaya seferlerini iptal etmiş.
Bir: Ekonomik Daralma
İki: Terör
Türk Hava Yolları (THY) bu iki nedenle yolcu kaybediyormuş.
Filodaki toplam 30 uçak da park pozisyonuna alınmış.
Bunun da temel nedeni günlük uçuş saat ortalamasının düşmesiymiş.

***

THY tasarruf yapadursun, İstanbul’da dünyanın en büyük havalimanı inşa ediliyor.
Malum beşli konsorsiyum, 90 bin yolcu kapasiteli ilk etabı, Cumhurbaşkanı’nın doğum gününe yetiştirmeye çalışıyor. Yok 2017 değil. Olmadı. Niyet öyleydi ama yetişmedi. Kredi işleri falan.
26 Şubat 2018 için büyük uğraş veriliyor.
İGA konsorsiyum Başkanı Yusuf Akçayoğlu, geçenlerde 6 milyar Avro’nun 1.250 milyarlık kısmını harcadıklarını açıkladı.
Harcıyorlar ama harcadıklarını ileride misliyle alacaklar.
Dünyanın en yüksek yolcu kapasiteli havalimanı için beşli konsorsiyuma DHMİ yolcu garantisi verdi. Sözleşmeyle taahhüt etti.
İstanbul’un su havzasının üzerine yapılan 3. havalimanı, gelişen bir Türkiye ekonomisi varsayımı üzerine kurulu.

***

Sayıştay’ın 2014 DHMİ raporunda vardı.
Tıpkı 3. havalimanı gibi Yapİşlet- Devret modeliyle yaptırılan Ankara Esenboğa yolcu garantisiyle çalışıyor.
Dış hatlarda, devletin garanti ettiği yolcu sayısının altında yolcuya hizmet verildi.
Uygulama sözleşmesi gereği yolcu başına 10 Avro olan garanti yolcu sayısına ulaşılamadı.
2006-2014 dönemindeki kayıplar nedeniyle şirkete 26.2 milyon Avro ödendi.
3. havalimanının hedefi, bütün etapları tamamlandığında yıllık 101 milyon yolcuya hizmet veren Atlanta’yı geçmek olarak açıklanmıştı.
İktidarın bundan altı yıl önce verdiği yolcu garantileri, bakalım 2018’de açılacak ilk etap için tutacak mı?
Ekonomik daralma ve terör.
Filosunda 298 yolcu uçağı bulunan THY, 30 uçağını park pozisyonuna almışken, cevaplanmaya değer bir soru.  


Yazarın Son Yazıları

Hoşça kalın 9 Eylül 2018
Bankalara ne oluyor? 2 Eylül 2018
Tek hane hedefi 31 Ağustos 2018
Boykot ve adanmışlık 29 Ağustos 2018
Otağ Merkezi ve bütçe 28 Ağustos 2018
Cevapsızlığın şiddeti 26 Ağustos 2018
Müteahhit kriterleri 15 Ağustos 2018