Din eğitimi hiçbir erken çocukluk öğretim programında yer almamaktadır!
Şahin Aybek
Son Köşe Yazıları

Din eğitimi hiçbir erken çocukluk öğretim programında yer almamaktadır!

07.12.2021 05:00
Güncellenme:
Takip Et:

İNANÇ TEMELLİ EĞİTİMİN KARŞISINDA AKILCI VE BİLİMSEL EĞİTİM

“Erken yaşlarda verilen eğitimin özellikleri ve niteliği, çocukların düşünceleri, davranışları ve yaşantılarını oluşturması ve düzenlemesi yönünde belirleyici bir unsurdur. Eğitim politiktir ama dogmatik değildir. Çocuğun ten rengi olmaz, milliyeti olmaz, ebeveyninin ne iş yaptığı bizi ilgilendirmez, sınıfı olmaz, inancı olmaz. İnanç temelli eğitimin karşısında akılcı ve bilimsel eğitimi konumlandırıyorum. Toplum refahı ve insan esenliği, akılcı ve bilimsel düşünebilen insanların elindedir.”

20. Milli Eğitim Şurasında alınan tartışmalı kararları, ilgili alanın eğitim bilimcileri ile mercek altına aldığımız önemli röportajların ikincisini bugün yayınlıyoruz.

Bu röportajı da, 1-3 Aralık 2021 tarihleri arasında Ankara’da yapılan 20. Milli Eğitim Şûrası’nda komisyonlarca tartışılması yapılmadan ve görüş oluşturmadan, gündem dışı madde olarak oylamaya sunulan ve oy çokluğu ile kabul edilen “Okul öncesi öğretim programında çocuğun gelişim düzeyi dikkate alınarak din, ahlak ve değerler eğitimi yer almalıdır.” maddesine istinaden yapıyoruz.

Konuyu Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Bölümü Erken Çocukluk Eğitimi Programı öğretim üyesi Doç. Dr. Mine Göl-Güven ile konuştuk. Mine hocamın parantez içindeki kısa özgeçmişine bakınca bu konuyu hocamızla konuşmamızın önemi daha iyi anlaşılacaktır. (Sosyal ve duygusal öğrenme ve çocuk oyunu derslerini vermekte ve bu konularda araştırmalar yürütmektedir. Boğaziçi Üniversitesi, Barış Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi müdürüdür. Journal of Childhood, Education & Society dergisinin editörlerindendir. CocukBogazici oluşumununun kurucusudur ( www.cocukbogazici.com ; @cocukbogazici). Yeniinsan yayınevinden basılan “Çocuklukta Sosyal ve Duygusal Öğrenme” başlıklı kitabın editörüdür. Esin ve Deniz’in annesidir.)

Sevgili hocam erken yaşlarda verilen eğitim neden önemlidir?

ERKEN YAŞLARDA AKILCI DÜŞÜNMEYİ VE BİRLİKTE YAŞAMAYI ÖĞRENMEK

Demokrasi anlayışına sahip, demokratik bir toplum oluşturmak ve böyle bir toplumda yaşamak için çoğunluk değil çoğulculuk, tek tipçilik değil çeşitlilik ilkelerine uygun bir eğitim anlayışı ve bu anlayışla örtüşen eğitim uygulamaları geliştirmek gerekir. Demokratik bir vizyonla geliştirilen eğitimin çıktıları, ülkelerin refahı ve esenliği olmakla birlikte ülke vatandaşlarının da yetkin, hayattan beklentileri yüksek ve üretken bireyler olmalarıdır. 

Erken yaşlarda verilen eğitimin özellikleri ve niteliği, çocukların düşünceleri, davranışları ve yaşantılarını oluşturması ve düzenlemesi yönünde belirleyici bir unsurdur. Ben kimim sorusuna verdiğimiz cevabın yapı taşları erken çocuklukta atılır. Her birimizin mizacı ve olay ve durumları ele alma şekli ebeveynlerimiz başta olmak üzere yakın çevremizle olan etkileşimlerimiz sonucunda oluşur. Erken yaşlarda kendimiz olabilmek için ne kadar çok ve sık anlayışlı ortamlarla ve kişilerle karşılaştıysak o kadar kendi yolumuzu tayin etme fırsatı yakalamış oluruz. Diğer türlüsü ise katı, şekillendirici ve kopyacı bir anlayışla “benim gibi”, “benim istediğim gibi” bireyler yetiştirmektir. Bu bireyler ise kimlik arayışı içinde olan, başkalarının onlar için yaptığı seçimleri hayatları boyunca sorgulayan veyahut sorgulamayıp başkalarının tahakkümü altında verimsiz, özensiz ve umutsuz bir yaşam sürdüren kişiler olur.

Hocam eğitimin politik ama dogmatik olmadığını mı söylüyorsunuz?

Evet, eğitim politiktir ama dogmatik olamaz. Erken çocukluk eğitimci ve gelişimcileri, çocuk ve çocukluk araştırmalarına ve uygulamalarına çocuktan başlanılmasını önerir. Çocuk nesne değil öznedir. Pasif alıcı değil, merak eden, keşfeden, soru soran, araştıran, gözlemleyen aktif bir topluluk üyesidir. Çocuğun yaşantılarında ona bir şeyler öğreten yetişkinler değil, onun bu öğrenme yolculuğunda ona eşlik eden, onu gören, gözeten ve dinleyen yetişkinlere ihtiyacı vardır. Hiçbir eğitimci ve gelişimci çocuk yetiştirmekten bahsetmez, çocukların şimdi ve burada yaşadığı an ve mekandan başlar her şey der. Çocuğun ten rengi olmaz, milliyeti olmaz, ebeveyninin ne iş yaptığı bizi ilgilendirmez, sınıfı olmaz, inancı olmaz. Çocukların görüşleri ve bakış açıları oluşur, oluşma halindedir. Kendisinin ve çevresinin keşfinde bir çocuğa eşlik etmek kadar güzel bir duygu yoktur. Ama ne yazık ki, çocuğu kendi politikaları, kendi niyetleri ve ideolojilerini gerçekleştirme uğruna kullanan insanlar da var. Biz eğitimci ve gelişimciler, bu tür bir çocuk kullanımına izin veremeyiz. Çocuğun yüksek yararını gözetmeli ve onun özgür ortamlarda ve özgür düşünen yetişkinlerle etkileşimini önceliklendirmeliyiz. 

Hocam siz bu durumda inanç temelli bir eğitimin karşına neyi koyuyorsunuz? 

İnanç temelli eğitimin karşısında akılcı ve bilimsel eğitimi konumlandırıyorum. Bir insanın inanç sahibi olmasında veya olmamasında hiçbir sorun yoktur. Her bireyin hayata bakışı ve hayatını nasıl yaşaması gerektiği ile ilgili bir görüşü ve buna uygun davranışları olabilir. Ama toplumların, insanların bu iradeye sahip olacağı zamana kadar onlara sunacağı farklı fırsatlar olmalıdır. İnancı gerekçelendirmek gerekmez ama bir düşünceyi gerekçelendirmek gerekir. Düşünceyi gerekçelendirmek için bireyin, bir düşünme sistemi oluşturmasına, sorgulamaya, veri toplamaya, değerlendirmeye, eleştirel bakış açısına, farklı bakış açılarından durumu anlamaya ihtiyaç vardır. Bu yüzden dünyayı nesnel değerlendirme ölçütleri ile görebilme ve değerlendirebilme donanımına sahip bireyler her toplum için kaçınılmaz bir işlevselliktedir. Günümüz toplumlarında iletişim, teknoloji, veri kullanımı, Covid-19 ile bir kere daha gördük ki biyoloji ve kimya bilgisi zorunludur ve önceliklidir. Toplum refahı ve insan esenliği, akılcı ve bilimsel düşünebilen insanların elindedir. Bu insanın neye inandığı ise kimseyi ilgilendirmez, açıkçası bir insanın inançlı olmasının kendisinden başka kimseye de bir faydası yoktur.

Sayın hocam erken yaşta dini eğitim öğretim programlarında yer almakta mıdır?

İnanç veya din eğitimi hiçbir erken çocukluk öğretim programında veya uygulamalarında yer almamaktadır. Bazı dini öğelerin kültüre yerleşmesi sonucunda (örneğin ülkemizde kutlanan bazı dini bayramlar gibi) aynı ulusal bayramlar (örn., 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı), özel günler (örn., Dünya Çevre Günü) ve kişiye özel kutlamalarda (örn., çocukların doğum günleri) olduğu gibi okulların programına veya günlük akışa dahil edilmesi söz konusudur. Ancak, programa ve günlük yaşantıya dahil edilen hiçbir içerik ve uygulama herhangi bir grubun ayrıcalıklı görüldüğü üstenci ve çoğunlukçu bir yaklaşımla ele alınamaz. Çocuklara, milliyet, din, inanç, cinsiyet gibi doğuştan gelen özelliklerimizden bağımsız kim olursak olalım, eşit bireyler olduğumuz ve birlikte yaşam kültürünü yaşattığımız anlayışı ve bilinci ile yaklaşılmalıdır. 

Kültürlerarası, inançlar-arası ve çokkültürlülük gibi olgular kapsayıcılık ilkesi temelinde, çocukların sorgulamalarına ve tartışmalarına fırsat verilerek ele alınabilir fakat böyle bir yapı dahi çocukların hazır bulunuşluklarına göre, incelikle sunulmalıdır. Benzer şekilde, içerik ve yöntem açısından didaktik ve şekilci bir anlayışla kurgulanan eğitim ortamları, öğretmen pratikleri ve öğretim materyalleri de faydadan çok zarar verir. Çocukların, yaşantılarından yola çıkarak, kendiliğinden oluşan bir durum üzerine sorular sorması teşvik edilerek, soyut kavramların somut ve anlaşılabilir hale dönüştürme fırsatlarının sunulması gerekir. Örneğin, “Hayvanları sevelim, koruyalım.” gibi bir mesajın çocuklara iletilmesi yerine, “Hayvanların duyguları var mıdır?” “Duygularını nasıl ifade ederler?” gibi felsefi sorular sorulmasının, daha da iyisi çocukların “felsefi problemler” yaratmalarının teşvik edilmesi, çarpıcı fotoğrafların tartışılması, karşılaştırmalar yapılması ve karşıtlıkların irdelenmesi ama daha çok çocukların aktif olmalarını sağlayan, duyularıyla deneyimlemelerine fırsat veren yöntem ve uygulamaların programda yer alması önemlidir.

Hocam size son olarak tüm bu tartışmaların ötesinde “Nasıl bir eğitim?” diye sormak istiyorum.

Kültür, sanat, spor ve oyunun önceliklendirildiği, ekoloji, iklim, biyoçeşitlilik gibi yaşamın devamlılığı için elzem konularla ilgili farkındalık yaratıldığı, tartışıldığı, akılcı ve eleştirel  düşünme (neden, neden … değil), tahmin yürütme (peki … olsaydı ne olurdu?), sorgulama, argüman oluşturma ve nedensellik gibi bilişsel becerilerin ve sosyal duygusal öğrenme becerileri arasında yer alan, kendini tanıma, duyguları anlama ve ifade etme, duygudaşlık gösterme, kendinden farklı özelliklere sahip veya farklı gruplara üye olan kişilerin düşünce ve duygularını anlama, önyargılar, ayrımcılık, dışlama ve ötekileştirmeyle mücadele etme, hakça ve adil davranış sergileme, etik kararlar verme, iletişime, etkileşime ve ilişki geliştirmeye açık olma ve sürdürme gibi becerilerin bu yaşlarda desteklenmesi öncelikli konularımız olmalıdır. Çocuğu önceliklendiren, onun yaşantısında anlamlı olan, özgür ve akılcı seçimler yapabileceği alanlar ve fırsatlar sunan eğitim anlayışı ile toplumların refahı ve bireylerin esenliği sağlanabilir. Çocukların şimdisini ve geleceğini, onları politik amaçlara hizmet eden bir aygıt olarak nesneleştirerek heba etmeyelim.    

Sevgili hocam değerli bilgileriniz için size teşekkür ediyorum. Şura’da alınan kararların değerlendirilmesine yönelik röportajlarımız devam edecek. Türkiye Hepimizin, Eğitim Hepimizin…

Yazarın Son Yazıları

Olimpiyat kürsüsünde bir köy enstitülü

Olimpiyat kürsüsünde bir köy enstitülü

Devamını Oku
17.04.2023
Eğitim her şeyin mubah olduğu bir alan halini alıyor

Eğitim her şeyin mubah olduğu bir alan halini alıyor

Devamını Oku
12.04.2023
Öğretmen istihdamı alanında etkili bir işgücü planlaması yapılmamıştır

Öğretmen istihdamı alanında etkili bir işgücü planlaması yapılmamıştır

Devamını Oku
06.04.2023
İktidar değişiyor, eğitimde neler olacak?

İktidar değişiyor, eğitimde neler olacak?

Devamını Oku
04.04.2023
Seçimden sonra ülkemizdeki eğitimin öncelikleri neler olmalıdır?

Seçimden sonra ülkemizdeki eğitimin öncelikleri neler olmalıdır?

Devamını Oku
03.04.2023
Ağır "eğitim enkazını" kaldırabilmek için "yeniden eğitim devrimi" yapmak gerekmektedir

Ağır "eğitim enkazını" kaldırabilmek için "yeniden eğitim devrimi" yapmak gerekmektedir

Devamını Oku
31.03.2023
Türkiye'nin eğitimi AKP tarafından adım adım nasıl muhafazakarlaştırıldı?

Türkiye'nin eğitimi AKP tarafından adım adım nasıl muhafazakarlaştırıldı?

Devamını Oku
29.03.2023
Eğitim kurumları iktidarın mutlak yönetim ve denetimi altındadır

Eğitim kurumları iktidarın mutlak yönetim ve denetimi altındadır

Devamını Oku
28.03.2023
Eğitim sorunlarımızı bu millete has bir eğitim sistemiyle çözebiliriz

Eğitim sorunlarımızı bu millete has bir eğitim sistemiyle çözebiliriz

Devamını Oku
27.03.2023
Ülkemizde özel eğitim alanının sorunları nelerdir?

Ülkemizde özel eğitim alanının sorunları nelerdir?

Devamını Oku
24.03.2023
Eğitimimiz gericileşmiş ve piyasalaşmıştır

Eğitimimiz gericileşmiş ve piyasalaşmıştır

Devamını Oku
22.03.2023
Atanmayan öğretmenler sorunu, öğretmen yetiştirme düzenimiz ve KPSS bir kâbusa dönüştü

Atanmayan öğretmenler sorunu, öğretmen yetiştirme düzenimiz ve KPSS bir kâbusa dönüştü

Devamını Oku
19.03.2023
Öğrenme ve didaktik nedir?

Öğrenme ve didaktik nedir?

Devamını Oku
16.03.2023
MEB eski Müsteşarı eğitimdeki çok büyük gerilemenin fotoğrafını çekti

MEB eski Müsteşarı eğitimdeki çok büyük gerilemenin fotoğrafını çekti

Devamını Oku
12.03.2023
Japonya nasıl insanlar yetiştirerek afetlerle mücadele ediyor?

Japonya nasıl insanlar yetiştirerek afetlerle mücadele ediyor?

Devamını Oku
06.03.2023
Distopyalar ve distopik düşünce eğitimdeki adaletsizlikleri giderebilir mi?

Distopyalar ve distopik düşünce eğitimdeki adaletsizlikleri giderebilir mi?

Devamını Oku
05.03.2023
Sınıfına giren öğretmenimizin kafasında günlük geçimi ile ilgili sorular kesinlikle olmamalıdır.

Sınıfına giren öğretmenimizin kafasında günlük geçimi ile ilgili sorular kesinlikle olmamalıdır.

Devamını Oku
03.03.2023
Eğitimde derdim çoktur, hangisine yanayım

Eğitimde derdim çoktur, hangisine yanayım

Devamını Oku
02.03.2023
Deprem sonrası okula dönüşte okul öncesi öğretmenlerini neler bekliyor?

Deprem sonrası okula dönüşte okul öncesi öğretmenlerini neler bekliyor?

Devamını Oku
28.02.2023
Tüm Sorunların Çözümü Çağdaş Öğretmen Eğitimi ile Mümkündür!..

Tüm Sorunların Çözümü Çağdaş Öğretmen Eğitimi ile Mümkündür!..

Devamını Oku
27.02.2023
Öğretmenlerin özlük hakları ve karşılaştıkları başlıca sorunların çözümleri nelerdir?

Öğretmenlerin özlük hakları ve karşılaştıkları başlıca sorunların çözümleri nelerdir?

Devamını Oku
24.02.2023
Eğitimdeki en büyük problem zihniyet meselesidir

Eğitimdeki en büyük problem zihniyet meselesidir

Devamını Oku
22.02.2023
Deprem sonrası ilk eğitim gününde öğretmenler öğrencilerine nasıl davranmalılar?

Deprem sonrası ilk eğitim gününde öğretmenler öğrencilerine nasıl davranmalılar?

Devamını Oku
20.02.2023
Okuduğum ikinci üniversitem: Deniz Baykal…(Ben Ondan Çok Etkilendim…)

Okuduğum ikinci üniversitem: Deniz Baykal…(Ben Ondan Çok Etkilendim…)

Devamını Oku
16.02.2023
Ziya Selçuk: Siyasi irade böyle istiyor

Ziya Selçuk: Siyasi irade böyle istiyor

Devamını Oku
30.01.2023
DEVA eğitime nasıl deva olacak?

DEVA eğitime nasıl deva olacak?

Devamını Oku
29.01.2023
Sistemli-Etkili-Sürekli Eğitim... Ama nasıl?

Sistemli-Etkili-Sürekli Eğitim... Ama nasıl?

Devamını Oku
26.01.2023
Eğitim sorunlarının çözümünde ilk adım: Nitelikli öğretmen yetiştirme

Eğitim sorunlarının çözümünde ilk adım: Nitelikli öğretmen yetiştirme

Devamını Oku
20.01.2023
Yükseköğretim kurumları kimlik ve rol karmaşası yaşıyorlar

Yükseköğretim kurumları kimlik ve rol karmaşası yaşıyorlar

Devamını Oku
18.01.2023
Türk öğrenciler Türkçe bilmiyorlar

Türk öğrenciler Türkçe bilmiyorlar

Devamını Oku
16.01.2023
Çocuğum keşke böyle bir eğitim sistemine doğsa

Çocuğum keşke böyle bir eğitim sistemine doğsa

Devamını Oku
15.01.2023
Bozuk eğitim ve Türkiye

Bozuk eğitim ve Türkiye

Devamını Oku
13.01.2023
Kariyer yolculuğunda meslek tanıtım atölyeleri: Çankaya Üniversitesi Lise Kış Okulu

Kariyer yolculuğunda meslek tanıtım atölyeleri: Çankaya Üniversitesi Lise Kış Okulu

Devamını Oku
12.01.2023
Cumhuriyetin 100. yılında öğretmen yetiştirme, atama, mesleki gelişim ve öğretmenlik meslek kanunu

Cumhuriyetin 100. yılında öğretmen yetiştirme, atama, mesleki gelişim ve öğretmenlik meslek kanunu

Devamını Oku
11.01.2023
Zihnin "Ne" halinden, "Neden ve Nasıl" haline

Zihnin "Ne" halinden, "Neden ve Nasıl" haline

Devamını Oku
10.01.2023
Endüstri devrimi okullarının sonu mu?

Endüstri devrimi okullarının sonu mu?

Devamını Oku
09.01.2023
Ben bir öğretmenim

Ben bir öğretmenim

Devamını Oku
06.01.2023
Okullar öğretmen ve öğrencilerin ruh sağlığını geliştirici yaşam alanları haline getirilmelidir

Okullar öğretmen ve öğrencilerin ruh sağlığını geliştirici yaşam alanları haline getirilmelidir

Devamını Oku
03.01.2023
21. yüzyılda dünyaya hakim olanlar bilgiye hakim olanlar olacaktır

21. yüzyılda dünyaya hakim olanlar bilgiye hakim olanlar olacaktır

Devamını Oku
02.01.2023
Müzik dersine müzik öğretmeni girmelidir!

Müzik dersine müzik öğretmeni girmelidir!

Devamını Oku
28.12.2022