Elektrikli araçlar neden alınmalı, neden alınmamalı?
Savaşkan İskefli
Son Köşe Yazıları

Elektrikli araçlar neden alınmalı, neden alınmamalı?

11.08.2023 03:00
Güncellenme:
Takip Et:

Elektrikli araçlar hayatımıza yeni girmiş olsa da aslına bakarsanız ilk elektrikli otomobil 1835 yılında üretildi. Elektrikli otomobiller çok uzun süre boyunca düşük menzil nedeniyle tercih edilmedi. 1997 yılında ise devrim niteliğinde sayılabilecek bir otomobil olan hibrit Prius, Toyota tarafından tanıtıldı. Tam elektriklilerde ise en büyük atılım Tesla'dan 2006 yılında geldi. 2006 yılında Tesla Roadster modelinin 200 kilometre menzile sahip olduğu açıklandı.

Bu tarihten itibaren elektrikli otomobiller tekrar hızlı bir şekilde yükselişe geçti. Ancak hâlâ pek çok soru işareti de taşıyorlar. 

Bunlar öncelikle elektrikli otomobillerin gerçekte ne kadar çevreci olduğu? 

Hem üretim aşamasındaki CO2 salınımı hem de elektrik enerjisinin büyük bir kısmını kömür, doğalgaz ve petrolden sağlayan dünyada özellikle beygir gücü yüksek elektriklilere çevreci demek mümkün mü? 

Elektrikli pazarının daha da genişlemesi durumunda neredeyse tümünde kullanılan lityum iyon piller için gerekli lityum nasıl sağlanacak? 

Ayrıca belirli bir süre sonunda değişmesi gereken bataryalar için de tekrar lityum gerekecek. 

Başlıca bu sebepler nedeniyle batarya yerine hidrojen tüpleri ve hidrojeni elektriğe çevirecek sistem uygulamak ile emisyonsuz yakıt üretmek için çalışmalar yapılıyor. 

Bu konuya daha sonra değineceğim. Şimdi asıl sorumuz Türkiye'de elektrikli otomobilleri kimler hangi nedenlerle tercih etmeli veya etmemeli?

HANGİ ELEKTRİKLİLER AVANTAJLI?

Türkiye'de öncelikle bakmamız gereken hayat pahalılığı nedeniyle fiyat. Kasım 2022'de yapılan matrah düzenlemesi ile 1600 cc altındaki motora sahip fosil yakıtlı araçlarda yüzde 45, 50, 60, 70 ve 80 olmak üzere kademeli bir vergilendirme uygulanıyordu. Şu anda ise Türk Lirası'ndaki hızlı değer kaybı nedeniyle bu gruptaki tüm otomobiller yüzde 80'lik dilime giriyor. 1600-2000 cc arası ve 2000 cc üzerinde silindir hacmine sahip olanlarda ise bu oran yüzde 220'ye kadar çıkıyor. Elektrikli otomobillerde de benzer kademeli bir ÖTV sistemi kullanılıyor. Elektrikli otomobillerde ÖTV yüzde 10, 40, 50 ve 60 olarak uygulanıyor. 

160 kW altı 1 milyon 250 bin TL altı modeller yüzde 10 üzerindeki fiyata sahip olanlar yüzde 40 ile vergilendiriliyor.

160 kW üzeri 1 milyon 350 bin TL altı modeller yüzde 50 üzerindeki fiyata sahip olanlarsa yüzde 60 ÖTV oranına sahip.

Ancak unutulmaması gereken bir ayrıntı daha var. Çin'den gelen otomobillerin gümrük vergisi yüzde 40 artırıldı ve yüzde 54'e yükseldi. Yani Çin'de üretilen modeller Avrupa'dan gelenlere göre daha yüksek oranlarla vergiye tabi olduğu için avantajlarını büyük oranda yitirdi.

Çin'den gelenlerin haricinde yüzde 10'luk dilime giren yalnızca birkaç model var ve bayilerde bulmak neredeyse imkânsız. 

Diğer vergi dilimlerine giren modellerde ise en avantajlı olanlar 2000 cc üzerinde olup da yüzde 220 ÖTV uygulanan modellerle rekabet eden ancak sadece yüzde 60 oranında ÖTV alınan modeller.

Buradaki fiyat avantajı 2022 yılındaki satış rakamlardında da ortaya çıktı. BMW iX, bir önceki yılın en çok satan aracı Renault Zoe'yi geçerek zirveye çıktı.

ELEKTRİKLİLERİN ARTILARI

-Vergi avantajı haricinde elektrikli otomobillerin en büyük avantajların biri bakım maliyeti. 10 bin 15 bin kilometrede bir sıvı bakıma ihtiyaç duymayan bu araçlarda ortalama 60 bin kilometrede bir polen filtresi ve balatayı değiştirmek yeterli oluyor. Tüm bakımları bu kadar.

-Elektrik motoru içten yanmalı bir motordan çok daha hızlı bir şekilde potansiyelindeki tüm gücü tekerleklere aktarabilir. Bu sayede anlık elektrikli araçların ivmelenmesi oldukça şiddetlidir. Benzer güçteki fosil yakıtlılara göre çok daha kısa sürede hızlanabilirler.

-Şanzımanları tek vitesli olduğu için hızlanırken ya da yavaşlarken bir sarsıntı da olmuyor.

-Ayrıca elektrikli motorun sesini de duymak oldukça güç. Bu araçlar fosil yakıtlılara oranla oldukça sessiz.

-Yolculuk için gerekli olan elektrik enerjisi de benzer güçteki fosil yakıtlı bir araca göre oldukça az. Öyle ki 20-25 TL'lik şarjla 100 kilometre yolculuk yapabilmeye imkân tanıyan modeller bulunuyor.

ELEKTRİKLİLERİN EKSİLERİ

-En büyük dezavantajların biri bu araçların pek çoğunun tamamen dolu bir batarya ile ortalama 300-400 kilometre gidebilmesi. Bu da demek oluyor ki bataryayı doldurmak için daha fazla mola vermelisiniz ki hızlı şarjda bile yarım saat civarı süreyi göze almalısınız. Ayrıca yakıt istasyonuna oranla şarj istasyonu sayısı da oldukça az.

-Bakım maliyetleri düşük olmasına karşın bataryaların ömrü kullandıkça azalıyor ve bir süre sonra değiştirilmesi gerekiyor. Bataryalar oldukça pahalı. 2023 yılının en çok satılan modeli Tesla Model Y'den örnek verirsek bu aracın batarya değişim ücreti 300 bin ila 435 bin Türk Lirası arasında değişiyor.

-Elektrikli araçlarda çok vitesli şanzımana yer verilmediği için son hızları güçlerine oranla oldukça düşüktür. Yüksek hızlarda da enerji tüketimi oldukça yükselir. 

-Motor sesinin neredeyse hiç duyulmaması hızlı sürüşlerde sürücüye negatif etkide bulunur.

-Oldukça düşük gözüken batarya dolum maliyeti eğer bu hizmeti dışarıdan alacaksınız katlanarak artıyor. Hızlı şarj istasyonlarını kullanacaksanız ev elektriğine oranla 6 katın üzerinde para vermeniz gerekecek.

KİMLER İÇİN UYGUN?

Fosil yakıtlılara oranla elektrikli araçlar daha çevreci olması ve düşük kullanım maliyeti nedeniyle doğru bir tercih olarak görülüyor. Ancak özellikle evde şarj edebilecek ve uzun yolda pek sık seyahet etme gereksinimi olmayanlar için...

Ayrıca özellikle yüzde 10 ve yüzde 60'lık ÖTV dilimine giren ve Çin'den gelmeyen (Yüzde 54'lük gümrük vergisine rağmen hâlâ rekabetçi fiyata sahip olanlar da var.) birçok elektrikli model fosil yakıtlılara oranla ciddi bir fiyat avantajına sahip. Sırf bu nedenle bile elektrikli almak akıllıca.

Yazarın Son Yazıları

Togg satışları neden düşüyor?

Togg satışları neden düşüyor?

Devamını Oku
04.09.2025
ABD enflasyonu Türkiye'yi yakacak: Devalüasyon kapıda!

ABD enflasyonu Türkiye'yi yakacak: Devalüasyon kapıda!

Devamını Oku
08.08.2025
ÖTV'de indirim günleri!

ÖTV'de indirim günleri!

Devamını Oku
26.07.2025
Yerli üretime Togg modeli!

Yerli üretime Togg modeli!

Devamını Oku
15.07.2025
Elektrikli otomobil satışı neden artıyor?

Elektrikli otomobil satışı neden artıyor?

Devamını Oku
07.07.2025
ÖTV yetkisi!

ÖTV yetkisi!

Devamını Oku
29.06.2025
TOFAŞ-Stellantis birleşmesi: Türkiye ne kazanıyor, ne kaybediyor?

TOFAŞ-Stellantis birleşmesi: Türkiye ne kazanıyor, ne kaybediyor?

Devamını Oku
25.05.2025
Otomobilde sessiz devrim, yerli rekabeti!

Otomobilde sessiz devrim, yerli rekabeti!

Devamını Oku
18.05.2025
Basılan para rekor kırdı! Ekonomide tezatlar dönemi...

Basılan para rekor kırdı! Ekonomide tezatlar dönemi...

Devamını Oku
13.05.2025
Otomobil piyasası altüst olacak!

Sıfır otomobilde 6 dakikalık fırsat!

Devamını Oku
04.05.2025
Bir tarafta Merkez Bankası bir tarafta Trump!

Bir tarafta Merkez Bankası bir tarafta Trump!

Devamını Oku
20.04.2025
Depoda 4'te 1'lik kayıp...

Yakıt fiyatlarına 'Şimşek' düştü!

Devamını Oku
13.04.2025
Togg'a zam 7 modele 522 bin TL indirim!

Togg'a zam 7 modele 500 bin TL indirim geliyor

Devamını Oku
16.03.2025
Togg'da fahiş kâr mı zararına satış mı?

Togg'da fahiş kâr mı zararına satış mı?

Devamını Oku
09.03.2025
Otomobil almak için büyük fırsat kapıda!

Otomobil almak için büyük fırsat kapıda!

Devamını Oku
05.03.2025
BYD'den sonra Chery de geliyor

BYD'den sonra Chery de geliyor

Devamını Oku
17.02.2025
Uygun fiyatlı elektrikli modeller geliyor: Togg, Citroen, Fiat, Hyundai...

Uygun fiyatlı elektrikli modeller geliyor

Devamını Oku
07.02.2025
Müjde! İstanbul'u trafiğin en yoğun olduğu kent yaptık...

Müjde! İstanbul'u trafiğin en yoğun olduğu kent yaptık...

Devamını Oku
12.01.2025
Türkiye otomotiv pazarında Çin rüzgârı

Türkiye otomotiv pazarında Çin rüzgârı

Devamını Oku
05.01.2025
Taşıt tanıma halkı tanımama sistemi

Taşıt tanıma halkı tanımama sistemi

Devamını Oku
08.12.2024
Sıfır araçta ÖTV indirimi için düğmeye basıldı!

Sıfır araçta ÖTV için düğmeye basıldı!

Devamını Oku
22.11.2024
Malzemeler aynı araçlar farklı!

Malzemeler aynı araçlar farklı!

Devamını Oku
09.11.2024
Motosikletlere yeni vergi yolda

Motosikletlere yeni vergi yolda

Devamını Oku
26.10.2024
Elektrikli otomobile Togg indirimi geliyor

Elektrikli otomobile Togg indirimi geliyor

Devamını Oku
19.10.2024
Nitelikli vergilendirmecilik!

Nitelikli vergilendirmecilik!

Devamını Oku
17.10.2024
Emniyet yabancıya emanet!

Emniyet yabancıya emanet!

Devamını Oku
28.09.2024
Elektrikli otomobilde fırtınadan önceki sessizlik!

Elektrikli otomobile talep düşüyor, hibritler yükselişte

Devamını Oku
22.09.2024
Volkswagen'de neler oluyor?

Volkswagen'de neler oluyor?

Devamını Oku
13.09.2024
Togg T10X 'Enerji'

Türkiye Togg'a doydu

Devamını Oku
09.09.2024
Otomobil alıp satarken dolandırılmamak için nelere dikkat edilmeli?

Otomobil alıp satarken nelere dikkat edilmeli?

Devamını Oku
01.09.2024
Araç alım satımında yeni yönetmeliğe dikkat

Araç alım satımında yeni yönetmeliğe dikkat

Devamını Oku
31.08.2024
Batarya teknolojisi gümüşü nasıl etkileyecek?

Batarya teknolojisi gümüşü nasıl etkileyecek?

Devamını Oku
24.08.2024
Otomobil pazarında yerli üretici unutuldu!

Otomobil pazarında yerli üretici unutuldu!

Devamını Oku
03.08.2024
Elektrikli araçlarda kimsenin konuşmadığı tehlike!

Elektrikli araçlarda kimsenin konuşmadığı tehlike!

Devamını Oku
28.07.2024
ÖTV indirimi ve 5 milyar dolarlık 'müjde'

ÖTV indirimi ve 5 milyar dolarlık 'müjde'

Devamını Oku
27.07.2024
Çin'den çok ucuz araba geliyor haberleri

Çin'den çok ucuz araba geliyor haberleri

Devamını Oku
22.07.2024
BYD ile otomobil pazarı değişiyor

BYD ile otomobil pazarı sil baştan!

Devamını Oku
14.07.2024
Araba fiyatları neden bu kadar yüksek?

Sıfır araba fiyatlarında 'kazık kanunu'

Devamını Oku
04.07.2024
Otomobilde yeni vergi için o tarihe dikkat!

Otomobilde yeni vergi için o tarihe dikkat!

Devamını Oku
30.06.2024
Çarpılmayı başardık...

Çarpılmayı başardık...

Devamını Oku
29.06.2024