Çalışanı Mutlu Etme Formülü: Asgari’den Vergiyi Kaldır!
Yahya Arıkan
Son Köşe Yazıları

Çalışanı Mutlu Etme Formülü: Asgari’den Vergiyi Kaldır!

30.04.2015 06:00
Güncellenme:
Takip Et:

Asgari ücretteki artış sadece parasal bir rakam değil, Türkiye’de ücretli olarak çalışan nüfusun kendisi ve ailelerinin geleceğini belirleyen bir husus. Türkiye’de neredeyse iki kişiden biri asgari ücretle çalışıyor. Dolayısıyla asgari ücret yalnızca bir gösterge rakamı değil, pek çok ailenin geçimini sürdürmek zorunda olduğu bir ücret konumunda.
Asgari ücrette 2015 yılının birinci ve ikinci altı ayı için yüzde 6 artış yapıldı. Buna göre;
ilk altı ay için asgari ücret brüt 1201 TL, net 949 TL, ikinci altı ay ise brüt 1273 TL, net 1000 TL olarak belirlendi.
İlk altı ay uygulanan asgari ücret brütüyle, asgari ücretlinin eline geçecek tutar arasındaki 153.19 TL’lik fark ise gelir vergisi. Bu verginin kaldırılmasının bütçe üzerinde oluşturduğu yükü tespit etmeye çalıştık. Tabii ki bunu yaparken elimizdeki verilerden yararlandık ve bazı noktalarda rakamların ortalamasını esas aldık.
2015 yılı için asgari ücretlinin yıllık gelir vergisi matrahı 12 bin 622,44 TL. Asgari ücretli bu tutar üzerinden yüzde 15 vergi ödüyor. Buna göre asgari ücretli yıllık olarak 1924,48 TL vergi ödeyecek.

Medeni hallere göre
Asgari ücret üzerinden alınan gelir vergisinin olumsuz etkisini ortadan kaldırmaya yönelik olarak Gelir Vergisi Kanunu’nun 31. maddesinde “Asgari Geçim İndirimi” düzenlemesi yapılmış. Asgari geçim indirimi; çalışanın aylık ücretinden kesilip devlete ödenmesi gereken gelir vergisinin, asgari geçim indirimi tutarlık kısmının işveren tarafından devlet yerine işçiye ödenmesi anlamına geliyor.
2014 yılı verileri dikkate alınarak yaptığımız hesaplamaya göre, asgari ücretli bekâr olduğunda aylık ortalama 60 TL gelir vergisi ödemekte iken, evli ve çocuğu olan çalışanın ödeyeceği gelir vergisi çocuk sayısı arttıkça düşmekte. Evli ve eşi çalışmayan 4 çocuk sahibi asgari ücretli 4 TL gelir vergisi ödüyor.
Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığı’nın 2014 yılı Faaliyet Raporu verilerine göre, beyan edilen toplam gelir vergisi kesintisinin yüzde 10.61’i asgari ücretliler üzerinden yapılan kesintilerden oluşuyor. Bu tutar 8.673.057.303,15 TL olarak gerçekleşmiş. Söz konusu rakam, asgari ücretlilere ödenen ücretler üzerinden kesilen brüt vergi miktarını gösteriyor.
Ancak asgari ücretlilerin medeni halleri dikkate alınarak, her bir asgari ücretli için 2014 yılı itibarıyla aylık olarak hesaplanan 80.33 TL ile 136.55 TL arasında asgari geçim indirimi tutarı, asgari ücretliye iade ediliyor. Asgari geçim indirimi müessesesi çerçevesinde iade edilen bu tutarlar, yukarıdaki kesinti tutarlarından indirilmiyor. Bu nedenle söz konusu rakamlar, asgari ücretlilerden kesilen net vergi tutarlarını ifade etmemekte.

Olumsuz etki
Asgari geçim indirimi düşülmüş verginin tamamen kaldırılmasının bütçeye yaratacağı yük en fazla 3.717.068.629,35 TL olmakta, evli ve çocuklu asgari ücretliler için ise çocuk sayısı arttıkça 247.876.557,69 TL’ye kadar düşmekte.
Asgari ücret üzerinden alınan gelir vergisinin kaldırılmasının devlete olan maliyetini 2014 yılı gerçekleşen gelir vergisi tutarları üzerinden değerlendirdiğimizde; ortalama 1.810.919.139,42 TL olmaktadır.
Bu tutarın toplam kesinti yoluyla ödenen vergiler içindeki payının yüzde 2.21 olduğu hesaplanıyor. Bu tutarın genel bütçe vergi gelirleri içindeki payı ise yüzde 0.4.
Anayasamızda hüküm altına alınmış olan sosyal devlet ilkesi kapsamında; devlet, vatandaşına geçinebileceği kadar gelir yaratmak zorunda.
Bu kapsamda asgari ücret üzerinden alınan verginin, asgari ücretli üzerinde yarattığı olumsuz etkiyi ortadan kaldırmak için düzenleme yapılması elzem ve bütçe üzerinde yaratacağı yük sanıldığı kadar fazla değil.

SOSYAL GÜVENLİK
İş güvenliğinde cezalar katlanarak artıyor
İş güvenliği, hem çalışanlar ve hem de işverenler için büyük bir önem taşıyor. İş güvenliği ile ilgili yükümlülüklere uymayan işverenlere idari para cezası uygulanıyor.
Buna göre 2015 yılında işverenlere;
Risk değerlendirmesi yapmaması veya yaptırmaması durumunda 3 bin 700 TL,
İş güvenliği uzmanı çalıştırmadığında her ay 6 bin 167 TL,
İşyeri hekimi çalıştırmadığında her ay 6 bin 167 TL,
İş kazası ve meslek hastalığı üç iş günü içerisinde SGK’ye bildirmediğinde 2 bin 466 TL,
Çalışan temsilcilerinin ve destek elemanlarının haklarını kısıtladığında ve gerekli imkânları sağlamadığında hakları kısıtlanan her birey için 1 bin 233 TL,
Büyük endüstriyel kaza olabilecek işyerlerinden durdurulan işyerinde faaliyete devam etmeye 98 bin 690 TL gibi para cezaları uygulanıyor.
6645 sayılı Torba Kanun’un kabulü ile birlikte mevzuatta birçok değişiklik yapıldı. Bu değişikliklerin en önemlilerinden birisi de iş sağlığı ve güvenliğine ilişkin idari para cezalarının da artırılması.
Yeni düzenleme ile birlikte, işverenlere uygulanacak idari para cezaları işçi sayısı ve tehlike sınıfına göre değişkenlik arz edecek. Buna göre;
* 10’dan az çalışanı bulunan işyerlerinden; az tehlikeli sınıfta yer alanlar için aynı miktarda, tehlikeli sınıfta yer alanlar için yüzde 25 oranında artırılarak, çok tehlikeli sınıfta yer alanlar için yüzde 50 oranında artırılarak,
* 10 ila 49 çalışanı bulunan işyerlerinden; az tehlikeli sınıfta yer alanlar için aynı miktarda, tehlikeli sınıfta yer alanlar için yüzde 50 oranında artırılarak, çok tehlikeli sınıfta yer alanlar için yüzde 100 oranında artırılarak,
* 50 ve daha fazla çalışanı bulunan işyerlerinden; az tehlikeli sınıfta yer alanlar için yüzde 50 oranında artırılarak, tehlikeli sınıfta yer alanlar için yüzde 100 oranında artırılarak, çok tehlikeli sınıfta yer alanlar için yüzde 200 oranında artırılarak uygulanacak.
Ancak katlamalı idari para cezası; çalışan sayısıyla çarpılarak verilen idari para cezalarında uygulanmayacak.
Sorularınız için malicozum@ismmmo.org.tr adresine mail atabilirsiniz. Tüm sorular e-posta ile tek tek cevaplanacaktır.  

Yazarın Son Yazıları

Vergi yargısında gerekçeli karar hakkı

Vergi yargısında gerekçeli karar hakkı

Devamını Oku
10.12.2015
Serbest meslek erbabına yenileme fonu cezası!

Serbest meslek erbabına yenileme fonu cezası!

Devamını Oku
03.12.2015
Gökten taş düştü, vergisi tartışıldı!

Gökten taş düştü, vergisi tartışıldı!

Devamını Oku
26.11.2015
Dernek ve vakıflar için vergi tehlikesi!

Dernek ve vakıflar için vergi tehlikesi!

Devamını Oku
19.11.2015
Seçimden önce ve sonra vergi uygulamaları!

Seçimden önce ve sonra vergi uygulamaları!

Devamını Oku
12.11.2015
Ar-Ge destekleri hedefine ulaşıyor mu?

Ar-Ge destekleri hedefine ulaşıyor mu?

Devamını Oku
05.11.2015
Faaliyet var, düzenleme yok!

Faaliyet var, düzenleme yok!

Devamını Oku
29.10.2015
Kolay vergi, damga vergisi!

Kolay vergi, damga vergisi!

Devamını Oku
22.10.2015
Vergi yoksa bandrol de yok!

Vergi yoksa bandrol de yok!

Devamını Oku
15.10.2015
Vergi incelemelerinde sevk zamanaşımını uzatmaz!

Vergi incelemelerinde sevk zamanaşımını uzatmaz!

Devamını Oku
08.10.2015
Usul incelemesi nedir?

Usul incelemesi nedir?

Devamını Oku
01.10.2015
Kaçaktan vergi alınır ama gider kabul edilmez…

Kaçaktan vergi alınır ama gider kabul edilmez…

Devamını Oku
24.09.2015
Hopa, Arhavi ve Borçka için yetmez...

Hopa, Arhavi ve Borçka için yetmez...

Devamını Oku
17.09.2015
Bu inat niye?

Bu inat niye?

Devamını Oku
10.09.2015
KDV iadesinde çile sona erecek mi?

KDV iadesinde çile sona erecek mi?

Devamını Oku
03.09.2015
Vergide elektronik tebligat dönemi!

Vergide elektronik tebligat dönemi!

Devamını Oku
27.08.2015
Gayrimenkulleri kiraya vermeyin!

Gayrimenkulleri kiraya vermeyin!

Devamını Oku
20.08.2015
Zorla tahsil edilen vergi: KDV

Zorla tahsil edilen vergi: KDV

Devamını Oku
13.08.2015
Taşın altına el koyacaklar aranıyor!

Taşın altına el koyacaklar aranıyor!

Devamını Oku
06.08.2015
Kira istisnasında sineğin yağı!

Kira istisnasında sineğin yağı!

Devamını Oku
30.07.2015
Tabletle yoklamaya hazır mısınız?

Tabletle yoklamaya hazır mısınız?

Devamını Oku
23.07.2015
Sermaye artışında hem teşvik hem indirim!

Sermaye artışında hem teşvik hem indirim!

Devamını Oku
16.07.2015
Adına uymayan vergi: ÖTV

Adına uymayan vergi: ÖTV

Devamını Oku
09.07.2015
Yaşanamayan tatil!

Yaşanamayan tatil!

Devamını Oku
02.07.2015
E-defter ve e-fatura’da kapsam genişledi

E-defter ve e-fatura’da kapsam genişledi

Devamını Oku
25.06.2015
Bir ses de sen ver!

Bir ses de sen ver!

Devamını Oku
18.06.2015
Vergiden vergi almaya Anayasa Mahkemesi onayı

Vergiden vergi almaya Anayasa Mahkemesi onayı

Devamını Oku
11.06.2015
Vergi uygulamalarında alışkanlık olur mu?

Vergi uygulamalarında alışkanlık olur mu?

Devamını Oku
04.06.2015
Meslek mensubuna 100 puanlık iş sınırlaması

Meslek mensubuna 100 puanlık iş sınırlaması

Devamını Oku
28.05.2015
Uzlaşma kalktı mı?

Uzlaşma kalktı mı?

Devamını Oku
21.05.2015
Çocuk yapmazsan destek yok!

Çocuk yapmazsan destek yok!

Devamını Oku
14.05.2015
E-defterde uzatma dakikaları

E-defterde uzatma dakikaları

Devamını Oku
07.05.2015
Çalışanı Mutlu Etme Formülü: Asgari’den Vergiyi Kaldır!

Çalışanı Mutlu Etme Formülü: Asgari’den Vergiyi Kaldır!

Devamını Oku
30.04.2015
Düzeltme ‘Eksik’ Doğurdu!

Düzeltme ‘Eksik’ Doğurdu!

Devamını Oku
23.04.2015
Nakit Sermaye Artışına Vergi Teşviki

Nakit Sermaye Artışına Vergi Teşviki

Devamını Oku
16.04.2015
Anayasa Mahkemesi’nden ‘Devrim’ Niteliğinde Karar!

Anayasa Mahkemesi’nden ‘Devrim’ Niteliğinde Karar!

Devamını Oku
09.04.2015
Belgede Sahtecilik Damgasına Son!

Belgede Sahtecilik Damgasına Son!

Devamını Oku
02.04.2015
Gelir Vergisi İadesi Çıkabilir!

Gelir Vergisi İadesi Çıkabilir!

Devamını Oku
26.03.2015
En Yüksek Faiz Vergi Mükellefine Uygulanıyor

En Yüksek Faiz Vergi Mükellefine Uygulanıyor

Devamını Oku
19.03.2015
Beyanda Şifrelere Devam: Menkul Sermaye İradı

Beyanda Şifrelere Devam: Menkul Sermaye İradı

Devamını Oku
12.03.2015