AKP Genel Başkanı ve Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan "Çinli bir firmayla anlaşma yaptık. Manisa'da bir fabrika kurma teşebbüsleri var. İmzaları İstanbul'da Dolmabahçe'de attık. Yine Çin'in bir diğer markasının da Samsun'da bir fabrika kurma teşebbüsleri var. Bu konuda çalışmalar devam ediyor, Sanayi ve Teknoloji Bakanımız Fatih Kacır da takibini yapıyor. Her ikisi de dünya çapında ciddi markalar. Bu araçların Manisa ve Samsun'da üretilmesi Türkiye'deki otomotiv sektörüne çok farklı bir hava getirecektir" dedi.
Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır ise konuya dair daha ayrıntılı bilgiler verdi.
Bakan Kacır Türkiye'de 8 küresel markanın üretim yaptığını belirtirken konuşmasından önce çıkan ifadeleri ise şunlardı:
''Biz Türkiye'de yatırım yapan herkesi güçlü şekilde desteklemeyi sürdüreceğiz.
Dünyada bir büyük değişim de Çin vesilesiyle ortaya çıktı. Dünyada satılan elektrikli araçların yüzde 60'ı Çin'de satıldı.
BYD 2023'te 3 milyon araç üretmişti. 2024'te 4.4 milyon araç üretti, 1 milyon çalışanı var.
BYD, MG, Chery ve Zeeker'la görüşmeler yaptık
Kapasitesinin en az BYD kadar olmasını bekliyoruz. Yatırım tutarı açısından da BYD'ye yakın."
***
Peki süreç nasıl ilerleyecek?
Chery Automobile 1997 yılında Çin hükümeti tarafından kuruldu.
Chery Automobile Chery, Exeed, iCar, Jaecoo, Jetour, Karry, Luxeed ve Omoda markaları altında araç üretiyor.
BYD'ninse Denza, Yangwang, Fangchengbao adında 3 alt markası var.
BYD'nin ürün yelpazesi Chery'ye göre daha geniş ve marka 6 aracını Türkiye'de satışa sunuyor.
Chery'nin anlaşma olması durumunda alt markalarından da gümrük vergisi alınmaması talebi olma ihtimali en azından Jaecoo tarafında güçlü gözüküyor.
Fakat Renault da Türkiye'de üretim yapmasına karşın Çin'de üretilen elektrikli Spring modelini ek vergiden muaf şekilde Türkiye'ye getirememişti.
***
Burada Chery Automobiles'a ait Chery hariç Türkiye'deki geleceği şimdilik belirsiz.
BYD'ye göre bir başka değişken de BYD'nin Türkiye'de satışa sunduğu modelleri elektrikli olduğu için alınan ÖTV oranı %10 ile 60 aralığındayken hibrit tek modeli Seal U DM-i'de ise yüzde 30. Fakat Chery'nin Türkiye'de satışa sunduğu modelleri içten yanmalı motora sahip olduğu için yüzde 80 ÖTV'ye tabi.
Burada Chery'ye verilecek imtiyazlardan ya da marka tarafından istenmesi muhtemel bir diğeri de engelli raporu ile ÖTV'siz araç satışına dahil olmak olabilir.
5 Ocak'ta bu ihtimali ''Türkiye otomotiv pazarında Çin rüzgârı'' adlı köşeme taşımıştım.
BYD gibi belki daha da fazla imtiyaz ile Chery'nin Türkiye'de satışa sunulması kısa vadede son kullanıcısı açısından oldukça kıymetli. Çünkü yurttaş daha uygun şartlarda sıfır araç satın alabilecek. Ancak umarım imtiyaz konusunda kantarın topuzu kaçmaz.