Mustafa Sönmez
Mustafa Sönmez mustafasnmz@cumhuriyet.com.tr Son Yazısı / Tüm Yazıları

Binali Yıldırım'danTren Masalları...

05 Mayıs 2012 Cumartesi
\n

\n

\n

\n

\n

Onu pek nüktedan buluyorlar. O kadar ki, Cem Yılmaza taş çıkartır, diyorlar. Memleketin ulaştırması, denizciliği, hatta haberleşmesi ondan soruluyor. RTEnin, İstanbul Büyükşehir Belediyesi Başkanlığında İDO müdürüydü. Binali Yıldırımdan söz ediyorum. \n

\n

Geçen günlerde toplamış ekonomi gazetecilerini, anlatmış da anlatmış… \n

\n

Ulaştırmanın kamu yatırımları içindeki payının yüzde 46 olduğunu öğretmiş. AKP öncesi 10 yılda ise pay yüzde 17 imiş. Hükümet, Bölünmüş yollarla ördük anayurdu dört baştan derken demiryolları yapımı katlanarak artmış. Karayolları 2003’te yol yapımı yatırımlarından yüzde 65 ile aslan payını alırken bugün bu oranın yüzde 29a düştüğünü, buna karşılık demiryollarının 2003te yatırımlarda yüzde 20 olan payını 2011’de yüzde 56ya yükselttiğini anlatmış. \n

\n

***\n

\n

Sorgulanacak o kadar şey var ki Yıldırımın aktardıklarında…\n

\n

1 - Sunumdan, AKP iktidarında kamu yatırımcılığının parmak ısırttığını sanırsınız. Oysa, Türkiyenin, milli gelirden kamu yatırımlarına ayırdığı pay yüzde 3ten ibaret ve altyapı yatırımlarını çoktan tamamlamış AB ülkelerinin gerisinde. Sıralamada nal topladığımızı, altında Yıldırımın da imzası olan 2011 Programında, sayfa 28de görebilirsiniz. \n

\n

2 - Ulaştırmanın kamu yatırımlarındaki payını yüzde 46 olarak açıklayan Yıldırımı, aynı program metni (s. 25-27) doğrulamıyor. Ortalama pay yüzde 33 dolayında. Ulaştırmanın bu kadar pay alması bile, acaba ne pahasına? Ulaştırmacı kamu, artık madencilikte yok, enerjide yok, sanayide yok. 2011de 22 milyar TLlik ulaştırma yatırımı yapılırken üretken imalat, enerji, madencilik sektörlerine yapılan kamu yatırımı 5 milyar TLden ibaret. 22’ye 5!.. \n

\n

3 - Bıraktık ekonomide devlet yatırımcılığını; ya sağlık, eğitim? Bakan Yıldırım ulaştırma yatırımları ile caka satarken eğitim ve sağlığa yapılan kamu yatırımları, ulaştırmanın yüzde 40ından ibaret. Yani 5 ulaştırmaya, 2 eğitim ve sağlığa!..\n

\n

4 - Ulaştırmada demiryolu atılımı ise tam bir efsane. Demiryolu yatırımlarının karayolunun önüne geçmesi daha çok yeni bir olgu. Onun da birçok defosu var. AKP iktidarının 10 yılının sonunda geldiğimizde demiryolu uzunluğu 9 bin kilometre bile değil. 74 milyonluk Türkiyenin bu demiryolu varlığı, Türkiyenin 7de biri Kübanınkinin de altında. 10 milyonluk Macaristanın demiryolu varlığı bile Türkiyeyi geçiyor. 1000 kişiye düşen demiryolu Avustralyada 1.7 km, Kanadada 1.3 km, Arjantinde ve Macaristanda 1 km iken bizde 100 metre!..\n

\n

Gelelim, eldeki demiryolu projelerine Bunları da sorgulayınca ortaya bir sürü çapanoğlu çıkıyor. Övünç vesilesi yapılan Ankara-İstanbul demiryolu, hızlı tren projesini alalım mesela. İstanbulun ülke ekonomisinin ana kutbu haline geldiği ve her yıl bir Bolu ilini nüfusuna eklediği bilinirken, İstanbula ulaşımı hızlı trenle kolaylaştırmanın -hele ki o kadar karayolu yatırımı yapmışken- mantığı nerede? Hesapsız kitapsızlıkta sözü, bir bilim insanına, Prof. Dr. Güven Saka bırakayım. TEPAV Direktörü Sak, 27 Nisan tarihli Radikalde, Ankara-İstanbul Hızlı Treni Lazım mıdır?başlıklı yazısında demektedir ki; Türkiyenin bölgesel dengesizlik probleminin özü, ülkenin çeşitli yollarla birbirine yeterince sıkı bir biçimde bağlanamamış olmasıdır. Önceliğin hep İstanbul ve çevresine verilmiş olması, dengesiz bir nüfus dağılımına ve İstanbul çevresinde yığılmaya neden olmuştur... Bir yerden bir yere ucuza mal gönderebilme imkânı kolaylaştığında, Orta ve Doğu Anadolu, Avrupa pazarına bağlandığında, bölgenin sanayii çağ atlayacaktırİstanbul-Ankara hızlı tren yatırımı kaynakları yanlış harcamanın bir örneğidir. Seçimlerde oy getirebilir. Ama sonuç değişmez. Avrupaya tarifeli kargo treni seferi ise yoktur. Hızlı tren altyapısı ise kargo taşımacılığına elverişli değildir.\n

\n

Demek ki, demiryolu yapıyorum demek yetmiyor, bir de doğru yere demiryolu yapacaksın.\n

\n

\n\n



Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları


Günün Köşe Yazıları