Pedagojik formasyondan patolojik formasyona
Şahin Aybek
Son Köşe Yazıları

Pedagojik formasyondan patolojik formasyona

20.09.2021 06:00
Güncellenme:
Takip Et:

Bankamatik ve Sıkıştırılmış Pedagojik Formasyon Eğitimleri Verilmiştir. Patolojik Formasyon Aracılığıyla Gençlere Umut Tacirliği Yapılmamalıdır…

Eğitim bilim ve teorisi diyebileceğimiz pedagoji ile biçimlenme-yetişim-oluşum diyebileceğimiz formasyonun birleşimiyle pedagojik formasyonu; yani eğitim bilimsel biçimlendirmeyi kastediyoruz. Ama biz pedagojik formasyon deyince genel olarak eğitim-öğretim verebilmek için sahip olunması gereken yeterlilikleri kastediyoruz. Günümüzde de öğretmen olabilmek için alınması gereken zorunlu bir eğitimdir pedagojik formasyon. Öğretmen olmak için bu kadar önemli bir ön koşul olan pedagojik formasyon tarihsel sürecimiz içerisinde çeşitli nedenlerle tam bir patolojik formasyona dönüşmüştür. Atanmayan öğretmenler sorunumuza bir de patolojik formasyonu ekleyebiliriz. Atanmayan öğretmenlerimiz çok ciddi sorunlar yaşamaktadırlar.

PEDAGOJİK FORMASYONUN TARİHİ

1970 yılından günümüze YÖK öğretmen yetiştirme politikalarını ve pedagojik formasyona bakışını sürekli değiştirmiştir. Bu süreçte yedek subay öğretmenlik, vekil öğretmenlik, öğretmenlik formasyonu, mektupla öğretmen yetiştirme, hızlandırılmış programda öğretmen yetiştirme gibi pek çok uygulama olmuştur. 1973 yılında çıkarılan 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu ile yükseköğretim kurumlarından mezun olanlara öğretmenlik formasyonu alarak öğretmen olabilme hakkı verilmiştir. 1974 yılında uygulanan ve tam bir felaket olan ve negatif etkileri halen süren,46 bin kişinin mektupla öğretmen yapılmasından sonra, 1980 yılında 21 kredilik öğretmenlik formasyonu programı, 1990’larda ise 33 kredilik ilköğretim sınıf öğretmenliği sertifika programı uygulamaya konmuştur.

PEDAGOJİK FORMASYON DA OLMAKSIZIN SINIF ÖĞRETMENLİĞİ GİBİ ÖNEMLİ BİR ALANA ATANDILAR

Tüm bu yaşanan süreçler; yani diğer fakültelerden mezun olan on binlerce kişinin alan dışından gelip öğretmen olmaları pedagojik formasyonu tam bir patolojik formasyona çevirmiştir. Daha da kötüsü 1995-96 yılında eğitim fakültesi dışındaki herhangi bir 4 yıllık üniversiteden mezun olanlar pedagojik formasyon da olmaksızın sınıf öğretmenliği gibi önemli bir alana atandılar. Tüm bunların üstüne 1998-99 yılında YÖK’ün yaptığı bir düzenlemeyle 4 yıllık fen ve edebiyat mezunlarına 1,5 yıllık tezsiz yüksek lisans yaptırarak öğretmen olmanın yolu açıldı. Sonra 2007 yılında YÖK tarafından, fen ve edebiyat fakültelerine yeniden pedagojik formasyon yetkisi verildi. 2009 yılında yine YÖK fen ve edebiyat fakültesi öğrencilerine lisans eğitimi 21 kredilik pedagojik formasyon hakkı verdi. 2010 yılında tezsiz yüksek lisans programları kaldırılmış, tekrar yerine pedagojik formasyon eğitimi getirilmiş, 3 Mayıs 2012’de ise alınan karar ile 2012-13 yılında fen ve edebiyat fakültelerine giren öğrencilerin pedagojik formasyon programlarına katılamayacağı yine YÖK tarafından kararlaştırılmıştır.

ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNDEKİ PROFESYONELLEŞME SEKTEYE UĞRAMIŞTIR

Günümüzde halen fen ve edebiyat fakültesi mezunu öğrenciler pedagojik formasyon eğitimi alabilmektedirler. 1970’lerden günümüze pedagojik formasyonun tarihi incelendiğinde nitelik kaygısından çok nicelik kaygısının ön plana çıktığını görüyoruz. Bu bakış açısı sözleşmeli, vekil, ücretli gibi öğretmenlik biçimlerini de ortaya çıkarmıştır. Diğer taraftan pedagojik formasyon eğitimiyle ilgili bir sürü çelişkili uygulamalar yaşanmıştır. Kimi dönem rastgele öğrenci alınırken; kimi dönem çok zor alınmıştır. Ama tüm bunların mağduru hep maddi ve manevi öğrenciler ve toplum olmuştur. Tüm bu süreçler öğretmen niteliğini düşürmüş, toplumda olumsuz bir öğretmen algısı yaratmış ve öğretmenlik mesleğindeki profesyonelleşmeyi sekteye uğratmıştır.

BANKAMATİK VE SIKIŞTIRILMIŞ PEDAGOJİK FORMASYON EĞİTİMLERİ VERİLMİŞTİR

Geldiğimiz noktada bankamatik ve sıkıştırılmış pedagojik formasyon eğitimleri verilmiş; akademisyenlerin para kazanması düşünülmüş, özel üniversiteler bile bu eğitimi vermiş; yani bir sürü istikrarsızlık ve çelişki yaşanmıştır. Bu hızlandırılmış paket pedagojik formasyon eğitimleriyle öğretmen niteliği arttırılamayacağı gibi süreç içerisinde sağlıklı bir planlama yapılamadığı için gittikçe büyüyen ve kanayan yaramız olan atanmayan öğretmenler ordusunun sayısı da her geçen gün artmaktadır.

PATOLOJİK FORMASYON ARACILIĞIYLA GENÇLERE UMUT TACİRLİĞİ YAPILMAMALIDIR

Öğretmen yetiştirme politikalarını bilimi merkeze almadan rastgele planladığımız sürece kendi kültürümüze uygun bir öğretmen yetiştirme politikası oturtamayız ve pedagojik formasyon eğitimlerimiz de patolojik formasyonun ötesine geçemez. Pedagojik formasyon eğitimi mezuniyet sonrası yerine lisans eğitimi döneminde uzunca bir sürece yayılarak verilmelidir. Diğer taraftan ücretleri asgari ücret seviyesine indirilip bir kar kapısı olması engellenmeli, gecenin bir yarılarında değil, beynin öğrenmeye daha uygun olduğu, katılımcıların uyumayacağı ve gelmiş olmak için gelmeyecekleri bir saatte verilmelidir. Kesinlikle uzaktan eğitim şeklinde verilmemeli, dersler uygulamaya dayalı verilmeli ve pedagojik formasyon eğitimiyle ilgili çok sık politika ve karar değiştirilmemelidir. Ayrıca pedagojik formasyon patolojik formasyona çevrilmemeli ve bu patolojik formasyon aracılığıyla gençlere umut tacirliği yapılmamalıdır. Türkiye Hepimizin, Eğitim Hepimizin...

Yazarın Son Yazıları

Olimpiyat kürsüsünde bir köy enstitülü

Olimpiyat kürsüsünde bir köy enstitülü

Devamını Oku
17.04.2023
Eğitim her şeyin mubah olduğu bir alan halini alıyor

Eğitim her şeyin mubah olduğu bir alan halini alıyor

Devamını Oku
12.04.2023
Öğretmen istihdamı alanında etkili bir işgücü planlaması yapılmamıştır

Öğretmen istihdamı alanında etkili bir işgücü planlaması yapılmamıştır

Devamını Oku
06.04.2023
İktidar değişiyor, eğitimde neler olacak?

İktidar değişiyor, eğitimde neler olacak?

Devamını Oku
04.04.2023
Seçimden sonra ülkemizdeki eğitimin öncelikleri neler olmalıdır?

Seçimden sonra ülkemizdeki eğitimin öncelikleri neler olmalıdır?

Devamını Oku
03.04.2023
Ağır "eğitim enkazını" kaldırabilmek için "yeniden eğitim devrimi" yapmak gerekmektedir

Ağır "eğitim enkazını" kaldırabilmek için "yeniden eğitim devrimi" yapmak gerekmektedir

Devamını Oku
31.03.2023
Türkiye'nin eğitimi AKP tarafından adım adım nasıl muhafazakarlaştırıldı?

Türkiye'nin eğitimi AKP tarafından adım adım nasıl muhafazakarlaştırıldı?

Devamını Oku
29.03.2023
Eğitim kurumları iktidarın mutlak yönetim ve denetimi altındadır

Eğitim kurumları iktidarın mutlak yönetim ve denetimi altındadır

Devamını Oku
28.03.2023
Eğitim sorunlarımızı bu millete has bir eğitim sistemiyle çözebiliriz

Eğitim sorunlarımızı bu millete has bir eğitim sistemiyle çözebiliriz

Devamını Oku
27.03.2023
Ülkemizde özel eğitim alanının sorunları nelerdir?

Ülkemizde özel eğitim alanının sorunları nelerdir?

Devamını Oku
24.03.2023
Eğitimimiz gericileşmiş ve piyasalaşmıştır

Eğitimimiz gericileşmiş ve piyasalaşmıştır

Devamını Oku
22.03.2023
Atanmayan öğretmenler sorunu, öğretmen yetiştirme düzenimiz ve KPSS bir kâbusa dönüştü

Atanmayan öğretmenler sorunu, öğretmen yetiştirme düzenimiz ve KPSS bir kâbusa dönüştü

Devamını Oku
19.03.2023
Öğrenme ve didaktik nedir?

Öğrenme ve didaktik nedir?

Devamını Oku
16.03.2023
MEB eski Müsteşarı eğitimdeki çok büyük gerilemenin fotoğrafını çekti

MEB eski Müsteşarı eğitimdeki çok büyük gerilemenin fotoğrafını çekti

Devamını Oku
12.03.2023
Japonya nasıl insanlar yetiştirerek afetlerle mücadele ediyor?

Japonya nasıl insanlar yetiştirerek afetlerle mücadele ediyor?

Devamını Oku
06.03.2023
Distopyalar ve distopik düşünce eğitimdeki adaletsizlikleri giderebilir mi?

Distopyalar ve distopik düşünce eğitimdeki adaletsizlikleri giderebilir mi?

Devamını Oku
05.03.2023
Sınıfına giren öğretmenimizin kafasında günlük geçimi ile ilgili sorular kesinlikle olmamalıdır.

Sınıfına giren öğretmenimizin kafasında günlük geçimi ile ilgili sorular kesinlikle olmamalıdır.

Devamını Oku
03.03.2023
Eğitimde derdim çoktur, hangisine yanayım

Eğitimde derdim çoktur, hangisine yanayım

Devamını Oku
02.03.2023
Deprem sonrası okula dönüşte okul öncesi öğretmenlerini neler bekliyor?

Deprem sonrası okula dönüşte okul öncesi öğretmenlerini neler bekliyor?

Devamını Oku
28.02.2023
Tüm Sorunların Çözümü Çağdaş Öğretmen Eğitimi ile Mümkündür!..

Tüm Sorunların Çözümü Çağdaş Öğretmen Eğitimi ile Mümkündür!..

Devamını Oku
27.02.2023
Öğretmenlerin özlük hakları ve karşılaştıkları başlıca sorunların çözümleri nelerdir?

Öğretmenlerin özlük hakları ve karşılaştıkları başlıca sorunların çözümleri nelerdir?

Devamını Oku
24.02.2023
Eğitimdeki en büyük problem zihniyet meselesidir

Eğitimdeki en büyük problem zihniyet meselesidir

Devamını Oku
22.02.2023
Deprem sonrası ilk eğitim gününde öğretmenler öğrencilerine nasıl davranmalılar?

Deprem sonrası ilk eğitim gününde öğretmenler öğrencilerine nasıl davranmalılar?

Devamını Oku
20.02.2023
Okuduğum ikinci üniversitem: Deniz Baykal…(Ben Ondan Çok Etkilendim…)

Okuduğum ikinci üniversitem: Deniz Baykal…(Ben Ondan Çok Etkilendim…)

Devamını Oku
16.02.2023
Ziya Selçuk: Siyasi irade böyle istiyor

Ziya Selçuk: Siyasi irade böyle istiyor

Devamını Oku
30.01.2023
DEVA eğitime nasıl deva olacak?

DEVA eğitime nasıl deva olacak?

Devamını Oku
29.01.2023
Sistemli-Etkili-Sürekli Eğitim... Ama nasıl?

Sistemli-Etkili-Sürekli Eğitim... Ama nasıl?

Devamını Oku
26.01.2023
Eğitim sorunlarının çözümünde ilk adım: Nitelikli öğretmen yetiştirme

Eğitim sorunlarının çözümünde ilk adım: Nitelikli öğretmen yetiştirme

Devamını Oku
20.01.2023
Yükseköğretim kurumları kimlik ve rol karmaşası yaşıyorlar

Yükseköğretim kurumları kimlik ve rol karmaşası yaşıyorlar

Devamını Oku
18.01.2023
Türk öğrenciler Türkçe bilmiyorlar

Türk öğrenciler Türkçe bilmiyorlar

Devamını Oku
16.01.2023
Çocuğum keşke böyle bir eğitim sistemine doğsa

Çocuğum keşke böyle bir eğitim sistemine doğsa

Devamını Oku
15.01.2023
Bozuk eğitim ve Türkiye

Bozuk eğitim ve Türkiye

Devamını Oku
13.01.2023
Kariyer yolculuğunda meslek tanıtım atölyeleri: Çankaya Üniversitesi Lise Kış Okulu

Kariyer yolculuğunda meslek tanıtım atölyeleri: Çankaya Üniversitesi Lise Kış Okulu

Devamını Oku
12.01.2023
Cumhuriyetin 100. yılında öğretmen yetiştirme, atama, mesleki gelişim ve öğretmenlik meslek kanunu

Cumhuriyetin 100. yılında öğretmen yetiştirme, atama, mesleki gelişim ve öğretmenlik meslek kanunu

Devamını Oku
11.01.2023
Zihnin "Ne" halinden, "Neden ve Nasıl" haline

Zihnin "Ne" halinden, "Neden ve Nasıl" haline

Devamını Oku
10.01.2023
Endüstri devrimi okullarının sonu mu?

Endüstri devrimi okullarının sonu mu?

Devamını Oku
09.01.2023
Ben bir öğretmenim

Ben bir öğretmenim

Devamını Oku
06.01.2023
Okullar öğretmen ve öğrencilerin ruh sağlığını geliştirici yaşam alanları haline getirilmelidir

Okullar öğretmen ve öğrencilerin ruh sağlığını geliştirici yaşam alanları haline getirilmelidir

Devamını Oku
03.01.2023
21. yüzyılda dünyaya hakim olanlar bilgiye hakim olanlar olacaktır

21. yüzyılda dünyaya hakim olanlar bilgiye hakim olanlar olacaktır

Devamını Oku
02.01.2023
Müzik dersine müzik öğretmeni girmelidir!

Müzik dersine müzik öğretmeni girmelidir!

Devamını Oku
28.12.2022