TOFAŞ-Stellantis birleşmesi: Türkiye ne kazanıyor, ne kaybediyor?
Savaşkan İskefli
Son Köşe Yazıları

TOFAŞ-Stellantis birleşmesi: Türkiye ne kazanıyor, ne kaybediyor?

25.05.2025 04:00
Güncellenme:
Takip Et:

Stellantis'in, Türk Otomobil Fabrikası A.Ş. (TOFAŞ) tarafından devralma işlemi Ekim 2024'te sundukları ilk taahhüt paketine karşın Rekabet Kurulu tarafından yeterli görülmeyerek reddedilmesinin ardından bu birleşme 18 Nisan 2025 tarihinde bu kez kurulun onayıyla gerçekleşti.

Rekabet Kurumu'nun internet sitesinde yer alan duyuruya göre, Kurul, tarafların sunduğu ikinci taahhüt paketini kabul etti.

Söz konusu izin tarafların yatırım yapma şartına bağlanırken bu şart kurum tarihi bakımından bir ilki oluşturdu.

Taraflarca sunulan taahhütler, bir yatırım planını ve dağıtım, satış kanalında alınan tedbirlerin yanı sıra yerli üretimin korunmasını da kapsıyor.

Bu gelişmelerle Türkiye’nin otomotiv endüstrisi, yakın dönem tarihinin belki de en dikkat çekici kurumsal dönüşümüne sahne oldu. 50 yılı aşkın süredir Türkiye'nin otomotiv devi konumundaki TOFAŞ, dünya çapında 14 markayı bünyesinde barındıran Stellantis’in Türkiye’deki tüm operasyonlarını devraldı. Fiat, Peugeot, Opel, Citroen, Jeep, Alfa Romeo, Maserati ve DS markalarının distribütörlüğü artık TOFAŞ çatısı altında birleşti.

Bu gelişme, kamuoyunun da dikkatini çekti. Zira mesele, sadece "marka sayısının artması" ya da "sermayenin büyümesi" değil. Ortada, Türkiye’nin üretim kapasitesi, piyasa dengesi, rekabet ortamı ve tüketici çıkarlarını doğrudan etkileyen büyük bir değişim vardı.

TEKELLEŞME İDDİALARI

Şirketlerin güçlerini birleştirmesi kulağa ilk başta cazip gelebilir. Ancak Stellantis’in Türkiye’deki tüm distribütörlük faaliyetlerinin artık tek bir şirket tarafından yürütülecek olması, ''Rekabet nerede kalacak'' sorusunu beraberinde getiriyor.

Türkiye otomotiv pazarında onlarca yıl boyunca, markalar kendi ayrı yapılanmalarıyla rekabet eder, tüketiciye farklı seçenekler sunardı. Şimdi ise 8 büyük marka tek bir yönetim iradesine bağlandı. Bu durumun pazardaki fiyat rekabetini zayıflatması, çeşitliliği azaltması ve orta vadede tüketicinin aleyhine sonuçlar doğurması beklenebilir.

TOFAŞ, yeni yapı ile birlikte 256 milyon Euro’luk yatırım yapacağını ve 2026 yılında yeni bir hafif ticari araç modelinin üretimine başlayacağını açıkladı. Bu üretim yıllık 150 bin adetle sınırlı kalmayacak; 2032’ye kadar toplamda 1 milyon araç üretilmesi hedefleniyor.

Ancak bu yatırım ile üretilecek araçların ne kadarı Türkiye’deki yan sanayiye, yerli tedarikçilere iş olanağı sağlayacak bilinmezken yatırımın ithal parçaların montajından ibaret olma ihtimali de söz konusu.

Yatırım, başlı başına olumlu bir kavram olabilir; fakat niteliği, kapsamı ve sosyal etkileriyle birlikte değerlendirildiğinde kamu çıkarına hizmet edip etmediği daha net anlaşılır.

Kurulun ilk etapta kabul etmediği birleşmeyi daha sonra onaylamasının asıl nedeni TOFAŞ’ın “taahhütleri” olarak görülüyor. Ancak hangi şartlarda nasıl değişimler yapıldığı açıklanmadı. Yalnızca  iznin tarafların yatırım yapma şartına bağlandığı ifade edildi.

AÇIKLAMALAR YETERSİZ KALDI

Kamu kurumlarının aldığı kararların gerekçeleri halkla net biçimde paylaşılmadığı sürece, özel çıkarlar ile kamusal sorumluluk arasındaki çizgi bulanık kalır.

Benzer bir süreci daha önce BYD'nin Türkiye'ye yapacağı yatırım özelinde görmüştük. Burada Çin menşeli otomotiv devi BYD'ye tanınan imtiyazlar çok tartışılmıştı. Özellikle fişli hibrit otomobiller için yüzde 30 ÖTV alınabilmesine imkân tanıyan düzenleme dikkat çekmiş, bu düzenleme kapsamına giren tek model BYD Seal U DM-i olmuştu. Model yalnızca 2025'in ilk 4 ayında 9 bin adede yakın sayıda satıldı.

Hiç şüphesiz BYD'nin Türkiye'ye yatırım yapması sevindirici bir gelişme olmasına karşın bu yatırım üzerine alınan kararlar, 2032'ye kadar 1 milyon araç üretilmesi şartı üzerine TOFAŞ'a hangi imtiyazların sağlanacağı veya sağlandığı sorularını sormamıza neden oluyor.

DİREKSİYONUN BAŞINDA KİM VAR?

Dolayısıyla TOFAŞ ve Stellantis arasındaki bu dev birleşme, Türkiye otomotiv sanayisi için hem bir fırsat hem de büyük bir sınav. 

Yatırım olsun da nasıl olursa olsun diye düşünmemiz uzun vadeli planlama içinde mümkün değildir.

Ekonomik büyüme iddiası, toplumsal eşitlik ve kamu yararı ile çelişmemelidir. Çünkü bir ülkenin kalkınması, sadece araç üretmekle değil; kendi rotasını çizebilmekle, direksiyona kendi iradesiyle oturmakla mümkündür.

Ve o direksiyonun başında halk yoksa, yolun nereye çıktığı bellidir.

Yazarın Son Yazıları

Togg satışları neden düşüyor?

Togg satışları neden düşüyor?

Devamını Oku
04.09.2025
ABD enflasyonu Türkiye'yi yakacak: Devalüasyon kapıda!

ABD enflasyonu Türkiye'yi yakacak: Devalüasyon kapıda!

Devamını Oku
08.08.2025
ÖTV'de indirim günleri!

ÖTV'de indirim günleri!

Devamını Oku
26.07.2025
Yerli üretime Togg modeli!

Yerli üretime Togg modeli!

Devamını Oku
15.07.2025
Elektrikli otomobil satışı neden artıyor?

Elektrikli otomobil satışı neden artıyor?

Devamını Oku
07.07.2025
ÖTV yetkisi!

ÖTV yetkisi!

Devamını Oku
29.06.2025
TOFAŞ-Stellantis birleşmesi: Türkiye ne kazanıyor, ne kaybediyor?

TOFAŞ-Stellantis birleşmesi: Türkiye ne kazanıyor, ne kaybediyor?

Devamını Oku
25.05.2025
Otomobilde sessiz devrim, yerli rekabeti!

Otomobilde sessiz devrim, yerli rekabeti!

Devamını Oku
18.05.2025
Basılan para rekor kırdı! Ekonomide tezatlar dönemi...

Basılan para rekor kırdı! Ekonomide tezatlar dönemi...

Devamını Oku
13.05.2025
Otomobil piyasası altüst olacak!

Sıfır otomobilde 6 dakikalık fırsat!

Devamını Oku
04.05.2025
Bir tarafta Merkez Bankası bir tarafta Trump!

Bir tarafta Merkez Bankası bir tarafta Trump!

Devamını Oku
20.04.2025
Depoda 4'te 1'lik kayıp...

Yakıt fiyatlarına 'Şimşek' düştü!

Devamını Oku
13.04.2025
Togg'a zam 7 modele 522 bin TL indirim!

Togg'a zam 7 modele 500 bin TL indirim geliyor

Devamını Oku
16.03.2025
Togg'da fahiş kâr mı zararına satış mı?

Togg'da fahiş kâr mı zararına satış mı?

Devamını Oku
09.03.2025
Otomobil almak için büyük fırsat kapıda!

Otomobil almak için büyük fırsat kapıda!

Devamını Oku
05.03.2025
BYD'den sonra Chery de geliyor

BYD'den sonra Chery de geliyor

Devamını Oku
17.02.2025
Uygun fiyatlı elektrikli modeller geliyor: Togg, Citroen, Fiat, Hyundai...

Uygun fiyatlı elektrikli modeller geliyor

Devamını Oku
07.02.2025
Müjde! İstanbul'u trafiğin en yoğun olduğu kent yaptık...

Müjde! İstanbul'u trafiğin en yoğun olduğu kent yaptık...

Devamını Oku
12.01.2025
Türkiye otomotiv pazarında Çin rüzgârı

Türkiye otomotiv pazarında Çin rüzgârı

Devamını Oku
05.01.2025
Taşıt tanıma halkı tanımama sistemi

Taşıt tanıma halkı tanımama sistemi

Devamını Oku
08.12.2024
Sıfır araçta ÖTV indirimi için düğmeye basıldı!

Sıfır araçta ÖTV için düğmeye basıldı!

Devamını Oku
22.11.2024
Malzemeler aynı araçlar farklı!

Malzemeler aynı araçlar farklı!

Devamını Oku
09.11.2024
Motosikletlere yeni vergi yolda

Motosikletlere yeni vergi yolda

Devamını Oku
26.10.2024
Elektrikli otomobile Togg indirimi geliyor

Elektrikli otomobile Togg indirimi geliyor

Devamını Oku
19.10.2024
Nitelikli vergilendirmecilik!

Nitelikli vergilendirmecilik!

Devamını Oku
17.10.2024
Emniyet yabancıya emanet!

Emniyet yabancıya emanet!

Devamını Oku
28.09.2024
Elektrikli otomobilde fırtınadan önceki sessizlik!

Elektrikli otomobile talep düşüyor, hibritler yükselişte

Devamını Oku
22.09.2024
Volkswagen'de neler oluyor?

Volkswagen'de neler oluyor?

Devamını Oku
13.09.2024
Togg T10X 'Enerji'

Türkiye Togg'a doydu

Devamını Oku
09.09.2024
Otomobil alıp satarken dolandırılmamak için nelere dikkat edilmeli?

Otomobil alıp satarken nelere dikkat edilmeli?

Devamını Oku
01.09.2024
Araç alım satımında yeni yönetmeliğe dikkat

Araç alım satımında yeni yönetmeliğe dikkat

Devamını Oku
31.08.2024
Batarya teknolojisi gümüşü nasıl etkileyecek?

Batarya teknolojisi gümüşü nasıl etkileyecek?

Devamını Oku
24.08.2024
Otomobil pazarında yerli üretici unutuldu!

Otomobil pazarında yerli üretici unutuldu!

Devamını Oku
03.08.2024
Elektrikli araçlarda kimsenin konuşmadığı tehlike!

Elektrikli araçlarda kimsenin konuşmadığı tehlike!

Devamını Oku
28.07.2024
ÖTV indirimi ve 5 milyar dolarlık 'müjde'

ÖTV indirimi ve 5 milyar dolarlık 'müjde'

Devamını Oku
27.07.2024
Çin'den çok ucuz araba geliyor haberleri

Çin'den çok ucuz araba geliyor haberleri

Devamını Oku
22.07.2024
BYD ile otomobil pazarı değişiyor

BYD ile otomobil pazarı sil baştan!

Devamını Oku
14.07.2024
Araba fiyatları neden bu kadar yüksek?

Sıfır araba fiyatlarında 'kazık kanunu'

Devamını Oku
04.07.2024
Otomobilde yeni vergi için o tarihe dikkat!

Otomobilde yeni vergi için o tarihe dikkat!

Devamını Oku
30.06.2024
Çarpılmayı başardık...

Çarpılmayı başardık...

Devamını Oku
29.06.2024