'Martı' üstünde düşünceler...
Dikmen Gürün
Son Köşe Yazıları

'Martı' üstünde düşünceler...

16.01.2018 03:01
Güncellenme:
Takip Et:

Anton Çehov’un “Martı”sı yazıldığı 1895’ten bu yana dünyanın dört bir yanında yazarlara, yönetmenlere ilham kaynağı olma özelliğini yitirmiyor. Klasik örgüsü içinde ya da uyarlanmış halleriyle sürdürüyor sorgulamalarını. İnsan unsurunun derinliklerine iniyor. Dünyanın dört bir yanında sosyal, toplumsal, bireysel çöküşlerin kapıya dayandığı günlerden geçerken bir kez daha varlığını hissettiriyor.

Uyarlama

Linda Hutcheon “Uyarlama Teorisi” adlı kitabında, uyarlamayı bir parşömen üstündeki yazının silinerek yeniden yazılması şeklinde tanımlıyor. Bir yazarın diğer bir yazarın eserinden türettiği metnin aslından farklı bir yerde dursa da, biçimsel değişimlere uğrasa da yine onunla olan sıkı ilişkisinden söz ediyor.* Bu tür çalışmaların risklere açık olduğu kesin. Önemli olan, riskleri bütün içinde eritebilmek. Bunu, Pürtelaş Tiyatro’dan izlediğimiz yeni “Martı” başarıyor.

Sami Özbudak tarafından uyarlanarak (nedense ‘Türkçe versiyon’ olarak tanıtılıyor) tek perde ve bir buçuk saate inen “Martı”, Zorlu PSM Stüdyo’nun yeni sahneleme biçimlerine alan açan mekânında başarıyla oynanıyor. Bu başarıda elbette ki metin üzerinde yapılan çalışmanın ötesinde, yönetmen olarak Serdar Biliş’in ve tüm ekibin payları büyük. Güçlü oyuncu kadrosunda özellikle Tilbe Saran (Arkadina), Ecem Uzun (Nina), Gonca Vuslateri (Maşa), Boran Kuzum (Treplev), Fırat Tanış (Trigorin), Serdar Orçin (Doktor), Şerif Erol (Sorin) oyunun belkemiğini oluşturuyorlar. Sevil Akı (Polina), Cem Cücenoğlu (Şamrayev), Kayhan Açıkgöz de (Öğretmen) “Martı”nın sorgulamalarına katkıda bulunan sanatçılar.

İlişki yalpalanmaları

Anton Çehov, “Martı”da ülkesindeki rejim değişikliğinin ayak seslerini işlerken aynı zamanda diyalektik doğurganlığı kişilere indirgeyerek yansıtır. Kişiler arasındaki ilişki yalpalanmaları, aşklar yeni bir düzleme doğru ilerler. Bu bağlamda, martı da özgürlüklerin, düşlerin, düş kırıklıklarının simgesidir. Treplev’in onu vurması salt güzel ve saf Nina’nın değil, sanki oyundaki tüm umut kırıntılarının yitirilişini işaret eder. Biliş’in günümüze taşıdığı ya da belli bir zaman dilimine oturtmadığı oyunda, göl de sanki bir tür kaçışı simgeler. Aynı zamanda da bir sığınışı... Oyun kahramanları karmaşık ve mutsuz iç dünyalarındaki çelişkileri buruk bir tebessümle gölün çevresinde yaşarlar. “Martı”nın kişileri direncin ve dirençsizliğin kesişme noktalarında esen fırtınalarla yüzleşirken salt kendi eksenleri çevresinde dönmezler. Sanat-sanatçı tartışmaları, oyun-oyuncu kesişmeleri, yıpratıcı aşk ilişkileri, beklentiler, düş kırıklıkları ve de kocaman bir varoluş krizi Arkadina, Treplev, Trigorin, Nina, Maşa, Sorin üzerinden inişli çıkışlı bir biçimde yol alırken melankoli ve kaybolma - kaybetme korkusu mutlulukları bastırır. Kendi gerçekleriyle olduğu gibi, yaşadıkları dünyanın içinden geçmekte olduğu değişime dair gerçeklerle de yüzleşmektedir hepsi; bilinçli ya da bilinçsiz olarak...

Aşk ve sevginin her türü üstüne gelişen ilişkiler birbiri içinden geçerek yoğunlaşırken sağlam oyunculuklarla vurgulanır...

Ve sonuçta, birbirini tamamlayan güçlü oyuncular elbetteki oyuna daha da boyut katıyor. Çiğdem Erken’in müzikleri, Gamze Kuş’un kostüm ve sahne tasarımı, Cem Yılmazer’in ışık tasarımı ve Tuğçe Tuna’nın koreografisinin Pürtelaş Tiyatro’nun “Martı”sına katkıları yadsınamaz.

*Linda Hutcheon “A Theory of Adaptation” New York: Routledge , 2006 (Comapative Drama - 11 Ocak 2018- dan alınmıştır.)

Yazarın Son Yazıları

Bir sergi: Tiyatro Hazinemizden

Geçtiğimiz ay açılan ve de Ocak 2026 sonuna kadar devam edecek olan “Tiyatro Hazinemizden” sergisi gerçekten de bir hazine sanki...

Devamını Oku
23.12.2025
Genç bir kadının güçlü vedası...

Yerli ve yabancı, sahnelediği çalışmalarla seyircinin ilgisini ayakta tutan 29. İstanbul Tiyatro Festivali’nin son günlerinde izlediğim oyunlarından biriydi Bovary.

Devamını Oku
25.11.2025
Kasım’da buruk günler…

Dünden bugüne köprülerin altından geçen ve giderek bulanıklaşan sulara rağmen Ata’mız genç, yaşlı hepimizin içinde. Yanında. Yöresinde. Gerisi, “lafı güzaf”.

Devamını Oku
11.11.2025
Yapı Kredi Afife Tiyatro Ödülleri ve...

Kuşaklar değişiyor, kuşaklar gençleşiyor ve tiyatro adına verilen ödüller genelde bir yandan sanatçıları yeni yaratılar için teşvik ederken öte yandan da dünden bugüne alanlarında başarılı isimlere saygılarını sunuyor.

Devamını Oku
14.10.2025
Ses Tiyatrosu ve Beyoğlu çağrışımları...

Geçtiğimiz günlerde ENKA Sanat sponsorluğunda Porte Film yapımı olarak hayata geçen; yönetmenliğini Selçuk Metin’in, senaristliğini Zeynep Miraç’ın, görüntü yönetmenliğini Emre Okur’un ve müziklerini Cem Öğet’in yaptığı Ferhangi Bir Yaşam belgeselini izledik ENKA Açık Hava Tiyatrosu’nda.

Devamını Oku
30.09.2025
Seçkin bir kalem: Seçkin Selvi

Ödülün benim için önemli olan ikinci anlamı da sosyal yaşamın her alanında var olması gereken eleştirinin, Demokles’in kılıcına hedef olan bir siyasi kimlik kazandığı günümüzde, eleştirinin ve eleştirmenin onurlandırılmasıdır. Onurlandım, gururlandım, çok teşekkür ederim.

Devamını Oku
16.09.2025
Ferhan Şensoy gideli beri...

31 Ağustos 2021: Ferhan Şensoy’un aramızdan ayrıldığı tarih. O gideli beri sıklıkla bugün aramızda olsaydı, ülke olarak içine düştüğümüz bu kaosu acaba nasıl yorumlardı diye düşünürüm.

Devamını Oku
02.09.2025
Robert Wilson: Geriye dönüp bakmak

31 Temmuz 2025’te, dünyanın sayılı tiyatro insanlarından biri olan yönetmen Robert Wilson New York’ta yaratıcı çalışmalarının tohumlarını attığı, genç sanatçılara alan açtığı Water Mill Center’da, evinde vefat etti.

Devamını Oku
05.08.2025
Sevda Şener Hoca’ma saygı ve sevgi ile...

Prof. Dr. Sevda Şener 22 Temmuz 2014 tarihinde, 86 yaşında vefat etti.

Devamını Oku
22.07.2025
Bu nasıl bir ortam?

“Saygı” sözcüğünün içerdiği anlamlar, kapsadığı alanlar yok oluyor sanki birer birer. Başka ne olması beklenir ki zaten böylesi karanlık bir ortamda?

Devamını Oku
08.07.2025
‘Bir Babıâli Zirvesi’

Geçtiğimiz hafta, Beyoğlu’nda artık parmakla gösterilen tarihi binalarından biri olan Metro Han’da, Cumhuriyet gazetesi yazarı Zeynep Oral üstüne yapılmış olan Bir Babıâli Zirvesi belgeselini izledik. Belgeselin fikir babası ve yapımcısı gazeteci Nazım Alpman’ın yanı sıra; Habitat TV ve belgeselin yönetmeni Murat Toy, ekip arkadaşları ve de sevgili Zeynep’le o akıcı röportajı yapan Merve Küçüksarp Babıâli zirvesini bizlerle paylaşan isimler.

Devamını Oku
24.06.2025
Bir Oya Başak geçti dünyamızdan

Oya’nın o kendine özgü güzelim kahkahası çınlıyor kulaklarımda... Sıklıkla aklım Oya’ya kayar ve onun sıcaklığını, direncini düşünürüm. Dünyasına çarpan olumsuzlukları nasıl ötelediğini, insanı adeta eğiten olumlu duruşunu düşünürüm.

Devamını Oku
27.05.2025
Haldun Taner ustamıza selam...

7 Mayıs 1986 Haldun Taner’in 39 yıl önce aramızdan ayrıldığı tarih. Aslında aramızdan ayrılmış sayılmaz. Oyunlarıyla, öyküleriyle, denemeleriyle, eleştirileriyle her zaman yanımızda. Çağdaş tiyatromuzun bir büyük ustası. Sanat ve özgürlük onun çalışmalarının değişmez mottosu. Baskı ve sansür karşıtı, özgürlükten yana duruşuyla dünyamıza boyut katan bir “has insan” eğitmen, yazar, yorumcu...

Devamını Oku
13.05.2025
İnsanlar, mekânlar ve nesneler sahnede

İnsanlar, mekânlar ve nesneler sahnede

Devamını Oku
29.04.2025
Ionesco’nun eseri Tiyatro Oyunevi yapımıyla sahnede: ‘Kel Diva’ üstüne düşünceler

Ionesco’nun eseri Tiyatro Oyunevi yapımıyla sahnede: ‘Kel Diva’ üstüne düşünceler

Devamını Oku
15.04.2025
Olmuyor, olmuyor, olmayacak...

Olmuyor, olmuyor, olmayacak...

Devamını Oku
01.04.2025
‘Bir Kadın Uyanıyor’

‘Bir Kadın Uyanıyor’

Devamını Oku
18.03.2025
Hasan Âli Yücel’e saygıyla...

Hasan Âli Yücel’e saygıyla...

Devamını Oku
04.03.2025
Ümit Denizer’e geç kalmış bir veda...

Ümit Denizer’e geç kalmış bir veda...

Devamını Oku
18.02.2025
Yeni bir yıla girerken

Yeni bir yıla girerken

Devamını Oku
24.12.2024
Haldun Dormen 70. sanat yılı

Haldun Dormen 70. sanat yılı

Devamını Oku
10.12.2024
Bir kaynak kitap: Cumhuriyetin 100. Yılında Tiyatromuz

Bir kaynak kitap: Cumhuriyetin 100. Yılında Tiyatromuz

Devamını Oku
26.11.2024
Geyvan McMillen’e sevgiyle...

Geyvan McMillen’e sevgiyle...

Devamını Oku
12.11.2024
Cumhuriyetin yüzü

Cumhuriyetin yüzü

Devamını Oku
29.10.2024
Tiyatro müzeleri buluşuyor...

Tiyatro müzeleri buluşuyor...

Devamını Oku
16.10.2024
Suna Keskin: Tiyatroya adanmış bir yaşam

Suna Keskin: Tiyatroya adanmış bir yaşam

Devamını Oku
15.10.2024
Eğitimin amacı nedir?

Eğitimin amacı nedir?

Devamını Oku
17.09.2024
‘Hatırlayamadıklarımız’

‘Hatırlayamadıklarımız’

Devamını Oku
03.09.2024
Bir kez daha ‘Merhaba’ Genco Erkal...

Bir kez daha ‘Merhaba’ Genco Erkal...

Devamını Oku
06.08.2024
ENKA Sanat’ta ‘Geçen Gün’

ENKA Sanat’ta ‘Geçen Gün’

Devamını Oku
23.07.2024
Gerçeklerle yüzleşmek: ‘Sivas ‘93’

Gerçeklerle yüzleşmek: ‘Sivas ‘93’

Devamını Oku
09.07.2024
Neler oluyor bize?

Neler oluyor bize?

Devamını Oku
11.06.2024
Eğitimin özüdür aydınlık kafalar...

Eğitimin özüdür aydınlık kafalar...

Devamını Oku
14.05.2024
‘İnsan biriktirmek...’

‘İnsan biriktirmek...’

Devamını Oku
30.04.2024
Kopenhag: Bellek, belirsizlik ve sorgulamalar

Kopenhag: Bellek, belirsizlik ve sorgulamalar

Devamını Oku
23.01.2024
Ayla Algan’ın ardından...

Ayla Algan’ın ardından...

Devamını Oku
09.01.2024
Söz ve müzikle ÖZGÜRLÜK

Söz ve müzikle ÖZGÜRLÜK

Devamını Oku
26.12.2023
Mekâna özgü bir oyun...

Mekâna özgü bir oyun...

Devamını Oku
12.12.2023
27. İstanbul Tiyatro Festivali’nin ardından! ‘Çocuklar gibi şendik...’

27. İstanbul Tiyatro Festivali’nin ardından! ‘Çocuklar gibi şendik...’

Devamını Oku
28.11.2023
Hakikati aramak...

Hakikati aramak...

Devamını Oku
14.11.2023