Ionesco’nun eseri Tiyatro Oyunevi yapımıyla sahnede: ‘Kel Diva’ üstüne düşünceler
Dikmen Gürün
Son Köşe Yazıları

Ionesco’nun eseri Tiyatro Oyunevi yapımıyla sahnede: ‘Kel Diva’ üstüne düşünceler

15.04.2025 04:00
Güncellenme:
Takip Et:

Eugène Ionesco’nun 2024 sonlarından bu yana Tiyatro Oyunevi’nde seyirciyle buluşan “Kel Diva” adlı oyununu geç de olsa izleyebildim ve Ionesco’nun dünyasında bir kez daha dolaşmaya çalıştım. 

Tiyatro işi ekip işi. Başarılı bir ekip ele aldığı oyunu uzun ve yüksek mesafelere taşıyor. Burada da Hasan Anamur (çeviri), Muharrem Özcan (yönetmen), Kerem Çetinel (dekor ve ışık tasarımı), Tolga Çebi (müzik), Makbule Mercan (kostüm), Utku Demirkaya (hareket düzeni) Ionesco’nun dünyasının hakkını veriyorlar kuşkusuz. Ama şurası bir gerçek ki, Bay ve Bayan Smith’te Haluk Bilginer, Zuhal Olcay, Bay ve Bayan Martin’de Yiğit Özşener, Özlem Zeynep Dinsel başarılı performanslarıyla yazarın söylemine boyut katıyor. Oyunculuklarıyla böylesine incelikle kotarılmış bir ilişkiler ağında (aslında “ilişkisizlikler ağı” demek gerekir) fazla söze gerek yok zannımca. Şunu da belirtmeliyim, hizmetçi kız Mary rolünde Gözde Kırkız ve itfaiye şefinde Kıvanç Kılınç da kısa rollerinin hakkını veriyorlar. 

‘ACI ALAY TİYATROSU’

Yıllar önce, Londra’da düzenlenen ve Zeynep Oral’la birlikte katıldığımız “Uyumsuz Tiyatronun Sonu mu?” başlıklı sempozyumdaki açılış konuşmasında şöyle diyordu Ionesco: “Martin Eslin 1950’lerde Paris’te izlediği oyunlara Camus, Sartre, Bataille gibi yazarların insanın varlığını sorgulayan düşünce biçimlerinden hareketle ‘uyumsuz tiyatro’ adını vermiş olabilir. Bizim yaptığımız tiyatro ile onların savaş sonrası dünyaya bakışları arasında bir bağlantı kurmuş olabilir. Eslin belki haklıydı ama ben ‘uyumsuz tiyatro’ tanımlamasını hiç de kolay benimsemedim. Evet, karşı çıkan olmadı bu deyime. Artık iyice eskidi de ama ben yine de Emmanuel Jacquard gibi bu tiyatroya ‘Acı alay tiyatrosu’ demeyi yeğlerdim. Bizim yaptığımız tiyatroda kişiler ne trajiktir ne de komik ama alaycı ve yalnızdırlar. Köklerinden kopartılmışlardır. O günlerin psikolojik ve fizyolojik özelliklerinden yoksundurlar, aynı zamanda o dönemin simgesidirler de.” 

GERÇEK OLAN UYUMSUZDUR

“Kel Diva”da, “bir İngiliz burjuva ailesinin İngiliz koltuklarla döşenmiş oturma odasında” Bay ve Bayan Smith’i tanırız önce. Gerek onlar gerekse Bay ve Bayan Martin arasındaki dil trafiği, peş peşe sıralanan basmakalıp, duygu yoksunu sözler mantıksal bir akış da göstermez. Oradan oraya sıçrarlar adeta. Uyumsuzluktur söz konusu olan. Ama gerçek; Ionesco’ya göre dildeki bu uyumsuzlukta yatmaktadır. Bu arada, görevi gereği “yangın” arayışındaki itfaiye şefi ve hizmetçi Mary’nin Smith ve Martin çiftleri arasından gelip geçişleri de uyum dışıdır. Bir kırılma olarak alınabilir. İşlevle yüklü bir kırılma: Şehirde bir “yangın” aramak, bulmak, söndürmek! Bu hususu bazı incelemeler bir sistem eleştirisi olarak da alırlar. 

İLETİŞİMDE YARATICILIK

2018 yılında Loyola Üniversitesi’nde Eugene Ionesco ve “Kel Şarkıcı” üzerine yaptığı çalışmada Dr. Julia Elsky; yazarın kurallarla bağımlı (konformist) bir dünyada bireyin her alanda olduğu gibi dilde de klişeler dışına çıkamamasına eleştirdiğini belirtir ve Ionesco’nun dilde uyumsuzluğa değil, iletişimde yaratıcı bir politikanın gerekliliğine işaret ettiğini söyler. 

Oyunda, gerek Smith gerekse Martin çiftlerinin ayrı ayrı ya da dörtlü ama ilgisiz diyalogları, tonlamaları “dilin anlamsızlığını değil, anlamını çözmek için yaşanan kaotik süreci ortaya koymaktadır” der Dr. Elsky. 

ZAMAN KAVRAMI

Oyunla ilgili ilginç temalardan biri de zaman kavramıdır. Devamlı olarak doğru zamanı yanlış gösteren ve de yanlış zamanda çalan saat, Hasan Anamur’un belirttiği gibi, her günkü “mantıklı” yaşamın içindeki “mantıklı” kişilerce son derecede “doğal” sayılır! Aynı espri sadece saatte değil, haftanın günleriyle ilgili olarak uçuşan sözcüklerde de yakalanır. Yıllardır evli olan çiftin (Martin’ler) birbirlerini yeni tanımaları ya da yıllardır aynı evde yaşayan çiftin (Smith’ler) birbirlerini tanımamış olmaları da zaman kavramıyla bağlantılıdır. Zaman içinde birbirinden kopmak, unutmak, birbirini silmek... 

Evet, sonuçta Smith’ler tarafından Martin’ler için düzenlenen yemek daveti yapılamaz. Zaten, oyun içinde oyundur bu davet ve onun yerine Bayan Smith’in güzelim kısa konserini dinleriz. Ve Smith’ler sahneden çıkarken Martin’ler onların yerlerini alırlar “bir İngiliz burjuva ailesinin İngiliz koltuklarla döşenmiş oturma odasında”. Oyun Martin’lerle yeniden başlar... 

Dikmen Gürün, “Gerçek gerçekçilik ‘uyumsuz’da” Cumhuriyet, 28 Mayıs 1988. 

Elsky Julia, “Rethinking Ionesco’s Absurd: The Bald Soprano in the Interlingual Contex of Vichy an Postwar France..” Loyola University Publications and Other Works 2018. pp 347-360. 

Eugène Ionesco Toplu Oyunları I. (Çeviren Hasan Anamur) Mitos Boyut Tiyatro Oyun Dizisi. Aralık 1996. s 10.

Yazarın Son Yazıları

Genç bir kadının güçlü vedası...

Yerli ve yabancı, sahnelediği çalışmalarla seyircinin ilgisini ayakta tutan 29. İstanbul Tiyatro Festivali’nin son günlerinde izlediğim oyunlarından biriydi Bovary.

Devamını Oku
25.11.2025
Kasım’da buruk günler…

Dünden bugüne köprülerin altından geçen ve giderek bulanıklaşan sulara rağmen Ata’mız genç, yaşlı hepimizin içinde. Yanında. Yöresinde. Gerisi, “lafı güzaf”.

Devamını Oku
11.11.2025
Yapı Kredi Afife Tiyatro Ödülleri ve...

Kuşaklar değişiyor, kuşaklar gençleşiyor ve tiyatro adına verilen ödüller genelde bir yandan sanatçıları yeni yaratılar için teşvik ederken öte yandan da dünden bugüne alanlarında başarılı isimlere saygılarını sunuyor.

Devamını Oku
14.10.2025
Ses Tiyatrosu ve Beyoğlu çağrışımları...

Geçtiğimiz günlerde ENKA Sanat sponsorluğunda Porte Film yapımı olarak hayata geçen; yönetmenliğini Selçuk Metin’in, senaristliğini Zeynep Miraç’ın, görüntü yönetmenliğini Emre Okur’un ve müziklerini Cem Öğet’in yaptığı Ferhangi Bir Yaşam belgeselini izledik ENKA Açık Hava Tiyatrosu’nda.

Devamını Oku
30.09.2025
Seçkin bir kalem: Seçkin Selvi

Ödülün benim için önemli olan ikinci anlamı da sosyal yaşamın her alanında var olması gereken eleştirinin, Demokles’in kılıcına hedef olan bir siyasi kimlik kazandığı günümüzde, eleştirinin ve eleştirmenin onurlandırılmasıdır. Onurlandım, gururlandım, çok teşekkür ederim.

Devamını Oku
16.09.2025
Ferhan Şensoy gideli beri...

31 Ağustos 2021: Ferhan Şensoy’un aramızdan ayrıldığı tarih. O gideli beri sıklıkla bugün aramızda olsaydı, ülke olarak içine düştüğümüz bu kaosu acaba nasıl yorumlardı diye düşünürüm.

Devamını Oku
02.09.2025
Robert Wilson: Geriye dönüp bakmak

31 Temmuz 2025’te, dünyanın sayılı tiyatro insanlarından biri olan yönetmen Robert Wilson New York’ta yaratıcı çalışmalarının tohumlarını attığı, genç sanatçılara alan açtığı Water Mill Center’da, evinde vefat etti.

Devamını Oku
05.08.2025
Sevda Şener Hoca’ma saygı ve sevgi ile...

Prof. Dr. Sevda Şener 22 Temmuz 2014 tarihinde, 86 yaşında vefat etti.

Devamını Oku
22.07.2025
Bu nasıl bir ortam?

“Saygı” sözcüğünün içerdiği anlamlar, kapsadığı alanlar yok oluyor sanki birer birer. Başka ne olması beklenir ki zaten böylesi karanlık bir ortamda?

Devamını Oku
08.07.2025
‘Bir Babıâli Zirvesi’

Geçtiğimiz hafta, Beyoğlu’nda artık parmakla gösterilen tarihi binalarından biri olan Metro Han’da, Cumhuriyet gazetesi yazarı Zeynep Oral üstüne yapılmış olan Bir Babıâli Zirvesi belgeselini izledik. Belgeselin fikir babası ve yapımcısı gazeteci Nazım Alpman’ın yanı sıra; Habitat TV ve belgeselin yönetmeni Murat Toy, ekip arkadaşları ve de sevgili Zeynep’le o akıcı röportajı yapan Merve Küçüksarp Babıâli zirvesini bizlerle paylaşan isimler.

Devamını Oku
24.06.2025
Bir Oya Başak geçti dünyamızdan

Oya’nın o kendine özgü güzelim kahkahası çınlıyor kulaklarımda... Sıklıkla aklım Oya’ya kayar ve onun sıcaklığını, direncini düşünürüm. Dünyasına çarpan olumsuzlukları nasıl ötelediğini, insanı adeta eğiten olumlu duruşunu düşünürüm.

Devamını Oku
27.05.2025
Haldun Taner ustamıza selam...

7 Mayıs 1986 Haldun Taner’in 39 yıl önce aramızdan ayrıldığı tarih. Aslında aramızdan ayrılmış sayılmaz. Oyunlarıyla, öyküleriyle, denemeleriyle, eleştirileriyle her zaman yanımızda. Çağdaş tiyatromuzun bir büyük ustası. Sanat ve özgürlük onun çalışmalarının değişmez mottosu. Baskı ve sansür karşıtı, özgürlükten yana duruşuyla dünyamıza boyut katan bir “has insan” eğitmen, yazar, yorumcu...

Devamını Oku
13.05.2025
İnsanlar, mekânlar ve nesneler sahnede

İnsanlar, mekânlar ve nesneler sahnede

Devamını Oku
29.04.2025
Ionesco’nun eseri Tiyatro Oyunevi yapımıyla sahnede: ‘Kel Diva’ üstüne düşünceler

Ionesco’nun eseri Tiyatro Oyunevi yapımıyla sahnede: ‘Kel Diva’ üstüne düşünceler

Devamını Oku
15.04.2025
Olmuyor, olmuyor, olmayacak...

Olmuyor, olmuyor, olmayacak...

Devamını Oku
01.04.2025
‘Bir Kadın Uyanıyor’

‘Bir Kadın Uyanıyor’

Devamını Oku
18.03.2025
Hasan Âli Yücel’e saygıyla...

Hasan Âli Yücel’e saygıyla...

Devamını Oku
04.03.2025
Ümit Denizer’e geç kalmış bir veda...

Ümit Denizer’e geç kalmış bir veda...

Devamını Oku
18.02.2025
Yeni bir yıla girerken

Yeni bir yıla girerken

Devamını Oku
24.12.2024
Haldun Dormen 70. sanat yılı

Haldun Dormen 70. sanat yılı

Devamını Oku
10.12.2024
Bir kaynak kitap: Cumhuriyetin 100. Yılında Tiyatromuz

Bir kaynak kitap: Cumhuriyetin 100. Yılında Tiyatromuz

Devamını Oku
26.11.2024
Geyvan McMillen’e sevgiyle...

Geyvan McMillen’e sevgiyle...

Devamını Oku
12.11.2024
Cumhuriyetin yüzü

Cumhuriyetin yüzü

Devamını Oku
29.10.2024
Tiyatro müzeleri buluşuyor...

Tiyatro müzeleri buluşuyor...

Devamını Oku
16.10.2024
Suna Keskin: Tiyatroya adanmış bir yaşam

Suna Keskin: Tiyatroya adanmış bir yaşam

Devamını Oku
15.10.2024
Eğitimin amacı nedir?

Eğitimin amacı nedir?

Devamını Oku
17.09.2024
‘Hatırlayamadıklarımız’

‘Hatırlayamadıklarımız’

Devamını Oku
03.09.2024
Bir kez daha ‘Merhaba’ Genco Erkal...

Bir kez daha ‘Merhaba’ Genco Erkal...

Devamını Oku
06.08.2024
ENKA Sanat’ta ‘Geçen Gün’

ENKA Sanat’ta ‘Geçen Gün’

Devamını Oku
23.07.2024
Gerçeklerle yüzleşmek: ‘Sivas ‘93’

Gerçeklerle yüzleşmek: ‘Sivas ‘93’

Devamını Oku
09.07.2024
Neler oluyor bize?

Neler oluyor bize?

Devamını Oku
11.06.2024
Eğitimin özüdür aydınlık kafalar...

Eğitimin özüdür aydınlık kafalar...

Devamını Oku
14.05.2024
‘İnsan biriktirmek...’

‘İnsan biriktirmek...’

Devamını Oku
30.04.2024
Kopenhag: Bellek, belirsizlik ve sorgulamalar

Kopenhag: Bellek, belirsizlik ve sorgulamalar

Devamını Oku
23.01.2024
Ayla Algan’ın ardından...

Ayla Algan’ın ardından...

Devamını Oku
09.01.2024
Söz ve müzikle ÖZGÜRLÜK

Söz ve müzikle ÖZGÜRLÜK

Devamını Oku
26.12.2023
Mekâna özgü bir oyun...

Mekâna özgü bir oyun...

Devamını Oku
12.12.2023
27. İstanbul Tiyatro Festivali’nin ardından! ‘Çocuklar gibi şendik...’

27. İstanbul Tiyatro Festivali’nin ardından! ‘Çocuklar gibi şendik...’

Devamını Oku
28.11.2023
Hakikati aramak...

Hakikati aramak...

Devamını Oku
14.11.2023
100 yıl kutlamalarının ardından...

100 yıl kutlamalarının ardından...

Devamını Oku
31.10.2023